standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej på dig Prickprick! :D

Screw the elaka BVC-tanten, säger jag. :oops: Det var elakt skrivet. Men, bry dig inte ifall du inte håller med - det är ju du som är föräldern. :mrgreen: Tag bara till dig det du tycker är bra och strunta i resten.

Jag tycker att schemat ser bra ut och skulle faktiskt vilja föreslå: våga! Det är ju den totala sovmängden över dygnet som spelar roll, och kanske funkar hon bättre på ett 3-månschema. :shock: Så jag säger kör. Men du ska vilja själv, förstås, annars blir det svårt med attityden.

Ang smilies så tror jag, utan att själv ha testat, att det blir ett hjärta ifall du skriver kolon heart kolon.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Heeeeej igen:-)

Har en lite snabb fråga...tror jag :?

Funderar över vårt eviga kvällstrassel...... :cry:

Har noterat att vår lilla bebbe numera oftast är glad och nöjd fram till att pyjamasen ska på efter badet.......När vi sedan kommer in i sovrummet för att ge nattslurken börjar hon gallskrika.......Vissa kvällar lyckas jag ganska snabbt få henne såpass lugn att hon kan äta ......men vissa kvällar är HEMSKA och det kan ta väldigt lång tid för henne att komma till ro och få i sig lite mat. (har då provat ALLT.....lyckas oftast få henne lugn med buffning .....men så fort jag sedan tar upp henne för mat blir hon ledsen igen)

Kanske borde jag ge nattslurken någon annanstans......för att bryta mönstret...?????? ...hmmmmm svarar visst på mina egna frågor :?


Ja ett litet inlägg blev det iaf.....nu ska det hoppas i säng så jag orkar vagna inatt :D

kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hillo Pricken!

Jag MÅ verkligen vara galet ute och snurra nu men en tanke efter vår resa här hemma...

:-k ÄR hon verkligen hungrig/sugen på slurken?

Jag säger så för Smulan har vid tillfällen reagerat lika ledset när jag har trugat med maten.

Som sagt, jag kanske snurrar helt nu...

Och angående den där BVC-toktantens uttlande - jag sätter mig på mina händer för jag vill just nu spy SÅ mycket galla över ett sånt banalt uttalande att.. jag låter bli!
Hon har fel fel fel, hon får brinna brinna brinna!!!

:lol:

Kram!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen Pricken!

Då våra matningar börjar funka igen och jag nu VET att Smulan är hungrig så slog det mig nyss.. Det du beskriver; kan det vara så att Damen där blir hysteriskt-mega-ögonblickligen-trött och därav de där protesterna?

Fick nämligen erfara det ikväll, det nya för mig var att Smulan var happy icke skrikande kid 19.00 då jag kom med dagens sista mål och hon bara slår bakut med hull och hår för att, och jag skämtar inte, 2 minuter därpå bara däcka.

Ha ha ha, nu kommer jag med två totalt helt olika tankegångar jag vet. Men som sagt, jag har inte varit med om det vi erfor här ikväll :roll:

Kram!
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Hej Kalasis (börjat kalla dig så...om ok? :lol: )

Tror du har helt rätt med ditt senaste inlägg.....hon blir helt enkelt övertrött.....

Har lyckats komma på några knep för att minimera skriken.....
så for hon börjar skrika försöker jag buffa henne lite lugnt och ge henne nappen (hon brukar aldrig vilja ha napp förutom just vid nattslurken).....sen brukar hon få en 5 minutare eller bara sitta och lugna ner sig med sin napp och då smyger jag in flaskan......och oftast börjar hon då äta och somnar sedan snällt och lugnt :-({|=

Som sagt alla knep är bra ...förutom de dåliga......eller vad man nu brukar säga :wink:

Har varit på landet en del + firat mdisommar och märker direkt på lillen att hon blir mycket gnälligare efter en massa nya intryck.....men så kanske alla har det?

Nu lite frågor...så klart :)

:arrow: Har nu bytt schema och efter mycket funderingar blev det

11,5-45-2,5-45.....helt enkelt för att slippa alla skarvar......och det funkar bra.......har bara kört 2 dagar......men iaf:-)

Undrar nu lite över matningen.... det blir ju lite kort mellan vissa måltider med detta schema......även om vi inte matar henne direkt efter att hon vaknat. Hur gör ni andra?

:arrow: Och så vårt eviga vagningsproblem.....hon somnar med vagning (vagnar ej till sömns)...men hur mycket vi än backar.....så skriker hon ....och hon skriker inte i 5, 10 eller 15 minutr utan hon fortsätter gärna i 45 minuter ...tystnar dock så fort vi kommer fram och vagnar.......men hur ska vi göra när hon skriker och vi vagnar och hon skriker och vi vagnar....har provat allt :roll: :roll: :roll: (detta gäller bara dags sovpassen....på kvällen och natten inga problem.......weird I know :roll: )

Ibland kan jag tycka att då får vi väl vagna lite extra för hon somnar ju då-.....men vill ju inte vara kvar i vagningsträsket:-(

:arrow: Undrar också lite hur man gör med bekräftelseramsan när hon skriker......antar att vi måste avvakta tills hon slutat skrika helt och först sedan säga den??.... Min man tycker vi ska säga den varje gång vi vagnar och går därifrån....kan man göra så?

Så nu frågorna avklarade för denna gång :)

kram kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pricken! :D

Härligt att ni gör så mycket framsteg, och att du numera vågar tro på att du själv kommer på vad som är bäst för din flicka! :lol: :wink: Go Pricken! =D> Dessutom tycker jag att det var bra att du vågade ändra schemat!
Pricken745 skrev:Ibland kan jag tycka att då får vi väl vagna lite extra för hon somnar ju då-.....men vill ju inte vara kvar i vagningsträsket:-(


Här är något mer som jag tycker att du ska våga: Våga sluta vagna! Ni sitter redan i vagningsträsket! Försök ransonera vagnandet till ett minimum och skaka handtag istället! Ni vinner på det i längden.

Om ramsan så tror jag att din man skulle ha rätt ifall er bebis bara var lite äldre (för då kan man förvänta sig att ramsan "tar"). Men än så länge har du rätt, :lol: och det är ingen idé att bekräfta förrän hon är lugn och kan ta emot bekräftelsen.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Här kommer ett inlägg mitt i natten......lillen svårt att sova:-(

Inatt vaknade hon 1.30 och somnade inte om.....verkade hur pigg som helst :shock: ...hur e det möjligt :?: :?:

Vi gav henne mat och nu verkar hon börja somna in......(bökar lite fortfarande:-)..... i vanliga fall när hon matats mitt i natten så somnar hon som en stock.

:arrow: Håller hon på att vänja sig vid sitt nya schema? Jag har ju inte för många sömntimmar på schemat :roll:

:arrow: Kan hon vara hungrig......fast hon har ätit mer än någonsin dagtid den senaste veckan......runt 1 liter???

:arrow: Kan jag ha missat något annat...... :?:


hmmmm lite funderingar här :?
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje Pricken!

Går alldeles utmärkt att Kalasis'a mig :)

Lite funderingar från min sida som kommer i oordning mot dina frågor:
:arrow: Tätt mellan matningarna. Min erfarenhet är att här hemma går det inte. Smulan behöver/vill ha/äter bättre och lättare om det får gå 4 timmar mellan.
Mitt förslag - testa! Lillan lär ge besked om vilket.

Vagningsträsk.. f'låt men :lol: ni står upp till ööööronen i det träsket! Jag VET att ni gör ert bästa så ta det inte fel, jag dömer inte. Men ni är där, djupt i träsket. Så tolkar jag det av din beskrivning.
Sen ger jag er Lilla en eloge för herreje, min Smula är envis men er :shock: slår henne mes hästlängder :heart:
Backa gumman, baaacka. Pö om pö, vagna bara i yttersta nödfall. Ge besked, Lillan har ju visat att hon är angry över att ni inte vagnar.

:?: Fråga: Har du lärt dig hennes olika läten/skrik?
Åter igen, jag dömer inte, utan om du har lärt dig de olika så kan du tillåta henne att vara arg.
-Som en liten liknelse här; när Klimp blir arg, han är drygt 2 år, så når jag inte fram alla gånger. VÄLDIGT sällan får jag "trösta" eller "ta om hand". Det bästa jag kan göra är att låta honom vara.. Vad jag vill säga är att arg FÅR man vara, du lämnar inte Lillan vind för våg, du är där.
Jag hejar hjärtligt på: Backa.
:arrow: Eller vagna :D :wink:

:arrow: Bök på natten... jag funderar och funderar... Vad händer om du låter henne böka? Vad är rädslan där?
Förstår du vart jag vill komma?
Jag tolkar det som att det är lite överkoncentration. Jag säger inte att JAG inte reagerar på Smulans bök om natten, jag reagerar men jag låter bli att agera tills hon ber om hjälp.
Jag orkar liksom inte ligga och fundera på om hon är hungrig, övertrött, trött, vaken, glad osv osv.

:arrow: En tanke till om vagningsträsket till dagslurarna.
Så här gör jag:
Lägger henne i vagnen, in med nappen.
En stadig hand på hennes rygg typ 3 sekunder, skak i handtaget och går.
Vaknar hon vid 45 minuter, lyssnar jag först av och här beror det på hur hon låter. Ibland förekommer jag henne genom att vara där snabbt, ge nappen (som oftast har trillat ut), handen på ryggen, skak i handtag och så drar jag på "Vila"-skivan och går, hon somnar om rätt så omedelbart.

Fortsätter hon att gnöla, lyssnar jag av. Arg? Då får hon vara det. När jag tycker att NU är det NOG, nu har du fastnat tjejen går jag åter in och skak i handtaget - ger besked.

Som oftast är hon förbannad över att ha svårt att komma tillrätta eller hur jag nu skall förklara. Jag hör tydligt att hon är trött för det är de karakteristiska tröttskriken varvat med ilska.
Hur jag än vrider och vänder på det, in och ut på min själv så kan jag inte somna/sova åt henne. Jag kan bara hjälpa.
Förstår du?

Du, och jag säger detta med respekt för era val och med omtanke, måste ge henne tillfälle att visa att hon KAN sova/somna utan att bli vagnad.
Jag tror att ni är inne i en omständig cirkel, du vågar inte riktigt alla gånger och hon väntar på skön vagning. Trägen vinner liksom :roll: :)

Nu skall jag sluta svamla, dessa var mina tankar!
Kram bejb!!
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Tack Kalasis för dina kloka råd.

I know....vi är definitivt i vagningsträsket.....big time :cry:

Lade lillan 16.30 för hennes 45 min lur och hon har skrikit sig genom den.....hon har lugnat ner sig lite grann...men skirker fortfarande 30 min senare.....har varit inne och skakat och påminnt när hon fastnat.....men undrar hur länge hon orkar hålla på.
Ska jag låta henne skrika i 45 minuter och sedan ta upp henne även om hon somnar 5 minuter innan slutet?


När jag lägger henne så känns hon sååå pigg.....tidigare har vi alltid kunnar se 15 minuter innan ett sovpass att hon börjar bli trött.....men inte nu......vad beror det på??? Kan det vara så att hon behöver mindre sömn och därför inte sover??? eller kanske bara att hon vuxit till sig och klarar den vakentiden hon nu har bättre.?????

Ska antagligen flytta ut henne och sova i hennes rum inatt....om jag vågar :) ...känns lite läskigt och samtidigt som om jag överger henne....vet attt jag inte gör det....men tror att det är bäst både för henne och mig.

Tack såååå mycket för alla råd
'

kram :heart:
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

SHIT POMMES FRITES......efter 40 minuters skrik har hon nu somnat....har 5 minuter kvar på sovpasset...så använder marginalkvarten och ger henne 20 minuter....

