Betydelse av mat o dagsvila

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KAKRI77

Betydelse av mat o dagsvila

Inlägg av KAKRI77 »

Hejsan!
Jag ligger i startgroparna för att kura min lilla 11-månaderstjej men vill känna att jag är så påläst o förberedd om jag bara kan bli innan jag drar igång så att jag inte måste avbryta och läsa på igen. Så jag väntar hellre någon dag extra nu och rätar ut mina frågetecken även om det kliar i fingrarna av iver att hjälpa min lilla älskling...

Jag har tänkt att varken buffa eller vagna utan "bara" köra med solfjärdern och ha henne liggandes på sidan i sängen med ansiktet bort från mig. Låter det som en bra plan?
Nuläget är att jag den senaste månaden har burit henne till sömns i selen och sen samsovit med henne vilket gjort att hon sover väldigt oroligt fram till 23 och sen vaknar 2-3 ggr per natt (vilket är topprekord för oss....). Innan dess hade jag henne i henens egna säng fram till 03-04 men för att jag skulle få henne att sova var jag tvungen att stå helt dubbelvikt så att hon kunnat känna på mitt ansikte vilket efter ett par månader totalknäckte min rygg (läggningen tog 5-20 min och sen vaknade hon alltid efter 30 min, därefter 4-5ggr mellan 20 och 23 och sen varannan timme natten igenom till 06). Hon är mycket livlig i den egna sängen, går runt i den utan att hålla i sig, skriker och gråter hysteriskt. (tilläggas ska kanske att det är en aktiv och superglad liten tjej men som nog behöver sova för att orka vara glad hela dagen och upptäcka livet fullt ut!)

Gällande schemat kommer jag att satsa på en lång lur på fm och en kortare på em. Men min fundering här är hur man gör under kuren om en måltid eller en dagsvila totalhavererar? Är det bara att köra som jag gör nu att truga med maten så mycket jag orkar och går det inte så får hon en ny chans vid nästa mål mat? (men att jag nu vid kuren ska hålla strikt vid schemat?) Somnar hon inte på fm idag (brukar sova 08:30-10:00) så försöker jag som det ser ut nu på nytt precis efter lunch. Hur ska jag göra udner kurperioden? Om hennes första fm-lur skiter sig, ska jag då inet försöka förrän vid den schemalagda em-luren igen?

Nu tror jag att jag fått ur mig de första frågetecknen, hoppas någon orkar försöka hjälpa mig :-)

/En mycket inspirerad och motiverad mamma i startgroparna
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen hit! :D

Det är helt rätt tänkt att vara så förberedd som möjligt, det gör att du lyckas så mycket bättre med kuren. :wink:

Solfjädern kan man göra på sida men den görs allra bäst när barnet ligger på mage, huvudet ska ju vara vänt bort från dig ändå.

Hur ser schemat ut?

Om hon inte somnar på den första luren så håller du henne vaken till nästa lur. En fem-minuters kan du bjuda på om hon är väldigt trött. Lika så med maten, du håller schemat så bra som möjligt, någon liten frukt kan du ju bjuda på om det inte blivit någon mat alls och sedan använda marginalkvart och ge nästa mål en kvart tidigare.

Låter som en jobbig nattningsprocedur. :? Efter genomförd kur har ni glada tvåminutersläggningar och orken tillbaka. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit :heart: ! Jag ska försöka reda ut lite frågetecken tillsammans med dig.

Tänkte på ryggen din, det viktigaste är ju att verktyget man använder för att lugna verkligen är det som känns bäst för er föräldrar så om ni tror på solfjädern så så kan ni säkert köra det. Men för egen del tycker jag att buffningen är så mycket effektivare i det första skedet. Jag tänker att det är samma för ryggen både buff och solfjäder? Du kan ju buffa henne på rygg också.

Du kör på schemat stenhårt kuren igenom , helst inte ens marginalkvart de första dagarna. Allt för att din lilla ska få in tiderna och själv sen slippa säga till att hon är hungrig, trött, uttråkad, vad det nu kan vara. Så om något havererar så fortsätt som att det inte hade gjort det vad gäller mat, alltså servera inga små mellanmål helst utan försök få henne att äta nä det ska ätas. Om man går och småäter hinner ju inte aptiten bygga upp sig riktigt... Om en lur havererar brukar jag tänka att om det tar mindre än 15 min att somna så förlänger jag luren med det antal min det tog att somna. Mer än 15 min så kortar jag ner till närmsta naturliga sömnintervall.

Du kan slänga in en 5-min lur om det är kris någon gång.

Lycka till! Hör av dig om du undrar mer!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Nu var vi ute samtidigt :D !
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och fler svar! :D
PetraL

Inlägg av PetraL »

Hej. :)

Läste din historia och ville skicka lite uppmuntrande tankar och tips som hjälpte oss igenom våran resa..

Ha målet för ögonen; Nu ska här sovas!!
När/Om bakslagen kommer, håll ut! Det kommer att funka.

För oss tog det en månad innan natten fungerade felfritt. Och nu sover våran prinsessa hela natten, varje natt, utan undantag.

Kramar från Petra
:heart: Alexander :heart: född 110705
:heart: Emilia :heart: född 090204 (v.39+3) Kurad 21 juni -09
KAKRI77

Tack

Inlägg av KAKRI77 »

Tack för alla tips och uppmuntrande ord! Känns som att det behövs inför det steget jag är på väg att ta. Extra mycket med tanke på att lilltjejens pappa inte tror ett skit på kuren och metoden. Han har lovat att följa "mitt schema" på dagarna men tror inte att det kommer funka och han vill inte bli inblandad i nätterna. Så det blir ett tvåmannarace för mig och Tyra. Så jag lovar att det värmer ordenligt med uppmuntrande ord från det här forumet!!!

