Mitt första inlägg. Har två söner på 5 och 1,5 år. Jag har varit föräldraledig ungefär halva tiden med båda så jag anser mig ha ganska bra koll. Men det som vi nu är med om är att vår 1,5 åring gått från att vara en mkt glad kille fram till för ungefär 3 månader sedan till att bete sig som ett monster tillsammans med mamma.
Han är jättesnäll och supermysig tillsammans med mig men så fort mamma visar sig, eller att han hör att hon börjar gå på övervåningen på morgonen så skriker han och totalt tappar fattningen emellanåt. Han kan kasta sig nästan handlöst i golvet med mera. Övrig tid så hänger han som en utväxt på henne och gnäller eller gapskriker tills jag handgripligen går och kränger loss honom och går ut med honom på promenad så hon får lite ro.
Varannan dag har jag sovmorgon men han skriker nästan hela morgonen från det att frun går in till honom tills jag inser att jag ändå inte kommer få sova och går upp och säger åt honom att sluta. De mornar jag har morronpasset skriker han inget.
Ett bra exempel är att mamma tog med sig 5 åringen och var borta 5 dagar och jag och lillen var hemma, han gnällde eller grinade sammanlagt kanske 1 timme under dessa dagar, i övrigt var han väldigt lugn och vi lekte och hade det bra. Direkt mamma kom innanför dörren för ett par dagar sedan har han i princip skrikit hela tiden tills jag säger till honom att sluta.
Man känner sig ju som en riktig bov när han lyder mig direkt och slutar gnälla/skrika/grina, och man tycker ju då att man måste vara en tyrann som han lyder så blint, visst jag kan låta ganska "sträng" ibland och har väl en ganska bestämd ton, har aldrig tagit i barnen för hårt men väl skrikit åt dom ibland vilket jag haft väldigt dåligt samvete för och också bett dom om förlåtelse för..
Frun är så otroligt less på honom men vet inte vad hon skall göra åt det. Hon har försökt vara hårdare men han bryr sig inte, hon har försökt vara jättesnäll och lekt och gett honom 100% i princip hela tiden (vilket stora grabben blivit väldigt svartis över) men detta har nästan gjort det ännu värre.
Vi pratar mkt och hon blir ju inte gladare åt att så fort jag varit med honom är han jätteglad. Jag försöker ju säga klatchiga saker som att "den han älskar mest beter han sig värst med" etc, men det funkar ju inte så bra
Vad göra? Skall hon vara strängare och inte tillåta dessa utbrott. Eller har ni något bra förslag som vi kan testa.