Krånglig dagsovare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej ELI! :D

:idea: Vet du, det handlar inte om att ignorera ett barn som vill ha hjälp, utan bara om att lyssna. Är han arg så kan han få vara det, är han nöjd ska han också få vara ifred, men skriker han för att han är ledsen och ber om hjälp så ska han givetvis få det. 8) Och det hör ju du själv bäst på ditt eget barn, bara du ger akt på det. För öververktygande gör det ju bara svårare för honom att sova - då förväntar han sig action istället för det som faktiskt gäller: när det är sovdags sover man, och inget kul händer då.

Tänk alltså: OK, nu låter han faktiskt lite ledsen, och jag vill gå in och buffa. Då ramsar du. Avvakta. Blev det bättre? Lite kanske? Sätt på lite musik eller något annat bakgrundsljud och fortsätt lyssna. Löser han det själv eller behöver han mer hjälp? Etc.

:!: Det ÄR skillnad på en 7-månaders som är van att somna själv och en pluttliten bebis som man precis börjar standardmodella. :!:

:idea: Och så sist men inte minst: Försök tänka positivt - Om du står och solfjädrar och tänker Nej han kommer aldrig att somna om! :cry: så gör han förmodligen inte det heller. Istället kan du andas djupt och känna hur skönt sömnig DU blir... :wink: Det smittar!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
E L I

Inlägg av E L I »

chokladkaninen skrev:Hej ELI! :D

:idea: Vet du, det handlar inte om att ignorera ett barn som vill ha hjälp, utan bara om att lyssna. Är han arg så kan han få vara det, är han nöjd ska han också få vara ifred, men skriker han för att han är ledsen och ber om hjälp så ska han givetvis få det. 8) Och det hör ju du själv bäst på ditt eget barn, bara du ger akt på det. För öververktygande gör det ju bara svårare för honom att sova - då förväntar han sig action istället för det som faktiskt gäller: när det är sovdags sover man, och inget kul händer då.

Tänk alltså: OK, nu låter han faktiskt lite ledsen, och jag vill gå in och buffa. Då ramsar du. Avvakta. Blev det bättre? Lite kanske? Sätt på lite musik eller något annat bakgrundsljud och fortsätt lyssna. Löser han det själv eller behöver han mer hjälp? Etc.

:!: Det ÄR skillnad på en 7-månaders som är van att somna själv och en pluttliten bebis som man precis börjar standardmodella. :!:

:idea: Och så sist men inte minst: Försök tänka positivt - Om du står och solfjädrar och tänker Nej han kommer aldrig att somna om! :cry: så gör han förmodligen inte det heller. Istället kan du andas djupt och känna hur skönt sömnig DU blir... :wink: Det smittar!
Nä självklart ska man inte ignorera!! Oftast är han dock ARG när han ska sova, fly förbannad är han.
Han somnade själv utan problem förut utan ramsor eller buffning men senaste 2 månaderna har det varit helt omöjligt, dag som kväll. Vet inte varför.

Jag håller absolut med om det sista!! Positivt!! Jag har haft en ordentligt svacka eftersom det varit så jobbigt. Stora sonen trotsig som tusan och lillen bara skriker, vaken som när han ska sova :-(. Man blir ju så frustrerad när man ser hur jäkla trött han är men ändå vill han inte somna och då blir det mer o mer skrik...så då är det lätt att tappa tålamodet men nu börjar det byggas upp igen :-)

I kväll körde jag köksljud först, ramsa om han blev argare och argare och om det inte funkade så körde jag "smekning" och ramsa samtidigt. Han svarar bättre på att smeka på ryggen än att buffa, då borde det väl vara ok eller?
Bara ramsa funkar ju inte än men det är ju inte konstigt. Det tar ju ett tag innan han kopplar det till att sova lugnt.
Ramsan lyder; Elle, sov så gott, du kan sova nu!
Kan man ha det som ramsa? Vill inte att det ska ge FLER frågor haha

Jag ramsade medan jag smekte och sedan smög jag ut med ramsan. Det tog 45 minuter :-( när jag körde steg 1, 2 och 3 beroende på hur arg han var.

Ett ytterligare problem jag har är att han kan bara sova på mage (vilket är bra i detta fall!) MEN när han blir arg så vänder han sig på rygg i ren ilska och då kan han absolut inte sova, men han kan inte vända sig själv tillbaka från rygg till mage än :-( så det betyder att jag måste in o vända på honom då och då. Det är ofta det som gör honom extra förbannad, för han känner ju att han inte kan somna så som han ligger.
Ska jag bara gå in o vända på honom o sen gå ut eller ska jag ramsa eller buffa (smeka) en stund i samband med detta?

Ni är hur goa som helst som ger mig en massa råd!! Hoppas ni står ut med mina upprepade 1000-tals frågor som jag har!

Jag har fortfarande inte hittat något bra schema :-(
Någon som kan hjälpa mig?
Jag har sett att han måste vara vaken 3-4 timmar för att somna bra och sova länge. Trots att han är trött och grinig innan så är det ingen idé att lägga honom. det tar bara tre gånger så lång tid att få honom att somna men han sover bara en tredje del så länge :-(

Funderar på att försöka få nätterna 19-07 (ist för 18-06 som det är nu)
och sedan 2 sovstunder, han kommer helt klart klara sig på det om jag får dem att bli långa ist för 20-30 min åt gången som nu.
Vill gärna att mattiderna ska komma in på våra tider också o jag vet inte om jag får ihop sömn och mattider på nåt bra sätt.
Vi äter oftast frukost 8-8:30 nångång, lunch 12-tiden och middag 16-tiden o sen kvällsmat vid 18-19.
Son född 081216 i v 38+0, planerat kejsarsnitt.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej ELI :D

Såhär tänker jag:
Om det funkar bättre att lugna honom med klappar istället för att buffa så kör på! Fastna inte på detaljer. Det viktiga är att din son mår bra, får den sömn han behöver och att du känner dig cool med vad du gör och varför om man säger. Tänk på det och tänk igenom.
Kanske skulle en kur vara på sin plats? Om du har SM och fina nätter med dig/er i bagaget så är det bara till er fördel, men kanske som en minikur för att införa allt ordentligt och på samma gång?

Ang vändningen så har jag haft samma strul med båda mina.
Jag gjorde lite olika. Med min stora tjej så gick jag in och vände EN gång, annars ramsade jag. Hon lärde sig att somna på rygg 8) När hon hade sovit 10 min gick jag in och vände på henne.

Med min lilla så har jag väntat på att hon verkligen ber mig om hjälp, då vet jag att hon inte vänder tillbaka utan somnar :sleep:

Jag tror helt på att din lille är övertrött och därför är så svårsövd, du vet själv när man är helt uppe i varv, man kommer inte till ro på två röda då ju.
Så här tror jag på att du måste bryta mönstret. Han ska inte somna av utmattning.
Här är mitt schemaförlag till er:
07-19 natt
07-09 mål 1 ( gärna frukost direkt mn vaknar och sedan en liten smörgås el likande med er ömma)
09-09.45 sova 45
11 lunch
12.30-14.30 sova långlur (mina har behövt en liten extra mellis innan långluren vid denna ålder tex. banan)
14.30 mellis
17 middag eller 17.30
18.30 nattslurk
19 godnatt

Vid 15.45 gjorde jag så att jag gav förutsättningar till en liten lur på högst 20 minuter. En mysig eftermiddags promenad såhär års skadar väl inte :wink: och ger dessutom utmärkta förutsättningar att ta sig en lur.

Jag tycker du ska läsa på om ramsan :
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

Jag vill också peppade dig, du ser så väl vad din son behöver och vill inget hellre än att ge honom det!
Känn efter vad som passar er, besluta och genomför!

Många kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
E L I

Inlägg av E L I »

Johanna w. skrev:Hej ELI :D

Såhär tänker jag:
Om det funkar bättre att lugna honom med klappar istället för att buffa så kör på! Fastna inte på detaljer. Det viktiga är att din son mår bra, får den sömn han behöver och att du känner dig cool med vad du gör och varför om man säger. Tänk på det och tänk igenom.
Kanske skulle en kur vara på sin plats? Om du har SM och fina nätter med dig/er i bagaget så är det bara till er fördel, men kanske som en minikur för att införa allt ordentligt och på samma gång?

Ang vändningen så har jag haft samma strul med båda mina.
Jag gjorde lite olika. Med min stora tjej så gick jag in och vände EN gång, annars ramsade jag. Hon lärde sig att somna på rygg 8) När hon hade sovit 10 min gick jag in och vände på henne.

Med min lilla så har jag väntat på att hon verkligen ber mig om hjälp, då vet jag att hon inte vänder tillbaka utan somnar :sleep:

Jag tror helt på att din lille är övertrött och därför är så svårsövd, du vet själv när man är helt uppe i varv, man kommer inte till ro på två röda då ju.
Så här tror jag på att du måste bryta mönstret. Han ska inte somna av utmattning.
Här är mitt schemaförlag till er:
07-19 natt
07-09 mål 1 ( gärna frukost direkt mn vaknar och sedan en liten smörgås el likande med er ömma)
09-09.45 sova 45
11 lunch
12.30-14.30 sova långlur (mina har behövt en liten extra mellis innan långluren vid denna ålder tex. banan)
14.30 mellis
17 middag eller 17.30
18.30 nattslurk
19 godnatt

Vid 15.45 gjorde jag så att jag gav förutsättningar till en liten lur på högst 20 minuter. En mysig eftermiddags promenad såhär års skadar väl inte :wink: och ger dessutom utmärkta förutsättningar att ta sig en lur.

Jag tycker du ska läsa på om ramsan :
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

Jag vill också peppade dig, du ser så väl vad din son behöver och vill inget hellre än att ge honom det!
Känn efter vad som passar er, besluta och genomför!

Många kramar Johanna
TACK!!!
Ja helt klart är han övertrött men jag vet inte vad jag ska göra känns det som.
Han somnar mkt lättare på dagen nu, kör vagning eller promenad MEN han vaknar efter 30 minuter, kan ställa klockan efter honom, och han somnar inte om. Eller han somnar om men han vaknar så fort jag slutar vagna och vaknar han när vi är ute och går med vagnen så somnar han inte om alls :-(

Schemat ser bra ut, ska införa det efter helgen då vi har massa gäster nu och det känns inte så optimalt att börja köra en minikur direkt.
I kväll låg han länge på rygg och var nöjd... sen började han visa missnöje och då vände jag på honom och då somnade han!
E L I

Inlägg av E L I »

Jag behöver verkligen hjälp med att få honom att sova!
Jag har ett schema som vi följer men eftersom jag inte kan få honom att somna om på morgonen när han vaknar för tidigt så somnar han av ren utmattning INNAN det egentliga tiden och då är hela schemat skevt!
KAN inte ha en unge som gallskriker i 2-3 timmar för att vi ska vänta på att han ska sova en viss tid. En del kanske orkar det men det gör INTE JAG.

Som i dag, då vaknade han 05:15 och egentligen "ska" han vakna 06:30, vilket gjorde att han somnade 08 i stället för 09:30!

Sen ett annat problem.
nu har vi natt 18:30-06:30 MEN jag skulle vilja ha 20-08, men grejen är den att det är OMÖJLIGT att få honom att somna efter 15:30!!! Jag har verkligen försökt ALLT. Det enda som KAN gå är att jag går ut och går med vagnen men det vill jag ju inte behöva den tiden när det är dags för hämtning på dagis, middag mm... och jag vill inte behöva gå ut och gå för att han ska sova!
Någon mer som varit med om att det är stört omöjligt att få dem att somna efter en viss tid?? Varken bil eller NÅT funkar efter denna tid. Detta gör ju att han slocknar senast 18:30 osm han "ska" MEN jag ser ingen ljusning till att kunna ändra schemat!
chokladkaninen

Hej Eli! :D

Som du själv är inne på blir det ju fel när schemat blir fel redan på morgonen. :wink: Jag tror verkligen att det som krävs här är att DU tar ledningen, dvs du funderar ut ditt ideala schema och sedan genomför du, minst tre dagar och utan att darra på handen. Gärna i kurformat, så blir det lättare för dig att vara konsekvent i ditt förhållningssätt. :idea:

Det är inte fråga om att han ska skrika i timmatal varenda morgon. Absolut inte! Däremot kan det vara så att du måste stålsätta dig och lämna honom i sängen till 8, även om han vaknar kl 5 ett par morgnar. :cry: Det är förstås inte kul, varken för honom eller för dig, men om du mörklägger så att det är beckmörkt (tejpa aluminiumfolie på rutorna om så krävs :roll:), pangramsar när du hör att han vaknar till - och sedan inte gör något mer, alls, överhuvudtaget, så kommer han att lära sig att somna om. Jag lovar. :D

Vi hade också problem med tidiga uppvak här ett tag: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=135 Numera somnar han antingen om eller underhåller sig själv om han vaknar för tidigt - vilket han fortfarande gör då och då. :D Men han, och vi, har liksom lärt sig handskas med det på ett för alla parter tilfredsställande sätt. :wink:

Detta gäller givetvis i kombination med att du håller ditt nya, väl genomtänkta schema stenhårt dagtid - så en idé kan vara att verkligen frilägga tid för att hålla schemat på minuten under de dagar kuren pågår. Och jag tror att han klarar sig på två lurar nu, särskilt om han också lär sig att somna om på morgnarna. Vad tror du själv?

:idea: Skaffa SHN, läs på, bestäm dig, och kör! Det är i alla fall min spontana tanke. :D
E L I

Inlägg av E L I »

chokladkaninen skrev:Hej Eli! :D

Som du själv är inne på blir det ju fel när schemat blir fel redan på morgonen. :wink: Jag tror verkligen att det som krävs här är att DU tar ledningen, dvs du funderar ut ditt ideala schema och sedan genomför du, minst tre dagar och utan att darra på handen. Gärna i kurformat, så blir det lättare för dig att vara konsekvent i ditt förhållningssätt. :idea:

Det är inte fråga om att han ska skrika i timmatal varenda morgon. Absolut inte! Däremot kan det vara så att du måste stålsätta dig och lämna honom i sängen till 8, även om han vaknar kl 5 ett par morgnar. :cry: Det är förstås inte kul, varken för honom eller för dig, men om du mörklägger så att det är beckmörkt (tejpa aluminiumfolie på rutorna om så krävs :roll:), pangramsar när du hör att han vaknar till - och sedan inte gör något mer, alls, överhuvudtaget, så kommer han att lära sig att somna om. Jag lovar. :D

Vi hade också problem med tidiga uppvak här ett tag: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=135 Numera somnar han antingen om eller underhåller sig själv om han vaknar för tidigt - vilket han fortfarande gör då och då. :D Men han, och vi, har liksom lärt sig handskas med det på ett för alla parter tilfredsställande sätt. :wink:

Detta gäller givetvis i kombination med att du håller ditt nya, väl genomtänkta schema stenhårt dagtid - så en idé kan vara att verkligen frilägga tid för att hålla schemat på minuten under de dagar kuren pågår. Och jag tror att han klarar sig på två lurar nu, särskilt om han också lär sig att somna om på morgnarna. Vad tror du själv?

:idea: Skaffa SHN, läs på, bestäm dig, och kör! Det är i alla fall min spontana tanke. :D
Fast grejen är ju just den att han gallskriker:-( hur sjutton orkar man med det?? Det går inte att få honom att somna om, utan i såfall är det nåt som du säger, han måste lära sig själv!
Han gör det ibland om vi ignorerar honom men långt ifrån alla gånger.

