Hur hjälpa en 20-måning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Eta

Inlägg av Eta »

Tack snälla du för spark i ändan! :lol: 8)

Jag SKA verkligen försöka ta tag i detta NU, innan jag blir för trött. :sleep: Det är ju bara det där att jag inte tycker jag fattar riktigt allt än. Men kanske löser det sig på vägen. :roll:

Nä, nu måste jag läsa på lite! :wink:
Eta

Inlägg av Eta »

Jo, det var så sant - bland det viktigaste jag har glömt att fråga!

Sonen sover ju på dagis - han sover utomhus i vagn - och där har det aldrig (nästan iaf) varit problem att få honom att somna. Det känns som om jag inte har någon möjlighet att påverka så mycket där iaf, så det kanske är lika bra att inte blanda in dagis i kuren, utan bara låta det gå som vanligt?

Någon som har erfarenhet :?:
Eta

Inlägg av Eta »

Så, nu är det dags - i morgon är dagen D. Eller kvällen K kanske man ska säga. Tom fått ledigt från jobbet så jag slipper bekymra mig för att :sleep: på jobbet - som jag ju mer eller mindre gör idag :(
Senast redigerad av Eta den tis 04 okt 2005, 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen - kvällen K är något för alla att se fram emot! För att inte tala om Det Goda Pigga Livet som kommer därefter :wink: . Lycka till!

:idea: Dagiset kan köra sitt race och du kör ditt!

:oops: 8) Till Nemi (som jag såg först nu :roll: ) så har jag växasängar till barnen!
Eta

Inlägg av Eta »

Jaha, så var då första natten avklarad... :roll: ...vet inte riktigt vad jag ska tycka om det hela.

I går kväll tog det 1 h 45 min för honom att somna, och förmodligen var väl jag en stor bov i det, men jag vet inte riktigt hur. :? Han var i det närmaste helt hysterisk emellanåt (inte så att han kräktes, men det var inte långt ifrån ibland, tyckte jag det lät som). Han stod upp, hoppade och emellanåt tyckte jag det lät som om sängen skulle gå sönder (vi har fått en gammal spjälis till låns). Ibland fick jag ramsa en gång i minuten för att han inte skulle bryta ihop helt. Några gånger var jag även tvungen att ge honom beskedet omigen, bara för att få honom att lugna sig så pass mycket att han skulle känna hur trött han var. Efter ca 1h 30 min började han faktiskt lugna sig, och plötsligt sov han! =D> Helt fantastiskt, men jag kände det mest som om han faktiskt hade gråtit sig till sömns, och jag var inte helt nöjd med den känsla jag fick av det hela. :-s

Sen vaknade han vid ett-tiden (av gammal vana, antar jag), och då gick det något bättre, jag hann hejda hysterin (även om han började arbeta upp sig efter ca 20 min) så pass mycket att han faktiskt somnade om efter 50 min. :-$

Morgonen brukar alltid börja runt kl 5 för liten kråka, så även denna. (Enligt schemat 06.45, dock...) Upp och ge besked, och sen ramsade jag lite när jag tyckte det behövdes. Han var inte alls särskilt ledsen den här gången, så det var ju bra. Det hela funkade rätt ok ända tills pappa gick upp, ca 5.30. Det är ju svårt att vara tyst i trähus, så kråkan ropade många gånger på pappa. Jag ramsade på mitt håll, och han blev aldrig så väldigt ledsen, faktiskt. Och till slut somnade han tom om! - men då var det bara en kvart kvar tills jag var tvungen att ta upp honom. :cry:

På det hela taget har natten varit som en av våra vanliga nätter (bortsett från att han somnade mycket senare än vanligt). Men känslan jag har är inte odelat positiv, faktiskt. Framför allt för att han mer eller mindre fick gråta sig till sömns i går kväll.

Sen har jag lite problem med det här med bekräftelsen. :?: Jag tycker den stör mer än den hjälper, och framför allt är det väldigt svårt att veta när jag ska sätta in den, tycker jag. Han är ju tyst långa stunder, sen plötsligt vaknar han till liv igen och börjar om, vilket framför allt händer om jag ramsar när han är tyst.

Oj, det blev långt och virrigt - nu är det dags att sooova en stund (bara för att kråkan sov, kunde ju inte jag sova :wink: såå skönt med en ledig dag!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Bra jobbat!! :D :D

Nu är det bara att ägna den vakna tiden idag till att odla attityden än mer! 8) :wink:

Läs massor här på forumet så att du känner dig laddad till tänderna och vet hur du skall hantera hans frågor ikväll.

Det viktigaste av allt är nu att backa och lämna mer utrymme/förtroende till sonen! Lyssna efter riktigt noga hur han låter, arg får man ju lov att vara men absolut inte ledsen. Ramsa om han skriker upp sig, håll besök i rummet till ett minimum helst inte alls om det inte blir superdupermega kris.

Gör massor med vanliga hushållsljud i huset så att han hör att ni är fullt upptagna med att vakta hans intressen! :D :D

Det här kommer gå toppen! :D :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Eta

Inlägg av Eta »

:) :) :)
Tack för dina ord! Det känns ju som om du tycker det gått mycket bättre än vad jag tycker det har gjort iaf. :wink:

Men det där med ljuden är också en sak jag har funderat över :?: På kvällen kan jag förstå att man ska göra ljud, men knappast på natten... väl :?: :?: :?: Då sover ju alla! 8)

Sen det här med bekräftelseramsan - har du några tips på det? :-k (se mitt tidigare inlägg).

