Min 7-åring tycker inte om folksamlingar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mariapia

Min 7-åring tycker inte om folksamlingar

Inlägg av mariapia »

Hej!
Nu var det länge sedan jag skrev här men inom loppet av en vecka har det varit några situationer med vår nyss fyllda 7-åring som jag och min man tycker är svåra att hantera:

1. Det skulle vara fotbollscup med hans fotbollslag som han alldeles nyligen börjat att spela med, och när han kom dit så var där jätte-mycket föräldrar. Vår pojke ville då åka hem på en gång, utan att ens gå ur bilen. Min man förklarade att "vi kan inte bara åka hem är vi kommit hit", men han vägrade gå ur. Pappan försökte lirka men sonen blir bara väldigt otrevlig och säger fula saker och att han vill åka hem. Pappan tyckte inte att det var nån bra idé att åka hem utan att det bästa ändå är att vara kvar så till slut går han ur bilen men efter en kort stund blir han jätte-otrevlig och slår till och med sin pappa hår i ryggen.

2. Skolavslutningen i skolan: vår pojke vill inte vara med när klassen ska sjunga inför föräldrarna, utan står istället med oss. Kompisarna ropar jätte-gulligt och vill att han ska vara med men han vägrar.

3. Studentfest: Vi skulle fira en tremänning som tog studenten, och redan innan vi åkte hemifrån så "vill han inte åka". Vi förklarade dock att det går inte att välja bort. När vi kommer dit så vill han först inte gå ur bilen, men jag får med honom iallafall. Sen så kommer vi in och då är det mycket folk där, och det går bra till en början men sen tar någon upp en kamera och ska ta kort på oss och då får han liksom panik och bryter sig ur och blir arg och innan han springer iväg till bilen så slår han till sin pappa jätte-hårt i ryggen. Efter en liten stund så går jag efter och efter ung en kvart så lyckas jag få med honom in, och sen går det jätte-bra och han har super-kul hela kvällen..

Men detta känns som om vi skulle behöva hjälpa honom frmåt med, för han känner sig ju så fruktansvärt obekväm i dessa situationer, och som i fallet med fotbollsmatchen hade han verkligen sett fram emot att spela, och så blir det så fel.. Det är ju också helt oacceptabelt att han blir så otroligt otrevlig och dessutom slåss!!! Nu är han dessutom bjden på kalas imorgon och det har han sagt att han inte vill gå på när vi köpte present igår. Men jag tycker absolut att han ska gå för han behöver verkligen det.

Är det någon som känner igen sig eller har kloka konreta tips kring detta? Blev lite hasigt skrivet för jag har inte så myckettid just nu...

Kram Mariapia :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej igen!
Nu är det en halvtimme sedan kalaset började, och vi lyckades inte få iväg honom.. :shock: Vi pratade om kalaset redan igår kväll och han sadå också att han inte ville gå. Vi berättade att det bara var hans kompisar från klassen och dom känner han ju redan. Sen att killen som fyller år vill att han ska komma. Vår kille har också nyss fyllt år och har själv pratat om att ha kalas, så vi pratade också om hur det skulle kännas för honom om inte kompisarna kom på hans kalas.. Han sa att -Ni tvingar mig att gå... Vi försökte säga att man går på ett kalas som man är bjuden på. Men det går ju inte att bära in en 7-åring i bilen och fysiskt tvinga honom.. Vi har försökt fråga varför han inte vill, men han kan inte förklara. Kan tillägga att vår son leker bra med andra barn och är omtyckt. Han har tidigare inte velat leka borta hos kompisar men det har inte varit något problem sedan han började förskoleklass. Ska vi bara låta det vara så här , det blir ju inte kul om man ska hålla på så här inför varje kalas. Kanske låta honom åka förbi med en present iefterhand istället.. Finns det någon klok forumist att bolla tankar med.

//Mariapia :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
inger
Kontakt:

Att välja bort i bland

Inlägg av inger »

Hej Maria-Pia!

Jag får en känsla av att din pojke känner sig mycket trängd i de situationer du beskriver.
Jag vill betona att det inte ger honom inträdesbiljett till att bete sig hur som helst.
Att slåss är ett oacceptabelt beteende som bör följas upp. Pappan ska aldrig aldrig acceptera att bli slagen. Pojken behöver en reaktion från pappan på det genast. Hade jag varit pappan hade jag utan ett ord kört hem pojken.

Han söker genom sina beteenden svar från er. Är det här något jag kan slippa?
När det gäller fotbollen tycker jag att det är enkelt. Om han inte är med i fotbollscup, då kan han inte heller gå på fotboll. Han är inte mogen, alla jsuåringar är inte mogna nog att ha fritidsaktiviteter.. Ni kan gör apå två sätt redan nu bestämma att han inte är mogen och gå ur fotbollen. Ni förklarar för honom att han får vara med nästa år om han är mognare och uppför sig bättre då. Ni kan ge honom en chans till och berätta vad ni förväntar er av honom till nästa fotbolscup, att han deltar går ur bilen utan uppträdanden och så vidare.
När det gäller barnkalaset skulle jag accepterat att han inte vill gå. Men jag ksulle inte acceptera det utan konsekvens. Jag skulle förklara att är man inte mogen att gå på andras barnkalas så ska man heller inte ha eget. För min sons del hade jag då ordnat kalas bara för släkten och mina egna vänner(såna kalas har jag faktiskt haft). Då förklarar man att det blir så och varför. Barnkalas är inget måste.

Du och din man gör rätt när ni förklarar att vissa saker kan man inte välja bort. Han hade ju sedan trevligt på studentmottagningen och det tycker jag visar att ni valde rätt. Han visade ju lättnad genom att delta och som du beskriver faktiskt ha roligt. Du skriver inget om pappans rekation när han slår honom i ryggen. Även här tycker jag att pojken behöver en reaktion på att det är oacceptabelt beteende. Man tillrättavisar ju inte inför alla på festen utan man får ta ungen mellan fyra ögon.

Jag tycker att du och din man ska sätta er ner och bestämma er för vad som är nödvändigt att han socialt deltar i. I hans ålder skulle jag tycka familjesammankomster med familjens närmsta umgänge.
Världen måste få vara liten innan den blir stor.
Jag skulle i den här situation begränsa hans umgänge till ett minimum. En sommar utan lekkamrater är ingen katastrof.
Han kan behöva tas i bruk hemma och få vissa ansvarsuppgifter. Läs i Barnaboken om social delaktighet. Det kanske finns barn som finns i familjens umgängeskrets och då kan det räcka att han träffar dem.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Kontakt:

Glömde skolavslutningen

Inlägg av inger »

Jag skulle inte gjort stor sak av det.
jag skulle bara sagt att dina klasskamrater saknade dig visst.
Men nästa år är du väl med.

Det gör ont i magen på en som förälder när ens barn inte vill delta i sånt här.
Men jag tror att det gäller att ha is i magen och vänta ut.

Det är inte för vår skull de ska delta.
Två underbara tonåringar

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du har fått jättebra svar av inger, jag vill bara dela med mig lite av min erfarenhet kring det här med kalas och umgänge med andra.

Min ena flicka, tonåring nu, har alltid varit lite "blyg" och försiktig av sig, och därtill väldigt tjurig också. Hade hon fått bestämma skulle hon aldrig ha gått på kalas, gått och handlat, pratat med främmande osv - så jag har fått tvinga henne många gånger. Och oj, vad jobbigt det kan ha varit...
Men jag tänker så att om man låter barnen själva begränsa sig, så blir det lätt till att man som förälder bekräftar att det de är oroliga över faktiskt ÄR farligt; "barn frågar i påståendeform" som AW brukar säga.

Vissa saker måste man liksom göra, även om det är jobbigt. Det gäller både barn och vuxna. Och har man lovat att komma på ett kalas så ska man rimgligtvis också gå dit, iallafall en stund för att gratta och ge den present man köpt. Där hade jag INTE accepterat ett nej, faktiskt!

Jag brukar säga till mina barn, och ffa den stora tjejen som gärna backar från sånt hon tycker är jobbigt: utsätt er för EN svår sak i veckan. Minst! För att övervinna det som är jobbigt gör att man växer som människa, och höjer självkänslan. Jag tror vi många gånger gör livet lite FÖR lätt för våra barn, det gäller att erbjuda dem motstånd.

Så jag håller med inger på den punkten att låt världen vara liten innan den blir stor, men utmana den också ibland! Och har man bestämt att man ska gå på kalas så går man. Jag tycker ni ska åka till födelsedagsbarnet i eftermiddag och låta gossen överlämna paketet.
Visa, leda, lära och hjälpa - och han behöver hjälp nu att lära sig hur man gör!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Miapia!

Vad jag känner igen min egen sexåring i din beskrivining av din pojke. Här hos oss handar det oftast om att han känner sig pressad och trängd. Jag har märkt att om han som i ditt fall inte vill kliva ur bilen så låter jag honom vara. Jag berättar att jag hemskt gärna vill se när de andra lagen spelar så jag går iväg. Du kan komma när du känner dig redo. Sedan står jag så att han tryggt kan se mig och jag kan hjäpa honom bland bilarna när han vill komma. Det brukar inte dröja många minuter så är han ute glad och nöjd. Fokus har flyttats från honom, på vad han gör och inte gör och då funkar det för honom.

Kanske rörigt det där men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Angående kalas så har vi varit med honom på några stycket. Då har han kännt sig trygg och nu kan han gå själv.

Så nyckel för hos har varit att ta bort fokuset från honom och låta honom få ta det i sin takt.

