Skriker vid amning m.m.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Måste skriva igen :!: :!:

Jag undrar om lille skrutten kanske inte får i sig tillräckligt med mat på dagarna. Jag ammade honom nyss, trugade och trugade i en timme. Brösten kändes väldigt tomma redan innan, så jag funderade på om han verkligen kan ha fått i sig så mkt. Jag gjorde iaf iordning lite ersättning för att testa, han åt 50 ml utan problem :shock:

Har ju testat att amma honom oftare, fick då mer mjölk ett par dagar. När jag började ge honom mer sällan (3-4 h mellan målen) så minskar mängden igen. Nu har jag ju även ammat på nätterna, då han äter ganska mycket. Kan ju liksom inte amma hela tiden, det vill han för den delen inte heller. Nu när jag ammade sist så vägrade han ju äta mer ur bröstet, trots att han uppenbarligen ville ha mer mat.

Snälla hjälp mig, hur ska jag göra nu?? :(
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Esperanza! :D

Här är TorsMammas mjölkökningstips:
TorsMamma skrev: Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn)
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET koffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste.

Om du ska pumpa så gör det efter att du ammat klart ett helt mål. Då hinner brösten vila i ca 2h innan nästa amning.
Annars kan du ju också bestämma dig för att bara hobbyamma - då ammar du helt enkelt så mycket du kan, och trugar tills det är tomt och så toppar du upp honom med ersättning sedan. :wink: Men det är en bra idé att bestämma dig för vilken strategi du väljer - du vill ju att han ska bli mätt, men toppar du upp honom med ersättning för mycket finns ju risken både att han tycker att det är enklare och bekvämare med flaska, och att din mjölkproduktion inte hänger med.

PS Vid 3,5 mån började jag med smakportioner av gröt, banan och potatismos. :wink: Det är inte så långt dit för dig heller! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

God morgon! :D

Tack så mycket för mjölkökningstipsen, de kan säkert vara värdefulla. "INGET koffein" stod det. Kom på mig själv att jag druckit mer kaffe än vanligt. Inte jättemycket, kanske 2 koppar/dag. Kan det göra att produktionen minskar? Vila försöker jag göra, lika så dricka mkt och äta fet mat. Ska testa att pumpa extra efter amningarna också, så får vi se hur det går. Vart får man tag på luzernte/amningste?

Vill helst bara amma, men funkar det inte fullt ut så gör det inte. Jag är glad att jag lyckats helamma i 3 mån. De andra två lyckades jag bara amma en knapp månad. Som du skrev, chokladkaninen, så är det ju inte långt kvar tills skrutten kan få börja smaka annat smaskigt. Ser verkligen fram emot det.

Igår kom sambon och jag på att lilleman nog sover sämre och har svårare att somna p g a att vi hamnat i diverse träsk :oops: Överkoncentrations-, buffning- och vagningsträsk. Igår under dagen försökte jag vid två tillfällen att inte vagna mer än nödvändigt, det gick faktiskt ganska bra. Fast han var väldigt arg på mig :lol: Igår kväll hade jag attityd som heter duga och tyckte att det minsann får vara slut på buffandet till sömns. Han somnar aldrig själv på kvällen längre. "Han får minsann blir förbannad, jag vägrar buffa tills han somnar" tänkte jag. Han blev naturligtvis tvärilsk :twisted: Försökte solfjädra honom, men han blev ännu mer arg då. Husljud och samtal funkade inte heller. Jag lät honom skrika, buffade lugn, lyssnade av. När jag hörde att han inte var på väg att skrika upp sig med en gång så sa jag ramsan och gick ut. HAN SOMNADE :shock: Det tog en stund, men han somnade i alla fall själv \:D/ Idag är attityden ännu bättre :wink: No more träsks!! :lol:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:thumbsup: :!: :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Puh! Det var en läggning som tog rejält på krafterna :( Nu känner jag att attityden bleknade en aning. Behöver nog hjälp och peppning för att komma ur dessa träsk.

Har idag under dagen funkat ganska bra att vagna honom och det gick ganska bra när jag la honom i sängen i morse också. Han somnade nog på en kvart. Men nu ikväll, helt vansinnig blev han nästan med en gång jag lade ner honom i sängen. Jag hinner inte ens ut med ramsan utan att han har skrikit upp sig. Han lyfter på huvudet och sprattlar med hela kroppen. Försöker att backa, men hur gör man det när lilleman blir ledsen med en gång :?: Jag måste ju i princip vara där inne och buffa lugn flera ggr innan han till slut somnar av utmattning för att han skrikit så. Trekvart tog det nog att få honom att somna idag. Jag testade att solfjädra honom idag också, men då skrek han ännu mer. La honom till rätta flera ggr och solfjädrade sen. Till slut hörde jag att han började låta lugnare i gnällandet så då ramsade jag och gick ut. Han somnade med en gång.

Fast det gör ont i mammahjärtat när han skriker så här :cry: Han tycker ju att han ska buffas till sömns och måste vara rejält utmattad för att till slut somna. Ska han inte somna glad? Körde skrattet till gonattet en bra stund innan det slutligen var dags att lägga sig. Han var på gott humör när jag la ner honom, men sen...nä..inget kul att lägga sig..

Hur ska jag gå vidare nu, så jag har ordentligt med attityd att fixa läggningen bättre imorgon? Vill ni vara så jättegulliga och hjälpa mig :heart:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej

Det ÄR svårt att lära sig lyssna av sitt barn, att lära sig skilja den ena frågan från den andra... Men övning ger färdighet! :wink: Du har verktygen och bara ni som föräldrar kan hitta exakt det som funkar för er lilleman. Och en del barn låter en hel del vid insomning -oavsett om man buffar, backar eller bär! Min minsting har (från att vi kastade nappen) nästan alltid tagit minst en högljudd kvart på sig att komma till ro, först vid 8 månader hittade hon lugnet (och tummen :wink: ). Vi har gett henne rutiner, trygghet, kärlek, massa mat, och de allra bästa förutsättningar för att sova. Vi har lagt henne på samma sätt sen hon var ett litet litet skräp. Hon sov i vagn även på natten, och vi har hjälpt henne i ro med vagning eller skak i handtag då hon bett om det.

Mina tips; Fortsätt jobba på så fint med dom verktyg ni har, dom som gör lilleman lugn. Skynda långsamt -backa lite i taget, hjälp liten om han behöver. Jag är övertygad om att han kommer lära sig somna så gott själv, med er kärleksfulla hjälp och vägledning! :heart: Lycka till! :thumbsup:
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Tack snälla ElinN! :D

Ditt svar gjorde att det kändes lite lättare. (Läste det i fredags kväll, men har inte hunnit svara :wink: )

Vi väntar också på att lille skrutten ska ta tummen, men suger som en galning på sina händer och ibland försvinner de iväg fast han inte vill :lol:

I fredags kväll provade jag att amma honom på kvällen istället för att ge flaska. Han somnade då vid bröstet och jag la bara ner honom i sin säng. Han vaknade sen kl 3.15 för mat, så det var helt okej. Var orolig för att han skulle sova väldigt kort tid eftersom han inte fick "nattmacka".

Igår kväll gick läggningen jättebra. Jag ammade honom. Dock somnade han inte, men var lugn när jag la ner honom i sängen. Han började pipa lite och jag hjälpte honom med lite buffning. Så fort han lugnade sig så gjorde jag så det gick längre mellan buffningarna, dvs ist för buff 1-2-3-4 så buffade jag på 1 och 3 och sen bara på 1 osv om ni förstår vad jag menar :wink: :lol: Det slutade med att han blev så lugn att jag inte behövde buffa, utan han hittade din hand och somnade själv. Dock sov han INTE bra, utan vaknade 1.30, vilket han inte gjort på lääääänge. Så det blir ingen amning på kvällen, utan det är nattmacka som gäller.

Nu är det läggdags och jag hoppas det går lika fint idag (inga vargar här :lol: )

Kram på er!
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

OJ! Var det så längesen jag var här senast?

Har tänkt mycket på att gå in och skriva, men inte riktigt vetat vad jag ska skriva. Nu vet jag.

Jag beundrar alla dessa eldsjälar som tar sig tid att hjälpa andra. Vissa har beskrivit "folket här" som nån slags sekt med AW som högsta ledaren. Jag kan inte annat än skratta för mig själv när jag tänker på det. Att dessa "metoder" kan irritera så många undgår mitt förstånd. Alla har väl sina sätt att sköta och uppfostra barn och det tycker jag man ska respektera. Jag har också mitt eget sätt. Men vill man ödsla tid och energi så. Undrar bara vart man vill komma.

Själv tyckte jag att det gick utmärkt att köra SM på min lille skrutt när han var nyfödd. Därefter gick det inget vidare. Jag blev oerhört stressad över att jag inte fick till sovning osv enligt SM att jag höll på att bryta ihop till slut. Då bestämde jag och sambon oss att köra vårt egna race. Vår lille älskling sover bara 2 ggr/dag (1,5 + 45), somnar i vår famn, men ändå är han aldrig övertrött och han har heller inga problem att somna om själv. Vi har bara följt hans rytm och tolkat hans signaler efter bästa förmåga. Han är världens gladaste kille som inatt sov sin första tolvtimmars-natt. Helt av sig själv har han successivt förlängt nätterna.

Vad jag vill säga är att man ska lita mer till sin egna förmåga och kanske plocka de godbitar ur SM som passar. Allt detta vagnande och verktygande för att få en bebis som somnar själv på en nästan exakt tidpunkt var absolut inget för oss. Så fina föräldrar, glöm inte att njuta av bebisen och ta dagen som den kommer. Denna tiden kommer aldrig igen.

Nu är det dags för mig att lämna Späda barn och små. Jag önskar alla lycka till och ger en eloge till er som engagerar er för att hjälpa andra som har det jobbigt.
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart:

Vilket klokt och fint inlägg!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

miar70 skrev::heart:

Vilket klokt och fint inlägg!

Kram Mia
Tack snälla :heart:

KRAM
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »