Hej, det finns ju faktiskt några riktiga tröttisar här i livet och det är vad marginalkvartar och schema med mer tid faktiskt är till för.
MEN, jag tror det är viktigt att ni får till morgonen också. Han bestämmer inte att morgon är kl. 06 det gör väckarklockan.
Ang. mat på en 5 mån. En 5 mån OCH framförallt 6 mån kan äta nästan HUR mycket som helst! Jag menar MASSOR. Och då skulle jag inte oroa mig för dryck, det finns mycket vätska i maten och till det kan man erbjuda som jag gjorde pumpad BM i pipmugg eller ersättning. Men det är inte ovanligt att de inte dricker så mycket och det tycker jag du inte skall orora dig för. Kissar han i blöjan regelbundet, inte är ILLGULT och luktar ILLA, skulle jag inte slita så mycket med dryck till honom.
Hur ser det ut med maten, det är inte ovanligt att man kan behöva lägga in en andra frukost om man ammar på morgonen. Vissa barn är hungriga på morgonen och andra till lunchen.
Om du upplever honom som en tröttis så ändra inte i schemat utan håll det. Men jag tror en stor nyckel i glada läggningar och glada uppvaknanden ligger på föräldrarna.
Hur menar jag då? Jo, man skall använda skrattet till go nattet ORDENTLIGT varje lur och inför natten. Alla skall skratta och ha skoj. Sen när man VÄCKER (för man skall väcka, helst varje lur och morgon) så gör man det som om det vore deras födelsedag. Inte visa någon ängslan ingenting.
Jag tror ni skulle vara betjänta av att styra upp det hela lite och därmed strama upp det schemat ni har. Är han en morgon tröttis så kanske ni behöver ha ett schema som är mera som 12-1,5-1,5-20(45) Kanske passar detta bättre för er en tid? Men ni måste bestämma er för att NU skall här bli ordning, hålla er till nya tiderna i minst 3 dagar utan marginalkvartar eller ändringar. Sen en veckas uppföljning så han förstår att nu är det detta "nya" som gäller.
Griniga läggningar och uppvak blir ett minne blott om ni bara har ledningen och barnet känner att mamma och pappa verkligen har kontrollen. jag lovar!
Har ni en ramsa att jobba med nu? En hurtig och glad ramsa när man lägger sig är vad som behövs. Så många verser som krävs för att det skall lugna. Sen husljud. Han skall höra att du finns utanför.
En liten anekdot från Tor som liten...
Han hade inte heller helt glada läggningar varje gång. Det jag märkte när han skrek var att han hörde mina fotsteg (gick hårt i golvet) och när jag närmade mig hans rum, då lugnade sig gråten hörde jag. Då började jag städa och fixa utanför hans rum torka golv osv... Då lugnade han sig. Så jag behövde inte gå in och lugna. Detta är hur husljud fungerar för att lugna.