Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
malin123

Inlägg av malin123 »

Kalaskakan skrev: Sen kommer PappaKlimp hem imorgon också, kanske känner Klimp då att han får plats att agera utåt lite mer.
Jamen ABSOLUT, herreje har du vart helt allena ett tag?

Då föreslår jag att du gör som jag gjorde igår. Efter Conrad somnat hängde jag i soffan med ett glas rött :-({|= medan pappan körde ett riktigt ståhejigt skratt-till-godnatt-jättebus ända in i sängen med storebror. \:D/

Mamman tenderar att göra mer krameligos-läggningar med :heart: "du-vet-väl-hur-mycket-jag-ääälskar-dig-och-vilken-tuur-vi-har-som-fått-en-så-härlig-kille-som-du". :heart: Vilket nu bemöts av "jag vet, du har sagt det typ tusen gånger. Godnatt" :roll:

Hej vännen :heart:
Salma

tänkte på en sak då jag läste ngr inlägg hos dej

Inlägg av Salma »

Jag ser att du har fått rejäl hjälp här , vad roligt... det gör mej ännu starckare..
man kan faktiskt klara av det:)

Nu är det så att min flicka oxå har problem med maten.,, att hon endast går upp 150 till 200 g under två veckor tycker jag är lite. I BVC säger de att hon följer kurvan, det gör hon säkert, Men hon äter dåligt är jag säker på.

Det är så himla svårt att få henne att vilja äta, och när jag ska uppmuntra henne tror hon att jag leker med henne och börjar leka med mej istället. Visste e det rolit och härligt. Men gullet du ska äta tänker jag.

Ngr tips på hur jag kan göra???

Tack
ha det så bra :)
Kalaskakan

Re: tänkte på en sak då jag läste ngr inlägg hos dej

Inlägg av Kalaskakan »

Salma skrev:Jag ser att du har fått rejäl hjälp här , vad roligt... det gör mej ännu starckare..
man kan faktiskt klara av det:)

Nu är det så att min flicka oxå har problem med maten.,, att hon endast går upp 150 till 200 g under två veckor tycker jag är lite. I BVC säger de att hon följer kurvan, det gör hon säkert, Men hon äter dåligt är jag säker på.

Det är så himla svårt att få henne att vilja äta, och när jag ska uppmuntra henne tror hon att jag leker med henne och börjar leka med mej istället. Visste e det rolit och härligt. Men gullet du ska äta tänker jag.

Ngr tips på hur jag kan göra???

Tack
ha det så bra :)
Jag flyttar över den frågan till din tråd och svarar där, så blir det en liten kunskapsbank där 8) :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Eftersom jag spam'ar alla andras trådar här inne tycker jag att det kanske vore på sin plats att spam'a min egna :lol:

Jag har inte så mycket att tillägga, det känns som om jag flyger ganska mycket solo nu. Eldprover avklarade, de 2 veckorna utan maken hemma gick ju. Svärmor kom och lekte med oss en knapp vecka, den andra veckan hade jag en supergo 17-åring som barnflicka - eller "Klimps Personal Lekkamrat" på eftermiddagarna.

Schemat sitter, och nej det hade jag aaaldrig trott där ett tag. Smulan småskarvar ibland av anledningar jag har missat... typ att det blev ohyggligt varmt i sovrummet under värmeböljan unt såna där detaljer :roll: :lol:

Napp(h*lv*tet) gör snart sin sorti för nu börjar vi entra Uppvak På Natten På Grund Av Avsaknad Av Napp. Nästa vecka, en måndag sätter jag in nya standards.
Nattmål vill hon inte inte inte ha, trägen mamma har erbjudit alla nätter hittills, samma visa varje gång - tack men nej tack.
Så det blir alltså:
:arrow: Napp bort, Smulan sova i sin säng och inte vagn och no more uppvaks där mamma ingriper utan dem får hon sköta själv.

Började med smakportioner för 1 vecka sen, Banangröt var hennes grej. Skall bara bestämma mig nån dag för att ta ut flaskan och ta in tallriken till något mål.
Matstrulet - (Anna om du läser detta så visste du redan meningen som följer..) Smulan fattar nu att på soffan äter vi. När mamma säger "Nu är det mat" så är det mat som gäller och inte strul. Trägen vann alltså *gör segertecken*. Mängderna varierar ännu men heck, det är så hon gör Smulan, nej tackandet till maten om nätterna talar sitt tydliga språk.

Ja, så är det här.
Jag hoppas nu att i synerhet Chokokaninen och ElinN småskrattar med mig för åter igen; nej jag trodde inte att det skulle se ut så här idag för 11 veckor sen :lol:

That's it for now folks :thumbsup: :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

ElinN skrev:hej igen!
Vill bara flika in att alla inte följer 12+45+2+45. Jag hade liksom du en liten tröttfia och jag följde hennes rytm.

