Lillebror väcker storebror...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sara76

Lillebror väcker storebror...

Inlägg av Sara76 »

Hej!

Jag kurade V för ca 4 månader sedan. Han sov hyfsat innan, men ibland dåligt med många uppvak. Efter kuren sov han väldigt bra, med bara något enstaka uppvak någon enstaka natt, och somnade då om själv eller med enbart ramsa.

När jag låg på bb sov han dock uselt, han var vaken 3 timmar den första natten jag var borta :shock:
En envis hosta var säkert en stor bov där, men också att farmor tycker barn ska "få sova så länge de vill". V sover alltid dagslur (eller försöker somna om iaf) tills han blir väckt...

Jag berättar detta för att förklara att han redan sovit uselt i tre nätter innan lillebror kom hem.
Nu är problemet att V faktiskt blir väckt av lillebror, och det för minsta gnäll... och A är en ganska högljudd sovare dessutom.
Jag har ju läst i BB att syskon inte väcker varandra, om de litar på att föräldrarna har koll på alla eventuella vargar vill säga :roll:

Ska jag tolka det som att V inte litar på att jag sköter A ordentligt på natten? Hur gör jag i sådant fall för att övertyga honom om den saken? V vaknar till ordentligt och blir förtvivlad, vilket jag nu skött med "halv solfjäder" (en hand) och sedan ramsa (han reagerar inte alls på ramsan innan jag gått in), samtidigt som jag ammar A :lol:
Han blir lugn direkt han ser mig komma in med A vid bröstet; lägger sig ned tillrätta själv...

V har eget rum på samma våningsplan som oss, och A sover i vårat sovrum än sålänge. Jag måste kunna höra V ordentligt på nätterna, så att flytta ned på nedervåningen går inte. Dessutom vill jag att barnen ska dela rum längre fram.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Lillebror väcker storebror...

Inlägg av annawahlgren »

Sara76 skrev: Jag har ju läst i BB att syskon inte väcker varandra, om de litar på att föräldrarna har koll på alla eventuella vargar vill säga :roll: -- Han blir lugn direkt han ser mig komma in med A vid bröstet; lägger sig ned tillrätta själv...
:D Ja, där ger du dig själv svaret :wink: Du lägger hans beskyddarinstinkt till ro.

Det är alltså en betryggande ramsa, inget annat, du ska satsa på som övertygar honom om att han kan sova lugnt. Det är dina orosvargar som väcker honom, inte lilla A.

Med en babywatch kan du kanske låta honom sova lugnt därnere :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76

Inlägg av Sara76 »

:D
Som vanligt undrar man varför inte man själv kommit på lösningen efter att fått läsa ditt klockrena svar, Anna :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "