Dags för kur på lördag - behöver hjälp :o)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

TACK!!!

Inlägg av Anna09 »

Hej TorsMamma!

Supertack för peppning, kändes bra att du tyckte jag gjorde bra ifrån mig. Skall hålla solisen tills hon somnar inatt om det behövs göras någon.

Antar att du med backning menar att jag enbart pangar vid ett uppvaknande och sedan kanske enbart påminner/bekräftar vid behov? :?:

Tack igen för dina uppmuntrande ord, de behöver jag och de stärker mig oerhört, skall läsa dem om och om igen idag. :heart:

Du är super i dina svar, konkret och självklar :!: :D

Kram!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Superproblem med kvällsmålet!

Inlägg av Anna09 »

Vi har fått så stora problem med att mata Ester på kvällarna! :(

Det har pågått någon vecka, hon får ersättning efter sin pure och får sin kvällsslurk vid 1830 för att nattas 1900. Idag tvingades min man hålla henne i famnen medan jag matade och han nynnade.... även det möttes av en del kastande med huvudet och gråt mellan några klunkar.

Före det var det rena cirkusen då jag skulle mata henne ömsom i knät, ömsom i famn och ömsom liggande på mina ben med sina fötter på mitt bröst. Det gick inte alls till slut något av det.

Jag spekulerar i vad detta kan vara, vissa av dagmålen har dessa tendenser men inte alls så allvarliga som nu ikväll, kan hon tala om att hon inte vill ha ersättning längre? Skall vi börja med välling på kvällen istället?

Skall jag göra en ny tråd med endast denna fråga?

Oerhört tacksam för svar, detta problem börjar bli stort för oss och lilla E.

:cry:
//Anna
Anna09

Vargtimmar natt 2

Inlägg av Anna09 »

Detta är min logg för natten... knappast någon framgång...

Vargtimmar:
0506 vaknar med gnäll, jag pangar, tystnar, småljud
0510 tystnar, jag bekräftar, småljudar men tystnar sen 0511
0513 småljud, avvaktar
0520 småljud/tyst/småljud ännu. Avvaktar
0525 tystnar tillfälligt
0526 prat, jag pangar, hon suckar, högre pratljud (enstaka ord, tyst emellan)
Skall jag somna om med proppar nu eller avvakta vaken för att vara beredd? Vill ju att hon skall somna om… men hon verkar vaken och nöjd, vad göra för att budskapet då skall gå in?
0533 fortfarande småljud varvat med tystnad på några sekunder. Vill ge henne tydligt besked om att nu skall man sova!, hur göra det när hon är nöjd?
0538 högre gnäll, pangar, dämpar sig men småljudar ändå, mer missnöjt gnöl/gnäll.
Vill gå in och lägga tillrätta och fjädra till insomning nu, men vet inte… vill hon skall förstå att ”vi sover den här tiden, klart slut”… hur göra?

0541 dämpade smågnöl…. Frustrerande, hon kommer inte somna på egen hand… men är inte tillräckligt missnöjd och ledsen för att jag skall fjädra henne… hon låter som en gnisslande dörr…..

0545 går in o solfjädrar
0610 Solfjädrar, Ester varvar upp sin gråt/lugnar sig/gnällpratar för att ta ny sats igen och gråta och åla sig under mina händer. tänker att de strömmar lugn energi genom mina händer ner till hennes kropp...

0623 sju minuter till vakna. fjädrat 25 minuter, hinner inte mer enligt schemat, lillan inte alls lugnare, jag buffar, hon lugn, ramsar mig ut, hon ledsen igen…. In och buffade igen, lugn och tyst, ramsar mig ut, hon blir ledsen igen… känner att detta inte går på henne, solfjäderna funkade inte alls… kunde inte stå längre idag eftersom vaknandet måste ske.

Känns så löjligt att strida och sedan väcka henne glatt…. Helt sjukt. Nu har jag väl bränt solfjädern för gott antar jag när jag var tvungen att avbryta den idag?

uppgiven igen... och har ångest inför matningen

behöver hjälp med mina frågor angående vargtimman och även matinlägget ovan, tacksam för all hjälp jag kan få.

känner att jag inte vill ha någon mer natt alls... :cry: :cry:

Så fort hon tystnat går vi in efter en sekund och gör glad morgon – stackars Ester ser helt förstörd ut, vad är det för signaler hon får, knappast någon bra start på dagen……
Kan man inte bara låta henne prata nöjt på morgonkulan och se ifall hon sover över dem av sig själv efter ett tag? Jag går sönder av detta tillsammans med matstrulet………………….
//Anna
catti

Re: Vargtimmar natt 2

Inlägg av catti »

Anna09 skrev:Detta är min logg för natten... knappast någon framgång...

Vargtimmar:
0506 vaknar med gnäll, jag pangar, tystnar, småljud
0510 tystnar, jag bekräftar, småljudar men tystnar sen 0511
0513 småljud, avvaktar
0520 småljud/tyst/småljud ännu. Avvaktar
0525 tystnar tillfälligt
0526 prat, jag pangar, hon suckar, högre pratljud (enstaka ord, tyst emellan)
Skall jag somna om med proppar nu eller avvakta vaken för att vara beredd? Vill ju att hon skall somna om… men hon verkar vaken och nöjd, vad göra för att budskapet då skall gå in?
0533 fortfarande småljud varvat med tystnad på några sekunder. Vill ge henne tydligt besked om att nu skall man sova!, hur göra det när hon är nöjd?
0538 högre gnäll, pangar, dämpar sig men småljudar ändå, mer missnöjt gnöl/gnäll.
Vill gå in och lägga tillrätta och fjädra till insomning nu, men vet inte… vill hon skall förstå att ”vi sover den här tiden, klart slut”… hur göra?

0541 dämpade smågnöl…. Frustrerande, hon kommer inte somna på egen hand… men är inte tillräckligt missnöjd och ledsen för att jag skall fjädra henne… hon låter som en gnisslande dörr…..

0545 går in o solfjädrar
0610 Solfjädrar, Ester varvar upp sin gråt/lugnar sig/gnällpratar för att ta ny sats igen och gråta och åla sig under mina händer. tänker att de strömmar lugn energi genom mina händer ner till hennes kropp...

0623 sju minuter till vakna. fjädrat 25 minuter, hinner inte mer enligt schemat, lillan inte alls lugnare, jag buffar, hon lugn, ramsar mig ut, hon ledsen igen…. In och buffade igen, lugn och tyst, ramsar mig ut, hon blir ledsen igen… känner att detta inte går på henne, solfjäderna funkade inte alls… kunde inte stå längre idag eftersom vaknandet måste ske.

Känns så löjligt att strida och sedan väcka henne glatt…. Helt sjukt. Nu har jag väl bränt solfjädern för gott antar jag när jag var tvungen att avbryta den idag?

uppgiven igen... och har ångest inför matningen

behöver hjälp med mina frågor angående vargtimman och även matinlägget ovan, tacksam för all hjälp jag kan få.

känner att jag inte vill ha någon mer natt alls... :cry: :cry:

Så fort hon tystnat går vi in efter en sekund och gör glad morgon – stackars Ester ser helt förstörd ut, vad är det för signaler hon får, knappast någon bra start på dagen……
Kan man inte bara låta henne prata nöjt på morgonkulan och se ifall hon sover över dem av sig själv efter ett tag? Jag går sönder av detta tillsammans med matstrulet………………….

Min tanke är: Hur skulle du vilja göra? Vad hade känts bra och rätt och vad tror du hade funkat med Ester? Man kan ju spåna lite utan att gå ifrån planen.
Kan man inte bara låta henne prata nöjt på morgonkulan och se ifall hon sover över dem av sig själv efter ett tag? Jag går sönder av detta tillsammans med matstrulet…
Kör på det, tycker jag!!
Pysmor

Inlägg av Pysmor »

Hej Anna,

Följer dig här på forumet då vi är i ungefär samma fas i kuren med ungefär lika gamla barn. Ang ert matstrul - ingen jättetröst jag har, men kan bara säga att vi hade för ett tag sedan motsvarande situation. Vår lille (store!) kille ammade normalt sett ca 40 - 50 min vid varje matpass. Helt plötsligt ammade han knappt 10 min och konstrade och skrek sedan som en besatt. Detta höll i sig i ungefär två veckor. Jag var helt utom mig av oro, var övertygad om att han gick ner i vikt och hade allmän ångest över att jag nu var ratad som mor av mitt eget barn osv osv. När vi efter två veckor sedan var hos BVC o vägde o mätte honom så hade han på två veckor gått upp 500 gr o växt två cm, så uppenbarligen tog han det han behövde - o ville inte ha mer sen. Men det var galet jobbigt när det pågick!!! O det enda jag har lärt mig om dessa barn är att det mesta - tyvärr både bra o dåliga beteenden - går över.. Efter ca två o en halv vecka åt han som "vanligt" igen. Imorrn kanske Ester äter som en besatt igen!?

Tänkte bara jag ville dela detta med dig.

Varma hlsn!
Pysen feb-09, kurad midsommarafton 2009
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Pysmor,

tack för ditt inlägg, en kollega till maken hade liknande problem med sin dotter, hon vill helt enkelt inte ha mer heller. Så jag kommer ha den inställningen till det nu.

Bara på kvällen vill jag ju att hon äter bra då hon skall sova lång natt. :smile:

Hur går det för er i kurandet? Har du någon tråd här på forumet?

Kram!
//Anna
Pysmor

Inlägg av Pysmor »

Hej igen - våra öden o äventyr finns under tråden "Dagslurshaveri", ngnstans i närheten av din tråd. Det går ganska blandat bra o dåligt; verkligen inga 15,5 hrs ännu, men betydligt mkt bättre än innan kur! Har fått inse att skynda långsamt verkar vara vad som gäller för oss - föräldraledigheten varar ju i en evighet, så det här ska nog gå vägen så småningom! :-)
Pysen feb-09, kurad midsommarafton 2009
Anna09

Taktik inför vargtimmar natt 3

Inlägg av Anna09 »

Hur jag gör solfjädern beror på när hon vaknar. Vaknar hon och jag gör den så "sent" som sist, blir det tills hon blir lugn om väckning närmar sig.

Blir det riktigt tidigt gör jag den tills hon somnar. TorsMamma, om du läser detta ikväll, vad tror du om det med tanke på vad du skrev sist och det som hände natt 2, ovan?

Vaknar hon riktigt tidigt, vill jag ge henne ett klart budskap redan från början att "nu skall vi sova" med att solfjädra direkt (före hon hinner prata en stund) tills hon somnar, är detta att ta i? Skall jag panga först och sedan göra solfjädern beroende på hur hon svarar på den oavsett vilken tid hon vaknar, nu när jag skriver känns detta som det som ligger närmast kurtänket... *suckar inför min villrådighet* :roll:

Men attityden är lugn och trygg och säker, jag viker inte från hennes sida.
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, känner du att för att DIN attyd skall vara bra så tycker jag du skall gå in och solfjädra DIREKT, utan ramsa utan något. HÅll sen solfjädern tills hon sover och lite till. GÅ med en bekr. ramsa som är mjuk och go. Men gör det bara i natt, sen är det pangramsa och musik som gäller tycker jag.

VIll dock poängtera, du kan inte sova ÅT ditt barn utan bara ge förutsättningarna. Och med det menar jag att ligger hon och pratar och tjoar så är det upp till henne. MIn son hade tidiga morgnar i ganska lång tid (över 2 mån) och vi körde på samma, samma, samma, samma. Som du ser i min signatur så sov han 12 timmar utan mat, men vi hade inte tolvtimmar utan problem förrän han blev dipl. SS 2 mån senare.

Det var under denna tiden jag skrev denna tråden. Hoppas du finner lite stöd i den. :D

Jag vill poängtera att denna är skriven för SM barn som KAN detta redan. Men kanske hittar du lite "attityd" från den och har målet i medvetandet.

KRAM!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ang. maten. Här finns så mycket så mycket. MIn son gillade inte flaska alls så vi körde med "burkyoghurt" från 4 och 6 mån som finns. Mycket mat, gröt, en del välling dracks i pipmugg osv... Andra kopplar på attityden och får i dem endå.

Visst kan du ge välling tycker jag, kör det som funkar, mätt skall man vara HUR spelar mindre roll. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

TAck!

Inlägg av Anna09 »

Hej och va skönt att du svarade... :oops:

läste din tråd och jag är nog full av vargarna i din text tills jag har en strategi. har bara svårt att bestämma den och det är ju en varg i sig... :roll:

jag kommer nog pangramsa vid minsta pip och kanske göra fjädern snabbt om hon inte tystnar på pangandet, detta för att ge pangandet en chans. :?:

eftersom jag stod så länge utan att hon somnade av fjädern i morse har jag en varg som tror att hon inte somnar av den utan att jag får stå där tills morgonen - kanske trycker jag inte tillräckligt hårt? är ju lite rädd om den lilla kroppen... hon vred sig ganska bra och huvudet for från ett håll till det andra, armarna upp och ner viftandes ibland. Ibland lugnade hon sig och då kände jag 'att nu nu somnar hon snart', men icke hon tog ny sats och grinade igen, inget jätte högt eller förtvivlat. vad tror du?

om vaknandet närmar sig när jag fjädrar, vad tycker du att jag skall göra om hon inte är lugn?

Du, du är min räddning i detta!!! :heart:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Elfte natten:
1850 somnar vid kvällsslurken
1855 läggs vaken, nästan sovande, försökte inte ens skratta henne idag, tittar upp lite vid själva tillrättaläggandet, tyst och sömntung sen, bekräfelseramsar ut, inte ett pip.
2000 Enstaka ljud sen läggning, i sömnen? Har tystnat själv alla tre gångerna.
0508 vaknar, jag pangar, tystnar
0525 vaknar, jag pangar, tystnar
0600 samma
1615 tyst, vi gör glad morgon

En riktigt bra natt och morgon, snart så…
:smile:
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

God morgon, SE där, SE där! Jag tror du är något på spåret... Visst?

Pangramsa och sen INGET. HÅll nu den strategin skall du se. :D
Du, du är min räddning i detta!!!
TAck snälla för dina vackra ord, jag är glad att det går så bra för dig, tänk på att det är du som gör jobbet! 8) :lol:
Tor 2006

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Anna09! :D

Ville bara smyga in och säga att du gör ett jättebra jobb! :heart: Och vilken fin hjälp du fått av kloka TorsMamma. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Bea,

ja, hon är verkligen UNDERBAR! :heart:

Har precis lagt en glad och superpigg Ester, hon vill inte alls sova och har bnölat sen läggning för tio minuter sen. När hon blev ledsen påminde jag henne glatt och tryggt. Nu lämnar jag till henne.

Antar att vid kris, även vid så här långt in i kuren, kan jag buffa henne - om det blir KRIS alltså.

Återkommer med logg imorgon, tack alla ni som följer och ger hjälp. Speciellt en... :heart:

Oj, nu svor hon rejält åt sina föräldrar som tvingar henne att sova.... hjälp, hon kan verkligen uttrycka sig.... :smile:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"