Blöj/pott-trubbel med min pojke på drygt tre år
-
malinmauritsen
- Kontakt:
Blöj/pott-trubbel med min pojke på drygt tre år
Hej!
Min lille kille passar bra in på beskrivningen av "den känslige" i barnaboken. Han blev tre i maj och vi har länge försökt med pottan, han har också suttit på kvällarna men visar inget större intresse. Vi har försökt med lite motivation som klistermärken etc, och bara låta honom gå utan något, men inget riktigt funkar. I mars fick han en lillasyster, och allt flyter på¨bra på den fronten. Men han har sen ett bra tag tillbaka nu gått tillbaka lite när det gäller allt detta - han har slutat helt att tala om n är han har bajsat, och det är inte alltid det kan luktas. Det betyder att det ibland blir ordentliga sår i rumpan, vilket ju inte är något vidare, och jag vet bara inte hur jag ska hantera detta! Vi har pratat med honom, förklarat att det blir rött och gör ont för att han går för länge med bajset, att det är helt ok, att alla bajsar, några på toa andra i blöjan, men att det är viktigt att han kommer och ber att få en ny blöja på. Jag har stundvis också kännt mig mäkta irriterad och frustrerad, och även om jag försöker att inte visa detta förstår jag ju att det lyser igenom. Vill nu hitta ett sätt där vi kan vara konsekventa och hålla oss till en linje så han inte blir förvirrad...... Hjälp!
Tack på förhand!
Malin
Min lille kille passar bra in på beskrivningen av "den känslige" i barnaboken. Han blev tre i maj och vi har länge försökt med pottan, han har också suttit på kvällarna men visar inget större intresse. Vi har försökt med lite motivation som klistermärken etc, och bara låta honom gå utan något, men inget riktigt funkar. I mars fick han en lillasyster, och allt flyter på¨bra på den fronten. Men han har sen ett bra tag tillbaka nu gått tillbaka lite när det gäller allt detta - han har slutat helt att tala om n är han har bajsat, och det är inte alltid det kan luktas. Det betyder att det ibland blir ordentliga sår i rumpan, vilket ju inte är något vidare, och jag vet bara inte hur jag ska hantera detta! Vi har pratat med honom, förklarat att det blir rött och gör ont för att han går för länge med bajset, att det är helt ok, att alla bajsar, några på toa andra i blöjan, men att det är viktigt att han kommer och ber att få en ny blöja på. Jag har stundvis också kännt mig mäkta irriterad och frustrerad, och även om jag försöker att inte visa detta förstår jag ju att det lyser igenom. Vill nu hitta ett sätt där vi kan vara konsekventa och hålla oss till en linje så han inte blir förvirrad...... Hjälp!
Tack på förhand!
Malin
Alfred 22 maj 06, Elvira 17 mars 09
Hej
Det här med pottan och potträning finns det olika tankar kring.
Det jag har märkt med mina barn är att det kommer när det kommer, när de är redo. Att introducera pottan är en sak, att göra den till en självklar grej på toaletten. En toalettring kan också introduceras. De kan prova pottan/toalettringen om och när de vill. Att inte göra någon stor sak av det har gett bäst resultat i våra fall. Att bara konstatera att "ja, där kan man kissa/bajsa". Och när kisset eller bajset väl hamnar där konstaterar man "ja, kisset/bajset är i pottan/toaletten, då ska vi torka stjärten". 8)
Tids nog så bestämmer de sig för att kiss/bajs i blöjan inte är något för dem. Först kanske bara på dagarna och kanske bara när det kommer kiss, men fortfarande vill ha blöja när det kommer bajs. Sedan hittar de tekniken för att bajsa i pottan/toaletten också. Att inte tjata utan ta det som det kommer. Tids nog. Det är min erfarenhet.
Att inte berätta när det kommit bajs i blöjan hände med min son också. Jag kollade bara i blöjan lite oftare under en period, och hade Inotyol-salvan redo ifall det blev rött i stjärten.
Hälsningar
Kristiina
Det här med pottan och potträning finns det olika tankar kring.
