Skriker vid amning m.m.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

TACK för att du delar med dig :heart: Du inspirerar många!

Har ni provat att lägga honom på mage på en höjd, ex på matbordet eller diskbänken, så att han ser vad ni gör och kan vara med lite i det som händer. Även låta honom sitta i ex Baby Björn-sele så att han kan vara delaktig i arbetet ni gör.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Elle skrev:TACK för att du delar med dig :heart: Du inspirerar många!
Vad kul att höra, så glad jag blir :D :heart: Då fortsätter jag med mitt "bloggande" :wink:

Baby björnen går också fint kortare stunder t ex när jag hänger tvätt. Fast nu när det varit så klibbigt har han inte varit så förtjust i alltför nära kroppskontakt. Vi blir helt blöta båda två då :lol: Försöker amma honom så att han ligger så fritt som möjligt, det tycker han är skönast. På köksbordet har vi haft honom på mage när vi äter och så, fast det var ett par veckor sen. Ska se om han fortfarande gillar det lika mycket. Till middagen idag ska vi börja duka upp med en knubbig liten Hugo :lol:

Han har i princip följt samma tider idag som igår. Lång lur på förmiddagen och kortare mitt på dagen. På förmiddagen somnade han helt själv i sin säng utan ett ljud =D> Han låg först på rygg och tittade på sin mobil. Jag märkte att han snabbt blev trött så jag vände honom till mage, och vips så sov han :D Han har fattat det där \:D/ Sen sov han som vanligt lite oroligt i vagnen mitt på dagen, men vaknade go och glad efter en dryg timme. Nu somnade han nyss i sin säng. Han var lite väl trött och behövde lite buffning för att komma till ro.

Och vet ni vad :!: Idag har han så smått börjat skratta ljudligt :D Sååå gulligt :heart:
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Dagens rapport :wink: :lol:

Dagen som följde blev väl sådär. På eftermiddagen sov han bara 45 min, jag hade räknat med ett par timmar :? Han var DÖHUNGRIG (eller törstig kanske) trots att det vara var 2 timmar sen sist och det målet åt han ganska bra. Han fullkomligt slukade båda brösten :shock: (brukar vara nöjd med ett och kanske en lite skvätt ur det andra. Måste varit värmen. Han var väldigt klibbig mitt på dagen. Eftersom han fortfarande var väldigt trött så tänkte jag att han säkert skulle somna om, men så var inte fallet. Han låg och pratade och var på jättegott humör :lol: Sen gick det på ett ögonblick så var han övertrött #-o Det tog drygt ett par timmar innan han somnade om vid 18, myyycket protester var det.

Jag insåg att han nästan skulle behöva sova hela kvällen för att få ihop sina sömntimmar. Gav honom en slurk i sömnen vid halv sju och gjorde klart för sambon att hans uppgift var att se till att lilleman sov till 20 :lol: Vilket han lyckades med (med en hiskelig massa vagning den första timmen) =D>

Han fick sen ett bad och gonattslurk vid strax efter 20.30. Bajsade mitt i maten denna kvällen oxå och somnade 21.25 utan ett ljud.

Imorse vaknade skrutten 5.30 och var jätteledsen. Drömt nåt läskigt kanske :?: Dagen började alltså tiiidigt :| La honom att sova strax före 7 igen. Han gnydde till ett par ggr och somnade sen själv. Jag tänkte då passa på att sova lite eftersom jag var ganska säker på att han skulle sova länge. Med herreje vad han skarvade 8-[ Som tur var lyckades jag hålla fingrarna borta trots att jag var i samma rum, och älsklingen somnade om själv och sov en dryg timme till \:D/ T o m jag kunde sova en stund :lol:

Får se vad man orkar med i värmen idag. Stranden har inte varit så poppis hos lilleman (förutom att doppa fossingarna då :lol: )

Hur ser dagarna ut för er andra när det är så varmt? Har det blivit extra amning och lite svårt för de små att sova?