Vid 2 månader såg det ut ungefär som för er. Hade inte schema, men det blev i princip alltid så här:
ElinN skrev: 7.30: morgon
mat och umgänge enligt SM
9.30-12.30: sova vagn i uterummet 3 h (ibland lite mer)
14.30-16.30: sova vagn ute 2 h (ibland lite mer)
18.30-19.15: sova 45 min
21.30: nattslurk
22: sova natt
04: mat !:
Vid 3 månader såg det ut så här:
ElinN skrev: Schemat ser ut så här för Elvira 3 månader:
8: morgon, mat (inom 1 h)
10-12: sova vagn i uterummet 2 h (sover i praktiken minst 2,5 h)
mat
14-16: sova vagn ute 2 h (sover ofta 2,5 h)
mat
18: sova 20 min (sover sedan jag kortat övriga lurar numera 45 min här och det låter jag henne göra för det gör kvällen bättre)
mat
20: nattslurk
20.30: sova natt 11,5 h (här är hon som piggast och goast och orkar va uppe mer så ibland blir det läggning kl 21 för hon är så glad. Men när man lägger henne somnar hon alltid direkt oavsett tid!)
5: mat

Jag väcker på alla lurar nästan alltid (men först efter 45 min på sista luren som eg ska va 20 min). Mindre sömn än så här går inte! Hon ÄR en tröttis så är det bara! :D Hon fixar ju nätterna ändå, trots mkt dagsömn och tidiga mornar har vi inte märkt av än, tvärtom!
Vid ett tillfälle fick jag för mig att 12+45+2+45 was the shit och att vi också MÅSTE ha det schemat... Det var dumt! Funkade NOT! 45-minuters lurar har aldrig varit nått för min lillskrutta, hon behöver långpass för att bli utvilad, särskilt på förmiddagen, så är det bara! :!:

Nu vid 8,5 månad ser det ut så här:
11 + 2 + 1,5
Och jag erkänner -det kan bli ännu mer sömn på schemat då och då! :oops: :D 8) Vad sägs om ett par dagar med 12,5 + 2,5 + 2 vid 8-månaders ålder!? :lol: Ibland behövs det...

Med det här vill jag bara säga att det är olika för alla, och att man får hitta sin väg! :heart: Jag vet att du vet det, men ändå! :heart: :wink: Ibland villar man bort sig bland millilitrar och standardscheman som alla verkar ha osv... :roll: :heart:

KRAM!
Kände att jag ville knyta ihop påsen här med citering av ElinN's schema. Läste tillbaka lite i min tråd, som tips för andra Tröttisföräldrar och uppdatera med hur vårt schema ser ut idag då Smulan fyller 15 veckor imorgon:

06.50 Väckning MORGON, vaken 2 timmar
08.45 Sova 2½ timme
11.15 Vaken 2 timmar
13.15 Sova 2 timmar
15.15 Vaken 2 timmar
17.15 Sova 45 minuter
18.00 Vaken 2 timmar
20.00 Sova NATT

Ibland läggs marginalkvart in till 13.15 luren och hon läggs 13.00, det samma vid 17.00. Sammanlagda vakentid pendlar alltså ibland mellan 7½-8 timmar. Smulan får mer leda mig mot 8½ timme vaket..

Jopp, Tröttis Tröttis Tröttis.
*TjinG*!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Småskrattar, jag :?: :!: :D

Nä, av mig får du ett rejält asgarv! :lol: :lol: :lol:

... och en kram :heart: Tänk vad bra du kan!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
malin123

Inlägg av malin123 »

Kalaskakan skrev: Schemat sitter, och nej det hade jag aaaldrig trott där ett tag.
Jamen visst blir man chockad :shock: när det funkar. Men tänk vad mycket jobb du lagt på att leda och visa Smulan hur bra det är att veta när man ska sova och så. Du klarar det trots kullerstensgrund. Du är bra du :thumbsup: :heart:

Kram Malin
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Uj voj *svettas* :lol: :idea:

Idag inleder vi Operation Ta Bort Nappen och Sova i Egen Säng; i natt entrade vi Uppvakens Träsk pga. Saknad Napp så maken fick nog, i morse rök den där ljusblåa NUK-saken.
"Tja" tänkte jag, "lika bra att hon får inleda sin säng också", dessutom tror jag att sängen är svalare än vagnen.

Lur nr. 1 gick strålande utan napp i sin vagn
Lur nr. 2.. letar nu efter en ilsk tjej så finns hon här :heart: Fann henne på rygg också för en stund sen. Vände tillbaka till mage men inser (efter att själv ha gett dessa goda råd) att det inte blir mer med det. Skall hon lära(s) allt detta nya kan hon också lära(s) att somna om på rygg.

Men hon är angry! Trägen vinner. Och den mest trägna av oss två är jag.
Nu blir're åka av. Igen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kalasis och grattis till utveckling.

Se nu till att öva vändningar ordentligt dagtid så är de snart ett minne blått. :lol:

Jag fann att det lättaste sättet att lära vändningar på var att hålla en leksak ovanför huvudet och sakta röra den så de måste rulla för att se, använd lilla foten till att rulla över med!

Sen kan man i någon vecka om man vill vända på dem då de faktiskt BER om hjälp, men du väljer, visst kan de somna om på rygg också. :wink: 8)

Grattis till borttagande av napp! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Toppen TorsMamma :thumbsup:
Så gör vi. Tack för tipsen!

