Disco i barnkammaren?

Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Disco i barnkammaren?

Inlägg av blivandemamma »

:D Ja, hur gör man med ett sådant angenämt problem?

Allas barn sover väl i samma rum? Så även mina och jag tycker det är underbart! Utom att Arvid är en nattuggla. Har alltid varit. Han kan ligga och prata en halvtimme-timme, innan han somnar. Det har han alltid gjort, oavsett vilka tider vi haft. Han är glad och nöjd, inget att hänga upp sig på alltså. Men lillebror är en tröttmössa. Ibland somnar han även om storebror har disco, men ofta jagas han upp och Arvid leker med Ebbe (tittut mm). Ibland hör jag hur de kiknar av skratt båda två. Och det är ju lite gulligt! Men resultatet blir ju att de sällan somnar innan 20 (natt 19:15).

Säker på att jag inte är ensam om detta. Förslag på åtgärder? Skärma av känns trist tycker jag! Eller?

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Om du inte ser några större negativa effekter skulle jag inte gjort ett dyft åt saken. Det faktum att Ebbe ibland somnar oavsett hur mycket party Arvid ägnar sig åt kanske är ett tecken på att han reglerar det hela själv :?:

Vi har ofta som du beskriver och så länge ingen är ledsen låter jag dem hållas. Vet inte var min gräns går riktigt men upp till en timma vid enstaka tillfälle gör inget tycker jag.

Kram från Nancy
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hallo,

Charmigt! Vad sägs om att kompensera med dagsömn för tröttmössan? Kvarta honom i bägge ändar eller gör ni redan det kanske?

Vi har avskärmat med två stora lampor, fast ljuden går ju fram ändå! Inga problem på kvällen, men på morgonen... Hoho, vad det kan låta. Vi låter storasyster komma ut tidigare (hon är extremt morgonpigg) så vår tröttmössa kan somna om (vilket han också gör!).

Ett alternativ är väl att lägga lillebror först så att han hinner somna innan partyt börjar :lol: ?

/P
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Tack för era svar :heart:
Oftast lägger sig lillebror en stund innan. Arvid vill äta macka lääänge, prata med pappa, kanske läsa en bok och kolla lite tv. Helt okej tycker vi. Samma sak där, jag var likadan :lol:
50/50 vaknar Ebbe ändå när Arvid börjar kvällspasset så att säga :lol: men jag tror som ni, att det är bäst att lämna det hela åt dem. Nån gång när Ebbe faktiskt blivit ledsen och det varit onödigt stökigt där inne, har vi lyft ut ebbe i hallen utanför. Då har de somnat var för sig och sen har vi helt enkelt lyft in Ebbe igen. Ingenting jag gillar egentligen, men tror mycket att det handlar om ljuset också. Det blir ju inte bäcksvart på sommaren.

Marginalkvartar lillebror emellanåt också! Så han får ju oftast det han behöver :D

KRAM!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"