Hård mage?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Hård mage?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Gossen har under de senaste dagarna haft lite problem med bajsandet. I förrgår gjordes det inte någon bajsblöja - normalt är en/dag - igår, efter att han hade jobbat på det tills ansiktet skiftade färg till purpur - fick han igång det, en normal blöja - och idag igen inget - och han har vid flera tillfällen försökt. Hur kan jag hjälpa honom?
Har gett smakisar i lite drygt en vecka nu - potatis blandat med nan2, och idag fick han för första gången potatis och morot. Verkade gilla morot bättre än potatis. Vet inte om det har med saken att göra. På kvällen har det nu de senaste dagarna varit lite grinigt. Det tror jag det, om man inte lyckas med toalettbestyren... :?
så alltså; hur kan jag hjälpa..? Försökte ringa BVC men det har ju jättetrevliga telefontider: "Ringa kan ni mellan 12.00-12.05 udda torsdagar om det är skåttår..." :roll: Ungefär. Så då frågar jag er i stället!
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!!! :D
Känner igen det där...*ler*
Min dotter har STORA problem och är hård i magen, fick jätte fina tipps här på forumet.. ( där det står: morotspure? )
Bla: morotspure är stoppande, kallpressad ekologisk linfröolja 2 tsk/dag är jättebra för magen, visserligen kräktes min dotter upp det, hon tyckte det smakade urk, så är det jättebra och finns att köpa på hälsokostaffären.

Katrinplommon är åxå bra, finns i pure från 4 månader, dryck finns att köpa på hälsokostaffär, eller så silar du puren utblandat med vatten med ett kaffefilter så har du vipps en egen hemmagjord dryck :D

Päronpure är åxå lösande vilket man kan ge från 4 månader, eller rent päron som du mossar/mixar/ drar med sked.

Övermogen banan är lösande, och "grön" banan gör att man blir hård.

Var på barnmottagningen idag med min dotter där de fick ge henne lavemang ( igen :!: ) och där vart jag rekommenderad vatten, mycket vatten, smörja med vanlig matolja runt ändtarmsöppningen, sen skulle vi även köpa xyloproct för att smörja innuti ändtarmsöppningen ( på grund av att slemhinnorna var irreterade )

Men A och O...Vatten...mycket att dricka.

För att hjälpa sonen just nu...
Du kan försöka hjälpa honom med att använda febertermotern försiktig ( reta ändtarmen ) väl insmord med idomin, och sen om det kommer ut avföring...
MEN var försiktig...

Hoppas du får lite uppslag av det här...
Mvh lillan.
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
lillan

Inlägg av lillan »

...glömde skriva att messmör i ersättningen är bra det med...( används dagligen här hemme ) På barnmottagningen så sa de att ersättningen är oftast den största boven i dramat, vilket jag inte vet om det är sant för mina problem uppstod när jag började med maten såååååååå det var lite om min erfarenhet:)
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Gäst

Laktulos

Inlägg av Gäst »

Laktulos är mitt tips (utöver de du fått tidigare). Finns att löpa receptfritt på apoteket. Ges på sked och håller magen i fin trim!

Pea
Gäst

ops, lite fel

Inlägg av Gäst »

KÖPA förstås...
lillan

Inlägg av lillan »

Hej pea, ( till ovanstående )
Laktulos fick jag veta idag av barnläkaren att jag skulle sluta med på grund utav att kroppen vänjer sig med det sen blir det som att ge " sockervatten"...
Har gett själv laktulos i drygt 3 veckor...och fick fara och tömma idag..*suck*..Stackars liten...
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej paivihyv :D

Skulle rekomendera dig att ge lite katrinplommonpure eller tex finrivet päron som oxå är lösande varje dag och även tänka på att undvika sånt som är stoppande tex morot.

Min lille kille blev också hård i magen när jag började ge lite mer än bara nån tesked i smakportion.

Jag såg även att du fick tipset att göra katrinplommondryck och det har jag också gett och det var väldigt uppskattat :wink:

Jag kokade upp lite vatten (ca 1/2 dl) och skedade bara i ca 4 tsk katrinplommonpuré och skakade om, kylde ner och gav i nappflaska (med lite större hål i nappen)

Jag märker att magen funkar finfint, bara jag ger nåt utav detta varje dag och slarvar jag bara ett par dagar så är lilla maggen knasig igen :cry:
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Här på BVC sa sköterskan redan när Vera nästan var nyfödd att det första man brukar ge små som smakisar är potatis, morot, banan och majs. Allt är mer eller mindre stoppande. Ersättning kan också vara lite stoppande.

Så var lite försiktig med att bara ta av ovanstående, utan ge även som de andra skriver, plommon och päron. Ersättningen på dagen kan ju göras lite tunnare, så det blir mer vätska.

Jag glömmer aldrig första gången Vera bajsade hårt. Tillslut grät både hon och jag. (vilket ju inte var så bra, men jag tyckte så synd om henne.)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för alla svar! :)

Idag har han lyckats producera en fullkomligt normal bajsblöja - men jag har tagit till mig era tips! Eftersom vi har päron hemma kan jag kanske börja där - som en liten efterrätt efter dagens smakande... Det är ju inte många skedar - om något överhuvud - som går ner efter en och en halv veckas portionerande, och lilla magen blev trög innan morotäventyret igår, men vi håller koll på det. Hittade även banangröt rån 4 mån. i affären idag. Tänkte börja servera gröt till kvällen lite smått...

Återigen, tack för alla tips! :) :D :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Tänk på att päronet ska vara ordentligt moget/mjukt, annars är det motsatt effekt.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
malkon mimmil?inen

Inlägg av malkon mimmil?inen »

Här får du ett till tips, om du inte redan har så många så huvet trillar av *fniss*..
Om lilla hjärtat äter välling eller ersättning kan man sätta i en matsked olja av bra kvalitet (exempelvis olivolja, om de tål smaken). Det verkar som om det smörjer tarmen inifrån, för de bajsar ut det som inte kroppen tar upp. Så länge min stora kille åt välling körde vi med det, med gott resultat. Och han gick INTE upp tonvis i vikt av det, vilket experterna i omgivningen förutspådde!
Gäst

Inlägg av Gäst »

..olivolja... ska komma ihåg det också Mimmiläinen - nu har jag kört med myycket mogen banan då päronen var för hårda - och det tycks hjälpa... Har då serverat potatismortsnan2 :lol: till "riktig mat" och banan till efterrätt, och det äts... av både det ena och det andra! Hurra! Lilla magen tycks fungera igen - om det är pga bananen eller vad vet jag inte, men vi fortsätter så här...

Hallantilainen/Halländskan
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"