Jobbig första kväll

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mamma1

Jobbig första kväll

Inlägg av mamma1 »

Hej!

Kväll 1 tog 1h och 15 min. Tufft!!!! Har ni tips för oss var barn ställer sig upp i sängen och gråter direkt när man går ut från rummet. Det gör att jag får gå in ofta. Det kanske är däför det tar sådan tid. Vårt problem tidigare har inte varit läggningen han brukade somna på 5 min men buffades till sömns. Nu fick jag bara buffa lugn. Vi kurar för att han vakande i regen 23, 01 och 06. Ibland somnade om vid 06 men allt oftare går upp. Plus att han ibland är vaken ca 2h per natt när han behöver hjälp att somna om.

Jag hoppas att jag orkar hålla ut. Det var verkligen jobbigt!

Älskar Anna Wahlgren dock. Barnaboken är en bibel och tror på SHN men det är inte lätt.

Tacksam för svar!

Ledsen mamma
Superstar Isak 14 månader
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är ju helt som det ska för en första kväll. Hur har det gått nu då?

Välkommen, förresten! :D
mamma1

jobbigt

Inlägg av mamma1 »

ja kväll 2 gick betydligt bättre. tog sin lilla tid 1h o 15min men han grät inte lika mycket som kväll 1 eller han grät inte alls tyckte mest att det var roligt när jag gick och la honom för att han gått upp. vet ej om jag verktygar för lite/mkt? han blir sömntung när jag är inne men så fort jag vänt han ryggen står han upp. natt 2 hoppade han över sina uppvak kl 23 o kl 01 men vaknde kl2.30 och det blev en lång tur med ramsande och tillrättaläggande buffande (1.5h) fast jag tyckte ändå att det gick bra långa stunder var han tyst kanske sov han. nöjda och glada var vi hela dag2.

men nu kom bakslaget, kväll3. han var jättetröt när jag skulle lägga honom men så fort jag säger ramsan går han igång och skriker. efter en timme gav jag upp. pappan gick in och tog över för jag bröt ihop. han smekte honom bara på ryggen o han somnade, pappa gick ut utan att ramsa. vet att man inte ska göra så men vi orkade inte mer, det blev för mycket.jag vill göra rätt men jag förstår inte varför ramsan gör honom så arg och ledsen.

hoppas på snabbt svar!

skönt att veta att ni finns.

kram o god natt
mamma1

jobbigt

Inlägg av mamma1 »

ja kväll 2 gick betydligt bättre. tog sin lilla tid 1h o 15min men han grät inte lika mycket som kväll 1 eller han grät inte alls tyckte mest att det var roligt när jag gick och la honom för att han gått upp. vet ej om jag verktygar för lite/mkt? han blir sömntung när jag är inne men så fort jag vänt han ryggen står han upp. natt 2 hoppade han över sina uppvak kl 23 o kl 01 men vaknde kl2.30 och det blev en lång tur med ramsande och tillrättaläggande buffande (1.5h) fast jag tyckte ändå att det gick bra långa stunder var han tyst kanske sov han. nöjda och glada var vi hela dag2.

men nu kom bakslaget, kväll3. han var jättetröt när jag skulle lägga honom men så fort jag säger ramsan går han igång och skriker. efter en timme gav jag upp. pappan gick in och tog över för jag bröt ihop. han smekte honom bara på ryggen o han somnade, pappa gick ut utan att ramsa. vet att man inte ska göra så men vi orkade inte mer, det blev för mycket.jag vill göra rätt men jag förstår inte varför ramsan gör honom så arg och ledsen.

hoppas på snabbt svar!

kram o god natt
mamma1

jobbigt

Inlägg av mamma1 »

hoppas på snabbt svar!

kram o god natt
mamma1

Rapport

Inlägg av mamma1 »

Hej,

vill bara rapportera att natten gick bra. Vaknade 2 ggr kl 2.40 och 4.45. Det räckte att lägga han tillrätta och ramsa ut. Vi väckte han imorse. Jag var nästan på väg att ge upp men nu känns det bättre igen. Läste Lugnet och Attityden av själklarhet innan jag gick och la mig men det gör fortfarande ont i magen när jag tänker på hysterin från igår kväll (läs inlägget innan). Om det bara gick lite lättare att lägga han på kvällen tror jag verkligen att det här kommer att gå vägen. Jag ska försöka att inte ha negativa förväntningar inför ikväll.