/Bloggerskan :wink: :heart:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Han sover än och klochan är halv 8 :shock:

Lille skrutten har förstått hur skönt det är att sova ordentligt på natten :wink: :lol: Nu la han sig rätt sent, strax före 22, eftersom vi inte var hemma på kvällen. Lilleman hade nämligen barnvakt för första gången. Min mamma ringde och frågade om inte sambon och jag ville gå ut och äta eftersom dom hade lite jippon i stan på kvällen. Det säger man ju inte nej till. Har det så bra att mamma bor i stan, så det är nära om lillen blir hungrig. Han fick en slurk mat, sen gick vi ut. Det kändes så konstigt 8-[ Helt ensamma utan bebis. Vi lyckades vara ute i två timmar, sen tyckte vi att vi varit borta länge nog :oops: :lol: Mammas kommentar när vi kom tillbaka: "Är ni REDAN tillbaka???!!" :lol: Hon hade planerat att ha skrutten för sig själv ett litet tag till. Han hade varit så snäll, busat och skrattat med mormor :heart:

Jag funderar på om han har tänder på G, det undrade mamma oxå. Han dreglar och skummar väldigt mycket. Kör gärna händerna fram och tillbaka i munnen. Kan det vara på G så här tidigt :?:

Nu ska jag surfa vidare i väntan på att älsklingen ska vakna, mina bröst tycker att det är dags snart :lol:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Bloggerskan :wink:

Det låter som ni har det alldeles toppen där hemma och har verkligen hittat rutiner som fungerar. Härligt!

Min minsta fick första tänderna vid 3 1/2 månad medans äldsta fick sina vid 8 månader men då bara rasslade det till :lol:

Ja, det är lite svårt för både stora och små att sova gott i värmen. Även vätska är ju viktigt så servera extra om du anser att han behöver det.

Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Då verkar värmen vara över..puh! Jag gillar värme, men det är inte lätt när man har en liten skrutt och det är 30 grader ute. Lilleman och jag klibbade ju ihop när jag ammade :lol:

Igår var vi i morfars båt hela dagen. Lille skrutten tyckte det var jättehärligt och sa nästan inte ett pip på hela dagen. Somna fick han göra i famnen, sen la vi honom i en liten "koja" vi fixade till honom. Han verkar gå med på det mesta :D När vi skulle åka var han ju tvungen att charma morfar och hans sambo ordentligt och visa att han börjat skratta ljudligt. De blev naturligtvis väldigt rörda :lol: :heart:

Vi har som vanligt inget att klaga på. Han äter och sover så duktigt. Imorse lurade jag sambon när skrutten vaknade och sa att det var mitt i natten. Han tittade förvånat på mig. "Nädå" sa jag "klockan är över åtta" :lol: Alltså, det är helt otroligt hur duktig lillen är. Han somnade 21.30 och sov alltså 10,5 timme. Det gick alltså drygt 11 timmar mellan kvälsslurk och frukost :!: (om man räknar från när han började äta kvällsslurken). Vi njuter för fulla muggar kan jag säga :D :heart:

Ha det bra alla!
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

:heart: Härligt! :sleep:

Esperanza

Inlägg av Esperanza »

God kväll :D

Så kom bakslaget :( nädå, det är inte så farligt, men imorse vaknade skrutten kl 4. Han hade inga planer på att somna om utan mat, så det fick bli en slurk. Tror de kan ha haft med att göra att han frös bl a för han var lite kall när jag tog upp honom :oops: Sen åt han inget vidare igår kväll. Det har han inte gjort idag heller.

Tre dagar i rad nu har han varit lite knusslig med maten på kvällen: funderar lite på om det kan vara övertrötthet. Han är inte grinig eller så innan, men det känns som att han blir övertrött när han äter. Som att han behöver äta mer än vad han gör, fast orkar inte riktigt och sväljer en del luft och så blir det nån slags ond cirkel. Nu brukar pappa mata på kvällarna och jag tror att pappa blir lite mer orolig än jag när lillen gormar också, för om jag tar över matningen så lyckas jag få ner en del till utan en massa skrik. Man skulle inte kunna testa större hål på flasknappen? Just nu har han minsta hålet på Dr Browns flaska, han kanske behöver lite större nu. Vad har ni andra för teorier?

Det känns som att mjölken börjar sina också :cry: Han verkar få tillräckligt på dagarna, för han sover gott och är väldigt nöjd och glad, men de senaste kvällarna när vi pumpat ur (ja, vi hjälps åt :lol: ) så har vi inte fått ut lika mkt som innan. Förut när jag skulle pumpa för att komplettera det som pumpats ur igår så fick jag ut typ 5 ml fast det var 2 timmar sen han åt senast, så brukar det inte vara. Sen är brösten väldigt mkt lösare än de brukar. Jag har ammat extra för att se om det ökar, men inget har hänt och så har det inte varit innan. Funderar över ökningsperiod, men han är inte 3 mån förrän om 10 dagar.

Lite funderingar så här på kvällskvisten...

Nåt som är väldigt roligt är att vi upptäckt att lillen ÄLSKAR när vi läser Barbapapa-böcker för honom :D :heart: Vi kan läsa flera stycken i rad på kvällen. Han ligger och stirrar in i böckerna, pratar och sprattlar. Jättekul är det.
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Mjölken är tillbaka :D

Han vaknade tre nätter i rad och ville äta runt 4-5, dessutom har han ätit oftare på dagen så brösten har absolut blivit fullare. Imorse sov han i alla fall till 6.30, men jag vaknade (naturligtvis :oops: ) innan, kl 5.15.

Idag har han dock varit gnälligare än vanligt, tycker han har velat äta hela tiden och inte varit nöjd alls. Är det tecken 3-månaders ökningsperiod tro? Han blir ju det om en vecka. Jag märkte inte av de två tidigare ökningsperioderna så tydligt så jag har inte så mkt att jämföra med.

När kan man börja introducera välling så smått? Tänkte i fall han inte verkar stå sig så bra på NAN-pulver + BM

Verkade inte som om nån hade teori om hans kvällsknussel. Vi har inte riktigt kommit underfund med det heller, men idag testade vi en ny variant :D Vi började ge kvällsslurk tills första rapen, då han brukar börja krångla. Istället för att fortsätta truga fick han ett skönt bad och sen mera mat. Det blev lite gnäll på slutet, men vi lyckades få i honom mer mat än vanligt och behövde inte truga så mycket.

Det var allt för idag :lol:

Ha det fint!
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Esperanza! :D

Vad bra att mjölken kom tillbaka. Tänk på att dricka ordentligt själv!

Jag har inga bra idéer om kvällsknusslet - men det verkar ju inte behövas, ni löser det ju själva! :lol:

Ökningsperiod verkar troligt. I så fall går det ju över på någon vecka eller så. Kanske kan du gå upp i ersättning? Alltså inte i mängd utan från 2 till 3 eller vad de nu heter, NANarna. (Jag har inte själv givit ersättning i Sverige så jag har inte så bra koll). Välling skulle jag vänta med ett litet tag; den är rekommenderad från 6 mån, fast vi brukar hävda att den går att ge, ev lite utspädd från 4 mån. Gröt däremot började jag med till Bebbo vid 3,5 mån - man kan blanda den också med BM eller ersättning i början.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej hej! :D

Jag måste erkänna att jag är lite dålig på att dricka :oops: Efter att jag tyckte att brösten började kännas tomma har jag varit mer noggrann med att ta några glas extra. Imorse var brösten väldigt fulla, men det kanske kan bero på att lillen inte åt förrän 7.20, inget nattmål alltså \:D/ Har hört att mjölkmängden minskar när de inte äter på natten så det blir svårt att få den att räcka till. I så fall skulle man inte kunna njuta av dessa underbara nätter ju :( Jag tyckte att brösten blev tommare efter han hade skippat nattmål några nätter. Kanske var det bara en tillfällighet och att det sammanföll med ev ökningsperiod, eller hur ska jag tänka när det gäller detta :?:

Ja, några mängder behöver han nog inte öka än. Han åt 200 ml igår som nattslurk vid 21, trots att han åt ett rejält SM-mål vid 19. Vi får se hur det funkar med nätterna. Jag vet ju att han klarat drygt 10 timmars sammanhängande sömn förut så börjar han vakna tidigare, trots att han ätit mkt under dagen så kan jag ju introducera nåt tillägg som är från 4 mån. Det ska ju inte vara nån skillnad på NAN 1 och 2 mer än järnhalten och NAN 3 är fr 10 mån. Kanske det finns andra alternativ som är från 4 mån?

