5 åring använder blöja

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mamaSandra

5 åring använder blöja

Inlägg av mamaSandra »

Vore jättetacksam för lite råd. Vår 5 åring har fortfarande nattblöja och jag tycker att hon känns för stor för att ha blöja. Vi provade förut att ta bort den och kissade henne på natten och så..Men det var ju helt fel :!: Hon blev ju inte hjälpt av att Vi kissade henne :? Dessutom kissade hon i sängen i alla fall...Så vi satte på henne blöja efter 4 månader igen :oops: :oops: När Ska ett barn vara blöjfritt? Hur hänger kropp och hjärna ihop vad gäller signaler om detta? Nån som vet?? Googlat men blir bara förvirrad :?

Tacksam för svar
/Sandra
Flicka född 0407
Pojke född 0802
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sandra!

Jag har en sexåring som har nattblöja ännu (eller nattrosa som vi säger :wink: ). Innan sex års ålder räknas barn inte som sängvätare, men efter sex år "ska" man vara torr. Vilket alltså inte vår dotter är. Vi tog kontakt med läkare när hon fyllde sex för att utesluta nån sorts hormonrubbning och fick då en medicin som heter minirin som hon tar varje kväll. Numer kissar hon inte varje natt, men är absolut inte torr ännu.
Vad jag har förstått så går det inte att skynda på eller påverka nattorrhet, skickar med en länk som handlar om det här:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... attbl%F6ja

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mamaSandra

Inlägg av mamaSandra »

Tack för ditt svar. Min man fick medicin när han var 5 år, svärmor berättade att han aldrig kissade efter det...Hmmm....Kan man lita på svärmödrar :x
Nu vill ju min 5 åring sova hos nån kompis ibland och det känns ju sådär att hon har blöja...Eftersom inte kompisen har. Nåja, det löser sig :)

/Sandra
Flicka född 0407
Pojke född 0802
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"