Dagsömnen strular för 20-månaders

Skriv svar
Helan

Dagsömnen strular för 20-månaders

Inlägg av Helan »

Hej,
det var länge sedan jag var här inne och skrev något för allt har funkat så fantastiskt bra med Ms sömne sedan vi kurade henne för drygt ett år sedan.

Nu har dock ett problem dykt upp, insomningen i vagnen är inte längre så lätt. Det började för en månad sedan då hon helt plötsligt upptäckte att det fanns en massa saker utanför vagnen som var mycket roligare att titta på än att ligga ner och sova. Hon var nöjd och glad men det hände rätt ofta att hon inte vilade alls och definitivt inte sov på sin middagsvila. Hon har aldrig krupit ur vagnen men hon sitter, står på alla fyra, hojtar, jollrar ja allt vad man kan hitta på :roll: På kvällarna var hon bara lite tröttare än vanligt men det kändes inget vidare att låta henne sluta sova middag. De senaste veckorna har vi därför gått med vagnen alt. vagnat tills hon somnat och då sover hon 45, 60 eller 90 minuter, lite olika. Hon sover sedan 12 timmar natt och läggningen då är en fröjd - inga problem alls.

Jag har ju egentligen ingen lust eller tid att vagna henne en halvtimme varje dag men efter att ha låtit henne hållas i några veckor såg jag det som en utväg. Har ni några tips om hur vi skall vända detta rätt igen?

//Helan
Mamma till A född 030829 och M född 071105
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Förlàt att du fàtt vänta sà länge pà svar. :oops: Och det är inte ens ett rikitgt svar. :roll:

Men i den här tràden hittar du svar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19822

Hur gàr det nu, strulas det ännu eller har det lugnat sig?

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Helan

Inlägg av Helan »

Hin strular fortfarande och jag hittade tyvärr inte riktigt svar i länken. Hon gillar sin vagn, vill själv gå och lägga sig, men väl i vagnen är det för mycket roligt att titta på så hon inte kommer till ro. Vi har alltid haft ett skynke för men det drar hon ner nu och blir riktigt sur om vi hänger för det igen.

Just nu har jag hamnat i läget att jag vagnar henne till sömns och det är det jag vill slippa :D

Hur mycket sömn behöver man vid 20 mån?
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Helan.

Hela andra àret behöver de ca. 13.5 timmar sömn.

I tràden jag skickade sà fanns det olika sätt att lösa vagningsproblemet pà, t.ex resesäng ute om hon inte kommer till ro i vagnen. Eller en liten minikur med ramsa och skak i handtaget. Eller skogspromenad. :D

Ni har kommit in i vagnigsträsket och du borde göra nàgot för att bryta det.
Hur du gör det màste du lista ut och känna för. För när du sedan genomför màste attityden vara pà plats, men det vet du ju som har kurat!
För att bryta kan du t.ex byta sovplats eller köra minikur, med tillrättaläggande och ramsa med skak i handtaget. Eller senarelägga luren om hon inte är trött nog. Eller har du andra idèer som kunde fungera?

Kram
fem älsklingar
Helan

Inlägg av Helan »

Jag vet att jag har kommit in i vagningsträsket... :roll: Jag har kört minikur men hon är så stor/gammal nu att hon inte köper tillrättaläggande och ramsa längre.

Nu på sommaren sover hon 19.30 - 7.30 och 12.30-14. Vi skulle kunna förskjuta dagsömnen 1 timme utan större problem. Vi kör så imorgon! Då skall vi på dop som börjar 13 men hoppas att det inte håller på så länge :wink:
Helan

Inlägg av Helan »

Man kan lugnt påstå att det gick sådär igår :( Efter dopet skulle M sova, 13,30, men hon blev jättearg - det var ju jättekul att trava runt i kyrkan och spana på människor och springa i gången. Efter det gick alla till fikabordet och så skulle hon sova :roll: Hon skrek ilsket en kvart eller så innan hon somnade så vi valde vagning som en väg att få henne lugn. Vi hittade ingen skog just då :wink:

Jag blev efter gårdagen lite fundersam över hur det kommer att gå i veckan, idag reser vi till Göteborg på semester och då kommer det ju att vara nya roliga saker/miljöer hela tiden. Attityden är på men jag känner att vargarna börjar dyka upp runt knuten :(
Helan

Inlägg av Helan »

Man kan lugnt påstå att det gick sådär igår :( Efter dopet skulle M sova, 13,30, men hon blev jättearg - det var ju jättekul att trava runt i kyrkan och spana på människor och springa i gången. Efter det gick alla till fikabordet och så skulle hon sova :roll: Hon skrek ilsket en kvart eller så innan hon somnade så vi valde vagning som en väg att få henne lugn. Vi hittade ingen skog just då :wink:

Jag blev efter gårdagen lite fundersam över hur det kommer att gå i veckan, idag reser vi till Göteborg på semester och då kommer det ju att vara nya roliga saker/miljöer hela tiden. Attityden är på men jag känner att vargarna börjar dyka upp runt knuten :(
miniz

Inlägg av miniz »

En gàng är ingen gàng. :D Bara att det var första gàngen...

Semester och resor gör alltid sitt för att störa rutiner. Det kan ju inte bara vara trevligt.

Om ni kör pà senarelagt lur med vagning under semestern och tar nya tag med vargarna pà semester när ni kommer hem? Kanske det räcker med lite schemajustering och ni kan trappa ner pà vagnandet.

Kanske det är dags att byta bort vagnen mot spjälis eller resesäng ute?
Eller köra en minikur hon köper.

Hoppas ni fàr en skön semester!
Kram
fem älsklingar
Helan

Inlägg av Helan »

Semestern i Göteborg funkade ok, vi vagnade inte utan lät henne somna medan någon av oss gick med henne, och sedan kunde vi sitta bredvid vagnen medan hon sov.

Resdagen hem sov hon endast 5 min på flygbussen, långt före ordinarie sovtid som inföll i samband med incheckning och flygtur... Dagen efter, i söndags, la jag bara ner henne i vagnen hemma, ramsade, och gick därifrån. Hon satte sig upp, grymtade lite, tog ner suffletten, la sig ner och somnade och sov nästan två timmar :D Ah, tänkte jag, nu är cirkeln bruten och det är slut på vagnandet! Kände mig som världens bästa 8)

Men inte då... i måndags la min man henne (jag är åter på jobbet) och allt var lugnt - tills hon möter honom i källaren med ett glatt "hejhej" :roll: Då har hon helt sonika klättrat ur vagnen, trots myggnät, och gått in! Vagnen har hon klättrat i och ur många gånger, men aldrig i samband med sömnen. Maken lägger henne igen men samma sak händer och ställd som han är väljer han att gå med vagnen tills hon kommit till ro, då ställer han den och hon somnar med vagnen stillastående.

Igår hände samma sak, så då kom vi överrens om att han skulle lägga henne inne idag. Det resulterade i att hon för första gången klättrade ur spjälisen :roll: Maken och A ställde sig på pass utanför dörren och varje gång hon försökte ta sig ur så sa han "lägg dig ner" vilket hon gjorde. Till slut tröttnade hon och somnade.

Ikväll klättrade hon också ur spjälisen, och jag ledde en ilsken dotter tillbaka två gånger, innan hon la sig till ro och somnade.

Nattsömnen är som förut 19,30-7,30 och dagsömnen är ändrad till 13,30-15. Om en dryg vecka börjar dagis och då kommer alla tider att skjutas tillbaka cirka en halvtimme dvs 19-06,45 samt 13-14,30. Hon går på ett utedagis så där sover de i vagn ute.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Ni gjorde helt rätt.
Maken och A ställde sig på pass utanför dörren och varje gång hon försökte ta sig ur så sa han "lägg dig ner" vilket hon gjorde. Till slut tröttnade hon och somnade.
Det tar kanske lite tid innan hon lugnar sig med klättrandet,
det är ju spännande att lära nya saker!
Om du med sökfunktionen söker pà klättra och spjälsängen,
hittar du mànga fina tràdar med tips (om det inte gàr över, menar jag).

Barn har ofta den förmàgan att lätt skilja pà regler hemma och borta,
sà vagnen pà dagis behöver inte vara nàgot problem alls.

Kram
fem älsklingar
Helan

Inlägg av Helan »

Nu vet jag inte längre vad jag skall göra!
Ikväll har hon klättrat ut i snart en timme :roll: Redan efter första urklättringen tog jag fram en pall som hon fick använda för att komma i och det var inga problem. En gång när hon kastade sig över tror jag att hon slog sig, jag blåste och vi kramades i sängen men därefter har hon varit ledsen både när hon klättrat i och ur. Nu tror jag att hon har kommit till ro efter en låååååång kram i famnen.

Det var ju över ett år sedan det var något som helst strul vid läggningen. Och trots att jag nu läst på och hade attityd så kändes det inget bra, framförallt eftersom hon slog sig...
Helan

Inlägg av Helan »

Nu vet jag inte längre vad jag skall göra!
Ikväll har hon klättrat ut i snart en timme :roll: Redan efter första urklättringen tog jag fram en pall som hon fick använda för att komma i och det var inga problem. En gång när hon kastade sig över tror jag att hon slog sig, jag blåste och vi kramades i sängen men därefter har hon varit ledsen både när hon klättrat i och ur. Nu tror jag att hon har kommit till ro efter en låååååång kram i famnen.

Det var ju över ett år sedan det var något som helst strul vid läggningen. Och trots att jag nu läst på och hade attityd så kändes det inget bra, framförallt eftersom hon slog sig...
Helan

Inlägg av Helan »

Nu känns det bättre igen :D

Middagsvilan har fungerat sådär i sängen under veckan som gått så jag bestämde mig för att återinföra vagnen idag och placerade mig bredvid med en bok. Varje gång hon försökte klättra ur så fick hon en tillsägelse att "ligg ner, sov så gott". Hon var pigg och glad och lade sig ner men ävlade runt i nästan en och en halv timme :( Jag bestämde mig för att jag skulle ta upp henne kl 15, men 14.57 somnar hon! Jag försökte väcka henne efter 20 min eftersom jag ansåg att det skulle bli för sent annars men hon var "helt" utslagen och reagerade inte alls, så hon fick sova 45 istället. Vaknade pigg och glad.

Ikväll ställde jag mig på pass innanför dörren i barnens rum efter läggningen (hennes säng är avskärmad med ett draperi så hon kunde inte se mig). Hon försökte klättra ur en gång men blev då tillsagd och en gång ville hon ha på täcket sedan var det tyst! Efter tio minuter :D jag sitter på kontoret utanför deras rum och jobbar så jag hörde en gäspning efter ytterligare tio minuter. Fantastiskt :D

Vi är på G 8)
miniz

Inlägg av miniz »

:thumbsup: Bra att ni är pà G!

Tack för att du berättar.
Kram
fem älsklingar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! Jag tyckte att det enklast löste sig med att vara ihärdig. Det är rätt likt med när de ställer sig upp första tiden. Det är en drift svår att motstå för vissa... :roll: Men till sist går ju även den nyhetens behag över, framförallt om det inte blir nån underhållning.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"