Tänkte också börja med gröt runt 3,5 mån. Kan man blanda m BM och göra den väldigt lös för att sen servera på flaska med större hål?
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Ang NAN kan jag nada... Men du kan ge gröt utspädd med BM i flaska om det bara gàr. Annars kan du ge med sked. Jag började med risvälling runt ca. 4 mànader tror jag. Här i Spanien vill de inte ge havre tidigt pga gluten, men risgröt eller risvälling gàr bra!

Att brösten känns tomma kan ha med nätterna att göra, de (du) tillpassar produktionen efter förfràgan. Sà se till att dricka mycket, sà kommer det inte av vätskebrist iallafall.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hejsan!

Så bra miniz, då vet jag lite vad gäller gröt och välling :D

Här har saker och ting ändrat sig :? Lilleman tycker inte alls att han ska somna själv på kvällen som han så duktigt gjort innan. Han blir förbannad och skriker upp sig nästan med en gång man lagt honom i sängen. Som tur är hjälper det att buffa lite, men jag förstår inte varför det har blivit så. Han har ju varit jätteduktig på att somna själv.

Sen tyckte han tydligen inte att han skulle vara utan nattmål, för han har de senaste nätterna vaknat mellan 3.30 och 5. Inga problem med det, för vi får köra 12-timmars natt med nattmål vid 4. Han är ju ändå bara knappt 3 mån. Vad kan jag göra om han börjar vakna tidigare? Ge nån "mäktigare" kvällsslurk som han står sig bättre på?

Jag har en känsla att han kan känna av tänder på G. Han stoppar in hela lilla näven i munnen och gnuggar. Ibland gnäller han samtidigt. Sen dreglar och skummar han fortfarande mycket. Vad tror ni?

Nu är lillen lite missnöjd för det är dags för B2 :lol:

Ha det gott!

/J
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Esperanza! :D
Esperanza skrev: Ge nån "mäktigare" kvällsslurk som han står sig bättre på?

Torsmammas nattmacka: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Tänderna kan göra ont jättelänge innan de kommer ut tyvärr. Det kan hjälpa honom lite, kanske, om du höjer huvudändan lite på vagnen/sängen (ställ framhjulen på några böcker eller nåt :wink: ) så han slipper få ner allt blod i huvudet.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej chokokanin :wink: :D

Det är just det receptet vi kör på för tillfället. Han är ändå jättehungrig när han vaknar vid 4-5 tiden. Jag är ganska säker på att han får i sig ordentligt på dagen också, för jag trugar och trugar inom en timme vid varje mål. Han är nöjd och glad mest hela tiden. Har för mig att Baby Semp 2 är lite mer substans i. Den är från 4 mån, men jag vet inte om jag vågar testa den än. För tillfället är det ju ganska lugnt och helt ok att han får sitt nattmål.

Inatt vaknade han dock kl 2 :shock: Som tur var sov jag på soffan så sambon hade gått upp och bara buffat lite :lol: . Lilleman hade ganska snabbt somnat om efter att pruttat några ggr, så kanske var det körigt i magen bara.

Har hört flera stycken som säger att bebisen blivit oroligare runt 3 mån. Vad beror det på tro? Händer det mycket i den åldern? Min lilla älskling är ju ändå väldigt snäll, men inte riktigt sig lik.

Vad gäller tänderna så hoppas jag för skruttens skull att de kommer ut så fort som möjligt. Inte lätt när man inte kan hålla i nån bitring själv heller. Jag brukar gnugga ganska hårt på hans tandkött och han verkar gilla det. Sängen har vi upphöjd huvudända på sover mestadels där. Får se om jag kan lyckas stapla upp vagnen på nåt också. :D
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"