I behov av matråd!!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Stella

I behov av matråd!!!

Inlägg av Stella »

Hej alla kloka!

Tänkte höra om några tips för en liten 5månaders som lätt blir hård i magen och vääääldigt lätt kräker mycket, extra mycket på "sura" saker typ bär, äpple, aprikos, persika osv...

Hon ääälskar dock fast föda och äter i dagsläget gröt morgon och kväll, smakisar (ca 5 tärningbitar) morot, broccoli och palsternacka samt päron till efterrätt. Får ersättning till de andra målen.

Ger henne ca 1/2 burk katrinplommon om dagen + messmör vid behov. Fungerar bra. Men undrara lite över hur jag ska göra när jag nu ska öka på hennes fasta mat? Kommer hennes mage bli hårdare? Kan jag ge för mycket katrinplommon? Det är ju oxå lite surt...Hon älskar banan men vågar ej ge varje dag pga magen...

Tänkte oxå börja ge välling på kvällen, lite tjockare så kanske hon slipper kräka i sin säng... Blir det för mycket att även ge kvällsgröt? Ska jag ge majs eller havrevälling? Äter havregröt i nuläget.

Tack för alla tips! Något rådvill som märks!!! :lol: :wink:
Världens goaste Alma :heart: född 090322 (akut snitt)

Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
Stella

Inlägg av Stella »

som nu tex, behöver inte krysta jättemycket men kommer ändå bara en liten "torr" halvmjuk/hård boll... Löst (normalt) innan idag...

Förlåt för dessa intressanta beskrivningar men tja, vet inte annars hur förklara?! :roll: :oops: :wink:

Tack igen! :heart:

Stella

Inlägg av Stella »

likaså om ngn har ngt tips mot hennes illamående...

:D

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det tar ett tag för magen att vänja sig vid fast mat, och för de små att hitta tekniken. :wink: Lösande är ju katrinplommon, kiwi och päron. Stoppande är morot, ris och majs, och banan. Olja och vatten är också bra för att hålla magen i trim, men mest är det vi föräldrar som ska ha lite is i magen. ALLA barn i alla kulturer börjar ju äta fast föda och det är en omställning för samtliga. Men det brukar lösa sig, både bokstavligt och bildligt. :lol:

Ed var en kräkare av rang, ända upp emot året. Vi förhöll oss mest, det var inte mycket att göra åt. Ikeas frottéhaklappar i stor skala och trasor här och där.
Jag tyckte att gröt till kvällen var bra eftersom det stannade kvar liiite bättre är flytande, men jag ammade som kvällslurk på det länge utan att det störde. I övrigt undvek vi tomat. :roll: Det är ju inte illamående, de lider inte av det, utan det är magen som inte hänger med som den ska. Magmunnen glappar.

Eftersom hon ändå är så liten skulle jag bara behålla måltidsordningen som den är nu och bara öka på portionen tll lunch. Lite extra fett i maten och lite extra katrinplommon (stående efteträtt) så länge så märker du när magen har vant sig vid maten. Då kan du så smått börja testa andra frukter och annan mat också. Spar på vällingen nån månad till, det blir lite mycket spannmål för en liten mage, tycker jag.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Stella

Jag tror inte det är bra att göra vällingen tjockare än den ska vara. Tror magen blir hård av det. Kräker hon upp mycket av välling kanske det passar bättre med något annat innan läggdags.
Undvik majsvälling, den är stoppande.

De flesta lösande saker jag känner till är sura.
Man kan sätta till någon bra olja i maten för det är lösande.

Angående kräkningarna brukar de ofta upphöra när man får mer fast mat. Jag skulle gissa att det inte är illamående utan bara lite "glappt" så det kommer upp. Den övre magmunnen stänger inte till så bra och en del har ju mycket kräkningar länge.
Är det det du menar :?: Att det kommer efter att hon har ätit?

Jag har ingen erfarenhet av att ge ersättning men jag har hört att magen lätt blir hård då man ger det. Det kanske är så att med mera av puréer på grönsaker och frukt blir magen lösare?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ja vi svarar visst dubbelt här :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dubbelt så bra! :D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"