TACK

för din vackra trådrubrik, som var till stor tröst för ett tigerhjärta
mamaSandra skrev:Känner man sig hotad av AW? Och i så fall varför?
Ja, det gör man. För att jag undergräver just MANS auktoritet.
Mina kunskaper är verklighetsbaserade, inte skrivbordsbaserade. Mina erfarenheter är grundade i verkliga livet. Mina råd fungerar därför att de är välbeprövade resultat av den skola jag gått i - den där de små, och inte så små, barnen var mina lärare. I vardag som helg. Dag som natt. I 47 år (hittills).
Skiljelinjen går i MANS respektive mina syften: jag arbetar för FRIHETEN, inte beroendet. Jag tror på människans förmåga att sedan urminnes tider alldeles utomordentligt väl kunna ta hand om sin avkomma - annars hade vi knappast överlevt som art och dessutom lagt under oss jorden
Det som gjort Barnaboken till en sådan enorm framgång är inte att jag säger: "Nu ska ni glömma allting ni trodde att ni visste och göra så HÄR i stället" utan att jag säger: "VI kan, allihop. Vi överlever därför att vi kan tänka. samarbeta, utvecklas och förändra, förbättra, tro." Människan föds för att utforska, behärska och småningom förändra verkligheten villkoren, världen. Vartenda spädbarn visar det. (Om det får lov, vill säga

) Och det vet folk. Vanligt folk. Till den kategorin är jag stolt över att höra.
BB river för att få ljus och luft - ljus och luft som redan fanns, men som MAN så gärna fördunklar, för det ger arbetstillfällen åt många - ja, en hel industri av problem och bekymmer och fel, fel, fel växer och frodas kring barn och föräldraskap i hela västvärlden alltsedan MAN i och med industrialismen skilde mödrarna från barnen och tog över (försökte ta över

) barnavården, utan att alls ha kunskapen och/eller traditionen. Liksom han la under sig - bokstavligen - förlossningsvården och tog kontrollen bl a genom att helt naturvidrigt lägga födande kvinnor på rygg (

).
Det mest flagranta exemplet på hur jag saboterar MANS auktoritet är väl Sova hela natten-kuren. Jag är den enda som har insett sambandet mellan barns sömnproblem och deras (och alla människors) överlevnadsångest. Överlevnadsdriften är den starkaste vi har. Känner vi oss inte trygga för liv och lem, sover vi på helspänn och vaknar stup i kvarten. Det gäller djuren också. Nyckelordet är fysisk och faktisk SÄKERHET, den som naturligtvis är extra viktig, om man säger, för ett litet spädbarn som inte har en chans att överleva på egen hand - inte kan ladda bössan, inte kan springa och gömma sig, inte kan ta till flykten, inte kan försvara sig, inte kan ett enda dugg för att säkra sin fortsatta överlevnad ens här och nu.
Och detta har MAN inte begripit. Pinsamt
Nu räcker det ju inte med den insikten de små barnen gett mig - och mitt privata lilla forskningsunderlag omfattar 800 barn som jag "kurat" personligen - bara en sådan sak

- utan det ska till vissa tekniker också, som ska kunna ÖVERTYGA de små barnen om att deras säkerhet till liv och lem är tryggad. Dem redogör jag för i detalj i Internationella SHN (nu också på engelska, GNS, "A Good Night's Sleep") och dem kan MAN då ondgöra sig över, fördöma och förkasta. Det håller ett tag men inte i längden. För varenda förälder som faktiskt kurat sitt lilla barn utifrån samma insikt som de små barnen gett mig, ser ju att det stämmer klockrent, alltihop. Och ser vad de gjorde för "fel" förut, i bästa välmening (och/eller utifrån de råd de fått av MAN), dvs vidmakthöll och/eller t o m förstärkte sitt lilla barns överlevnadsångest.
Den här upptäckten skulle ju jag och mina 800 barnalärare gärna ta emot Nobelpriset för. Det lär inte ske

Därför att i takt med SHN:s självklara segertåg över världen - självklara därför att SHN ÄR självklar, för den som orkar läsa och förstå och ta till sig de klockrena teorierna bakom det hela - så försvinner en hel marknad, den som bygger på att små (och inte så små) barn SKA ha sömnproblem. I evighet, amen

Det genererar så mycket "forskning", så många sömnkliniker, så många sömnexperter, så många sömnskolor, så många rådgivningsböcker, så många ryggdunkande läkemedelskonferenser =;
Liksom - cyniskt nog - PSD SKA fortsätta underhålla en massa s k forskning för dyra pengar. Därför avråder MAN från andningslarm, med näbbar och klor - trots att (eller på grund av

) det inte finns ett enda fall av SIDS dokumenterat där barnet som avled låg på mage med larm. Jag tycker det är fruktansvärt
Jag ska inte förlora mig ytterligare

Jag tror att månadens krönika beskriver rätt bra hur David kämpade mot Goliat. Vi vet vem som vann

Jag hoppas den ger dig svaren.
Den blir mitt sista debattinlägg och kommer att publiceras på engelska och tyska också.