Jihooo

Tusen kramar
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Heeej igen :P

Inte skrivit på ett tag...har försökt att bara ta dagen som den kommer och låta lillen ta lite mera ansvar.
Har backat rejält med vagningen och lillen skriker fortfarande ibland i skarvar och vid läggning........men oftast bara 1 minut och väldigt sällan mer än 5 minuter.

Nu har dock lite nya frågor dykt upp :?

Scemat vi använder är:

7.15-9.15 Mat + vaken 2h
9.15-10.00 Sova 45min
10.00-12.00 Mat + vaken 2h
12.00-14.30 Sova 2.5h
14.30-16.30 Mat+ vakne 2.0h
16.30-17.15 Sova 45min
17.15-19.45 Mat+vaken 2.5h
19.45-7.15 Sooova 11.5h
Nattmål (när hon vaknar....oftast mellan 3-4)

:arrow: Ser schemat ok ut??

:arrow: Har märkt att lillen oftast vaknar redan 6.30 ...alltså 45 minuter innan morgonen börjar egentligen.....
:arrow: vaknar också oftast efter 2 timmars sömn på eftermiddagen och ligger sedan och bökar tills vi tar upp henne......
Har följt schemat strickt....
Undrar nu hur vi ska göra???? Hon får ju för lite sömn när hon inte sover sina fulla sovpass????? Borde jag låta henne sova 2 h på eftermiddagen och lägga henne en halvtimme tidigare och göra 12 timmars natt??? eller ska vi bara köra på med schemat som det är???

:arrow: Sedan undrar jag lite hur vi ska göra om vi vill bli av med nattmålet nu när hon börjar bli 4 månader. Eftersom vi backat så mycket med vagningen är jag livrädd att börja vagna igen för att vagna bort nattmålet.....och hamna i vagningsträsket igen........för det träsket var INTE lätt att ta sig ifrån :lol:


Stor kram till er alla :heart:
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Pricken!

Vilka framsteg ni har gjort! Härligt!

Angående hennes tidigare uppvak, är det tillfälligt eller något som varat länge? Är det beckmörkt i rummet? När ni tar bort nattmålet så kan ni ju flytta till spjälsängen, buffa och sätta ramsan som regelrätt verktyg. Är du med mig?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Tack för svaret :)

Ja vi har mörkt i sovrummet och det har hållit på egentligen sedan jag ändrade hennes shema till det vi har nu....... imorse sov hon faktiskt tills hon skulle och ibland skiljer det bara på en kvart....så jag antar att det räknas till marginalkvarten:-)......men mycket ofta vaknar hon minst en halvtimme innan....men vem vet ....hon kanske satte en trend imorse:-)

Vi har börjat köra med bekräfteelseramsor sedan 1 vecka tillbaka...är det det du menar att vi ska använda som verktyg......alltså bara säga en ramsa när hon vaknar?


Kram igen
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Jag tror det är så Elle menar, vid tidiga uppvak används en pangramsa x1 som sätter punkt och talar om att det fortfarande är natt!

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje Pricken!

(Nu kom spama-trådar turen till din tråd :lol: )

Ville bara berätta att jag laddar för en bortkurning av nappen här hemma. Nattmål är ju vår Dame inte intresserad av längre =; [-( men ack lite uppvak för att nappen togs ur hennes mun finnes.

Jag joinar snart på den där natträden :thumbsup:
(Nästa vecka när maken går på semester)
Då är min plan att införa spjällsängen (den apdyra jättesöta jättefina där det numera bara ligger kläder och hur gott sover inte de kläderna där liksom), ta bort nappen och få bort uppvaken - eller, låta henne sköta dem själva.
Och just det, införa ramsan!

Ramsan, precis som Tessan skrev om pangramsan på morgonen, blir det som tas i bruk till insomningen och vid uppvak.

Men vi snackar mer om det hela sen, nu ska jag ge Klimp lunch..
Ville bara berätta att jag joinar snart!

Kraaam
:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"