1 åring som inte gillar att somna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tummelisa

1 åring som inte gillar att somna

Inlägg av Tummelisa »

Kurade sonen vid 6 månaders ålder - det har fungerat bra med vissa bakslag men sånt är ju livet.

Min fundering är hur jag skall "lugna" ner en smått asförbannad 14 månaders kille som inte längre vill somna själv. Kurar man om eller? Och hur kurar man ett så stort barn? Vår ramsa biter inte - den gör honom bara ännu argare. Att gå in känns inte som ett alternativ för han blir inte direkt glad när vi går ut igen.

Han sover som följer 19-07 natt Blir ofta 20-06 (skriker i 60 min innan han somnar)

12-14 sover i vagn ute

Jag hoppas ni kan komma med tips och förslag för jag vill så gärna ge honom bästa möjliga förutsättningar för sömn - just nu är vi bara så trötta och utleda på varann att ingen av oss tycker att livet är speciellt kul.
Mamma till Arvid f?dd 24 juli 2004
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D I det läget känns det inte särskilt kul att odla skrattet-till-go'nattet men det är vad ni måste göra. Känner man sig måttligt lustig själv får man ta till kittlande och annat patentknas som ungen inte kan motstå :!:

Och lika vansinnigt kul som man (han) hade, lika bestämda besked ska han ha om att när man väl är lagd, är det slut på underhållningen och då ska det vara TYST i huset. Det är bara att se till att ramsan biter och den ska säga ifrån på skarpen. Ut och öva :!: med magstöd som dånar :shock:

Det går ingen nöd på honom. Gå efter det du känner: att DU/ni har fått nog, inte att det på minsta vis är synd om honom. Han har fått det han behöver. Låt det höras i ramsan. I värsta fall får ni stänga dörren. Rejäl musik bakom den kan hjälpa både honom och er - honom för att han tror att ni ändå inte hör, er själva för att ni slipper höra.

Ingen trafik :!: Pangramsa som sätter punkt. Ni kan titta till honom när han sover, om det känns bra. Inte när han inte gör det :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"