Hjälp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Salma

Inlägg av Salma »

Hej
Tack för att du tar dej tid och svarar på mina inlägg uppskattar det verkligen.
Nu har jag kommit en bra bit med barnaboken och det är mkt som drar mej längre in i boken.

[/quote]Jag har testat 4 olika nappflaskor och hittade till slut en som Smulan inte bråkar med: "MAM Ultivent".
Det har jag oxå fått göra och hon accepterar MAM lik din dotter :)

Jag ska göra tänka på det du sa till nästa gång vi börjar med matningen.
Men min flickas ribba är 120 och vanligtvis får hon bara i sej 70 till 80 ml. Blir det 100 ml så blir jag jätte lycklig.

Det är en sak som jag använder mig av, gjorde det redan ibörjan vilket gjorde att hon gav upp bröstet snabbt. TRÖSTNAPPEN, jag börjar ogilla den. Men när vi e ute känns det tryggt att ha den. Vad tycker du att man ska göra.. Just att hon vaknar så ofta när hon sover då hon tappar den då och då?

En annan sak oxå när hon ska sova går det inte att få henne sova om hon inte lindas om i ngn filt. Annars blir händerna fria och då slår hon till sej hela tiden.

Ngr tips??
Tack för hjälpen
vära flickor är väldigt lika ;)
MVH:
Salma
Salma

Inlägg av Salma »

blev fel med citeringen hahha
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ha ha ha bejb, man får citera sig själv när man kommer med klokheter :lol:

:arrow: Nappen... alltså, jag är napphataren Nr.1. Fick jag skulle jag elda upp varenda fabrik i världen men jag har insett att vår tjej har ett enooormt sugbehov. Jag fick alltså ge henne nappen.
MEN, jag tänker ta bort den hux-flux är hon är 4 månader. Efter 4 månader försvinner det sugbehovet hon har nu och övergår till en vana.

Jag tog bort sonens napp när han var 6½ månad just för att han tappade den om nätterna och vaknade multon gånger pga det.

Så min åsikt om napp - jätte bra för att stilla sugbehovet, rena rama sk*ten i övrigt.

:arrow: Om filten. Om Smulan hade gillat att sova inlindad i en filt hade jag lindat in henne i en filt. Det är väl jätte bra att Salma har en vinnande grej? Den biten hade jag personligen inte ändrat på.

Du gör precis som du vill här men en fråga; sover Salma på rygg?
Sonen gjorde det också innan jag kurade honom, han slog också sig själv, armarna och benen for som bara den, han sprattlade jätte mycket och väckte sig själv många gånger.
Under kurningen lärde jag honom att sova på mage, hade andningslarm, och han slutade sprattla så där.
Nu med lilltjejen så var det inget snack för mig och jag har alltid lagt henne att sova på mage, med larm. Hon sover som en liten Grisärta.

Gällande hur de små skall sova, rygg, mage eller sida lägger jag ingen åsikt å någon annans vägnar, utan mina egna erfarenheter är att de sover mycket bättre på mage.

Så kort och koncist:
:arrow: Om mitt barn hade haft många uppvak pga. att den tappade nappen skulle jag definitivt ta bort nappen :!:
:arrow: Om mitt barn hade tyckt om att vara inlindad i en filt och sov gott med det skulle jag behålla filten :!:
:arrow: Jag skulle i båda fallen ha ett andningslarm :!:

Var så god för hjälpen, det är bara roligt att hjälpa och bolla tankar :D
malin123

Inlägg av malin123 »

Hej Salma :D

Ville bara flika in något om att linda. Jag lindade också in min Conrad i ett litet lakan när han var mini, fortfarande sov på rygg och det var svalt och skönt i sovrummet. När det blev varmare upplevde jag att han blev för varm för att lindas, och han sprätte mycket riktigt till och vaknade efter kort tid. Jag kan bara varmt rekommendera magläge, med larm. För Conrad krävde det lite övertygning, men nu går det jättebra.

Kram Malin
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Salma! :D

Hur går det för er?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"