Det jag egentligen känner mig mest osäker på är om jag ska försöka lägga henne på mage och buffa + solfjädra eller om jag ska ha henne på sidan och bara solfjädra (hon tycker bäst om att somna på sidan sen sover hon både på mage och sidan, på rygg är det nog bara dagtid i vagnen numera). Finns det inte en risk att hon blir helt vild och galen om jag börjar buffa nu när hon närmar sig 1 år??! Solfjädern känns ganska likt selen som jag bär henne i nu för att hon ska somna. Om jag bara bär henne utan sele har hon svårt att komma till ro och sprallar som tusan, med selen kan hon inet röra sig så mycket och slappnar fort av,

/Kajsa
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då kör du på solfjäder tycker jag. Antingen på sida eller mage. (Det är enklare på mage om det är totalkris.)

Och så kan du ju lägga till i din pepplista njutningen att få säga Vad var det jag sa, för att kuren funkar som en smäck om man gör rätt är det inge som helst tvivel om! :D
kiki

Inlägg av kiki »

Hej KAKRI77

Du har fått många fina och bra svar :lol: jag har bara en fundering kring schemat. Hon är ju 11 månader och de allra flesta går över på en lur runt året, därför tror jag att det är bättre att satsa på en långlur efter lunch när hon är mätt i magen. Lägg in kortis 20, eller 45 minuter på förmiddagen som sen kortas av efter att behovet försvinner och så kan du behålla långluren efter lunch väldigt länge. Jag ser nu att du också skriver att hon ibland inte somnar vid fm luren och då är det ju enklare om den är kort.

Kram Kristina och lycka till.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

hmmm... är liet osäker på om hon (eller jag?!??) är redo att gå till 1 dagsvila, tänkte mig nog en 11,5h natt + 1,5h fm + 1h em = 14 h och därefter dra ner till 11,5 h natt + 1h fm + 1h em = 13,5h när hon verkar redo. Ibland skiter sig våra dagsvilor men oftast sover hon som bäst på fm (därav vill jag ha den lite längre) och hon vaknar vid 06 nu (vi vill öka till 06:30) så hon är rätt trött redan vid 09. (men det kan ju så klart hänga ihop med att hon inet sover så bra på natten som hon skulle behöva....)

Så här hade jag tänkt schemat:
06:30 God morgon!!
06:45 Välling
08:45 Mellis (gröt + lite frukt)
09:00 - 10:30 Sova fm (1,5h)
11:30 Lunch
14:00 Mellis (frukt)
15:00 - 16:00 Sova em (1h)
17:00 Middag
18:30 Välling
19:00 - 06:30 Sova natt (11,5h)

Nu sover lilltjejen så jag ska passa på att läsa "Sova hela natten"-boken :-)

/Kajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

jag tror inte att Kiki menade att du ska göra om det nu, men att det kommer rätt snart (inom 2-3 månader)och då kommer den vilan att hamna efter lunch. Då kan det vara lika gott att sätta schemat efter det redan nu, om man är lat och inte vill ändra sedan. 8)
kiki

Inlägg av kiki »

Just :lol: TorpSara så menade jag. Om det dessutom är så att förmiddagsvilan strular ibland så gör det inte så mycket om det är en kortis för då kommer det ny strax iallafall.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Tack för råden!! Det låter som en bra plan att jobba med att korta ner fm-vilan med tanke på att hon närmar sig året och em-vilan liksom är den som blir kvar. Om jag får till en sammanhängande natt kanske behovet av fm-vilan styker sig själv... :-)

Jag önskar att jag kunde börja redan imorgon natt, har haft 2 pissekvällar nu där lilltjejen varit trött som ett ägg och bara gråtit, svettats och liksom "velat krypa ur skinnet". Tänk så underbart det varit för henne att fått sova i en egen liten sval säng istället för att bäras av mig tills hon somnade helt genomsvettig....Lilla skruttan... Men jag tror inte jag hinner ta till mig hela boken innan imorgon natt :-( Också vet jag ju fortfarande inte om det är en bra idé att buffa henne när hon aldrig varit med omdet....*suck*

Kram på er alla duktiga föräldrar som redan hjälpt era små barn!

/Kajsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag tycker också du kan satsa på en kortare lur på förmiddagen och en längre efter lunch tex. Då är det ju bara att plocka bort den tidiga luren sen. Den första luren kan du ju ta som en vagnspromenad i 45 min eller 20 beroende på hur du fördelar de övriga timmarna. Man brukar oftast ha lurar på 20, 45, 1,5 och 2 timmar för att det är naturliga sömnpass.

Är du osäker och känner dig obekväm i buffandet så kör solfjäder tycker jag. Men övar du upp buffandet och känner dig säker i det så funkar det lika bra tror jag, det viktiga är att du är säker på handen så att hon känner att du vet vad du gör. :wink:

Pappor som inte riktigt tror på det känner jag igen...men de brukar ändra sig helt när de ser att det fungerar. 8)

Kram Bea
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Kanske ska göra så! Ta en 45 min på fm och sen den längre vilan på em, känns bättre ju mer jag tänker på det! :-)
Men då borde jag väl ta em-vilan närmare lunch än jag gör nu (15-16), kanske lunch 11:30 och em-vilan 12:30-14:30?

/Kajsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"