Blir ledsen vid ordet godnatt..

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
AnnaXX

Blir ledsen vid ordet godnatt..

Inlägg av AnnaXX »

Hej,

det går bättre med sömnen för lilla marängen nu igen, glad för det, beror på att vi skärpte till oss och slutade med buffning som vi ibland använt i otid och som bara gjorde ev. sömnstrul värre. Nu ramsar vi bara (med undantag för några dagar sedan när pappa efter uppmaning skulle gå och smygtitta till henne efter en stunds klagande vid ett uppvak. Han kunde dock inte hålla sig till det utan började buffa lite och "hyssja" varpå hon blev fullkomligt hysterisk, det slutade med att jag tog upp henne till vagnen och vagnade tills hon blev lugn och lade henne igen, vaken, allt lugnt. Vi har fortfarande inte använt solfjädern, får väl börja använda den vid kris när hon vuxit ur vagnen).

Var på semester i två veckor, hade 3-dagarsfeber i en vecka, läggningsrutinerna kom lite ur spel eftersom farmor var med men det börjar sätta sig nu igen. En tråkig sak är att hon de 3 senaste kvällarna har blivit ledsen när vi säger godnatt på kvällen! Jag brukar sköta läggningen och då säger vi godnatt till pappa på nedervåningen, sedan busar vi oss upp för trappan och säger godnatt till diverse föremål i rummet innan jag lägger henne. Nu börjar underläppen darra så fort hon hör ordet "godnatt". Igår gick vi upp tillsammans och sade inte godnatt förrän vi precis lade henne i sängen - samma sak. Hon kan vara hur glad som helst innan men blir ledsen just vid godnattet. Man ska ju vara glad när man lägger sig.. Vill ju inte lura henne och sluta säga ordet godnatt, eller hur..? Ramsan som vi använder vid behov är "sov så gott, godnatt godnatt".

Tacksam för någon liten tanke om detta..

Anna
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
miar70
Kontakt:

Re: Blir ledsen vid ordet godnatt..

Inlägg av miar70 »

Hej Anna :D :!:

Vad skönt att det funkar så bra för er, ledsna läggningar kommer att försvinna de med - jag lovar!
AnnaXX skrev: En tråkig sak är att hon de 3 senaste kvällarna har blivit ledsen när vi säger godnatt på kvällen! Jag brukar sköta läggningen och då säger vi godnatt till pappa på nedervåningen, sedan busar vi oss upp för trappan och säger godnatt till diverse föremål i rummet innan jag lägger henne. Nu börjar underläppen darra så fort hon hör ordet "godnatt". Igår gick vi upp tillsammans och sade inte godnatt förrän vi precis lade henne i sängen - samma sak. Hon kan vara hur glad som helst innan men blir ledsen just vid godnattet. Man ska ju vara glad när man lägger sig.. Vill ju inte lura henne och sluta säga ordet godnatt, eller hur..? Ramsan som vi använder vid behov är "sov så gott, godnatt godnatt".
Fortsätt precis som ni gjort, var glad och visa i ord och handling att det är skönt att somna och lägga sig! Har du läst det viktiga tråden om Attityden?

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "