Ny liten flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maiyah! :D

Varför vill du inte lägga henne tidigare? Ni kommer ju ändå hamna på ett schema med natt kl 19 eller 20 eller något ditåt så småningom? :shock: Om hon nu visar att hon vill sova tidigt är det väl bara att tacka och ta emot? :D Har du läst om Hugo 2 mån i BB? Han är också kvällstrött. :wink:

Ang Luzernte så tror jag att det funkar bra, i kombination med ordentligt med fet mat, vila och förstås att dricka mycket. Massor! Särskilt nu när det är varmt. En bra tumregel för att åtminstone hinna/komma ihåg att dricka det viktigaste är att se till att dricka ett glas vatten varje gång du ammar. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

Nu har hon lagt sig vid 22 två dagar i rad, och då sover har hon sovit till halv fyra! Känns som att jag nog nöjer mig med det och inte vagnar bort nått mål. Sen äter hon nämligen igen vid sjusnåret och då har jag börjat dagen. Är det dumt? Blir ju en ganska kort natt? Men jag tänker att det borde vara bra att hon vänjer sig vid att bara äta en gång på natten.

Visst kan jag lägga henne tidigare men då blir det nästan ingen vakentid alls på dan och då är hon pigg vid fyrasnåret istället..inte någon höjdare..

Har fått ta en 20 minutare vid åtta -halv nio och det har fungerat rätt bra så jag kör nog på det så länge jag inte får alltför högljudda protester..

Men jag har ett annat problem, hon vill inte ta flaskan med morgonmjölk som jag försökt truga i! Hon blir bara arg när jag försöker ge henne i flaska. Har aventflaskor som hör ihop med min pump..

Egetligen kanske det inte är helt nödvändigt för jag har massor med mjölk men det skulle kännas bra om man kunde lära henne att äta ur flaska också. Hennes storebror gjorde aldrig det och jag vill kanske kunna få nån avlastning nån gång eller om hon behöver nån nattmacka när det ska bli hel natt eller liknande. Tips?
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah

Inlägg av maiyah »

Sen har jag en sån toktröttis verkar det som. Hon orkar inte vara vaken 1,5 timme förutom på kvällen då hon ofta orkar 2 om hon fårn en 20 minutare. Men det känns helt grymt att hålla henne vaken 30 min till när hon börjar skrika av trötthet efter 45 min vakentid och jag ändå brutalt håller henne vaken ytterligare 15 minuter..

Idag och igår har dagen startat vid 7snåret, hon har somnat vid 8-8.30 blivit väckt vid 10.30-11 velat somna om direkt men hållts vaken med massa av råden här till 11.30, sover därefter glatt ytterligare 2,5 timme innan jag väcker henne igen för mat...och hon orkar 45 min max innan hon börjar skrika igen..

Nätterna vet ni ju redan, sover 22-3,3.30 sedan till sju med 15 minuter mat vid 3-3.30, då äter hon från ett bröst tills hon vägrar mer, går inte att få i henne mer fast jag väcker henne..

På dagarna är det också ett bröst som gäller och då trugar jag ändå tills hon mer eller mindre gallskriker när man försöker få ner mer och kniper ihop munnen totalt. på kvällen äter hon dock kanske 1,5 bröst..där det halva är kvällslurken vid 9.45..plus att jag igår lyclades truga i 20 ml morgonmjölk. Men då fick jag pumpa ur nästan 2 dl under natten för att inte dränka hela sängen. Jag pumpar på nätterna för att det läcker så sjukt mycket hela tiden och jag vill inte sova med inlägg för de blir ändå genomblöta. Ger bort mjölk till en cancersjuk flicka så det passar ju bra att jag har så mycket.
chokladkaninen

Det är suveränt att du har hittat ett natt-system som funkar, tycker jag! :thumbsup: Du känner ju ditt barn bäst, och det enda vi andra kan göra är att ge förslag, som ibland är mitt i prick och ibland är helt off. Och vilketdera är det förstås du som avgör!

Vad bra att mjölken som din Sessa inte dricker kommer till nytta för ett annat barn! =D> Det tycker jag är imponerande. :thumbsup: Ang flaskmatning så skrev jag precis ett svar om det till Tutan, klipper in det här:
chokladkaninen skrev: Ang amning resp flaska så är det oftast effektivare med flaska när brösten inte sitter precis inom synhåll - ett tips är alltså att du låter pappan ge flaskan medan du går ut och sparkar boll en stund med storebror. 8) Jag panikade och trodde att inte min Bebbo ville vara med om flaskmatning när han var ung i lille Ps ålder - men sedan bytte vi ut Mendelaflaskan mot samma typ av Aventflaska som vi hade till Storasyster och då funkade det. Attityden eller flaskan, who knows? :D
Annars är ett tips att läsa Johannaws och Kalaskakans trådar, de är rutinerade flaskmatare. Och angående tröttistendenserna säger jag: Don't loose sleep over it! (bokstavligen! :wink:) Så länge hon sover på nätterna kan du vara säker på att hon inte får för mycket sömn dagtid, så var lyhörd och bråka så lite det går. Kanske kan Nancys tråd om übertröttisen Lani vara till inspiration? :D

Johannaw :heart: :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15
Kalaskakan :heart: :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Nancy :heart: :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16925
maiyah

Inlägg av maiyah »

Underbart!! Tack raraste Chokladkaninen! Ikväll har hon lagts 9, min tanke är att jag ska få till 6 timmar från 9-3 eftersom hon sovit till 3-3.30 nästan oavsett när hon lagts, så vi får se hur det går..

Kvälen blev iaf underbar när jag inte höll henne vaken hela tiden, och dan med för den delen, har insett att hon helt enkelt inte orkar mer än 1 timma de flesta vakenpass, är nöjd om jag får till 1,5 och sen sover hon 2-2,5 däremellan, inga skarvar än så länge, utom nån enstaka gång..då har jag försökt mata mer nästa vakenstund...

När jag gör såhär lyckas jag iaf hålla henne vaken vid varje matpass istället för att hn skriker eller halvslumrar hela tiden. Nu är hon vaken och nöjd ca 45 min, sen blir det lite ledset sista 30-45 min innan hon går och lägger sig igen.

På det sättet får jag också in lite öva på att somna själv, håller jag henne vaken längre så tvärsomnar hon tillslut och då blir det ju inte av att somna själv.

För eller senare blir hon väl piggare, bäst att njuta så länge det varar :-)

Ska följa alla dina tips!!!
maiyah

ingen ordning..

Inlägg av maiyah »

Hej igen..

Skulle behöva lite tips för hur jag ska styra upp lilla tösen sov och ättider, för som det är nu är det ingen ordning. Eller styra upp är väl inte vad jag är ute efter egentligen, utan jag vill ha lite tips kring hur jag ska tänka för jag ser inga direkta tendenser hos henne..

Har skrivit upp några dagar på raken och lägger in dem nedan, sedan lite frågor som jag hoppas ni har tid att svara på.

mån: sov 22-07 (åt 3.30-3.45 B2)
Mat bara från B1, massa trugande,
Somnade 8.30
Väcktes 10.30 trött! åt bara från B2 trots trugande
somnade 11.30
Väckte 14.00 åt B1 + lite B2
Somnade 15.30
Väckte 17.30 B2
Somnade 18.45
Väckte 19.30 B1
Somnade för natten 22

Tis: sov 22-07 (åt 3.18-3.30 B1)
07.00 Mat B2
Somnade 08.15
Vaknade 09.20 gnölade lite somnade om, väckte för BVC 10.00, åt där B1
Somnade 11.00
Väckte 13.00 B2
Somnade 14.15
Väckte 16.15 B1
somnade 17.45
Väckte 18.30 Åt B2, powernapp 19.55-20.10 vaknade B1 första badet
Somnade 21.00

Ons: sov 21-07.15 (åt 1.30 vaken även vid 00.30 och 05)
Ville inte äta 07 utan väntade till 7.40 ca och då ville hon inte heller ha mycket
Somnade 8.30, gnölade vid 9.30, somnade om
Väckte 11.00 Åt massor från båda brösten!
Tvärslocknade 12.25
Väcktes 14.55 (lite kort gnöl vid 14 utan åtgärd)
Somnade 16.00
Väcktes 18.30 pigg till 19.40 5 min powernapp, vaknade själv, trött igen 20.00 fock 20 i min famn, var rätt trött men gick att hålla vaken till 21.30, med kvällslurk 21.00

Här bestämde jag mig för att jag ville ha mat 3.00 och att jag skulle låta bli att mata innan..detta eftersom dagen varit väldigt bra, med lite skrik, bra sovande och bra ätande enligt mig.

Det var dock ingen höjdare kan jag säga, hon vaknade redan 1.00 och jag vagnade och hon sov och vaknade fram till 2.00, sov till 02.49 då började hon röra sig och jag passade på att ta upp och ge mat då, åt lite sådär halvhjärtat..
vaknade igen 05.53 och då vagnade jag till uppgång 06.45 och hon var arg mest hela tiden, eller snarare började gnöla så fort jag slutade skaka vagnen.

Sen har hela dagen idag varit katastof hittills..hon var så sjukt trött redan på morgonen, lyckades hålla henne vaken till 7.45 och hon ville knappt äta utan gallskrek om jag la henne till bröstet, åt bara ett bröst.

Vi ska bosätta oss os USA ett tag och hade fått tid för visum idag så vi har stått i kö hela dan..har inte haft nån bra attity då förmodligen för när hon vaknade vid 9 så gav jag bröstet, sen vägrade hon vara vaken trots nedläggning på rygg osv till 10 då jag gav mat igen och hon tvärslocknade igen! Tre timmar tog den där himla visumprylen och hon sov hela tiden, men åt två ggr.

Kom hem 11.30 och tog då upp henne och gav mat, inte så intresserad men åt ändå hyfsat,lyckades hålla vaken till 12.50 och sen vaknade hon 13.35, vagnade och hon somnade om, vaknade igen efter 10 min, vagnade somnade om, vaknade efter 15 min och där är vi nu..

Oj, nu vaknade hon igen, får göra ett inlägg till med mina frågor..
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Hur går det?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hej igen,

blev lite körigt så jag hann aldrig återkomma. Torsdagen blev kaotisk hela dagen och det kändes som att hela standardmodellen var helt åt skogen, hon sov i princip hela dan och snuttade och vaknade och somnade osv..när hon skulle somna var hon superledsen och gnällde och skrek om vartannat i 45 min innan hon äntligen kom till ro. första gången det händer.

Hör och häpna då när hon sedan sov 5,5 timmar tills jag väckte henne och matade, hade ställt klockan på 03.30..sen sov hon till 06.58 min klocka var ställd på 07!! Undrar om det var min vagning natten innan som gav reslutat?

sen var gårdagen riktigt strålande.
Läste Nancys fantastiska tråd om lilla Lani och tänkte att vi kanske också ska försöka följa hennes råd att bestämma en väckningstid..så jag startade med det igår för att se vad lilla damen tyckte.

enligt följande: 07, 11, 15, 19 samt nattslurk 21 och sova igen 21.30 med mat 03.30.

såhär såg dagen ut i verkligheten:

07.00 mat, vaken till 08.00 med mycket kämpande.

sov till 10.40 mat och vaken till 12.00

sov till 14.20 mat och vaken till 15.40

sov till 19.00 mat och vaken till 21.30 med 20 min powernap och kvällslurk 21.00.

väcktes av en lite feg mamma som ställt klockan på 03, bara för att förekomma om hon inte skulle sova till 03.30.

enda smolket i bägaren var att hon vaknade 06.18 tvärarg och nerbajsad så jag gav mgig och tog upp...

lyckades hålla vaken till 7.40 sen slockade hon totalt, men vaknade och var arg i 45 min skarven? vagnade lite och skakade och gick och hon somnade om..
maiyah

Inlägg av maiyah »

Så nu till mina frågor:

:?: lilla damen behagar inte vara vaken mer än 6 timmar i genomsnitt per dygn, dock verkar hon ändå sova på nätterna, kanske något tidig att vakna ibland på morgonkvisten. När hon hålls vaken mer än ca 1 tim så är det bara övertrött skrik och vägran att äta. jag försäker verkligen med att gå runt och visa saker, gå ut, leka med storebror, lägga på mage osv. Men hon bara skriker tills hon hamnar i vagnen eller somnar på ens arm. Dock somnar hon inte när hon ligger på mage på en filt eller liknande, då bara skriker hon en massa. Så det blir en del träning på magläge i de glada stunderna när hon är pigg. Ska man ändå hålla vaken i 1,5 tim, trots att det bara är tröttskrik och jag inte får i henne mer mat?

:?: om jag gör henne mer till viljes och låter henne somna vid 20? Ska jag då acceptera två nattmål, och när bör de ligga? eftersom hon precis börjat sova 5-6 timmar i streck vill jag inte chansa på att hon klarar 8.. och jag har ju ingen superlust att gå upp 5 varje morgon..

:?: hon har svamp på tungan, och jag får inte bort det med vichyvatten, nån som har nått bra tips\ tror ev att hon även har på blygdläpparna.

:?: om jag bestämt väckning vid de tider jag har ovan, ska jag vagna om hon vaknar 30 min innan? eller ska jag följa henne och låta tiderna vara riktlinjer?

:?: natten blir bara ca 9 timmar lång, eller har varit så den senaste veckan, är det för kort? är det för att hon sover så mycket på dagen?

