Välkommen är du

Jag är så glad att du spontant kände dig hemma här - fortsätt med det
Och GRATTIS till lilla älsklingen

Tre månader nu vad jag förstår (nästan).
Smart att du kom på hans synnerligen tydliga behov av ordning och reda, torsda' på freda'
Han bör äta inom en timme nu (fast man kan ju alltid kosta på sig en marginalkvart vid behov). Han behöver alltså inte ha någon "knockoutslurk" inför insomnandet - utom på kvällen just, när du ju också noterat att han gärna glufsar i sig mer än 200 g. Bjud på det

På kvällen ger man lämpligen en "nattslurk" det sista man gör, och den kan komma så tätt inpå "middagen" som en timme eller en och en halv efteråt, inför läggningen. (Medan det på dagarna bör gå tre timmar, eller minst två och en halv, mellan målen.)
Vid tre månaders ålder är en mogen man fullt i stånd att sova tio timmar natt, om han bara får tillräckligt med mat på dagarna - sikta på 1 liter sammanlagt - OCH gärna någon annan finess till ett mål eller två, några skedar mosad banan, fruktpuré eller gröt (tre, fyra skedar bara plus bröst/flaska på det, som vanligt). Du skulle kunna låta natten starta åtta nu i stället för nio, och på det viset förlänga nattsömnen till åtminstone nio timmar, till klockan fem, som du då (ett tag till) fick betrakta som nattmål och ge påfyllning. Lugnt och halvmörkt och utan prat så att han inte vaknar ordentligt utan somnar om snabbt och klämmer ett par timmar till.
Jag är så glad att du har hittat hit

Och försummar naturligtvis inte att rekommendera dig Barnaboken 25 år (2008) Där hittar du hela proceduren, om man säger, månad för månad, ja, nästan vecka för vecka

För sexton år framåt