Det jag har märkt med mina barn är att det kommer när det kommer, när de är redo. Att introducera pottan är en sak, att göra den till en självklar grej på toaletten. En toalettring kan också introduceras. De kan prova pottan/toalettringen om och när de vill. Att inte göra någon stor sak av det har gett bäst resultat i våra fall. Att bara konstatera att "ja, där kan man kissa/bajsa". Och när kisset eller bajset väl hamnar där konstaterar man "ja, kisset/bajset är i pottan/toaletten, då ska vi torka stjärten". 8)
Tids nog så bestämmer de sig för att kiss/bajs i blöjan inte är något för dem. Först kanske bara på dagarna och kanske bara när det kommer kiss, men fortfarande vill ha blöja när det kommer bajs. Sedan hittar de tekniken för att bajsa i pottan/toaletten också. Att inte tjata utan ta det som det kommer. Tids nog. Det är min erfarenhet.
Att inte berätta när det kommit bajs i blöjan hände med min son också. Jag kollade bara i blöjan lite oftare under en period, och hade Inotyol-salvan redo ifall det blev rött i stjärten.
Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
-
malinmauritsen
- Kontakt:
-
Piggelin
Hej,
Precis så trodde jag med! Vår lilleman visade noll intresse för potta och toa. Hade kissat i pottan EN gång mellan 2 och 2½ års ålder. Vi tog i alla fall bort blöjan (vid 2 år och 5 månader). Och det gick alldeles lysande! Så visst, man kan invänta barnet, men man måste ju också ge barnet en chans. På riktigt, på allvar och med stora tålamodet på!
/Piggelin
Precis så trodde jag med! Vår lilleman visade noll intresse för potta och toa. Hade kissat i pottan EN gång mellan 2 och 2½ års ålder. Vi tog i alla fall bort blöjan (vid 2 år och 5 månader). Och det gick alldeles lysande! Så visst, man kan invänta barnet, men man måste ju också ge barnet en chans. På riktigt, på allvar och med stora tålamodet på!
/Piggelin
-
malinmauritsen
- Kontakt:
Det är bara det att vi har provat - han har gått utan blöja, han sitter på pottan på kvällarna och ibland annars också (oftast kommer inget).Men han verkar inte ens tycka att det är jobbigt att det kommer kiss i byxan - säger inte alltid till ens efterråt.... Och nu känns det extra bökigt - har flyttat till Tyskland där vi hyr en lägenhet med heltäckningsmatta...... hur fasen gör man då?? Det är inga små mängder som kommer när det väl kommer om jag säger så 
-
Piggelin
Ja, antingen så bestämmer man sig och kör hela programmet. Man ställer pottan centralt, man gör det till en grej att 'fånga' kisset & bajset i pottan, peppar honom, låter honom ta hand om kisstvätten med stort besvär OCH ger det tre veckor! Eller så gör man det inte alls och kör blöja. Tänker jag.
/Piggelin
-
malinmauritsen
- Kontakt:
Och så har vi det där mattproblemet nu då när vi väl vill testa igen .... någon som har tips?? Det är ju inte våra mattor, kan inte riktigt se hur vi ska få bort alla kissfläckar...
Jag provade blöjlös under fyra veckor nu under sommaren. Inte en enda gång kissade hon i pottan! Jag fick däremot kiss och bajs i hela lägenheten! Hon bryr sig inte ett skvatt om att byxorna är blöta eller bajsiga, det rör inte henne för fem öre. Hon vääägrar dessutom att sitta på pottan. har haft pottan framme sen hon var ett år gammal, då tyckte hon om att sätta den på huvudet. Min tanke var att om pottan fanns i omgivningen så skulle hon eventuellt bli nyfiken på den...men icke sa nicke. Jag har aldrig hotat eller straffat henne...förutom att hon får torka upp kisset själv. Däremot har jag försökt med mutor (klistermärken, presenter, russin etc) men utan resultat. Hon vill inte ens sitta på pottan.
Nu är hon tillbaka på dagis igen så blöjan är på
Mamma till Lucia född 2007-01-19
-
malinmauritsen
- Kontakt:
Vår blöja är ännu på också....Siobhan skrev:Jag provade blöjlös under fyra veckor nu under sommaren. Inte en enda gång kissade hon i pottan! Jag fick däremot kiss och bajs i hela lägenheten! Hon bryr sig inte ett skvatt om att byxorna är blöta eller bajsiga, det rör inte henne för fem öre. Hon vääägrar dessutom att sitta på pottan. har haft pottan framme sen hon var ett år gammal, då tyckte hon om att sätta den på huvudet. Min tanke var att om pottan fanns i omgivningen så skulle hon eventuellt bli nyfiken på den...men icke sa nicke. Jag har aldrig hotat eller straffat henne...förutom att hon får torka upp kisset själv. Däremot har jag försökt med mutor (klistermärken, presenter, russin etc) men utan resultat. Hon vill inte ens sitta på pottan.