Tack omigen för dina uppmuntrande ord - de värmer! :thumbsup: :heart:

...och tror nån att jag kunde somna nu då, fast jag är så trött! :evil: ](*,) :sleep: 8) :lol:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Eta!

Det här med ljud, ja jag trodde som du att man skulle betona att på natten händer ingenting och det är helt rätt, för den lille, men "vakten" sover ju aldrig. :lol: :roll: :sleep: Skämt åt sido, vi har aldrig gått upp och gjort ljud mitt i natten, dock några mycket tidiga morgnar, jag vet dock de som använt "ljud i huset" även på natten med gott resultat.

Eftersom ni precis börjat kura är det ju viktigt med bekräftelse. I början bekräftade jag alltid och ibland fick det henne att börja om men efter några dagar förstod hon och då hade det inte samma effekt. Agnes var ju dock mycket yngre när vi kurade (bara 5 månader) så jag vet inte om¨det är annat som gäller för större barn. :?
Jag skulle dock, än så länge, avslutat med en bekräftelse eftersom ni är så tidigt i kuren. Däremot har jag resonerat som så att jag bekräftar bara om jag påmint så att säga. Om jag ger bekräftelse och hon sätter igång igen men inte behöver någon ytterligare påminnelse utan tystnar igen då bekräftar jag inte ytterligare. rätt eller fel?!? hoppas någon mer erfaren kan ge dig ytterligare synpunkter!

Sov så gott! :wink: :D
SHN kur startad 20/5

Bild
Eta

Inlägg av Eta »

Ok, då fattar jag lite bättre :)

Det är ju otrolig tur att detta forum finns - och framför allt alla ni underbara som tar er tid att svara på frågor! =D> :heart:
Eta

Applåder och visslingar!

Inlägg av Eta »

Hallå, det tog tolv minuter för kråkan att somna ikväll! \:D/ =D>

Nu gäller det att natten blir lika bra! :D

Men det här med bekräftelsen då, nu måste jag bara kolla om jag tänkt rätt:
Han blev först hysterisk när jag gick ur rummet, jag ramsade. Efter ett par minuter lugnade han sig, och när han blev tyst fick han en bekräftelseramsa. Efter det "gnydde" han ett par gånger, men då sa jag ingenting alls, och sen somnade han.

:?: Borde jag ha bekräftelseramsat igen där - efter att han gnytt :?:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, se där ja!
Vilka framsteg!!! =D> :D
Jättebra jobbat!! :D

Jag tycker du gjorde helt rätt som du gjorde!
Lite gny får man bjuda på och bekräftelse behövs inte i det läget.

Ljud i huset ska du ju inte göra på natten, då tror han ju att det händer saker på natten :shock: i och med att han är så stor som han är.
Ljud i huset när han somnar, däremot är ju bra, så han hör att ni är där.

Lycka till i natt! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Kanonjobbat!!!! :D :D Grattis!!! :D :D

Fortsätt nu bara i samma anda så har du hela natten hemma, helt rätt hanterat med bekräftelsen.

Tack Anna för att du rättade mig med nattljuden! :wink:

Ser fram emot en "rapport" imorgon! :D
SHN kur startad 20/5

Bild
Eta

Inlägg av Eta »

Tack anna för klargöranden! :)

Liten rapport från natten... Kråkan sov ända till kvart i fem (iofs ingen revolution, men skönt var det!) :D Det bästa var att jag inte behövde gå in till honom alls, det räckte att ramsa lite. Sen somnade han vid halv sex, men vaknade igen efter 20 min :? Så somnade han igen vid pass kvart över sex, så jag var tvungen att väcka honom när det var dags att gå upp! 8)

Han var mycket trött nu på morgonen. Han som alltid far omkring som en skottspole och retar upp storebror, skulle i stället sitta i mammas knä (det är en revolution, normalt är det bara pappa som gäller... :) ) och mysa och tutta på nappen. Gulle honom!

Nappen, ja. Han har somnat utan napp båda nätterna, men tro inte att han har glömt den! :wink: Han ropar omväxlande efter pappa och efter nappen. Men somnar gör han ändå! :)

Det känns verkligen som om vi är på rätt väg! Mycket tack vare er, Mamma Mia, Mammut Maria och anna, som peppat och förklarat och (väl?) hållit tummarna. Kunde jag skulle ni få varsin kram! :heart: :heart: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så härligt det låter och så bra att mina små tips hjälper till!

:idea: Att ropa efter nappen eller pappen :wink: ska du betrakta som frågor "Ska jag sova nu eller hur var det nu igen :roll: ?". Antingen så låter du honom "fundera" själv en stund och blir han för frågvis så går du på med ramsan som "svar"!

:?: Eh - om han ändå ska sova utan nappen så varför ska det tuttas på den på morgonen? Är det jag som är förvirrad? Annars kan jag lova att barnet blir förvirrat av det :wink: . Slopa nappen - han glömmer den när DU gjort det!

:D Verkligen bra gjort - nu stundar den goda sömnen och det utvilade livet!
Eta

Inlägg av Eta »

Tja, nappen ja, den är ju något att funder över :wink:

Kråkan har alltid varit oerhört nappig, och nu när han på morgonen ser storebror med nappen känns det som en direkt tortyr att inte han ska få ha den. :oops: Han har ju ändå varit så duktig hela natten och inte haft den... :?
Snart uts?vd ;) mamma till
Storebror f?dd april 2002 och
Lillebror f?dd december 2003
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"