Hoppas på svar på mitt förra inlägg? Någon?

Tack på förhand!

Kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ilskan på ramsan är vanlig. Det har du säkert läst, och då gäller det att övertyga om att det ÄR såhär det ska vara! Var inte rädda för hans ilska och fuska inte med ramsan, det är ett guldverktyg!

Inför kvällen, satsa på ett riktigt gemensamt skratt till godnattet i minst tio minuter, det dödar trollen för både mor och barn!
mamma1

framgång

Inlägg av mamma1 »

Tack för ditt svar TorpSara.

Det tog 30 min ikväll och det var inte alls så dramatiskt som igår, jag känner en stor lättnad nu. Är fortfarande varm av allt bus vi gjorde innan läggningen. :D
Tidigare så tänkte jag mycket på om jag verktygar för lite el. för mycket men ikväll körde jag på känsla, bättre att göra fel och vara övertygad om att man gör rätt än att göra rätt och inte vara övertygad om det man gör. Och så tänkte jag på att jag ska ge han lugn och mitt lugn var orubbligt ikväll!!! Men jag vet fortfarande inte om jag solfjädrar för länge för jag står där tills han nästan sover, när jag går ut ser jag att han gör lite ryck så han har hört ramsan. Bör jag ändå gå ut tidigare och jobba mer med ramsa och solfjädra mindre? Jag har slutat buffat helt nu och det är framgång med tanke på att han buffats innan kuren under lång tid!!!

Kram och God Natt på er! :heart:
ps Undrar om man sover själv inatt har ofta vaknat trots att lillen sover??
mamma1

framgång

Inlägg av mamma1 »

Tack för ditt svar TorpSara.

Det tog 30 min ikväll och det var inte alls så dramatiskt som igår, jag känner en stor lättnad nu. Är fortfarande varm av allt bus vi gjorde innan läggningen. :D
Tidigare så tänkte jag mycket på om jag verktygar för lite el. för mycket men ikväll körde jag på känsla, bättre att göra fel och vara övertygad om att man gör rätt än att göra rätt och inte vara övertygad om det man gör. Och så tänkte jag på att jag ska ge han lugn och mitt lugn var orubbligt ikväll!!! Men jag vet fortfarande inte om jag solfjädrar för länge för jag står där tills han nästan sover, när jag går ut ser jag att han gör lite ryck så han har hört ramsan. Bör jag ändå gå ut tidigare och jobba mer med ramsa och solfjädra mindre? Jag har slutat buffat helt nu och det är framgång med tanke på att han buffats innan kuren under lång tid!!!

Kram och God Natt på er! :heart:
ps Undrar om man sover själv inatt har ofta vaknat trots att lillen sover??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Toppen! Thats a good mama! Känslan och attityden är allt! :D Verktygar du någon minut för länge de första nätterna kan du alltid backa sedan, men gå innan han sover bara, han ska hitta sömnen själv.

ps. skrattet är guld värt, det kan man aldrig överskatta! :D
mamma1

bakslag igen

Inlägg av mamma1 »

Det som gick så bra vid läggningsdags gick ju sämre sen. Gjorde misstaget att gå in på hans rum och la över ett täcke just vid 23 tiden när han brukade vakna. Och han vaknade förståss. :oops: Men somnade om lätt.
Vaknade dock ofta den här natten. 00 och 02 gick det lätt att somna om med verktygen. 05 blev det genast svårare. efter ca 40min gav vi upp han satt uppe och var klarvaken. Sambon tog upp honom och nu får vi börja om från ruta 1.

Jag var riktigt nervös under gårdagen (kom i kant med svärmor mm klassiker) kan det ha spökat för gullungen. Han är väldigt känslig spec när det gäller mig, Fasiken att man inte är starkare det finns inget som är värt detta att lillen ska må dåligt.

Jag jobbar med attytiden, har förstått nu att den rätta inställningen är lösningen! Ikväll och framöver finns inget fuskande!!! :!: Illa nog de genvägar vi tat hitills! Lättare idag ->omöjligt imorgon!

Ha en bra dag!

ps Dagslurarna funkar fint och han verkar sömnig inte bara idag utan sen vi startat kuren, kanske sund sömnighet som Anna pratar om.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Flikar in lite. Det verkar ju som att du vet vad lösningen är, den rätta attityden. :wink: Tänk på att du inte kan sova åt ditt barn, det måste han sköta själv. Han kan vara klarvaken, han kan välja att inte somna, det är helt ok. Ni kan bara ge förutsättningarna för god sömn. Men blir han ledsen av beskedet så behöver han hjälp och det har ni verktygen till. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
mamma1

börjar om

Inlägg av mamma1 »

hej igen

har ikväll börjat om kurningen anledningen är att vi åkte på en sistaminuten resa och där gällde andra regler för den lille för vi hade lång väg att gå till säkerheten och det kändes fel att kura han på annan plats än hemma.

så ikväll kör jag in och lugna ramsa ut. arg liten rackare här. jag hinner med många hemmasysslor tills han svär färdigt lagom så efter semestern :)

kram
mamma1

behöver tips

Inlägg av mamma1 »

Igår kväll gick jättebra. Tog sin lilla tid ca 30 min men älsklingen sov nästan hela natten. Vaknade 1.40 och jag gick in direkt la han tillrätta och ramsade ut och det var det hela.

Kväll 2 har vi fått helt bakomfoten. Vi fick oväntade gäster Isak blev allt gnälligare. skrek så fort han inte fick som han ville. jag blev nervös jobbigt när andra ser på och lilla killen har utbrott. (önskar verkligen att jag hade behållt lugnet här kände mig värdelös som mamma) sen så ville inte Isak till mig när det var läggdags utan till pappa han som är väldigt mammig annars. smart unge det här, utnyttjar situationen. skriker sen upp sig när pappa ska lägga honom jag får ta över sen blir det en hel del ramsandet och tillslut somnar han mest av övertrötthet och inte av lugnet som jag så gärna önskar. usch denna kväll vill jag bara glömma. imorgon tror jag jag ska be pappa gå ut. inga oväntade gäster eller annat som stör sömnrutinerna. skrattet till godnattet! inga negativa förväntningar! något annat som jag behöver tänka på???

sen så tror jag att jag behöver tips angående trotsen som verkar komma? är det vanligt i den här perioden? kan det vara att vi kör kuren nu som utlöst det hela? förstår att man ska vara konsekvent men ibland är det svårt. som vissa saker kan man tillåta hemma men inte hos andra? jag har läst barnaboken och försöt låta Isak utforska saker o ting här hemma men nu inser jag att han inte accepterar nej. blir arg och kastar bakåt med huvudet. när ska man börja med att införa Nej och uppfostra. nu är det väldigt svårt att vilseleda honom som man kunde göra när han var liten. Vill han ha något nu då glömmer han det inte i första taget. som ni förstår så behöver jag hjäp med mer än bara sömnen! hoppas någon orkar svara.

kram o god natt
miar70
Kontakt:

Re: behöver tips

Inlägg av miar70 »

:D Hej och välkommen hit från mig också :!:

Hur går det för er :?:

mamma1 skrev:smart unge det här, utnyttjar situationen.
Fast nja, vi ska nog inte se det som att han utnyttjar situationen utan mer om att han märker av er bristande attityd och blir osäker och förvirrad. Därför är det så viktigt att vara förberedd och planera kuren noga, så att man inte hamnar i liknande sits. Som förälder är det A och O att utstråla säkerhet och lugn (bättre att göra fel med rätt attityd än att göra rätt med tvekan :wink: ) Läs tråden om förhållningssättet, den är superbra:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
sen så tror jag att jag behöver tips angående trotsen som verkar komma? är det vanligt i den här perioden? kan det vara att vi kör kuren nu som utlöst det hela? förstår att man ska vara konsekvent men ibland är det svårt. som vissa saker kan man tillåta hemma men inte hos andra? jag har läst barnaboken och försöt låta Isak utforska saker o ting här hemma men nu inser jag att han inte accepterar nej. blir arg och kastar bakåt med huvudet. när ska man börja med att införa Nej och uppfostra.
Nu måste jag ge dig lite bakläxa :wink: och be dig ta fram Barnaboken igen och läsa om ettåringen! Inga nej, fy och ajabaja - det handlar om att visa, leda, lära och hjälpa inte om att fya och neja :!: Så fram med Barnaboken, läs på om ettåringen och läs också på i fostransdelen. En guldgruva :!:

Sen finns det såklart MASSOR av fin läsning på forumet om förtrots, den här klistrade tråden (gå in på klistrade trådar och läs - massor med godbitar) är verkligen toppen:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797

Mycket lästips blev det :wink:

Kram och hoppas allt gått bra för er!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "