Trots

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Gäst

Trots

Inlägg av Gäst »

Hej,

skrev här häromdagen om min treårige son som "lämnat trotsen i början av sommaren". Hade jag fel? De senaste dagarna har varit himla tuffa med massor av "nej" och gråt. Har tidigare läst om att barnen tar en paus mitt i trotsen. Hur lång är den pausen? (Hampus har (hade) inte trotsat på fyra månader.) Vad tror ni som har lite äldre barn? Är det här andra halvlek på trotsen eller bara lite "ur form"? När började och slutade era barns trots? Märkte ni av någon paus mitt i och hur lång var den i så fall?

Hoppas ni kan och vill svara
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag är ledsen över att behöva säga det...men killar börjar inte med den riktiga trotsen förrän dom är just runt 3 år...Så det är nog nu det börjar, och varar ett år c:a...
Läs trotsbarns-kapitlet i Barnaboken, där finns massor av tips!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Riktig" trots? Hur skiljer man den från annan trots?

Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D

Vill verkligen rekommendera dig att läsa om trotset i Barnaboken. För det finns olika sätt att trotsa på - se även "Livet en kretsgång. Något om utvecklingen" i samma bok :idea:

Man kan nog hur som helst ganska lugnt säga att du märker när det är trots på gång. Som du märker nu.

Trotsåldern varar i ca ett år och det brukar vara en paus, en halvlek, emellan på ca två månader.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vivan

Inlägg av Vivan »

Vår treåring har också haft paus under sommaren och med ett levande bevis här hemma så är andra halvlek värre. Rutiner testas i "smyg" för att hon ska se om allt verkligen ska vara som det ska ALLTID. Jag tycker att det är så skönt att veta att dagar med trots (kaos) varvas med lugna dagar och de dagarna är hon en så förtjusande underbar liten dam som klarar allt här i världen, att ta hand om systrar och ringa till olika personer för att få svar på saker och skriva och prata, prata, prata. Så, njut av de lugna dagarna och använd allt ert tålamod under trotsdagarna, det vinner ni alla på!
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D

Nu räcker det nog förstås inte med "bara" tålamod - lite klar vägledning ska också till :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vivan

Inlägg av Vivan »

:lol: Självklart ska det till vägledning (inte så lite av det heller) med för det behövs ju tålamod och en uppslagen Barnabok ackompanjerad av Anna Wahlgren online (det är inte klokt att man kan hitta något nytt för varje gång man läser... :? ). Kram.
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"