Vaknar dagstid efter 10 eller 30 minuter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
othelia

Vaknar dagstid efter 10 eller 30 minuter

Inlägg av othelia »

Hej alla frivilliga och bra hjälpare :D

Som rubriken säger så har vi en drygt 2 månader gammal dotter som sover väldans trassligt just nu dagtid. För 2 veckor sedan följde hon ännu dessa tider och det var toppen. :)

08.00 Morgon
10.00-11.00 Sovtur
11-12.30 Vaken med amning
12.30-16.00 Sovtur
16-17.30 Vaken med amning
17.30-18.30 ca sovtur
18.30-20 Vaken med amning
20.00 Natt

Detta är förstås ungefärdliga tider, kan naturligtvis kasta lite grann men inte upp till 1 h. Denna rutin hade hon själv fått bestämma och hon var väldigt nöjd och glad liten tjej. Nu har hon dock hemskt svårt med dagssömnen. Hon sover oftast endast 10 eller 30 minuter och sedan vaknar hon. Hon verkar hemskt trött och är mera gnällig än tidigare. Då hon vaknar försöker vi vagna en stund men hon ligger bara och tittar upp hela tiden.

Ska vi försöka följa schemat ännu mer exakt? Kan medge att det varit lite svårt i dessa semestertider + att vi haft badrumsrenovering hemma.
:( Ska vi vagna då hon vaknar? Ska vi vagna då hon ska somna? Ska vi försöka med nytt schema? Svar på dessa frågor och andra närliggande frågor önskas alltså :D

Kvällstid somnar hon bra och sover i egen säng nästan hela natten. Dagstid skulle det vara skönt ifall hon sov i vagn eftersom storebror gärna vill spendera så mycket tid som möjligt utomhus.

Hoppas på bättre tider!
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Othelia! :D

Välkommen hit och grattis till den lilla! :D

En bra tumregel brukar vara att se till sömnen över hela dygnet om det är något som strular. Din dotters egeninförda schema (:shock: =D> ) innehåller 17,5h sömn om jag räknar rätt, och det börjar nog bli lite i överkant. Det är alltså upp till dig nu att ta ledningen och visa henne hur det ska vara - förmodligen blir det mera lagom om du siktar på 16h sömn. :wink: Gärna i schemaform så att det blir konsekvent och du är säker på att allt hinns med.

Jag skulle i första hand väcka henne efter 2,5h vid lunch (alltså kl 15 enl de tider du skrivit) så att hon får mat lite tidigare och det sedan hinner gå lite längre tid mellan det målet och det sista (som väl inkluderar nattslurk?).

Ang vagning så är det jättebra att låta henne sova i vagnen på dagen (även på natten om man vill :wink:), praktiskt, frisk luft etc. Lägg henne vaken, vagna bara om hon gråter, skaka i handtaget och gå därifrån. :D

:idea: Vi börjar där, så får du återkomma om du behöver mera input! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
othelia

Inlägg av othelia »

Tack så hemskt mycket för svar :) Har varit många ggr inne och kollat ifall ngn känt sig sugen på att svara :D

Idag är vi hemma första gången på 2,5 vecka och hon har sovit rätt ok. Förmiddagen sov hon 10-10.50 så det var mycket bra efter de senaste dagarnas 10 minuter. Nu ligger hon som bäst i vagnen på bakgården och vi får se hur länge hon planerar sova.

Nu ska vi försöka då att vagna vid gråt ifall hon vaknar och försöka ha henne kvar tills tiden gått ut. Visst har jag förstått rätt?

Annars antar jag att schemat såg rätt bra ut, förutom att det var för mycket sömn insatt? Du skrev inget om att ändra på de andra tiderna eller sovpassen så jag gissar att de var okej.

Här har vi slurk innan varje sömnpass och speciellt innan natten. :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
othelia

Inlägg av othelia »

Igår var då första dagen med lite justerat tidsschema :) Det gick sisådär :?

Första passet gick helt bra. Men det långa sovpasset gick mycket sämre. Jag försökte hålla koll på gångerna hon var vaken men tappade nog räkningen efter kanske 15 ggr.

Nu undrar vi när det lättar?

Dagens långa sovpass gick bättre. Hon drog 1 h rakt av men sedan är det kämpigt. :(
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Othelia, välkommen och congrats till Litetunderverk :) !

Det är GULD, verkligen, att Liten där hemma har funnit en egen jättebra och fungerande rytm.
Som jag tolkar det dock, så har Liten en aningen för mkt sömn på sitt schema, vad du behöver göra främst för att få sömnpassen att fungera ännu bättre är att justera schemat - korta av lurar på dagen.

Du känner din dotter allra bäst och ser/vet när hon är piggast och sömnigast, så det jag nu skriver är en fingervisning om hur det kan se ut:

Exempel:
08.00-10.00 Morgon, vaken med amning
10.00-11.30 Sovtur
11.30-13.30 Vaken med amning
13.30-15.30 Sovtur
15.30-17.30 Vaken med amning
17.30-18.15 Sovtur
18.45 typ/ca Mat
20.00 Natt

Det ger dig förvisso 16h15min sömn (12 timmars natt + 4h15min dag) men den där kvarten anser jag personligen vara petitess. Och så får du in ytterligare ett mål där.
Tanken är att detta skall du justera, som jag skrev nyss, du ser/vet när hon är tröttast, vilket pass hon sover bäst på.

Jag tror att "strulet" där på långa luren kan komma sig av för mkt sömn och sen att det har varit hackigt när ni har semestrat.
Jag tror att det kan komma att lätta när sömntimmarna stämmer bättre med hennes ålder SAMT preferenserna och när maten sitter likaså :)

Vad tror du om det, tankar?
othelia

Inlägg av othelia »

TAck så mycket för hjälpen!:D

Nu idag på långa luren så var hon vaken efter 1 h och var vaken lite över 30 minuter med vaggande och skakning av vagnen innan hon till sist somnade. Sedan sov hon över 45 minuter i ett kör igen. Det kanske låter konstigt, och trodde inte jag skulle säga det efter allt vaggande idag på gården :wink: , men det var rätt bra sovpass för henne sen ändå. :D

Jovisst, är det vi som känner henne bäst och vi försöker läsa av henne. Det gjorde vi även då hon sov mycket trasslig dagssömn förra veckan men inget kändes hjälpa. Nu då vi kommit hem har hon svarat mycket bättre på det vi försöker få henne att göra, nämligen sova. Ok, 3,5 h mitt på dagen får vi inte men bara vi lyckas få sömnpass som är hela och inte hela tiden fylls med uppvak är vi nöjda. :D

Vi får försöka denna vecka och sen utvärdera. :)

Nu ska vi försöka följa detta pass:

08-10 Vaken
10-11 Sovtur
11-12.30 Vaken
12.30-15 Sovtur
15-17.30 Vaken
17.30-18.15 Sovtur
20.00 Natt
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

:thumbsup:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
othelia

Inlägg av othelia »

Pust!

Dagsluren går väl inte sådär bra just nu. Mannen har stått och vagnat nu över 40 minuter och tösen bara gråter. Hon sov ca 50 minuter i ett kör innan det men nu verkar det vara svårt att få tag i sömnen igen.

Va göra???
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Elle

Inlägg av Elle »

Det första jag tänker på är om lillan behöver mer mat?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
othelia

Inlägg av othelia »

Tack!

Det var också det jag funderat på. Så nu ska det ammas mycket de kommande dagarna för att få upp mjölkproduktionen. Började igår redan och har redan märkt skillnad i brösten.

Igår sov hon dock bättre dagssömn igen. Somnade först efter 10 min men sov sedan 1h för att sedan vara vaken en stund. Eftersom båda föräldrarna blev leda lämnade vi henne ensam i vagnen ute och visst hade hon somnat efter en stund och drog 1 h till.

Kan så här små lära sig att sova dessa tider? Ibland känns det lite tröstlöst trots att vi försöker tänka positivt :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
othelia

Inlägg av othelia »

Måste bara skriva in detta för att inte glömma det. Ska ju ändå försöka hålla koll på tiderna och hur hennes sömn har förhoppningsvis blivit bättre.

Förmiddagssömnen sov hon igen bra. Som för det mesta :) Vakentiden fungerade bra. Erbjöd bröstet mycket mer än tidigare och hon verkade nöjd då hon gick ut. Efter många dagar, nästan veckor, utan lång sömn dagstid så har hon nu sovit nästan 1,5 h i ett kör och hon fortsätter sova. :D Får se hur länge hon behagar sova bara. Förväntningarna är höga redan :)

Efter en sådan början på den långa dagssömnen så är mor och far mycket nöjda. Dessutom får vi mersmak för att fortsätta med schemat. :D Nu hinner vi även fixa mycket i det nyrenoverade badrummet =D>
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Elle

Inlägg av Elle »

:sleep: :sleep: \:D/

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
othelia

Inlägg av othelia »

Tusen tack för hjälpen! :D

Här har vi nu en tös som sover helt enligt schemat. Det behövdes inte så mycket med än att styra upp dagen och hålla tiderna samt att stå ut de första dagarna. Nu somnar hon sött in i vagnen som står stilla och sover sin tid tills någon hämtar henne.

Som plus har även nätterna blivit bättre igen. :) På morgonen kan hon vara vaken men somnar om eller ligger lugnt kvar tills det är morgon.

Vilken lycka! :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, grattis! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
othelia

Inlägg av othelia »

Hej igen

Efter några veckor med rätt bra fungerande dagssömn är jag här igen. Nu funderar vi över en sådan sak som att flytta lite på hennes sovtider.

Tidigare var det så att hon sov 45 + 2,5 + 45 + nattsömn på 12 h.

Vi har märkt att hon gärna sover ett längre pass på förmiddagen och funderar om vi istället kan ställa om schemat till 2 h+ 1h + 30min? Det blir sammanlagt 15,5h som borde vara bra för en lite över 3 månaders bebis.

Går det alltså att byta tiderna utan att det blir trassligt?
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"