Hjälp efter första natten....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
maria_75

Hjälp efter första natten....

Inlägg av maria_75 »

Hej,

vi har nu kört första natten med kuren och det gick ganska bra. Min lilla prins är van vid buffningen som vi har kört sedan länge eftersom han har legat i egen säng och i eget rum sedan han var runt fem månader. Då använde vi oss av buffning som läggningsmetod. Vi har aldrig haft stora problem vid själva läggningen utan han har vaknat mycket under natten. Nu har jag tröttnat - efter ca 10 månader, och därav beslutet att "kura". Läggningen igår tog ca 45 min, och jag fick både lämna besked, påminna och bekräfta ett antal gånger. Därefter vaknade han en gång runt kl 01 men då behövde jag bara ge besked och bekräfta en gång. Sen vaknade han 04.24 och då blev det problem. Vi valde nämligen att ta bort vällingen denna första natt också och det är just den tiden har brukar få. Efter ungefär en halvtimme med besked och påminnelse fick han fullkomligt panik. Han sparkade och slog runt sig och skrek som en tokig. Jag fick inte lugn på honom på nåt sätt... Så jag tog upp honom ett par gånger (då blev han genast lugn i min famn) för att direkt lägga ner honom i sängen. Jag vet att man egentligen inte får ta upp honom, men jag blev också osäker då. Till slut lyckades jag lägga ner honom och lugna honom på plats, ge honom påminnelse och sen bekräftelse sen sova han i ytterligare någon timme. Har jag förstört kuren nu? Tror ni att jag behöver göra om första natten inatt eller ska vi fortsätta enligt plan? Kan det ha att göra med välling-avvänjning så att det bara blev mycket på en gång??

Tacksam för svar snarast!!

//Orolig och trött första-gångs-mamma :?
Mamma till Adam född 080911
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen! Vad roligt att du hittat hit till SHN och forumet. Som du själv skrev så är det inte bra för kuren att ta upp barnet, du har läst så du vet varför. Han behöver tydliga och säkra svar på sina frågor och han blir ju förvirrad om han får komma upp mitt i natten. Men självklart ska du inte göra något som inte känns bra för dig. Det kan ju dock vara bra att vara inställd på att det kan vara tufft vissa gånger och att man då måste besinna sig och komma ihåg att det är bara en gång man får en sådan långbuffning, ger man tillräckligt tydliga besked så tar det aldrig mer så lång tid. Så om du bestämmer dig för att fortsätta kuren så försök hålla huvudet kallt och se till att verktygen lugnar. Fundera igenom vad du gör och varför, försök få en djup förståelse för kuren och dess mening. Lätt att sitta här och skriva, men det är enda sättet. Att hitta den berömda Attityden är verkligen kärnan. Hur man sen gör är faktiskt mindre viktigt.

Om du tycker det känns för jobbigt, kan pappan kura istället?

Du som är där känner ju av, men jag hade backat långsamt och verkligen förvissat mig om att han blir fysiskt lugnad. Att gå in vid minsta pip även i natt är nog inte så dumt. Men känn av, kanske mot andra halvan att ni får till ramsan.

Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
maria_75

Inlägg av maria_75 »

-Hej igen,

och tack för svaret.

Nu har vi genomfört natt nummer två. Läggningen tog totalt sex (!) minuter, han slocknade 19.36 men bekräftelseramsan ringande i öronen (förhoppningsvis.... om han hann höra den....) och vaknade inte förrän 05.40. Helt otroligt. Då försökte vi att få honom att somna om, och jag var tvungen att buffa honom ett par gånger sen somnade han om kl 07 och sov när vi väckte honom kl 07.30. Jag tror att jag inte var kvar tillräckligt länge natt nr 1 vid buffningen, vilket gjorde honom lite osäker. Vid läggning natt nr 2 buffade jag några minuter tills jag såg att han blev sömntung och sen ramsade jag mig ut. Och sex minuter kan man ju inte klaga på!!! Däremot så tror jag att vi inte fått tillfälle att använda verktygen så ofta som det behövdes, därför behövde vi nog vara lite mer fysiska även natt 2. Vid läggning ikväll så var pappa kvar bara någon minut, gick ut när han fortfarande var vaken och ramsade resten. Det tog ungefär 25 minuter utan något skrik. Han somnade helt själv! Härligt!! Nu får vi se hur det går resten av natten.

Nu har det dykt upp ett antal frågor till som jag hoppas du kan hjälpa mig med!

Vårt schema:

Väckning 07.30
Frukost 08.00
Lunch 10.30
Sov 11.00-12.30
Mellanmål 13.30
Sov 15.00-15.45
Middag 16.30
Kvällsmål 19.00
Sov 19.30

(Adam är 10 1/2 månad)

1. Kan man ändra schemat redan nu - vi funderar på att väcka redan kl 07 eftersom han alltid vaknar innan (det har iofs bara gått två nätter). Eller använder man sig av marginalkvarten då om man vill? Ska man räkna med att bebisar ska kunna sova 12 timmar per natt, eller kan det vara individuellt?
2. Vid dagslur i vagn - ska man vagna hårt först och sen ställa och säga ramsan, alltså så att vagnandet motsvarar buffningen eller? Hur gör man då om man vill ta en promenad?

Vad tror du om schemat och vad tror du om mina funderingar?

Tack för att ni finns!!!

Kram Maria
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Åh vad bra jobbat i natt! Stort grattis! Märks på honom att det var rätt att buffa länge just denna läggning. Nu har ni något att backa från och det är super!

Schemat ser kanon ut. Ingen bra idé att ändra schemat nu, bättre att utnyttja marginalkvarten och ta upp kvart över. Alla kan sova 12 h förutsatt att man fått massa mat under dagen, mycket delaktighet och utevistelse. Efter uppföljningsveckan kan ni fundera på om schemat borde ändras.

Vagningen gör du precis samma som med buff, vagnar lugn och ramsar er bort.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Halloj,

nu har vi kört kurens fjärde natt och den var lite mer "vaken" än tidigare. Han vaknade tre gånger en gång vid tolv en gång vid halv sex och en gång strax innan sju. Vid tolv klarade vi oss med påminnelsen tre gånger, men den vid halv sex var vi tvungna att buffa lite först. Dock somnade han om då och när han vaknade innan sju så valde vi att väcka efter att ha försökt påminna ett par gånger....

Totalt sett är vi jättenöjda med första nätterna. Att han vaknade tre gånger inatt kan väl knappast ses som ett misslyckande, det kan ju bli lite bakslag eller hur? Och det är ju bara ett tillfälle att öva lite extra på verktygen :)

Nu vid första dagsluren fick vi en fundering. Han har nämligen kommit på hur man sätter sig upp och ställer sig upp i spjälsängen sedan en tid tillbaka, men nu gör han det vid läggning. Vi buffar ju nästan inte alls utan lägger ner, solfjädrar och ramsar ut och då är han ju ganska vaken. Hur ska man göra? Vänta ut honom - han är ju inte ledsen utan står och "pratar lite" - och påminna med jämna mellanrum? Eller ska man gå in och lägga tillrätta och ramsa ut igen???

Hur gör vi bäst?

Tack och bock för att ni finns när man "kört fast",

kram Maria
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det går ju toppen för er! :D

När han ställer sig så vänta ut. Går man in för fort så blir det bara party och man kan trixa i eeevigheter... :wink: Bättre att vänta tills han ber om hjälp på riktigt, då ger det sig fortare. Och så öööva på att lägga sig själv, såklart!
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Hej igen,

den här kvällen tog naturligtvis läggningen nästan en timme. Trist när allt har gått så bra hittills. Men han har ju precis börjat med sitt stå-party i sängen, och knatar fram och tillbaka, så det var nog mer spännande än att sova. Tack för svaret - imorgon kommer vi att avvakta till dess han blir ledsen istället för nu blev det ett spring in och ut då vi försökte lägga tillrätta....

Men - jag tror vi har fastnat i buffningsträsket. Vi buffar alltid ett par minuter så att han blir lugn nämligen. Hur gör vi för att komma ur det? Vi har nog varit lite för "snälla" ibland och eftersom vi använt buffning länge (även innan kuren) så har han ju lärt sig att det är mys-pys.......

Nu kör vi hårt på ramsan om han vaknar inatt! Efter att ha läst boken och kollat på forumet verkar det vara viktigt att komma bort från buffning helt - eller?

God natt (ska jag försöka se till att det blir iaf :wink:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Buffningen är ett krisverktyg som man får anända vid kris, så blir det megasuperduper :wink: kris i natt så kan du använda buffningen, men ditt resonemang är helt korrekt, Aw gör liknelsen till thaimassage [-o<

Solfjädern kan fylla samma funktion, om man får till den

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Hej och hjälp,

nu känns det som vi behöver hjälp igen.... :(

Femte natten såg ut som den innan - läggningen skrev jag ovan men sen vaknar Adam runt kl 03.30 och det krävs både buffning och ett gäng påminnelser under ca en timme innan han somnar om. Sen vaknar han igen kl 06.10 och då räcker det med en påminnelse inkl bekräftelse för att han ska somna.......... Och sover då till 07.30 när vi stormar in.

Ikväll tog läggningen ca 45 min, också beroende på att han ställer sig upp hela tiden. Försökte vänta till han blev ledsen - gick in med ett nytt besked, buffade i en halv minut kanske och ramsade mig ut. Han ställde sig upp igen och så höll vi på tre gånger.... Nu gick det till slut, han blev ledsen och jag la tillrätta och buffade nog i en och en halv minut innan jag ramsade mig ut.

Mina funderingar:
1) Nattens vak - försökte i det längsta att ramsa men när det inte hjälpte buffade jag nog en minut tills jag såg att han slappnade av, ramsade mig ut och sen somnade han. Egentligen får man väl bara göra så första natten eller? Om man väljer att buffa vid kris - ska man då stanna till dess han är lugn eller bara göra några buffningar och ramsa ut igen??

2) Läggningarna - tar ju tid när han ställer sig upp. Ska vi stå ut till dess han inte tycker det är kul längre - och under den perioden stå ut med långa läggningar där vi väntar ut att han ska bli ledsen - eller ska vi stanna och buffa när vi lägger ner honom så länge att han slappnar av helt? Jag har försökt gå efter bara några buffningar eftersom jag trodde vi hamnat lite i "buffträsket"....

Egentligen handlar båda frågorna om samma sak - hur länge är det ok att buffa? Men HJÄLP vi har kört fast..... Och vi som tyckte det hade börjat så bra.....

Fundersamma hälsningar Maria
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det inte är nån katastrof om man buffar en minut en natt under uppföljningsveckan. Bara ni vet att ni ska backa och gör det. Man måste inte alltid riva av ett plåster snabbt. Behövs det så slutar ni bara buffa helt och övergår till solfjäder.

Om läggningarna så är svaret ja. Stå-upp-cirkusen ger sig på en vecka max om man gör som ni, och om läggningarna då tar ett tag så kom ihåg att det är övergående. Sikta på att gå in så lite som möjligt, och verktyga absolut så lite som möjligt varje gång. Gråten den här gången är ju lika mycket vanmakt över livssituationen (att INTE behärska) som nått annat, och det behöver man inte så mycket hjälp med. Det hör ju till livet, liksom. :wink:
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Men det är alltså ok att buffa vid själva läggningen framöver? Att lägga tillrätta och sen buffa i kanske typ max en minut - eller till dess han är helt lugn? Solfjädern har jag provat men inte riktigt fått till, jag känner mig mycket tryggare med buffning som också fungerar relativt snabbt.

Sen om han vaknar under natten ska man sträva efter att enbart ramsa (om han behöver hjälp alltså) och använda buffning vid absolut kris?

Har jag fattat det hela rätt då???

//Maria
nilam

Inlägg av nilam »

maria_75 skrev:Men det är alltså ok att buffa vid själva läggningen framöver? Att lägga tillrätta och sen buffa i kanske typ max en minut - eller till dess han är helt lugn?
Klart att det är ok, men om du märker att minutrarna tickar iväg, bör du göra något åt saken.

Solfjädern fick jag aldrig till på mina barn, men på barn jag hjälpt fungerar den klockrent (egna känslor kanske är inblandade :roll: ) Men väldigt viktigt att tänka på när man solfjädrar är:
:arrow: Tänk utåt med fingrarna, men håll statiskt
:arrow: Andas höga och djupa andetag, så barnet hör dig
:arrow: Tänk också på hur BRA det fungerar (även om en liten spattelgubbe ligger under)
har barnet bara fått korn på en underbar solfjäder är det (nästa) bättre än buffningen.
Sen om han vaknar under natten ska man sträva efter att enbart ramsa (om han behöver hjälp alltså) och använda buffning vid absolut kris
:thumbsup:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Halloj,

och tusen tack för att ni är snabba med att svara! Det är så skönt när man väl har något på hjärtat att känna stödet från er!!

