Förväntansfull inför vad som komma skall...
-
dubbel glädje
Förväntansfull inför vad som komma skall...
Hej, mamma till Hanna och Hedvig 08-11-07, här!
Har börjat kura mina tjejer, just avslutat natt 2 (vilken var en enorm skillnad mot natt 1!)
Men en liten fråga har dykt upp...natt pågår mellan kl.19.00-06.30, denna natt vaknade således Hedvig 23.30 samt 04.40 och kunde då lätt ramsas till sömn men vaknade åter vid 05.20 och då räckte det ej med ramsan, fick buffa,ramsa, solfjädra, ramsa, tillrättalägga, ramsa omvartannat när kl. var 06.25 tittade jag och barnens pappa på varandra då vi läst hur viktigt det är att hålla på tiderna samt att inte plocka upp ett missnöjt barn "hur göra nu"..detta är vad vi gjorde, vi inväntade att hon skulle tystna i åtminstone några sekunder..och sedan stormade vi in och gjorde storstilad entre...Hedvig verkade då bli rädd och grät en skvätt..hon blev dock snart glad igen..nu till frågan: Hur agerar man i denna situation??
Har börjat kura mina tjejer, just avslutat natt 2 (vilken var en enorm skillnad mot natt 1!)
Men en liten fråga har dykt upp...natt pågår mellan kl.19.00-06.30, denna natt vaknade således Hedvig 23.30 samt 04.40 och kunde då lätt ramsas till sömn men vaknade åter vid 05.20 och då räckte det ej med ramsan, fick buffa,ramsa, solfjädra, ramsa, tillrättalägga, ramsa omvartannat när kl. var 06.25 tittade jag och barnens pappa på varandra då vi läst hur viktigt det är att hålla på tiderna samt att inte plocka upp ett missnöjt barn "hur göra nu"..detta är vad vi gjorde, vi inväntade att hon skulle tystna i åtminstone några sekunder..och sedan stormade vi in och gjorde storstilad entre...Hedvig verkade då bli rädd och grät en skvätt..hon blev dock snart glad igen..nu till frågan: Hur agerar man i denna situation??
Hej, välkomna och GRATTIS till den dubbla glädjen!
Jag tycker det låter som om ni gjorde precis rätt. Man kan kanske förstå om lilltösen blev en aning chockad, haha!
Men hon får snart kläm på att det är roligt både att sova och att vakna. Ju mer ni förmedlar just det desto snabbare.
Nu är ni ju mitt i kurerierna, saker kommer inte vara så här för evinnerliga tider, kan vara bra att ha i bakhuvudet under kuren, lite perspektiv.
Har ni läst om vargtimmen? Det är nog det ni stött på med uppvaken på morgonen. De kräver ofta lite annan taktik än resten av dygnet. Och lite mer tjat, för många (men verkligen inte alla!) krånglar den tiden lite efter att resten av natten sitter som ett smäck.
Det ska bli roligt att följa er resa med flickorna!
Kram Jannika
Jag tycker det låter som om ni gjorde precis rätt. Man kan kanske förstå om lilltösen blev en aning chockad, haha!
Nu är ni ju mitt i kurerierna, saker kommer inte vara så här för evinnerliga tider, kan vara bra att ha i bakhuvudet under kuren, lite perspektiv.
Har ni läst om vargtimmen? Det är nog det ni stött på med uppvaken på morgonen. De kräver ofta lite annan taktik än resten av dygnet. Och lite mer tjat, för många (men verkligen inte alla!) krånglar den tiden lite efter att resten av natten sitter som ett smäck.
Det ska bli roligt att följa er resa med flickorna!
Kram Jannika
-
dubbel glädje
Tredje natten liknade andra natten vad gäller Hedvig, kan det vara så att hon blev lite störd av att vi bytte? Hennes pappa tog över.. i övrigt är hon som en ny tjej vad gäller humöret, en liten solstråle vilket känns underbart!!!
Hanna däremot har sovit lite sämre inatt, var t.ex tvungen att buffa henne, kanske kände även hon av bytet eller så är det för att hon blivit sjuk...har feber och är snorig..Hur gör man med sovandet då kan jag låta henne sova längre??
Vi ska på hälsocentralen för att se så hon ej fått öroninflamation igen...
Hanna däremot har sovit lite sämre inatt, var t.ex tvungen att buffa henne, kanske kände även hon av bytet eller så är det för att hon blivit sjuk...har feber och är snorig..Hur gör man med sovandet då kan jag låta henne sova längre??
Vi ska på hälsocentralen för att se så hon ej fått öroninflamation igen...
Mamma till Hanna & Hedvig 081107, två härliga tjejer! (Kurad Juli-09)
Visst är det härligt när man ser skillnaden så markant! Nu får Hedvig mer ork att njuta av sin vakna tid.i övrigt är hon som en ny tjej vad gäller humöret, en liten solstråle vilket känns underbart!!!
Det är jättevanligt att bebbarna blir sjuka under eller direkt efter kuren. Skräp som legat latent blossar ut när kroppen får sova. Använd dig av marginalkvartarna om du märker att hon kräver mer sömn. Då håller du ändå mat- och sovtiderna OK. Tex om morgonen börjar 7.00 får hon sova till 7.15. Innan nästa vila lägger du henne en kvart innan "tiden" och tar upp henne en kvart efter osv. På det viset mixtrar man inte med mattiderna, gullrumpan får ihop massor av extra sovochblifrisk-tid och ni agerar ändå som "flockledare". Kan det vara nåt?
Kram Jannika
-
dubbel glädje
-
dubbel glädje
4e natten har nu passerat, och med Hanna gick det galant! (trots begynnande öroninflam. och förkylning) Hon somnade på en minut vid läggning, vaknade till två ggr under natten, då det räckte med ramsa x2 samt vaknade glatt när det var dags för morgon
Hedvig däremot har haft en mkt sämre natt...med hela 5 uppvakningar: kl.20.30 och 21.15 då det räckte att ramsa, sedan kl:01.15, 03.00 och 04.30 då det krävdes tillrättaläggande,ramsande, solfjäder, ramsande...Vad tror du detta kan bero på?
Nu inför uppföljningsveckan hade vi tänkt flytta ihop tjejerna med start i ikväll
vad tror du om det?
Vårat schema ser ut så här: Natt 19.00-06.30
Godmorgon 06.30
Frukost 07.15
fm sova 09.00-10.30
Lunch 11.00
Mellanmål 13.00
em sova 14.00-15.30
Middag 15.45
Kvällsmål 18.30
Nattning 19.00
sammanlagd sovtid=14.5
Ibland får de även lite gröt eller annat att äta då vi äter middag vid 17.30, men fortfarande erbjuds de då kvällsmålet (mjölkersättning, har ej lyckats få dem tycka om välling..)
Hedvig däremot har haft en mkt sämre natt...med hela 5 uppvakningar: kl.20.30 och 21.15 då det räckte att ramsa, sedan kl:01.15, 03.00 och 04.30 då det krävdes tillrättaläggande,ramsande, solfjäder, ramsande...Vad tror du detta kan bero på?
Nu inför uppföljningsveckan hade vi tänkt flytta ihop tjejerna med start i ikväll
Vårat schema ser ut så här: Natt 19.00-06.30
Godmorgon 06.30
Frukost 07.15
fm sova 09.00-10.30
Lunch 11.00
Mellanmål 13.00
em sova 14.00-15.30
Middag 15.45
Kvällsmål 18.30
Nattning 19.00
sammanlagd sovtid=14.5
Ibland får de även lite gröt eller annat att äta då vi äter middag vid 17.30, men fortfarande erbjuds de då kvällsmålet (mjölkersättning, har ej lyckats få dem tycka om välling..)
Mamma till Hanna & Hedvig 081107, två härliga tjejer! (Kurad Juli-09)
Heja Hanna! :thumbsup:
Hedvig kollar nog bara om ni är riktigt säkra på att det är så här det ska vara nu. Dubbel-checkar.
Lugnt och säkert talar ni om att det ska det. 8) Jag skulle nog välja att låta ramsan ta över nu och minimera springet in i rummet annat än i absoluta nödfall.
Jag har inga tvillingar och mina barn sover i egna rum så rums-frågan är inte min bag. Med det sagt, skulle jag vänta med ihopflyttandet tills nätterna sitter. Men du kanske får ett annat svar av någon med mer erfarenhet. elsaviola? twins?
Kram Jannika
Hedvig kollar nog bara om ni är riktigt säkra på att det är så här det ska vara nu. Dubbel-checkar.
Jag har inga tvillingar och mina barn sover i egna rum så rums-frågan är inte min bag. Med det sagt, skulle jag vänta med ihopflyttandet tills nätterna sitter. Men du kanske får ett annat svar av någon med mer erfarenhet. elsaviola? twins?
Kram Jannika
Hej på er Dubbelglädje och Välkommen
Jag tror att tvillingföräldrar väljer lite olika tillvägagångsätt beträffande när man flyttar ihop dem.
En del gör som ni, kurar separat, och flyttar ihop sen, andra kör första natten separat och de övriga tillsammans (då ramsan satt sig)
Min personliga synpunkt är och som jag själv föredrar; är att köra allt över ett bräde, jag vill inte dra ut på protester/frågor så jag tar de alla för en, en för alla.
Rakt av bara
Jag skulle med andra ord, flytta i hop dem snarast möjligen.
Jag tror att tvillingföräldrar väljer lite olika tillvägagångsätt beträffande när man flyttar ihop dem.
En del gör som ni, kurar separat, och flyttar ihop sen, andra kör första natten separat och de övriga tillsammans (då ramsan satt sig)
Min personliga synpunkt är och som jag själv föredrar; är att köra allt över ett bräde, jag vill inte dra ut på protester/frågor så jag tar de alla för en, en för alla.
Rakt av bara
Jag skulle med andra ord, flytta i hop dem snarast möjligen.
kaxiga storebror på 15 vårar
illbattingen på 2 år och 10 månader
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader