Min son, snart 11 månader, vaknar oftast gråtande ur middagssömnen i spjälsängen och klänger sedan till mig tills det blir matdags. Jag kan nästan inte sätta ner honom utan att han börja gråta. Men bara vid denna tid, annars är han mycket självständig och gör sina egna saker.
Han sover 11,5 timmar per natt, 1,5 timmar på förmiddagen och ska egentligen sova middag i 45 minuter. Men han vaknar som sagt gråtande efter 30 minuter, gråter vidare även när jag kommer in, ligger och rullar sig gråtande. Det är bara undantagsvis att han sover middag lägre och vaknar nöjd.
Schemat ser ut så här:
6.00 God morgon
6.15 välling (ca. 400 ml)
8.00 Andra frukost (lite bröd, lite havregröt)
8.30 – 10.00 sova förmiddag
11.00 lunch
12.45 – 13.30 sova middag
17.00 kvällsmat
18.15 nattslurk
18.30 natt
Jag är medveten om att det är en lång sträcka utan mycket mat på förmiddagen. Men han äter inte mycket kl. 8.00 och han verkar aldrig vara för hungrig före lunchen. Han lugnt inväntar lunchen, hjälper till då och då och utforskar allt som finns i köket. Därför trodde jag att det är i sin ordning. Å andra sidan kan man ju invända att om man utgår ifrån att det ska vara högst 3,5 timmar mellan de riktiga måltider, då är det dags för mat kl. 13.15. Men om mellanrum på förmiddag verkligen är för långt, skulle han då inte vara väldigt sygen på mat redan före kl. 11? Och så äter han ju hyfsat kl. 11, kan han vara för hungrig då kl. 13.15?
Han har alltid haft problem men lång middagssömn och däremot sovit bättre och längre på förmiddagar. Men middagssömn har aldrig varit så pass problematiskt som nu, med mycket gråt vid uppvak och även efteråt. Vi har inte lyckats med att få honom somna om.
Om någon har en idé vad detta gråtande kan beror på och vad vi kan göra så är jag väldigt tacksam.
Vaknar gråtande ur middagssömn
Vaknar gråtande ur middagssömn
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Hej!
Hinner bara svara lite kort.
Mittenbarnet har ocksà haft svàrt för att vakna. Nàgon gàng gàr det bra, andra gànger inte. Dà brukar jag sitta och mysa med henne lite och efter ett litet tag bryta med att sätta henne pà bänken med nàgra russin eller annan god muta , medan jag glatt fixar mellanmàl. Jag har alltid gett mina barn nàgot att äta när de vaknar sà de fàr upp blodsockret och orkar fungera. Jag vet själv hur seg jag är efter en lur...
Till ca. 1 àrs dagen äter de ofta förvànadsvärt mycket, för att sedan bromsa ätandet. Ofta sà att man blir orolig att de inte fàr i sig nog mat. Sà jag hade nog gett honom lita att äta när han vaknar. Det behöver inte vara ett riktigt màl, men en banana eller russin eller yoghurt och liknande.
Nu màste jag avsluta för här är en grabb som vill skriva pà datorn...
Àterkommer!
Hinner bara svara lite kort.
Mittenbarnet har ocksà haft svàrt för att vakna. Nàgon gàng gàr det bra, andra gànger inte. Dà brukar jag sitta och mysa med henne lite och efter ett litet tag bryta med att sätta henne pà bänken med nàgra russin eller annan god muta , medan jag glatt fixar mellanmàl. Jag har alltid gett mina barn nàgot att äta när de vaknar sà de fàr upp blodsockret och orkar fungera. Jag vet själv hur seg jag är efter en lur...
Till ca. 1 àrs dagen äter de ofta förvànadsvärt mycket, för att sedan bromsa ätandet. Ofta sà att man blir orolig att de inte fàr i sig nog mat. Sà jag hade nog gett honom lita att äta när han vaknar. Det behöver inte vara ett riktigt màl, men en banana eller russin eller yoghurt och liknande.
Nu màste jag avsluta för här är en grabb som vill skriva pà datorn...
Àterkommer!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej hej.
Glömde...
Du kan ocksà tänka pà om du vill väcka honom efter 20 minuter istället.
Eller lägga honom lite senare för middagsvilan, lurarna kommer lite tätt tycker jag. Kanske han inte är riktigt klar för lur nr.2 redan dà.
Sà det var allt för denna gàng.
Glömde...
Du kan ocksà tänka pà om du vill väcka honom efter 20 minuter istället.
Eller lägga honom lite senare för middagsvilan, lurarna kommer lite tätt tycker jag. Kanske han inte är riktigt klar för lur nr.2 redan dà.
Sà det var allt för denna gàng.
fem älsklingar
Tack, Miniz, för dina svar och tipps. Det hjälpte mycket idag att ge honom en jordgubbe och lite banan efter middagsluren. Och så var jag helt enkelt inställt på att vara nära honom (och inte med tankar på något annat) och var det då kanske så pass övertygande att han långsam började släppa mig efter ett tag. Musik verkar också lugna honom, barnvisor som vi annars spelar vid ensamleken.
Men hur kan jag lyckas att lugna honom i sängen, direkt efter han vaknat? Han vaknar verkligen gråtande.
Min man förslog också att väcka honom efter 20 minuter. Så då ska vi prova det.
Jag vågade inte senarelägga luren för att jag läste att den inte ska vara för länge efter lunchen, så att maten räcker till. (Och inte minst: jag längtar efter lite vila då ...). Men kanske är det värd att pröva. Han verkar dock vara riktigt trött när jag lägga honom, river sina ögon och börjar oftast bli lite gnällig när vi kommit in från trädgården en kvart före läggdags.
Men hur kan jag lyckas att lugna honom i sängen, direkt efter han vaknat? Han vaknar verkligen gråtande.
Min man förslog också att väcka honom efter 20 minuter. Så då ska vi prova det.
Jag vågade inte senarelägga luren för att jag läste att den inte ska vara för länge efter lunchen, så att maten räcker till. (Och inte minst: jag längtar efter lite vila då ...). Men kanske är det värd att pröva. Han verkar dock vara riktigt trött när jag lägga honom, river sina ögon och börjar oftast bli lite gnällig när vi kommit in från trädgården en kvart före läggdags.
Rosine