Dagens Bok!
Kapten Nemos bibliotek
Po Enqvist har skrivit den.
Den är mycke tläsvärd.
Den är mycke tläsvärd.
Glömde gå till bibblo innan de sommarstängde...
Så när bibblobuckerna var utlästa fick jag rota i bokhyllan. Och hittade Kerstin Ekmans Vargskinnet-trilogi, började med första delen, Guds barmhärtighet. Himmel vilken bra bok! Fattar inte hur man kan skriva så ... poetiskt realistiskt vackert trovärdigt äckelotäckt historiskt korrekt kanonbra...
Jag har läst alla tre förut, men minns inte att jag fastnade så totalt då. Fast jag är väl äldre och visare nu
kanske, det måste ju vara en 8-10 år sen. Läs läs!
Jag såg att ni nämnde Roslund & Hellström tidigare, jag har läst alla böckerna och tycker de var jättebra men även jobbiga, speciellt Odjuret, den var värst!
Har precis läst ut Marie Jungstedts senaste om Gotlandspoliserna. Hennes böcker gillar jag också!
Nu har jag börjat på Shantaram av Gregory David Roberts. Den är på över 900 sidor
så det lär ta ett tag innan jag är klar med den 
Har precis läst ut Marie Jungstedts senaste om Gotlandspoliserna. Hennes böcker gillar jag också!
Nu har jag börjat på Shantaram av Gregory David Roberts. Den är på över 900 sidor
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Vad läskigtStilla skrev:Glömde gå till bibblo innan de sommarstängde...Så när bibblobuckerna var utlästa fick jag rota i bokhyllan. Och hittade Kerstin Ekmans Vargskinnet-trilogi, började med första delen, Guds barmhärtighet. Himmel vilken bra bok! Fattar inte hur man kan skriva så ... poetiskt realistiskt vackert trovärdigt äckelotäckt historiskt korrekt kanonbra...
![]()
Jag har läst alla tre förut, men minns inte att jag fastnade så totalt då. Fast jag är väl äldre och visare nu
kanske, det måste ju vara en 8-10 år sen. Läs läs!
Undrar om man vågar sig på Roslund och Hellström...
Hej!
Maste bara tipsa om "My Sister's Keeper" som jag last nu i somras! Om man kan lasa ut en bok (ganska tjock) pa tva dagar med en 20 manaders toddler rannande kring benen borde val det vara ett ratt bra betyg?!
Fantastisk skilldring av ett svart amne dar man far ta del av alla inblandades synvinkel. LAS DEN!
Vet att den gar som film oxa, men jag tror som vanligt att boken ar battre
Annars kan jag rekomendera Billie Letts bocker, underbara berattelser om manniskooden i USA.
Kram & trevlig lasning 8)
Maste bara tipsa om "My Sister's Keeper" som jag last nu i somras! Om man kan lasa ut en bok (ganska tjock) pa tva dagar med en 20 manaders toddler rannande kring benen borde val det vara ett ratt bra betyg?!
Fantastisk skilldring av ett svart amne dar man far ta del av alla inblandades synvinkel. LAS DEN!
Vet att den gar som film oxa, men jag tror som vanligt att boken ar battre
Annars kan jag rekomendera Billie Letts bocker, underbara berattelser om manniskooden i USA.
Kram & trevlig lasning 8)
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
Du kan ju hoppa över den första, Odjuret. Den hade jag nog inte läst om jag vetat innan hur otäck den var. Det är barn inblandade och det är jobbigt... De andra är ju "grymma" i sig, men inte så obehagliga som den första. Synd att jag har mina utlånade annars hade jag kunnat tagit med de upp i morgon.miar70 skrev:Undrar om man vågar sig på Roslund och Hellström...
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Området andlig utveckling
Inom det området kan jag rekommendera böcker av Carolin Myss.
Andens anatomi är en bra bok att börja med.
Carolin Myss skriver enkelt och tankeväckande. Hon använder inte andligheten som en slags snuttefilt. Hon beskriver hur det kan vara skrämmande att komma till andlig insikt och höra Guds röst inom sig.
Andens anatomi är en bra bok att börja med.
Carolin Myss skriver enkelt och tankeväckande. Hon använder inte andligheten som en slags snuttefilt. Hon beskriver hur det kan vara skrämmande att komma till andlig insikt och höra Guds röst inom sig.
-
Sofies mor
Oj, vad mycket bra boktips! (och jag som redan stressar över alla böcker som jag inte hinner läsa..) Här är nog ett av få ställen där man får höra småbarnsföräldrar tipsa böcker i stora lass.
Här kommer mer tips. För den som vill skratta, Alexander mcCallSmiths böcker om Professon von Igelfeldt. Portugisiska oregelbundna verb tror jag den första heter. Har nog aldrig skrattat högt åt en bok innan den. Alla hans böcker är ju förresten helmysiga.
Sen för den som vill dyka in i en annan värld ett tag, Tad Williams Minne, sorg och törne. Det är en serie som börjar med boken Tronen av drakben, del ett Simon månkalv. (Hela serien är tre böcker, men som i översättningen är uppdelade i tolv..
) Den första är inte jättebra (men bra ändå, typ..), men man behöver den för resten som är helt fantastiska!
Har just börjat med En vision av ljus av Judith Merkle Riley, den verkar vara väldigt bra, nån som har läst?
Tjohoo, tror jag ska strunta i disken och gå och läsa istället..
Just ja, skulle ju rekomendera Arn-böckerna också förstås, men dom har kanske alla läst. Vägen till Jerusalem m.m. (Skulle dock INTE rekomendera filmerna som i jämförelse med böckerna är rena hmm.. ja, jag vet inte vad. Så mycket fel i dom bara.)
Här kommer mer tips. För den som vill skratta, Alexander mcCallSmiths böcker om Professon von Igelfeldt. Portugisiska oregelbundna verb tror jag den första heter. Har nog aldrig skrattat högt åt en bok innan den. Alla hans böcker är ju förresten helmysiga.
Sen för den som vill dyka in i en annan värld ett tag, Tad Williams Minne, sorg och törne. Det är en serie som börjar med boken Tronen av drakben, del ett Simon månkalv. (Hela serien är tre böcker, men som i översättningen är uppdelade i tolv..
Har just börjat med En vision av ljus av Judith Merkle Riley, den verkar vara väldigt bra, nån som har läst?
Tjohoo, tror jag ska strunta i disken och gå och läsa istället..
Just ja, skulle ju rekomendera Arn-böckerna också förstås, men dom har kanske alla läst. Vägen till Jerusalem m.m. (Skulle dock INTE rekomendera filmerna som i jämförelse med böckerna är rena hmm.. ja, jag vet inte vad. Så mycket fel i dom bara.)
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Jag har läst om Damernas detektivbyrå. Helmysigt var ordet! Kul att höra att du gillade den här andra serien, jag har inte läst de böckerna, för det var nån som sa att de var urtråkigaSofies mor skrev: Alexander mcCallSmiths böcker om Professon von Igelfeldt. Portugisiska oregelbundna verb tror jag den första heter. Har nog aldrig skrattat högt åt en bok innan den.
Filmer och böcker stämmer inte ofta överens. Arn-filmerna har jag inte sett, men kommer nog att göra det. Sagan-om-ringen-filmerna har jag sett, och jag tycker inte om dem! Tycker de har förstört hela historien i filmerna jämfört med böckerna!
Läsa är bäst!
Genom min tolvåring
Genom min tolvåring har jag återupptäckt barndomens favoritböcker.
Katitzi böckerna har hon läst hela serien i sommar.
Jag får säga att de är väldigt fräscha i språket och skulle förtjäna att komma ut i nytryck.
Maria Gripes böcker tycker jag mycket om. Böckerna har så många dimensiner att de tål att läsas av vuxna.
Jag tänker på Skuggan över Stenbänken, Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia en sällsam historia.
Katitzi böckerna har hon läst hela serien i sommar.
Jag får säga att de är väldigt fräscha i språket och skulle förtjäna att komma ut i nytryck.
Maria Gripes böcker tycker jag mycket om. Böckerna har så många dimensiner att de tål att läsas av vuxna.
Jag tänker på Skuggan över Stenbänken, Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia en sällsam historia.
När vi ändå är inne på ämnet ungdomsböcker
Så skulle jag vilja rekommendera Katarina von Bredows böcker också.
Min tolvåring och jag har läst och diskuterat Som jag vill vara.
Det är en bok osm handlar om en femtonåring som av misstag blir gravid och väljer att behålla barnet. Boken har satt igång en hel del debatter.
Men den är inte alls skriven som ett inslag i abortdebatten utan helt och hållet från femtonåringens perspektiv.
Katarina skriver intressanta böcker om ungdomar och kärlek, böcker som även vi äldre kan läsa med behållning.
Min tolvåring och jag har läst och diskuterat Som jag vill vara.
Det är en bok osm handlar om en femtonåring som av misstag blir gravid och väljer att behålla barnet. Boken har satt igång en hel del debatter.
Men den är inte alls skriven som ett inslag i abortdebatten utan helt och hållet från femtonåringens perspektiv.
Katarina skriver intressanta böcker om ungdomar och kärlek, böcker som även vi äldre kan läsa med behållning.
-
Sofies mor
Hej igen!
Men överlag med hans böcker känns det som att man måste vara lite insatt i den "världen" det handlar om för att hänga med i alla finurligheter. Filosofiska söndagsklubben t.e.x. var det många gånger som jag insåg att jag inte fattade (är inte så filosofisk av mig..
). Men den var bra ändå.
Nu är jag ju inte så insatt i den akademiska världen heller (inte alls faktiskt) så jag hängde nog inte med i allt i Professor-böckerna heller, men en del saker råkade jag av ren slump känna till så jag fattade det roliga (tror jag
), och det är ju alltid skoj...
Hej svejs!
Jo, sista var nog ganska trist vad jag minns, men mittersta var jätterolig, så det jämnade ut sig....jag har inte läst de böckerna, för det var nån som sa att de var urtråkiga
Hej svejs!
Sofie, född september -08