MÅLET:
20-08
08:30 gröt
11-13
13:00 lunch
14:45 mellis
15-15:45
17:00 middag
19:45 välling

Har nu jobbat på ett schema. Förut oorkade han verkligen inte hålla sig vaken till mer än 18:30 och mycket det pga att vi inte lyckades få honom att somna efter kl. 15, men nu har vi lyckats med det samt att han orkar vara vaken längre mellan varje gång han sover.
Förut så sov han korta pass antaligen för tat han inte var tillräckligt trött när vi la honom. Han var väldigt grinit och så men nu försöker vi underhålla honom allt det går tills det är dags för honom att sova och då somnar han oftast enkelt.
chokladkaninen

Hej ELI! :D

Hur har det gått? :D
E L I

Inlägg av E L I »

Tja vad ska jag säga??
Han sover bättre på dagarna nu men han är svår att få att somna på kvällarna i stället haha
Vi kör ett schema som funkar bra. Ibland är det klart att det haltar lite grann när vi försöker åf ihop vardagen men två som jobbar heltid o två små barn och ingen som kan hjälpa oss, men vi försöker så gott det går att följa schemat.
han har börjat sova längre på morgonen nu i alla fall (förut spelade det ingen roll om man la honom 18 eller 20 han vaknade i alla fall 06 och det gick inte att få honom att somna om) så det är ju positivt.

Å andra sidan är han just nu förskyld så det är svårt att värdera det just nu...

Men det går hhelt klart åt rätt håll. Han somnar ofta i sin säng på dagen nu och ibland i vagnen inomhus. Det är dock fortfarande så att han bara sover 30-45 min när vi är ute o går med vagnen... men det kanske kommer det också så småningom...
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :thumbsup:

Vår lilltjej är likadan fortfarande... sover bara 45-min i vagnen. Det är för spännande att va ute tydligen! :roll: :D
E L I

Inlägg av E L I »

Uppdatering:
Sonen har hittat tummen....vad säger SHN om det ;-)

Nu sover han 19:30-09:30!!!!!!!!!!!!!!!! och sedan sover han 30 min på fm och 45 timme på em.
Han är fortfarande svår att få att somna på em...men det går ju bra när han bara ska sova 45 min att han sover i vagnen för då klarar han av den sömnen där. Tummen gör att han nu kan somna i stillastående vagn vilket var HELT omöjligt förut...på gott o ont...

"Gör" det något att han sover så länge på natten o kortare pass på dagen? Sett annars att det bara ska vara 12 timmars natt, varför inte längre? Finns det något skäl till det?
Elle

Inlägg av Elle »

E L I, som vi ibland brukar säga här på Forumet: Leta inte problem där inga finns :wink: Funkar det för er så ha det så! Du märker ju om han kortar natten, ja då ökar du på dagsömnen. Huvudsaken är att han får tillräckligt med sömn.

NJUT :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

E L I skrev: Sonen har hittat tummen....vad säger SHN om det ;-)
:thumbsup: Min lilltjej hittade också tummen vid 8 månader! Toppen säger vi! :D :sleep: :thumbsup:
E L I

Inlägg av E L I »

Elle skrev:E L I, som vi ibland brukar säga här på Forumet: Leta inte problem där inga finns :wink: Funkar det för er så ha det så! Du märker ju om han kortar natten, ja då ökar du på dagsömnen. Huvudsaken är att han får tillräckligt med sömn.

NJUT :heart:

:heart: Elle
hehe nä det är ju dumt!
visst är han lite grinig o sover kortare stunder än jag skulle vilja på dagen men eftersom han sover så mkt på natten kan man ju inte begära mer!
E L I

Inlägg av E L I »

ElinN skrev:
E L I skrev: Sonen har hittat tummen....vad säger SHN om det ;-)
:thumbsup: Min lilltjej hittade också tummen vid 8 månader! Toppen säger vi! :D :sleep: :thumbsup:
ja visst är det!!
många kompisar blir helt bedrövade när man säge att han valt tummen i stället för nappen... men som det sas här nyligen, varöfr leta problem...
visst det KAN bli problem att få bort tummen men det KAN bli problem med annat också och det kanske är så att det inte blir problem alls!!!! bara o vänta o se!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"