Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej chokladkaninen!

Intressant att schemaändringen redde ut problemet för er. Jag vet bara inte hur jag skulle kunna få tidigare kvällar då han har natt mellan 19-07. Så på kvällsrutinen går det inte riktit att göra ändring.

Men jag fortsätter försöka mej framåt. HUr många gånger skulle man inte ha lust att stoppa en napp i munnen
:oops: :oops: :oops: :oops: ...det gör jag såklart inte eftersom jag vet att det försämrar sömnen i det stora hela, men att slippa ha honom att gråta/vråla sej till sömns skulle va skönt. Att stå och vagna eller ta en promenad med vagnen skulle ju också hjälpa...men ska man sen göra det varje gång..nej tack :D

JAg tror nästan detta till-söms-vrålande var bättre tidigare, det har nästan bara blivit värre. Förr kankse han höll på 2-3 minuter en bättre gång...men så är det inte mera..vi är nog på 15-20 minuter numera...en sämre gång tar det ännu längre. Synd.

Soliga hälsningar från oss!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hallåja i sommarsolen!

Lilla grisen sov själv förbi sista nattmålet för en tid sen, där satt den!

Samtidigt som han forsätter skina ikapp med solen!!
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ Underbart :thumbsup:

Kram på er!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
JaninaR

Inlägg av JaninaR »

Grattis! :thumbsup:

Vi följer efter i era fotspår :D Firar snart 3 månader, så hela nätter är följande mål och hoppas ju att Linus ska fixa det själv när han är redo 8)

Soliga hälsningar!
Linus - 7 april 2009 (41+0)
Pontus - 25 maj 2013 (40+1)
saroza
Kontakt:

När inga verktyg fungerar!

Inlägg av saroza »

Hejsan!!
trodde jag skulle börja klara mej själv nu, men ack..vi har ett stort dilemma kvarstående, som bara blir värre. Dessa insomningar!! Verktygen fungerar inte ens mera. Buff, vagning tar inte alls mera. Ramsan tar inget heller.
KÄnner mej ganska så misslyckad, efter dessa månaders kämpande, och många framsteg, så när man kommer till hela nätter och en stor och glad pojke, så har man ett stort dilemma kvar som inte blir bättre utan sämre för var dag som går.

Han kan nog vara glad då jag lämnar rummet eller vagnen, men sen e det bara missnöje, som håller på länge. Förr handlade det om ca 5 minuter, men nu är vi på 20-30 minuter varje gång.

Tekninken med buff och vagning borde jag ha, jag var på workshopen med Anna, och har t.o.m filmsnuttar hur man vagnar och buffar. Så jag vågar inte skylla detta på själva tekniken. Vet inte var jag ska söka felet.

Hoppas nån kan hjälpa mej!

Annars mår vi fint!

Kram på er!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur ser schemat ut? En 5 mån skall ju ha 30 min mindre sömn, totalt 15 timmar. Kanske är det dags att dra ner?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej,

schemat är detta:

7. god morgon (timmen mellan 6 o 7 är mycket seg ännu, han vaknar alltid senast kl 6 och gnölar till 7, e klarvaken och vänar att nån ska komma och hämta honom)
9 sova 45 min
12 sova 2 h (han sover aldrig 2 h, kanske 1,5h
16 sova 45 (varer mellan 20 min-45 min
19 godnatt

Själv är jag också inne på att schemat är fel nånstans!

En sak till!

Varje gång jag väcker honom på kvällen (20 minuter efter att han somnat) och försöker erbjuda en kvällsslurk, som han sällan vill ha innan han lägger sej och dricker inte mycket av den då jag väcker heller, så somnar han glad och nöjd utan ett knyst!!! så var är då felet!! Är han hela tiden för övertrött!!
Mera mat får jag verkligen inte i honom!!

Mat är följande:
7 amning + välling eller gröt
10.30 grönsaker, potatis, kött + fruktpure
ca 14-15 mellis: ersättning/välling/bm och fruktpure
17 kvällsgröt med mosad banan i
18.30 kvällsslurk, han erbjuds välling eller ersättning eller utpumpad BM, men han vill sällan ha, några slurkar bara, inget i mängder. Han vill inte ha så mycket mer heller fast jag väcker honom senare...vilket jag tolkar som om han borde vara mätt!

