Ny här

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Alice82

Ny här

Inlägg av Alice82 »

Hej på er alla! Vilket fint och härligt forum man upptäcker här! Precis vad man behöver när man är nybliven förälder och inte har en susning om någonting.

Jag har just börjat upptäcka det här med sömn- och matschema. Min lilla pöjk är tolv veckor gammal och har i princip sovit långa nätter hela tiden halleluja! :D Men han har väldigt lätt blivit grinig och missnöjd på dagarna och först nu (!) har jag begripit att det beror på att han blir övertrött på dagarna för att han inte sover tillräckligt då och inte har några matrutiner. Nu har jag börjat införa lite mer fasta tider med rejäla mål och sovstunder på dagen och hittills verkar det funka finfint! Men han vaknar dock på morgonen kl ca 05:00 och vill ha en slurk. Ska jag försöka låta honom sova över detta? Han somnar runt nio på kvällarna, vaken i sin egen säng, brukar gå smärtfritt för det mesta.

Jag ger nästan bara ersättning. Hur mycket ska jag ge varje gång? Tills han inte kan få i sig en droppe mer? Brukar göra i ordning 200 ml men det känns som om han kunde äta mer faktiskt. Speciellt på kvällen.

Och: ska man med fördel ge mat direkt efter sovstunden på dagen för att sedan ge en slurk till innan insomning?

Tacksam för råd från er erfarna samariter :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: Jag är så glad att du spontant kände dig hemma här - fortsätt med det :lol:

Och GRATTIS till lilla älsklingen :heart: Tre månader nu vad jag förstår (nästan).

Smart att du kom på hans synnerligen tydliga behov av ordning och reda, torsda' på freda' :!:

Han bör äta inom en timme nu (fast man kan ju alltid kosta på sig en marginalkvart vid behov). Han behöver alltså inte ha någon "knockoutslurk" inför insomnandet - utom på kvällen just, när du ju också noterat att han gärna glufsar i sig mer än 200 g. Bjud på det :wink: På kvällen ger man lämpligen en "nattslurk" det sista man gör, och den kan komma så tätt inpå "middagen" som en timme eller en och en halv efteråt, inför läggningen. (Medan det på dagarna bör gå tre timmar, eller minst två och en halv, mellan målen.)

Vid tre månaders ålder är en mogen man fullt i stånd att sova tio timmar natt, om han bara får tillräckligt med mat på dagarna - sikta på 1 liter sammanlagt - OCH gärna någon annan finess till ett mål eller två, några skedar mosad banan, fruktpuré eller gröt (tre, fyra skedar bara plus bröst/flaska på det, som vanligt). Du skulle kunna låta natten starta åtta nu i stället för nio, och på det viset förlänga nattsömnen till åtminstone nio timmar, till klockan fem, som du då (ett tag till) fick betrakta som nattmål och ge påfyllning. Lugnt och halvmörkt och utan prat så att han inte vaknar ordentligt utan somnar om snabbt och klämmer ett par timmar till.

Jag är så glad att du har hittat hit :!: Och försummar naturligtvis inte att rekommendera dig Barnaboken 25 år (2008) Där hittar du hela proceduren, om man säger, månad för månad, ja, nästan vecka för vecka :wink: :lol: För sexton år framåt :mrgreen:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Tack för svar!! Jag ska börja tidigerelägga natten som du sa från och med idag så får vi se om han somnar då.

När du säger inom en timme menar du då att han ska ha ätit klart inom en timme efter han börjat äta? Så att man hinner med pauser osv?

Hur skulle du lägga upp ett ungefärligt mat-och sovschema för en tremånaders guldklimp?

Tack än en gång för svaren och uppmuntran!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja - sikta på en timmes ätande (av och till, förstås, det blir det ju), så att om han börjar äta kl 7 är han färdigäten kl 8 :wink: Skötning och umgänge och social delaktighet måste alltså inte alls klämmas in i den timmen, det kan man ta efteråt.

Schemaförslag finns här - någon kan kanske länka, jag är dålig på att hitta :lol: Men det är kanske inte du :lol:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här bland "våra favoriter" finns en länk om du tittar till schemaförslag. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Ett tips kan vara Tors 3+4 mån schema kanske?

12+45+2+45 (=15,5 timmar som det skall vara. Till 5 mån tar man bort 30 min)

Han sov då ca. 19-07, 18.45, 11.30, 15.30

Mat bakas in ca. var 3,5-4 timmar. Förutom kvällsslurken som kan komma så tätt som 1 timme efter middagen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hej! Och återigen tusen tack för de hjälpsamma tipsen! :) Inatt sov sötknoppen 10 timmar i sträck efter en dag med mycket mat och rejäla sovstunder! Jag är chockerad över att han gick med på att sova på mage på vagnen!! Jag som haft sånt sjå innan med att få honom att komma tlll ro.. Han somnade som en klubbad säl efter lite ramsa och vagnande. :D Jätteskönt för honom. Och oss. Natten ville han dock sova på rygg som vanligt.

Han somnade halv nio och vaknade halv sju. Åt en slurk och somnade om till halv nio i vår säng. Borde jag ha låtit dagen börja halv sju i stället och tidigarelägga natten? Helst hade jag tyck åtta till åtta hade varit bra nattid. Ska jag köra på det och se när han inte längre vill ha påfyllning på tidiga morgonkvisten?

Och någon som har tips på var jag kan köpa ett bra andningslarm? :)

Och: ser ett proppmätt flaskbarn likadant ut som ett ammande?

Nu väntar jag med spänning på Barnaboken som lär dyka ner i brevlådan i dagarna! :P
Alice82

Inlägg av Alice82 »

ja alltså i vagnen, inte på vagnen. Hade varit en helt annan metod hihi :lol:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Alice82 skrev:ja alltså i vagnen, inte på vagnen. Hade varit en helt annan metod hihi :lol:
:shock: :lol: ..den var bra..!

Hej och välkommen säger jag som inte har hejat än!

Ang mätt flaskbarn. Jag har nog inte lyckats amma något av mina barn till mätt men ett mätt flaskbarn ser alldeles ljuvligt underbart ut!

Andningslarm; vi köpte våra från andningslarm.se tror jag länken är. Googla annars på andningslarm, de brukar ploppa upp rätt snabbt. (Babysense II är det vi har här hemma).

:heart:!
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

Alice82 skrev:Hej!

Försöker ju lite smått föra in min (snart) tremånaders pojke i standardmodellen och skulle behöva lite råd. Igår funkade det preliminära testschemat ok men med svaj eftersom detta är nytt för oss alla :P

Idag har det totalahavererat pga middag borta och målning hemma mm... Så nu vid halv elva har han inte somnat. Brukar somna runt halv nio.

Men imorrn är dagen D för starten tänkte jag!! På riktigt. Jag tänker alltså väcka honom kl åtta eftersom det är då dagen ska starta för oss, tror det är en bra tid. Gör jag rätt?

Han kommer vara trött som fasen men om jag låter honom sova längre bli det ju bara fortsatt förskjutning.

Tänkt schema är:

08:00 Vaknar och går upp.
08:00 – 09:00 Flaska.
09:30 – 10:30 Sover 1 timme.
11:00 – 12:00 Flaska.
12:30 – 14:30 Sover 2 timmar.
14:30 – 15:30 Flaska.
16:30 – 17:15 Sover 45 min.
18:00 – 19:00 Flaska.
19:00 – Lek och bad.
19:45 – Nattslurk.
20:00 – Sova natt.

Låter detta någotsånär vettigt? Andra tips?

Det svåraste tycket jag verkar att inte balla ur när han gråter när man buffar.. Att inte ta upp och krama. Och att få honom att somna när han uppenbart verkar pigg.. (Men antagligen är grymt trött)

Tacksam för all hjälp för tre gröngölingar! :wink:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Tack för tips, andningslarm nu beställt!

Efter en totalhavererad gårdag med kvällsstrul har vi idag tagit tag i saken. Nu jäklar ska det sovas! :o

Lillen vaknade kl 7 efter bara 8,5 timmars sömn... Nu har han sovit snart två timmar i vagnen. Tänkte kompensera nattsömnen med längre lurar idag.

Han sover ju inte ännu 12 timmars natt. Snarare ca nio till sju. Ska jag då lägga på extra lurar på dagen eller förlänga dem? Vad är bäst för att få honom att sova 12 sammanhängande timmar snart?

Och en sak jag funderat på.. Han somnar ju gärna i vagnen när vi är ute och går. Är det meningen att man ska anpassa när man går ut efter schemat då eller? (Alltså efter att det satt sig) Eller väcka i vagnen om det inte är sovdags? Eller kommer han helt enkelt inte somna om det inte är dags? Blir ju lite låst annars liksom. Hur gör ni här??

Hejsvejs! :P
Lille Jalle 090603
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Alice82 skrev:Tänkte kompensera nattsömnen med längre lurar idag.
:D Ingen bra idé tyvärr :roll: Små barn fungerar liksom inte baklänges utan framlänges, om man säger :shock: Så sover han lite extra mycket på dagen, sover han garanterat lite extra mindre och / eller sämre på natten som följer (eller den som följer efter den).
Alice82 skrev:Han somnar ju gärna i vagnen när vi är ute och går. Är det meningen att man ska anpassa när man går ut efter schemat då eller? --- Eller väcka i vagnen om det inte är sovdags?
Ja, det anpassar man ju. Du kommer att se vilken otrolig rörelsefrihet det ger att veta precis när han kommer att sova och när han "ska" vara vaken. (Och då väcker man ju vid behov. Med något trevligt / intressant / gott som väntar.)
Alice82 skrev:Eller kommer han helt enkelt inte somna om det inte är dags?
Snart inte, nej :wink:

O:)
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Taget! :lol:

TACK :!:
Lille Jalle 090603
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: O:)
Alice82

Inlägg av Alice82 »

And here I go again! :D Alla ni kloka människor där ute, har ni synpunkter på detta?

Matfråga:
Jalle glufsar i sig minst 200 ml ersättning per mål. Alltså han skulle kunna äta mer vissa gånger men jag kanske ska markera att "där är det stop"? Har hört så olika. Och det tar ca 30-40 min. På dagarna är han vråålhungrig efter ca 3 timmar. Är det bra då att dryga ut målen mer så att de faktiskt tar en hel timme?
I morse vaknade han och gallskrek av hunger nästan med en gång. Ska jag fläska i honom mer idag då? Eller komplettera med tex banan eller gröt? Han blir tre månader om en vecka.

Om ni vill får ni också gärna ha synpunkter på vårt schema (som det är tänkt att se ut en bra dag)!

7:00 Vaknar. Flaska.
8:00 Egenlek
9-11 Sova (2)
11 Flaska
12 Social delaktighet, promenad mm
13:30 Sova (1,5)
14 Flaska
15 Skoj, delaktighet mm
16:30 Sova (1,5)
18:30 Flaska. Bad och skoj och delaktighet
19:30 Nattslurken
20:00 Läggning, somna senast 20:30 (Kan ta lite tid innan han somnar, inte ofta ofta gnäll men vaken i sängen)

Ja, på ett ungefär då alltså, har antecknat tider senaste veckan. Lite olika när han vaknar. Igår var idealisk. Somnade halv nio dagen innan. Vaknade vid halv sju men somnade om till åtta. Så nästan tolv timmars sömn där! Hoppas på samma sak idag. Men nu vaknade han ju en timme tidigare så då bli det väl tidigare läggning? Snurrigt, jag vet. Men i det är schemat räknar jag med 10,5-11 timmars natt eftersom jag inte kan räkna med tolv än tror jag. Händer ju bara ibland.

Och: det tar ofta 10 - 15 min innan Jalle hittar sömnen på dagslurarna. Då lägger jag honom en kvart innan det är tänkt att han ska sova antar jag? Så att inte tiden hela tiden förskjuts? Hur gör ni?

Oj, många röriga frågor blev det visst så här på morgonkvisten.

Som sagt, ge gärna synpunkter på detta, och hur jag bör justera för att t ex få natten att vara 20-8 eller 21-8 i slutändan (han är kvällspigg verkar det som).

Hej hej och ha en fin dag allihopa! :heart: :!:
Lille Jalle 090603
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

En kort input från mig; en av grunstenen, tanken med SM är ju mat, mat och mera mat. Man kan inte ge för mycket mat för det kommer ju ut endera ändan :heart:

Varför sätta stopp med/för maten, när killen bevisligen vill ha och tycker om sin mat :roll: ?

Ge killen så mycket mat han bara vill under hela timmen tycker jag, inte hålla på att dutta. Det enda du skapar genom att ge mindre mat är ju en hungrig kille som vill... äta.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"