:heart:
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej Kalaskakan!
Vad kul att det går så bra för dig!
Min bebbe är ju född samma dag som din så jag undrar lite om hon sover hela natten utan amning? Det gör inte min - hon får mat 3.30. Ibland har hon ett uppvak vid 02 och vagnas. Tror du jag kan lägga henne i egen säng ändå?
Hur gör du i spjälsängen när du inte kan vagna? Buffar du?

/Elin
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Heeeej Elinmats!

Vad kul att se dig :)
Smulan valde bort sina nattmål när hon var 14v ganska prick. Jag har aldrig ställt klockan utan hela tiden vaknade hon ju ändå som en klocka. Hon började med att välja bort 22.00, sen 01.00. Vaknade ändå runt 03/04-tiden och jag erbjöd, visade sig att det inte var mat hon ville ha =;
Ja, hon sover hon hela natten utan mat.
(Eller, just nu har vi uppvak pga. borttagandet av napp, med napp vaknade hon till kring 05.00-tiden, räckte med skak i handtag och ge nappen så somnade hon om till väckning).

Jag förstår inte frågan riktigt, me very trög ibland :lol: , men om din fråga är om du kan lägga Liten i egen säng, enbart, så tror jag visst att du kan.

Mitt trick är handpåläggning, en halv solfjäder kan man säga, samt dra på "Vila"-skivan (Smulan sover i eget rum nu då vi kom på att vi störde varandra en del när vi sov i samma rum) som också har hängt med sen urminnes tider.
Buffa passar jag mig för och spar till NÖDEN.
Handpåläggningen gick jag över till då jag slutade vagna och ville ha ngt mer påtagligt vid kris utöver skak i handtaget.

Så, handpåläggning, "Vila"-skivan och skak-i-spjällsängen är det vi använder oss av här hemma.

Om jag missförstod frågan, säg till!
Jätte roligt att höra av dig, hoppas ni har det toppen toppen toppen :heart:!

Kraaaam!
elinmats

Inlägg av elinmats »

Gud lyllo dig som får sova hela natten redan! :D Min flicka vaknade i natt vid 3 och fick mat. Sedan vaknade hon en hel timme för tidigt vid 6 och jag vagnade fram och tillbaka ända till 6.40 (det är morgon kl 7). Men hon ammar ju iofs, hon är nog inte mätt...

Jag ska inte gå in på fler detaljer det här är ju din tråd :wink: Men jag är glad för din skull som haft det så jobbigt tidigare. Bra jobbat :thumbsup:
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kalaskakan skrev: Jag hoppas nu att i synerhet Chokokaninen och ElinN småskrattar med mig för åter igen; nej jag trodde inte att det skulle se ut så här idag för 11 veckor sen :lol:
:lol: :heart: :lol:

Blir så glad av att läsa hur fint ni har det! :heart: :thumbsup: UNDERBART! :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

En ihopknytning av en påse till då'ra... 8)

Napprehab och spjällsängstillvänjadet avklarade, med glans och glamour =D> .

De 3 första nätterna var det frågor, dock krävdes det inga större verktyg än handen på hennes rygg. Någon gång var hon arg, andra gånger frågandes, allt som allt gick det hur smidigt som helst må jag säga.
Natten till idag var det den 7e på raken utan uppvak och den 2a med 11½ timme istället för 11.

Maken lullar runt här hemma stolt som en tupp och yrar "Va? Helt otroligt, hon är 17 veckor och redan en säker sovare!"
Jag småler och låter bli att berätta att man skall ha sovit lite fler nätter på raken utan uppvak för att kallas för en säker sovare och låter honom tuppa runt :lol:

16 veckor och 6 dagar gammal slutade hon plötsligt att skrika. Bara så där, som på en handvädning försvann de.
Vi njuter, jag njuter äntligen på det dära andra sättet än "Wow idag fick jag hela dagen att gå ihop", jag njuter som "Åh min vackra lilla tjej, var det denna leende du som fanns där bakom alla ljud? Nä men se, du har humor!"

Jag lutar mig nu tillbaka för vi har kommit ut på andra sidan. Alla vagningar, alla mina tårar, allt vårt gemensamma jobb - dvs. Smulan&Vi har gett frukt. Hon sover, hon äter gröt, ja'ra hon "matstrular" än men what da heck det får hon. Hon skrattar, hon LER mot mig när jag vänder henne till rygg efter att ha väckt henne. Hon ålar sig bakåt, hon ålar sig runt sin egen axel, hon älskar att se sig själv i spegeln.

Hon är min lilla tjej, den jag har väntat på så länge. Hon är min hittills största lärare och jag skall noggrant tala om det för henne när hon är gammal nog att förstå :heart:

Vi vann helt enkelt.
Så jag lutar mig nu tillbaka och väntar på att stora kärleksproppen skall släppa, när den släpper så kommer jag förmodligen att svimma. Eller lätta från marken. Eller vem vet, jag kanske bara ler! (Förbaskat otroligt megadunderstort, så stort att det kommer att vara tur att jag har öron som håller min skalle ihop :lol: :heart:)

Mission accomplished!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"