:?: ett alternativ till de långa sovpassen kanske är att ha kortare sovpass och kortare vakenpass? men då riskerar man väl att hamna i snuttfällan.

:?: jag försöker tratta i henne så mycket hon vill ha men hon äter ortfarande bara från 1 bröst 9 av 10 ggr. och vill sen absolut inte ha mer. ibland lyckas jag truga i henne bröstet när hon är trött, men när hon då suger några halvhjärtade tag och mjölken rinner till blir hon tvärarg och drar bort huvudet och börjar skrika igen, ska jag acceptera att hon inte vill eller ska jag försöka med nått knep att tvinga henne?

:?: även fast hon sover längre på natten så gör ju inte jag det för mina bröst fattar ju aldrig galoppen, de bara läcker hela tiden, samma sak med förra barnet, tog 6 månader innan de fattade att jag inte ammade på natten längre och då pumpade jag ingenting. ett alternativ här skulle kunna vara att pumpa när jag går och lägger mig, men problemet är att jag inte kan, får i princip inte ut något när jag pumpar själv utan måste ha henne på andra bröstet, då kommer det massor ur det jag pumpar, men sitter jag sjäv så händer ingenting..nått tips här?

så det var nog det jag kom på nu..hoppas nån har ork att läsa och svara
!
chokladkaninen

Nu antar jag att du själv har funderat ut svaret på de flesta av dina frågor - jag tyckte du gav de flesta redan i inlägget före frågorna! :lol: Men här är några små tankar från mig, i alla fall: :wink:

:arrow: Mat: aldrig tvinga. Erbjuda, truga, ja. Men inte tvinga. Äta är kul och skönt ju! Du känner till "ömma järngreppet" antar jag, annars är Kalaskakan profs på det. 8) Så akta dig för snuttträsket - hon kommer inte att äta mer för att hon får äta hela tiden (men möjligen få ont i magen :cry: om den inte hinner få vila). Särskilt för en sån liten som din som inte är jättehungrig jämt ät det viktigt att det hinner gå 4 timmar mellan måltidernas början.

:arrow: Sömn: Vet du ungefär, kanske med ledning av storebrors tider, hur du vill att hennes dag ska se ut när schemat är färdigt, rytmen är installerad och lillan har blivit en säker sovare? Alltså om ett par månader? :wink: I så fall är tipset att försöka lägga hennes schema så att det bara blir mindre justeringar efter hand sedan. Som ett exempel valde jag, som ju har en 2,5-åring och en 10-mån, tidigt att lägga Bebbos natt i anslutning till Storasysters, och deras middagsvila samtidigt. Bebbo fick dessutom en förmiddags- och en em-lur, och sedan kortade jag Storasysters natt till 11h (Bebbo har 12h-natt) för att de skulle fortsätta ha 2h gemensam middagsvila. Om du tänker så tror jag att du får lättare att bestämma hur du vill lägga lillasyrrans nätter. Men i princip tycker jag att du gott kan fortsätta gå på Nancys linje och bråka så lite som möjligt så länge hon sover som hon ska på nätterna. Det kommer att komma mer vakentid så småningom! :D
maiyah

Inlägg av maiyah »

ville bara säga att njutningen de senaste dagarna har varit total! Och inatt sov hon från 21:15 till 03:45 då jag tog upp henne och gav mat, hon hade inte vaknat men jag vaknade av att hon gnydde till och tyckte det var lika bra att ta upp så det inte blev morgon klockan fem. Gav en liten påfyllning vid 22 snåret också eftersom hon åt väldigt dåligt på kvällen.

Det är en sak med henne, hon verkar inte så hungrig på kvällen, har gett upp att ge morgonmjölk för tillfället, för hon vill helt enkelt inte ha. Kommer ihåg att jag hade ammningsmaraton med min första på kvällarna, men hon vill bara hänga på armen och bli runtburen och kolla in lägenheten på kvällarna. Igår åt hon vid 18:00 och sen lyckades jag truga i världens minsta nattslurk vid halv nio..'

Så du har nog rätt chokladkaninen, det behöver gå 4 timmar mellan, annars är hon inte intreserad..
maiyah

Inlägg av maiyah »

Angående storebrors schema så ser det ut enligt följande:

Natt: 19:30-07:30 (Dock har han börjat ta vääldigt lång tid på sig att somna och vaknar ofta lite för tidigt..börjar kanske bli dags att justera schemat??)

