För ca två veckor sedan började hans dagslurar krisa. Så fort vi över huvud taget kommer i närheten av en säng så börjar prinsen gråta. Det är tröst som gäller och sedan sätter jag ner ett icke-gråtande barn i sängen. Det är lite gos och bus och sedan "sov gott" som gäller. Gråten uppstår innan jag ens hunnit ut ur rummet och övergår lätt i hysteri efter en liten stund. Efter två veckor har det hela eskalerat till hysteri så fort sängen kommer inom synhåll såväl dag- som kvällstid.
Både jag och min man har försökt använda oss av våra verktyg. Anna Ws ord om att inget barn skriker längre än två minuter vid buffning har uppmuntrande ringt i mina öron. Buffning fungerar dock inte under någon omständinghet. Så ej heller solfjädring. Jag ramsar utanför rummet, jag tar hand om andra skrikande bebisar och diskar, jag förvissar prinsen om att jag finns i rummet intill innan jag går in och lägger till rätta och går ut igen med ramsa. Ändock så fungerar inget alls!
Lille prinsens sömnproblem började INNAN vi började dagisinskolning. Dagis tycker han dock är superkul (även om jag kunnat förstå och acceptera oroligare sömnmönster under en övergående period till följd av inskolning). Till saken hör också att min man har åkt till Japan på turné i två veckor och kommer inte hem förrän på söndag. Dessutom spottar lille prinsen ur sig minst ett nytt ord om dagen
Som sagt, visst stört sömnmönster till följd av utveckling eller nya moment i livet (typ dagis) kan jag förstå och hantera men hela det här med hysteri vid bara anblicken av en säng och skrikningarna (han skrek så att han kräktes vid ett tillfälle) är mer än jag kan hantera. Till råga på allt har han kommit på hur man klättrar ur sin säng vilket också är något jag måste börja kunna hantera. Jag vill inte att min lille gubbe skall behöva vara så arg, ledsen och supertrött! Jag vill kunna hjälpa honom att återigen sova lugnt och tryggt och just nu vet jag inte hur jag skall göra! HJÄLP!