Nu har sjätte natten avlöpt och jag kan rapportera att han inte behövde vår hjälp en enda gång :shock: Helt otroligt.... Både jag och pappa hörde att han var vaken vid ett par tillfällen - och ganska länge då vilket vi hörde eftersom han rörde runt i sängen. Men han blev alltså aldrig ledsen, vi hörde honom nästan inte och när jag var inne imorse så väckte jag honom! Så skönt att det verkar fungera äntligen. Och framförallt eftersom jag var lite orolig att jag skämt bort med buffning, det verkar ju inte så eftersom han klarat sig själv så bra :D

Vi har haft lite bakslag men jag tror att de första dygnen gick FÖR bra så vi hade inte chansen att "sätta" verktygen ordentligt - därför har det nog tagit lite tid för oss. Nu håller vi tummarna att det fortsätter så här!

Men, några funderingar som dykt upp:

1) Nu är snart uppföljningsveckan slut - ska vi nu köra på på samma sätt med väckningar och skratt till gonatt och fast schema odyl?

2) Vi har blivit erbjudna att följa med till Öland några dagar nästa vecka, är det lämpligt så nära inpå kuren eller kan man börja försöka sova även på andra ställen nu efter uppföljningsveckan? I boken står det något om att det tar några veckor till innan allt sitter ordentligt. Vill ju inte riskera att förstöra något eftersom det verkligen verkar fungera bra för oss! :D

Tusen tack - och godnatt!

//Maria
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Javisst, skrattet, ramsan och allt därtill är nu vardag :wink:

Jag kan inte svara på Ölandsresan åt dig, jag som kan vara lite hamig hade nog stannat hemma just för att jag förmodligen inte kunnat hålla ställningarna med full attityd i början innan allt satt sig för MIG också, medans jag vet andra som dragit iväg och flygit och dyl under uppföljningsveckan och det har gått strålande. Så fundera på det och känn efter som kommer nog beslutet av sig självt! :lol:

Och DU, grattis till eran natt! Bra jobbat, pris och beröm hela familjen!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Tjingeling,

nu är det vi igen....

Uppföljningsveckan går mot sitt slut och jag är så nöjd med min lilla prins, och pappa och mig själv så klart! Det vi har lite trubbel med fortfarande är läggningen eftersom han fortfarande är mer intresserad av att resa sig och spatsera runt i sängen än att sova..... Annars vaknar han max en gång per natt och det är inte mer än var tredje som vi behövt buffa eller påminna. Kanoners! Vi är lite mindre trötta nu hela familjen :wink:

Men, några funderingar igen alltså:

1) Ibland hör jag att han vaknar på natten och är vaken en stund, inatt låg han nog och knölade i cirka 45 min innan han somnade om. Dessutom var läggningen igår långdragen vilket gjorde att han tappat ungefär 1,5 h sömn totalt. Hur gör man när man vet det? Vet att jag läste någonstans att vi inte kan sova åt dom, bara ge dom förutsättningarna.... men jag blir lite osäker här. Man kan ju försöka kompensera dagen efter då, alltså att lägga till tid på dagslurarna? Eller ska vi köra på schemat som vanligt? Jag ser ju att han är sliten på dagarna......

2) Om man ska iväg på aktivitet på dagen när den vanliga långa dagsluren infaller (ex läkarbesök edyl), kan man byta ordning på lurarna då? Jag har alltid lagt honom i sängen under den långa luren mellan kl 11-12.30 och jag tror inte att han sover så länge i vagnen nämligen...... Eller ska jag försöka i vagnen då kanske?

3) Läggningen som sagt.... På dagen tar det max två minuter, men på kvällarna tar det i princip alltid mellan 20-30 min. Vad kan det bero på? Ska man sträva efter två minuter på kvällen också, och tror ni att det kan bli bättre när han inte är lika sugen på att ställa sig upp? (det är bara konstigt att han inte gör så på dagen tycker jag....)

Nåja, några funderingar.

Ha en skön helg,

kram, kram :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"