Nattning vid trots..phu!

Skriv svar
elliot

Nattning vid trots..phu!

Inlägg av elliot »

Hej!

Jag har inte varit här på forumet på länge länge eftersom allt har fungerat jättebra. Vi tog bort spjälisen och satte in en växasäng där elliot fick ta del i det hela. Städa bort den gamla, köpa ny och sätta ihop. Fungerade utan problem. Nu tre månader senare är den ständiga frasen vid nattningen "jag vill inte" "inte vila där"

Jag provade först som vanligt. Nu är det dags att sova och ramsade mig ut. Han hoppade upp. Och så var karusellen igång. Inga verktyg hjälpte. Han somnar tillslut men vaknar vid 22-23.00 och då kan vi hålla på i timmar.

Lästa här på forumet och i Barnaboken. Om och om igen.

Fjärde natten nu utan minsta resultat provar jag nu "pallen"! Vilket han tycker är fantastiskt roligt. "sitta pallen mamma" Nu är vi inne på 40min! Jag började nattningen en halvtimme tidigare ikväll för att komma något i fas.

Hur gör jag?
Är i behov av pepp!...

Maria
Maria - mamma till världens bästa Elliot 070819
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Elliot,

jag säger det enda du kommer att få höra. Återinför spjälsängen tills trotsen är över. Vi har den kvar och även om Mr. Tor kan klättra ut så är det jobbigt för honom så vi har inte nämnvärt med spring precis. Men men en "ökensäng" ja då hade det varit ett faktum.

Citerar också AW från en annan tråd.
annawahlgren skrev::D Säg inte så mycket. Led honom tillbaka till hans egen säng. I den ska han krypa upp själv. (Har han spjälsängen kvar? Återintroducera den annars. Han är för liten för ökensäng som bara inbjuder till promenader, om man säger.)

"Han har fått för sig att han ska sova i våran säng, så på natten kommer han in och kryper ner mellan oss och somnar om. Det började när han var sjuk för 3 veckor sen....och vi gick med på det!? " skriver du.

Det är ju inte så att han "får för sig" saker och ting. Han ställer en fråga. Blir han sjuk härjar (den arketypiska) vargen med honom och han blir orolig och ställer en fråga. Er uppgift är att lugna honom, inte att ytterligare förstärka hans oro genom att i handling tala om för honom att han måste sova hos er för att känna sig lugn för vargen.

Ge honom en liten minikur. Håll inte på och tajfsa med nattlampor; han ska ha mörkt och tycka mörkret är skönt. Natt är natt, och på natten händer ingenting :idea: är budskapet. Det enda som händer är att alla människor sover som grisar.

Du kan läsa på i SHN för äldre barn. Det är inga konstigheter, och det handlar inte alls om barnets "envishet" - det handlar bara om att lilla barnet ska ha för honom nöjaktiga, tillfredsställande svar (i handling) på vilka han kan reagera med lättnad. Den lättnad han behöver :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
elliot

Inlägg av elliot »

Det är så ja..Vi hade den diskussionen jag och min man. Men där är det jag som står emot. Känns liksom lite som ett steg bak när vi klarade det så fint fram. Men det är kanske så trots allt...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo det är ju TROTS allt. :lol: 8)

Vi har en annan tråd här på forum om just en mamma som försöker UTAN att återinföra, det gick inte så bra för henne kan jag avslöja..... :(
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
elliot

Inlägg av elliot »

He he :D
Är mr polis för tillfället utan för elliots dörr och det verkar tyst nu i alla fall. Men imorgon åker sängen tillbaka då då :wink:
elliot

Inlägg av elliot »

Uppdatering :D
Spjälisen åkte tillbaka i torsdags. Lite upp och ner de första nätterna där. Protester och frågor var tredje timme ungefär.
Men nu är vi tillbaka på 12 timmarsnätterna UTAN protester. Jihoo!
Trotsen har lugnat sig i övrigt också. Inte så många kamper som för en vecka sen. En släng av förtrots kanske?

TACK för rådet om sängen :D Det gjorde susen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack själv, jag är glad jag kunde hjälpa! :D

Jag tror ni inte hade trots alls jag utan en massa frågor att besvara och nu har han fått för sig nöjaktiga svar. :wink: (det är inte lätt att lära sig hantera en "ökensäng" när livet för övrigt är så mycket att utforska)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"