Daglur: 13-14.30

Han är 19 månader, så det är nästan exakt 18 månader mellan dem. Han älskar att sova, har varit en SS sedan 5 månader..och fortfarande är han som skalman med mat och sovklockan..

Så kvällströttisar är de nog båda två..Kaspian började också somna vid 20 tidigt, vi hade aldrig några sådana maratonkvällar, dock var han mer snuttig och ville gärna äta hela eftermiddagarna..

Men jag tänkte inte sätta nått schema såklart innan nästa ökningsperiod..tänkte låta 22-23 målet, som brukar bli ca 7 min långt stanna tills det har passerat också.

Passar på att inflika en fråga..
:?: När nästa ökningsperiod kommer, ska jag förvänta mig att hon vill äta oftare på nätterna då? Ska jag låta henne eller ska jag vagna dessa nätter?

Så här ser min strävan ut så länge:

natt: 20:30-07:00
SM1:1.5
Sova:3.5
SM2:1.5
Sova:2
SM3:2
Sova:2
SM4: 2.5 inkl 5 eller 20 min powernapp..
Sova natt..

De senaste dagarna har varit ganska så, med någon vakentid bara en timme..men hon har klarat en tvåtimmarsvakentid på eftermiddagen både igår och idag. Just den vakentiden tycks hon hungrigare än de andra också? Alltså SM3 målet, då har hon ätit från båda brösten två dagar, kan ökningsperioden redan vara här?
maiyah

Inlägg av maiyah »

hmm..jag har utvärderat våre tider lite och oftast blir det bara 3-3.5 timmar mellan starten på varje mål. anledningen är nog att jah helt enkelt inte lyckas få lillungen att äta enligt SM..på 1.5 timme hinner hon inte bli tillräckligt hungrig för att äta två stora+två små mål...

istället lyckas jag numera truga truga truga i ca 45 min, med lite umgänge emellan, sedan får jag henne inte att äta mer. oftast blir det bara ett bröst eftersom jag ju vill att hon ska få i sig den feta mjölken som kommer sist... trugar jag inte fullt så mycket äter hon i 20-30 min, med en hel del pauser emellan. Sedan blir hon ointresserad och på slutet av vakentiden på tok för trött. då skriker hon bara om jag lägger henne till bröstet. vill bli runtburen eller sova. har jag henne på armen vänd utåt och går runt i lägenheten brukar jag kunna hålla henne vaken 1.5 timme men det blir inte mer mat för det, förutom i undantagsfall.

så det blir ju ändå rätt lång mellan målen, även om det inte är 4 timmer..eftersom hon bara äter de första 45.
chokladkaninen

Hej igen! :D

Det känns som om du kanske inte behöver oroa dig så mycket för ökningsperioden - du har ju ett reservartilleri av mjölk att ta till (eller i alla fall ett reservbröst :lol:). Ju mer hon äter, desto mer ökar ju mjölkproduktionen också.

Fortsätt jobba på så fint som du gör, bara! :D Det låter jättebra!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hej igen,

Suck nu har lilltjejen börjat vakna i 45-min skarven! Har aldrig varit några problem förutom någon enstaka gång innan men nu vaknar hon och gnäller, sen tystnar hon och en arbetar hon upp sig mer och mer och blir tillslut arg och börjar skrika. LIgger och vrider sig och tar huvudet fram och tillbaka..

JAg har fått börja vagna lite, försöker hålla det kort, med ett par drag tills hon tystnar, skak och släpp..har fått hålla på ett bra tag.

Kan det vara ökningsperioden som gör sig påmind? Och i så fall? Ska jag ta upp henne och ge mer mat? Känns lite konstigt eftersom hon 45 min innan inte velat ha mer (varit vaken 1,5 och sedan supertrött)

Har ätit lite mer än förut, kanske 1,5 bröst. Men fortfarande vill hon ha allt i ett svep mer eller mindre, tar jag bort henne från bröstet och umgås och grejar så vill hon inte ta det igen, utan jag måste ge allt på en gång. Men där hon förut bara ätit i 20, kanske 30 min äter hon nu i 45-50.

När jag äntligen fått henne lugn igen brukar hon sova i princip tiden ut av en tvåtimmarslur, hon vaknar alltså efter de första 45 minuterna..

Tacksam för svar om hur jag ska agera! Och hur länge ska jag vänta innan jag börjar vagna, får verkligen anstränga mig för att inte springa dit vid minsta pip. Idag lyckades jag hålla mig i 3 min. Tycker inte hon låter så ledsen, och absolut inte förvivlad, mest förbannad, men det är så himla pockande läte så jag står inte ut att höra det..
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"