Jag hoppas verkligen få bukt med detta skrikande till sömns, för det är ju inte det som ska vara resultatet av en som är standardmodellad. Dagarna innehåller bus och slratt och mat..och ja vad man nu kan tänka sej. Jag har analyserat och försökt..men hittar inte "felet". Såhär ska det inte vara iaf. Gnöla får man, men skrika sej ill sömn vid varje sovpass, då tycker jag att nåt är fel.
Känns som jag misslyckats rejält med nåt, trots att jag lyckats med mycket.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag skulle nog satsa på (förutsatt att jag läser datumet rätt?) dra bort 30 min sömn på schemat.

Antingen brukar man göra det på långluren så det blir 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20 gör det som passar er bäst.

Sen skulle jag se över mörkläggningen i sovrummet. Det bara måste vara kolsvart för vissa små, jag har i ett par månader när Tor var i denna ålder öven fått täcka för i nerekant på dörren för det kom in för mycket ljus om morgonen.

Sist inför väckarklocka, DÅ vet ni alla när morgonen börjar. Man ställer den utanför dörren och låter den ringa, gå in med klockan visa att det är den som ringer och stäng av framför så han ser.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Jep, vi mörklägger med aluminiumfolie och tejp :-)
Och som sagt, han sover ju inte nåt av dessa pass så länge som det står. På dagen blir det nog aldrig 2 timmar. Förmiddagen orkar han sova ordentligt, för då har han ju redan vaknat vid 5-6 tiden på morgonen. Och inte hittat sömnen.

Känns som om han på nåt sätt blir övertrött, inte vet jag. För varför är han så nöjd efter att jag väckt honom efter 20 minuter (på kvällen), och sover vidare utan ett pip, trots att jag haft honom vaken en stund..vissa gånger har jag bara vela pröva det och haft honom vaken extra. (jag har lixom velat analysera var felet finns).
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Datumet är som vi skriver i Finland, han är 5 månader nu, alltså född i februari.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det finns ju faktiskt några riktiga tröttisar här i livet och det är vad marginalkvartar och schema med mer tid faktiskt är till för.

MEN, jag tror det är viktigt att ni får till morgonen också. Han bestämmer inte att morgon är kl. 06 det gör väckarklockan. :wink:

Ang. mat på en 5 mån. En 5 mån OCH framförallt 6 mån kan äta nästan HUR mycket som helst! Jag menar MASSOR. Och då skulle jag inte oroa mig för dryck, det finns mycket vätska i maten och till det kan man erbjuda som jag gjorde pumpad BM i pipmugg eller ersättning. Men det är inte ovanligt att de inte dricker så mycket och det tycker jag du inte skall orora dig för. Kissar han i blöjan regelbundet, inte är ILLGULT och luktar ILLA, skulle jag inte slita så mycket med dryck till honom.

Hur ser det ut med maten, det är inte ovanligt att man kan behöva lägga in en andra frukost om man ammar på morgonen. Vissa barn är hungriga på morgonen och andra till lunchen.

Om du upplever honom som en tröttis så ändra inte i schemat utan håll det. Men jag tror en stor nyckel i glada läggningar och glada uppvaknanden ligger på föräldrarna.

Hur menar jag då? Jo, man skall använda skrattet till go nattet ORDENTLIGT varje lur och inför natten. Alla skall skratta och ha skoj. Sen när man VÄCKER (för man skall väcka, helst varje lur och morgon) så gör man det som om det vore deras födelsedag. Inte visa någon ängslan ingenting.

Jag tror ni skulle vara betjänta av att styra upp det hela lite och därmed strama upp det schemat ni har. Är han en morgon tröttis så kanske ni behöver ha ett schema som är mera som 12-1,5-1,5-20(45) Kanske passar detta bättre för er en tid? Men ni måste bestämma er för att NU skall här bli ordning, hålla er till nya tiderna i minst 3 dagar utan marginalkvartar eller ändringar. Sen en veckas uppföljning så han förstår att nu är det detta "nya" som gäller.

Griniga läggningar och uppvak blir ett minne blott om ni bara har ledningen och barnet känner att mamma och pappa verkligen har kontrollen. jag lovar!

Har ni en ramsa att jobba med nu? En hurtig och glad ramsa när man lägger sig är vad som behövs. Så många verser som krävs för att det skall lugna. Sen husljud. Han skall höra att du finns utanför.

En liten anekdot från Tor som liten...

Han hade inte heller helt glada läggningar varje gång. Det jag märkte när han skrek var att han hörde mina fotsteg (gick hårt i golvet) och när jag närmade mig hans rum, då lugnade sig gråten hörde jag. Då började jag städa och fixa utanför hans rum torka golv osv... Då lugnade han sig. Så jag behövde inte gå in och lugna. Detta är hur husljud fungerar för att lugna.
Tor 2006

saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej!

Tack för dina råd Torsmamma!

Ändå så tycker jag vi jobbar med allt som står i råden.
Andra frukost, jep, vi ger mera efter amning, gröt eller välling ges som andra frukost.

Med drickandet så oroar jag mej inte föra tt han dricker för lite, utan blir snarare osäker ibland om det orsakar hans sömn, att han bvara inte har ro att dricka. Men nej, jag får bara tro på att han e mätt då han inte vill ha trots trugande.

Ramsa införde vi för längesen, vid insomning. Men nu har allt gått snett. HAn tar inga verktyg, ramsan funkar inte alls. Jag har hållit på utanför hans rum, jag har dammsugit, sjungit, haft på radion. JAg menar, fast jag skulle stå och dra honom i vagnen till sömns, så skulle han vara olycklig! Förr tystnade han ju om man drog i vagnen, men nu är vi helt utan verktyg. Det har gått rent åt pipan. Han slänger huvudet fram och tillbaka i över en halv timme, ibland en timme tills han somnar utmattad. Så här ska det inte vara, och det har inte varit såhär heller. Det finns lixom ingen som lugnar honom. En napp i munnen kanske, men den skulle ju inte göra själva sömnen bra, bara en eventuellt tystare och lite mer lugnare insomning. Jag kan inte fatta att inte ett enda verktyg fungerar, inte ens vagnen, det är helt unbeliveble!!

Nattsömnen går ju bra, förutom då den sista morontimmen, den går ibland bättre, ibland sämre.

Tycker hela dagarna förstörs av detta skrikscenario till sömns. JAg trodde verkligen inte jag skulle stranda i en sånhär situation, för det har ju gått rätt hyfsat hittills tycler jag själv, jag har varit glad över alla framsteg vi åstadkommit.

Usch vad jag låter negativ nu, men det känns verkligen tungt med skrikande vid varenda eviga sovpsass! och länge, vi pratar inte om 5 minuter mera.

Skrattet ti godnattet, jep, det e vi också noga med!! Jag tycker jag försöker busa å stoja så mycket med honom att jag knappt har tid över för annat! Jag försöker verkligen hitta "felet", men kan inte förstå.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag har funderat på ditt inlägg ordentligt, men kommer fram till att det är JÄTTESVÅRT för mig att säga exakt vad som gått fel och HUR du skall göra. Man måste nästan vara på plats så man själv hör och kan agera därefter. :cry: :D

Det närmsta jag kommer är att:

:arrow: Ett argt barn biter inga verktyg i världen på! Dessa barn GÅR inte att verktyga lugna.

:arrow: Man kan överanvända verktygen tills de faktiskt inte funkar längre....Då är det också bara "backa" som gäller.

:arrow: Det är en förälders ansvar att verktygen verkligen funkar, inte för barnet att "godkänna" och säga ja, mamma jag hör ramsan och nu är jag lugn. Utan det är DITT jobb ATT den funkar, MEN då funkar den inte på arga barn, utan man måste LYSSNA av.

:?: Har du provat att lägga luren i sängen i kolsvart sovrum?

:?: Införa bekräftelseramsan igen så DU har sista ordet?

:?: Ta EN strategi och sen HÅLLA den vecka ut och vecka in? Inte testa så många olika saker då kommer ju frågorna som du märker bara bli större och större.

Tankar kring detta?

Inspirationstråd för dig att läsa!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006

saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Tack snälla du!!

Jag tror att jag ska försöka införa ALLA lurar i kolsvart rum ett tag. Och när jag gör det ska jag jobba hårt på ramsan igen, med bekräftelse och allt!

Just nu omöjligt. Trotsade allt och for med familjen till sommarstugan, gör knappast saken bättre, men jag får försöka styra upp det sen då.
Tacksamt är att vi tycks ha fått uppskjutet schemat med 1 timme, dvs godnatt kl. 20 o gomoron kl 8 (??). Det skulle vara suveränt.

Tack igen för att du tog dej tid att hjälpa mej!!

Kram kram!!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack själv. :lol:

Lycka till nu!
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"