Vad gör vi för fel?
Vad gör vi för fel?
Hej, vi har ett par underbara tvillingar som precis fyllt ett år. Tjejen har alltid sovit bra och henne har vi ej kurat. Killen har däremot haft svårare att sova och vi har nu kurat honom i två veckor men det känns som att det inte fungerar fullt ut. Det första, andra och tredje dygnet gick bra men from fjärde dygnet började problemen. Så fort vi går in i rummet så börjar han skrika. Vi försöker få honom att skratta men det är svårt. Vi försöker buffa och solfjädra honom men han far runt i sängen så det är inte helt enkelt. Han har väldigt svårt att lugna ner sig (det har ifs alltid varit vårt problem att han har svårt att somna in men när han väl har somnat tidigare så sover han nästan hela natten) Nu under "kurperioden" så kan jag ramsa honom lugn på natten och då somnar han om så på något sätt så verkar ramsan fungera. Hur ska vi göra för att få honom lugn när han ska lägga sig? Varför fungerade det de första dygnen? Nu känns det nästan som att han skriker sig trött i ca 30 min och sedan så somnar han. Vi ramsar under tiden och ger bekräftelseramsan i slutet men ska han verkligen skrika ilsket så länge? De två sista kvällarna har vi inte lyckats lugna ner honom utan han har skrikit sig trött (känns inte bra) men de tidigare kvällarna har vi lyckats lugna honom med buffning (en kort stund) men så fort vi "släpper" solfjädern och går ut med ramsan så sätter han sig upp eller ställer sig upp och börjar skrika ilsket. Det tar alltså ca 35-45 min för oss att söva honom. Vad gör vi för fel?
Efter egen erfarenhet med tjejen här hemma, tror jag att det efter några dagar liksom landar hos dem. De kommer på att det för tillfället inte är trevligt att gå och lägga sig. Vi har haft några perioder av sömnstrul och efter några dagar så brukar det beteende du beskriva komma.
Nu vet ju lillkillen vad det handlar om, men reagerar med ilska - och reagera får man. Dock gör det inte mycket nytta att verktyga ett argt barn. Jag skulle råda till att ni gör nattningen så kort och tydlig som möjligt. Gå till sovrummet med en själklar attityd, fastän det kanske möts av protester. Lägg ner i sängen och gå direkt ut med ramsa. Han reser sig säkert, men han kommer att lägga sig ned. Lyssna av gråten. Om den låter ledsen, så ramsa igen. Men var sparsam med ramsorna, och lita på att han klarar det.
Vid dessa läggningar har vi märkt att för varje kväll tar det ungefär halva tiden för henne att somna jämfört med kvällen innan. Efter drygt en vecka kvarstår inte ens det minsta missnöje när det är läggdags!
Men visst skär det i en när man är mitt i det. För att minska överkoncentration har det hänt att jag gått in i badrummet och startat en tvätt eller liknande. Har man varit borta i några minuter kan man lättare höra att protesterna faktiskt lugnar sig.
Nu vet ju lillkillen vad det handlar om, men reagerar med ilska - och reagera får man. Dock gör det inte mycket nytta att verktyga ett argt barn. Jag skulle råda till att ni gör nattningen så kort och tydlig som möjligt. Gå till sovrummet med en själklar attityd, fastän det kanske möts av protester. Lägg ner i sängen och gå direkt ut med ramsa. Han reser sig säkert, men han kommer att lägga sig ned. Lyssna av gråten. Om den låter ledsen, så ramsa igen. Men var sparsam med ramsorna, och lita på att han klarar det.
Vid dessa läggningar har vi märkt att för varje kväll tar det ungefär halva tiden för henne att somna jämfört med kvällen innan. Efter drygt en vecka kvarstår inte ens det minsta missnöje när det är läggdags!
Men visst skär det i en när man är mitt i det. För att minska överkoncentration har det hänt att jag gått in i badrummet och startat en tvätt eller liknande. Har man varit borta i några minuter kan man lättare höra att protesterna faktiskt lugnar sig.
-
kattklo
Hej igen
Tack för svaren! Nu har det gått en tid och vår son somnar ibland efter att vi har ramsat en gång men visa kvällar tar det ca 30 min. Det är kanske inte riktigt så bra som vi hoppades på men vi är nöjda med att han somnar och det är stor skillnad mot förut. Han har svårt att lugna ner sig och skriker ilsket, har ni några tips på hur vi ska göra?
Dock har vi stött på lite fler problem
. Han har haft en väldigt långdragen magsjuka och varit dålig i nästan tre veckor vilket har gjort att han har vaknat ca 05.00 och kräkts. Nu har han slutat att kräkas men det är svårt att bryta mönstret. Jag ramsar när han vaknar men det går inte att få honom att somna om!!! Tips? Under hans sjukperiod använde vi oss av ramsan och han sov i sin säng och vi sprang in och ut och bytte lakan och pyjamas..
Inatt har han varit vaken mycket och skrikit och jag har ramsat men det känns inte som att ramsan fungerar lika bra som förrut..vad kan ha hänt? Inatt testade jag att gå in och göra solfjädern men det kändes som att när jag gick ut så blev han ännu mer ilsken. Hur ska vi göra nu? Ska man börja om?
Hans tvillingsyster har också börjat vakna av hans skrik vilket gör att det börjar bli lite rörigt på nätterna. Vi funderar på att kura även henne för att hon ska vänja sig vid ramsan så att vi kan föra samman dem i samma rum (vi valde att dela på dem när vi började kura killen eftersom tjejen har sovit så bra och vi tyckte inte att hon behövde kuras samt att vi inte ville att hon skulle vakna av hans skrik när vi började kura honom). Vad tror ni om det? Ska vi då kura henne i samma rum som killen ligger eller ska hon va kvar i det rummet hon sover i nu under kurningen?
Mycket frågor blev det visst…
Tacksam för svar!
Tack för svaren! Nu har det gått en tid och vår son somnar ibland efter att vi har ramsat en gång men visa kvällar tar det ca 30 min. Det är kanske inte riktigt så bra som vi hoppades på men vi är nöjda med att han somnar och det är stor skillnad mot förut. Han har svårt att lugna ner sig och skriker ilsket, har ni några tips på hur vi ska göra?
Dock har vi stött på lite fler problem
Hans tvillingsyster har också börjat vakna av hans skrik vilket gör att det börjar bli lite rörigt på nätterna. Vi funderar på att kura även henne för att hon ska vänja sig vid ramsan så att vi kan föra samman dem i samma rum (vi valde att dela på dem när vi började kura killen eftersom tjejen har sovit så bra och vi tyckte inte att hon behövde kuras samt att vi inte ville att hon skulle vakna av hans skrik när vi började kura honom). Vad tror ni om det? Ska vi då kura henne i samma rum som killen ligger eller ska hon va kvar i det rummet hon sover i nu under kurningen?
Mycket frågor blev det visst…
Tacksam för svar!
Vad roligt att det gått så bra för er, mindre roligt med magsjuka dock
Har ni kommit på banan? Det råd jag vill ge är att ni ser till att ramsan når fram, och det gör ni "helt enkelt" genom att ramsa tills han tar emot den - ge inte upp vid fjärde omgången utan ramsa på tills han accepterar och ni hör att han lyssnar och lugnar sig. Och OM ni känner att det ska solfjädras så gå inte in efter en ramseomgång (då desarmerar ni ramsan...) utan gör det istället för en ramsa! Och var noga, noga med bekräftelsen!
Jag har själv ingen erfarenhet av tvillingar, men jag vet att de allra flesta som har tvillingar och väljer kuren kör båda barnen på ett bräde. Kanske kan du ställa dina tvillingfrågor inne på tvillingforumet, där får du garanterat hjälp från dem som varit i din situation
Kram så länge!
Mia