Sedan tror jag precis som inger skriver att barn är olika mogna att deltaga i fritidsakriviteter. Kanske något att fundera över?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
inger
Kontakt:

Rollspel som gestaltar sociala situationer och berättelser

Inlägg av inger »

Man kan förbereda barn på sociala situationer genom att spela rollspel.

Innan en studentmottagning tillexempel om det är det man ska gå på, så spelar man upp studentmottagningen, hur man går in tar i hand och hälsar.
Jag tränade min son i att hälsa och ta i hand många gånger. Jag gjrode då rollspelen lite tokroliga genom att presentera mig som Soptipp och andra roliga namn

Ett annat sätt är att i förväg göra en berättelse ungefär hur en studentmottagning/ barnkalas/fotbollscup går till och vad människor som deltar där förväntar sig av de andra.
Den berättelsen kan man göra i form av en serie tecknade streckgubbar.
Man kan också då göra en streckgubbsserie av någon som beter sig mindre lämpligt, vägrar delta, slåss och hur de andra då tänker.

Jag tror att en del barn behöver få perspektvi på hur sociala situationer kan se ut och hur andra människor tänker och reagerar på olika uppträdande.

En enkel social träning är att skicka i väg barnet att köpa tidning.
Då kan man göra rollspel av den stituationen innan och öva hur man står i kö, hur man betalar och väntar på att få tillbaka växel och att man då säger tack. :D
Två underbara tonåringar

Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Du har redan fått en massa bra tankar och perspektiv. :thumbsup: Lägger till några egna reflektioner.

När stora raringen här var 6 år så kom hon ordentligt i 6-åris krisen. Hon ville inte gå till förskoleklass, ville inte gå på sin älskade konståkning, ville inte gå på kalas om vi inte var med. Hon var rädd för att vi skulle dö varje dag och hade lång utläggningar och diskussioner om vad som skulle kunna hända på olika sätt.

Jag upplever att de förstår så oerhört mycket mer än vad de kan hantera. Världen svämmar lite över för dem och blir till stor ångest. Min flicka kunde uttrycka det genom att säga "det känns rörigt i magen" men hon var själv frustrerad över att hon inte förstod.

Vad vi gjorde var att genomföra det som skulle genomföras, men dra ner på tempo och finnas vid hennes sida. Vi "tvingade" iväg henne till förskoleklassen m.m. men försökte vara med. Jag tänkte så att om vi stannar hemma så bekräftar vi ju att det är farligt att leva. Vi föräkrade också henne om att vi inte skulle dö på jäääättelänge för jag upplevde att hon verkligen inte klarade av sanningen - att allt kan hända när som helst. Om hon gick på kalas så var vi med, men försökte hålla oss vid sidan lite.

Så, kanske din kille befinne sig i en liknande situation :?: Ge honom tid - tid för lugn - tid för samtal - tid för att bara vara - men genomför det som ska göras. Dra ner på måsten men visa långsamt att saker är ok. Som beskrivits ovan så gå också igenom "hur man gör och vad som ska hända" så världen blir mer konkret och mer förutsägbar.

Här är också en lång länk om 6-års kris.

och ja - det gick över sedan från en dag till en annan. :shock:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

En tråd till. Handlar om rädslor för betydligt mindre barn. Men jag tycker tankarna är lite samma, även om gäller annat ochandra perspektiv.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14944

:D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Nika

Känns igen!

Inlägg av Nika »

Åh, vad det känns igen. Jag har en nästan sexåring som är likadan - och som alltid varit sådan. "Jag vill inte ha något barnkalas" har han sagt inför sina födelsedagar. Fester på dagis är jobbigt - de andra barnen springer omkring och leker och har kul, min son tycker det är jobbigt. Han gillar inte när det är för mycket folk, helt enkelt. I vanliga fall leker han väldigt bra med många barn på dagis. Redan som liten på öppna förskolan tyckte han det var jobbigt om det var för många vuxna och barn där.

Om en vecka börjar han sexårs. Han fasar redan för det. Många nya barn att lära känna. Men jag tror det blir bra till slut.

Vi har inte tvingat. De få kalas han varit bjuden på har vi följt med till. Har lämnat kalaset någon gång då jag märkt att han känt sig bekväm med att stanna själv en liten stund. Han har ännu inte haft någon fritidsaktivitet. Däremot går han på simskola två veckor nu. Och trivs!!! Men det är inte så många barn och de vuxna får inte vara med och titta på. helt i min sons smak!

Alla har olika personligheter. Jag har själv haft oerhört svårt att acceptera den här sidan av min son. Hans lillebror är precis tvärtom. Jag har hela tiden känt det som att sonen inte får ha något roligt, som att gå på kalas, som att springa omkring och skratta och leka som de andra barnen. Men han har ju det bra och trivs när han INTE behöver göra något sådant. Jag har mer och mer börjat tänka om - och han har mer och mer utvecklats också. I sin egen takt. Nu är det lillebror som ofta pushar honom. Lillebror var med som ett stöd på ett kalas härom månaden! :)
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"