Krånglig dagsovare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
E L I

Inlägg av E L I »

malin borin skrev:
E L I skrev:problemet är ju att han VÄGRAR. om jag går med vagnen somnar han men vaknar ändå efter 30 minuter vare sig jag fortsätter går, ställer vagnen direkt när han somnat eller vad det nu är. 30 eller max 45 min är hans tid liksom.
Hej Eli!

Detta kunde varit vi för ett antal veckor sedan, och om du läser i trådarna tror jag du ser att det är jättevanligt med uppvak, skarvar, ofta efter 45 minuter.

Det som hjälpt oss är:
1 Magläge
2 Strikt schema, han vet att det är sovdags
3 Sluta vagna eller på annat sätt "hjälpa till" med insomning (har gått stegvis dock)
4 Nappen bort

Jag har också hemskt gärna VELAT att han skulle sova bra när som helst och hur som helst, sova länge på morgonen och vakna utsövd och glad så att livet kunde fortgå som vanligt. Det var ju just för att det inte fungerade så som vi arbetat hårt på standardmodellen. YES :?: :wink:

Hälsning, Malin
Av de där sakerna kör vi 3 av 4. Det enda jag inte har nu är strikt schema men funderar helt klart på att införa det.
Jag kan vagna 2-3 ggr så han lugnar sig och sedan får han somna själv.

Haha ja visst vore det bra om man fick allt man ville :lol: men så är det ju inte det vet t o m jag!
Det är ju mkt för att vi haft en son tidigare där allt bara gått enkelt o då blir det en ny erfarenhet nu.
Son född 081216 i v 38+0, planerat kejsarsnitt.
E L I

Inlägg av E L I »

TorsMamma skrev:Hej E L I,

Jag vill bara stryka under det som både Jannika och Malin skrivit till dig.

Vi jobbar med devisen

:arrow: Leda
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa
:arrow: Visa

Inget av det hittar jag i ditt första inlägg :( Kanske är det också det som ditt barn söker?

Jag föreslår att istället för att försöka söva ditt barn, ge ditt barn förutsättningar för att sova.

Allt detta kan man läsa om i Barnaboken och har du den och läst den, föreslår jag att du läser igen, och igen, och igen. För där står det om VARFÖR vi gör som vi gör, detta kan vi på forum inte lära och vet man inte varför man gör saker är det svårt att genomföra dem med övertygelse.

Visst?
Jo det beror väl på hur man ser det och vilken syn man har på saker o ting men jag vill gärna lära mig mer av "er" syn att se på det för att se om det är något vi tycker är det som "övertyga" oss att köra med.

Jag är övertygad om min åsikt att barn ska ha tider de äter och sover på MEN att det måste finnas flexibilitet eftersom vi har de "problem" vi har med att vi inte har någon som kan hjälpa oss i kristider mm mm

Jag har nu filat på ett litet schema o i dag har han följt det så jag hoppas innerligt att jag kan följa det framöver.
Min undran är bara att om jag nu inte får honom att sova så som jag tänkt. som sagt jag kan ju inte sova ÅT honom utan fixa förutsättningarna bara. Då kommer han helt omöjligt kunna hålla sig vaken till nästa sovning utan då måste jag ju på nåt sätt in med en sovning o då blir ju allt snevridet! hur gör jag då?? Det är mitt största dilemma med det här med strikt schema.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag vet t ex att den bästa tiden för honom att sova är den tiden jag ska hämta storebror på dagis.
Så kan det ju vara förstås. Men varför måste dagisbarnet hämtas just på sovtiden? Om du ändå är hemma med lilleman så borde det ju gå att anpassa storkillens tider efter lillkillens, eller? Hämta innan röstar jag på. Mysigt för alla. :heart:

Om lillplutten ska kunna få en inre klocka måste man ju ställa in den åt honom. När tiderna sitter av sig självt kan man göra mindre justeringar utan att det påverkar aptit och humör. Då finns en sömndepå att ta av, men ligger man och skarvar på litet minus för jämnan finns inga reserver.

Det kräver ju en viss inkörningstid och att man tänkt ut ett fiffigt och passande schema - det jobbet kan ju bara du göra som känner din knodd bäst. Men under inkörningstiden får man se till att aktivitetsschemat är rent från störande inslag (t ex BVC-besök och hämtningar på "dumma" tider). Kan man inte fixa det så kan man inte och då får man köra en så-nära-det-går-variant och räkna med som bäst ett så-nära-det-går-utfall. