Inga fler barn, någon som har ett??
-
Fanny_carlsson
Inga fler barn, någon som har ett??
Vi har varit på utredning eftersom vi hade svårt att få första barnet och nu verkar det svårare. Det visar sig att jag inte har någon ägglossning så det blir inga fler barn för vår del om vi inte testar med provrör?
Min fråga är. Vi hade tänkt oss två eller kanske tre barn. Älskar liver som mor. Men nu kanske vi måset tänka om.
Finns det någon har som valt att ha ett barn. Det verkar som man skall ha flera barn för barnets bästa. Är det så illa om man är ensambarn.
Min fråga är. Vi hade tänkt oss två eller kanske tre barn. Älskar liver som mor. Men nu kanske vi måset tänka om.
Finns det någon har som valt att ha ett barn. Det verkar som man skall ha flera barn för barnets bästa. Är det så illa om man är ensambarn.
IDA 070201
Näe, det är det verkligen inte! Och det man inte har vet man inte heller hur det är, eller hur?
Jag är både ensambarn och har syskon kan man säga. Mina första tio år var jag enda barnet både i min familj och i närmaste släkten. Finns ju uppenbara fördelar med det också. Det var kö att få träffa mig och ta hand om mig! Jag var extremt bortskämd med kärlek och uppmärksamhet.
Jag kan bara minnas att jag frågade efter syskon en enda gång så sådär värst sugen var jag nog inte
även om jag nu, när jag har tre underbara syskon, är glad för att de kom. 
Olika familjekonstellationer har sina för- och nackdelar. Man gör det bästa av det man har helt enkelt.
Kusiner? Bästa vänners barn?
Vi har valt två goda vänner som gudföräldrar till alla våra fyra barn (dvs åtta familjer) plus att vi har ett gudbarn tillsammans jag och min man. Det gör att vi har en stor andlig familj med många bonus-gudsyskon som vi känner nära anknytning till utöver den genetiska släkten. Våra fyra fadderbarn "ingår" också i familjetänket härhemma. Man kan skaffa sig familj på många olika sätt förutom det biologiska.
Kram Jannika
Jag är både ensambarn och har syskon kan man säga. Mina första tio år var jag enda barnet både i min familj och i närmaste släkten. Finns ju uppenbara fördelar med det också. Det var kö att få träffa mig och ta hand om mig! Jag var extremt bortskämd med kärlek och uppmärksamhet.
Jag kan bara minnas att jag frågade efter syskon en enda gång så sådär värst sugen var jag nog inte
Olika familjekonstellationer har sina för- och nackdelar. Man gör det bästa av det man har helt enkelt.
Kusiner? Bästa vänners barn?
Vi har valt två goda vänner som gudföräldrar till alla våra fyra barn (dvs åtta familjer) plus att vi har ett gudbarn tillsammans jag och min man. Det gör att vi har en stor andlig familj med många bonus-gudsyskon som vi känner nära anknytning till utöver den genetiska släkten. Våra fyra fadderbarn "ingår" också i familjetänket härhemma. Man kan skaffa sig familj på många olika sätt förutom det biologiska.
Kram Jannika
-
TorpSara
Å andra sidan är en utredning inte statisk. Kroppen förändras. Vi väntade i 1,5 år och under den tiden hade jag så täta ägglossningar att det såg riktigt dåligt ut, men helt plötsligt hoppade någonting "rätt" och det fäste. Efterom ni har ett barn verkar det ju inte helt infertilt, även om det är lågfertilt?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Vi har bara ett barn och det ser inte ut som om det kommer att bli något syskon till Tor. Skälen är många och jag tar dem gärna via PM om du vill.
Men i vårt fall så får man helt enkelt vara glad för det man har så klart!. Vi har ingen stor familj, ingen som kan hjälpa till och inte heller någon som är så nära att det kan räknas som "syskon" tycker jag.
Jag vill helst av allt att Tor skall ha syskon men för oss verkar det inte möjligt. Så här får man vara glad för det man har. Det jag dock alltid försöker ha i åtanke är att han behandlas ungefär som om han vore nr. 5 i en syskon skara.
Finns det något mer kring dina funderingar jag kan svara på?
Vi har bara ett barn och det ser inte ut som om det kommer att bli något syskon till Tor. Skälen är många och jag tar dem gärna via PM om du vill.
Men i vårt fall så får man helt enkelt vara glad för det man har så klart!. Vi har ingen stor familj, ingen som kan hjälpa till och inte heller någon som är så nära att det kan räknas som "syskon" tycker jag.
Jag vill helst av allt att Tor skall ha syskon men för oss verkar det inte möjligt. Så här får man vara glad för det man har. Det jag dock alltid försöker ha i åtanke är att han behandlas ungefär som om han vore nr. 5 i en syskon skara.
Finns det något mer kring dina funderingar jag kan svara på?
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Vi har bara ett barn, trots att jag ville ha minst tre en gång i tiden. Men pga sjukdom så orkar jag inte med fler barn. Kroppen säger nej till att klara av att hålla koll på fler barn så det får räcka med lille J.
Det är ett medvetet val och jag är hjärtinnerligt glad för det barn jag trots allt har. Men ibland sörjer jag att jag inte har fler eller ska ha fler barn.
Att lille J saknar syskon är som det är - jag var ensambarn tills jag var nio och har klarat mig fint ändå. Jag tror att lille J kommer klara sig bra i livet i alla fall.
Det är ett medvetet val och jag är hjärtinnerligt glad för det barn jag trots allt har. Men ibland sörjer jag att jag inte har fler eller ska ha fler barn.
Att lille J saknar syskon är som det är - jag var ensambarn tills jag var nio och har klarat mig fint ändå. Jag tror att lille J kommer klara sig bra i livet i alla fall.
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
-
mariemamman
- Kontakt:
Vi har ett biobarn (provrörsdotter) och vet inte om vi kommer att skaffa fler på detta sätt. Vi har skaffat fler barn till vår familj genom att bli familjehem. Först fick vi ett äldre syskon till vår dotter och för ca 1,5 år sen kom bebisen (knappa 2 mån var bebisen då). Jag vill bara tipsa om detta annorlunda sätt att bli en större familj. Det finns många barn med dålig start som behöver goda familjer för att kunna bli bra människor. Vill ni veta mer så skicka gärna ett PM.
Lycka till i era olika familjer!
Mariemamman
Lycka till i era olika familjer!
Mariemamman
-
Fanny_carlsson
Roligt att så många tog sig tid i värmen att svara. Vi har lite tidsbrist på att bestämma oss om vi skall gå igenom en provrörsbehandling eller ej. Jag är tyvärr redan 37 år. Det tog oss 5 år att få till vår underbar dotter. Det kvrävdes en del behandlingar mm.
Vet att man inte skall sörja det man inte kan få utan njuta av det man har. Det är bara osäkerheten som gnager. Det hade kanske varit bättre att veta att det inte går. Det hade varit lättare att gå vidare då. Vi har underbara vänner och det är en kusin på väg. Ida är inte ensam på något sätt.
Svår beslut att ta.
Vet att man inte skall sörja det man inte kan få utan njuta av det man har. Det är bara osäkerheten som gnager. Det hade kanske varit bättre att veta att det inte går. Det hade varit lättare att gå vidare då. Vi har underbara vänner och det är en kusin på väg. Ida är inte ensam på något sätt.
Svår beslut att ta.
IDA 070201
Jag håller med Jannika! Det är så mycket jobbigare att ångra det man inte gjort...Jannika skrev:Då röstar jag på att försöka en gång till. Det behöver ju inte ta 5 år nästa gång. Så skulle jag ha gjort
Varmt lycka till hur det än blir!
Kram Mia
-
Nancy
Hej!
Själv är jag övertygad om att man i många fall kan hjälpa naturen (och kanske en ev ivf...) på traven med hjälp av sin kost. Men jag vill inte pracka på dig råd du inte bett om så om du vill att jag berättar vår historia så får du gärna skicka pm.
Lycka till oavsett hur ni beslutar att göra med ivf:en.
Kram från Nancy
Själv är jag övertygad om att man i många fall kan hjälpa naturen (och kanske en ev ivf...) på traven med hjälp av sin kost. Men jag vill inte pracka på dig råd du inte bett om så om du vill att jag berättar vår historia så får du gärna skicka pm.
Lycka till oavsett hur ni beslutar att göra med ivf:en.
Kram från Nancy
-
Nancy
-
Fanny_carlsson
-
Fanny_carlsson
Vi har nu gått igenom ett IVF och fick endast ett ägg som sedan blev ett MF. Det ser inte så ljust ut och läkarna säjer att vi skall få en annan behandling i januari och om den inte funkar är det inget mer att göra.
Känns konstigt men också skönt eftersom vi vet vad som gäller. Jag har börjat vänja mig vid tanken men sambon sörjer för dotterns skull. Jag känner att hon kommer få massa av kvaletetstid eftersom hon inte behöver dela den. Jag vet att jag hade roligt med min bror men oftast tyckte jag att det var jobbigt. Vet inte om det är så viktigt att få ett syskon. Hjälp mig. Ni som inte har syskon vad har varit jobbigt.
Känns konstigt men också skönt eftersom vi vet vad som gäller. Jag har börjat vänja mig vid tanken men sambon sörjer för dotterns skull. Jag känner att hon kommer få massa av kvaletetstid eftersom hon inte behöver dela den. Jag vet att jag hade roligt med min bror men oftast tyckte jag att det var jobbigt. Vet inte om det är så viktigt att få ett syskon. Hjälp mig. Ni som inte har syskon vad har varit jobbigt.
IDA 070201