Hej,
Vi har använt Annas kloka idéer till punkt och pricka nästan sedan Hugo föddes - och var djupt imponerade över att precis allt vi gjorde fungerade så bra. Han svarade till och med jättebra på ramsan redan från 3 mån.
Nu är Hugo drygt sex månader och vi har kommit helt ur fas. Han somnar fint enligt schema och tanken är att han ska äta ett nattmål - och det ska ske tidigast kl 03 (jag vet att han borde klara sig utan det - men han är vekligen hungrig pån natten). Problemet är att han sen har jättesvårt att somna om. Ofta händer det också att han vaknar innan kl tre (då får han ine mat). Han har också svårt att somna på lurarna på dagen och vaknar ofta tidigare än han ska. Vi har varit lite slapphänta med att verkligen låta honom ligga kvar så länge som han ska.
Vi vet nu inte riktigt vad vi gör för fel.
Vi följer schemat - förutom att lurarna blir för korta ofta.
På natten när han har svårt att komma till ro så har vi hittills buffat - men efter att ha läst "sova hela natten" en gång till så har vi övergått alltmer till solfjädern. Vi solfjädrar till han kommer till ro - och nästan somnar in. Sen går det två minuter och precis innan han verkligen ska somna så är det som att han inte vågar utan jobbar upp sin oro igen.
Vi vet inte om vi buffar/solfjädrar för länge/för kort, går in och hjälper till för snabbt/för sällan och förstår ju att anledningen till att han inte kommer till ro är att vi inte lyckats få honom känna sig trygg i att vi finns här och bevakar hans intressen.
Till för ca en månad sen har han varit världens snällaste (och "enklaste" bebis som omgivningen uttryckt sig) lilla bebis och allt har funkat super. Det som hänt är att vi varit och rest och han har börjat få tänder. Kanske påverkar det?
Vi är nu jättetrötta allihop och känner oss maktlösa och behöver verkligen hjälp!
Vänligaste hälsningar
tina
Var gick det snett??
-
Krisrina Dorm
Var gick det snett??
Hugo född 29e december 2008. Standardmodellen från ca 2 mån.
Hej
Och välkommen hit!
Saker och ting förändras ju ibland, varför är ju mindre viktigt. Man kan ju aldrig veta säkert ändå. Jag tycker mest det låter som om ni behöver en liten uppstramning av tiderna och en handlingsplan.
Mitt förslag hade varit att skippa nattmålet. På så sätt kommer mer mat gå ner på dagtid. Jag tycker det låter som om nattmålet stör på många sätt.
Du skriver att han lyssnade på ramsan från 3 mån? Vad hände med ramsan sen? Använder ni den nu oxå?
Mvh Cecilia
Och välkommen hit!
Saker och ting förändras ju ibland, varför är ju mindre viktigt. Man kan ju aldrig veta säkert ändå. Jag tycker mest det låter som om ni behöver en liten uppstramning av tiderna och en handlingsplan.
Mitt förslag hade varit att skippa nattmålet. På så sätt kommer mer mat gå ner på dagtid. Jag tycker det låter som om nattmålet stör på många sätt.
Du skriver att han lyssnade på ramsan från 3 mån? Vad hände med ramsan sen? Använder ni den nu oxå?
Mvh Cecilia
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
-
Krisrina Dorm
Hej,
Nej - det är klart att det inte är anledningen som är det viktiga, till att vi kommit ur fas - det viktiga är ju att vi hittar tillbaka. Ramsan använder vi fortfarande - men den tar inte längre. Nu känns det som att ingenting riktigt funkar.
Jag har också varit inne på att ta bort nattmålet - men hur ska man tänka om hur snabbt man ska börja buffa/solfjädra när han gnäller på natten (eller på dagen under lurarna) - och hur länge ska man hålla på - till han nästan har somnat eller bara till han slutat skrika och krypa runt i sängen? I natt fick han mat vid halv fem - sen höll han oss vakna med undantag för någon halvtimme, till halv åtta då han ska gå upp. Vi lugnade, ramsade, han somnade - nästan - och vaknade direkt - oavbrutet. Hur ska vi agera då det händer?
Tack för snabbt svar och återigen är jag tacksam över den vägledning i föräldraskapet som AW erbjuder
Nej - det är klart att det inte är anledningen som är det viktiga, till att vi kommit ur fas - det viktiga är ju att vi hittar tillbaka. Ramsan använder vi fortfarande - men den tar inte längre. Nu känns det som att ingenting riktigt funkar.
Jag har också varit inne på att ta bort nattmålet - men hur ska man tänka om hur snabbt man ska börja buffa/solfjädra när han gnäller på natten (eller på dagen under lurarna) - och hur länge ska man hålla på - till han nästan har somnat eller bara till han slutat skrika och krypa runt i sängen? I natt fick han mat vid halv fem - sen höll han oss vakna med undantag för någon halvtimme, till halv åtta då han ska gå upp. Vi lugnade, ramsade, han somnade - nästan - och vaknade direkt - oavbrutet. Hur ska vi agera då det händer?
Tack för snabbt svar och återigen är jag tacksam över den vägledning i föräldraskapet som AW erbjuder
Hugo född 29e december 2008. Standardmodellen från ca 2 mån.
Hej!
Jag tycker som cissii skrev att det behövs lite tydligare ramar för er lille vän.
Mina tips är:
Nattmål bort så att han får sin sammanhängande nattsömn.
Håll er till schematiderna så han får en chans att lära sig dem.
Om han nu redan är lite inkörd på ramsan så kan ni ju lägga i mörkt rum och gå. Protesterar han så lyssna av hur han låter, är han arg så avvakta. Ge en påminnelse med ramsan om det behövs när ilskan lugnat sig. En bekräftelse kan ni ge också när han är lugn så att ni verkligen jobbar in ramsan. Blir han ledsen så kan ni välja tex buffning först och sedan när han visar att han tar emot det så kan ni övergå till solfjäder vid kris. Gör likadant på dagslurarna om han vaknar för tidigt.
Kram
Jag tycker som cissii skrev att det behövs lite tydligare ramar för er lille vän.
Mina tips är:
Om han nu redan är lite inkörd på ramsan så kan ni ju lägga i mörkt rum och gå. Protesterar han så lyssna av hur han låter, är han arg så avvakta. Ge en påminnelse med ramsan om det behövs när ilskan lugnat sig. En bekräftelse kan ni ge också när han är lugn så att ni verkligen jobbar in ramsan. Blir han ledsen så kan ni välja tex buffning först och sedan när han visar att han tar emot det så kan ni övergå till solfjäder vid kris. Gör likadant på dagslurarna om han vaknar för tidigt.
Kram
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen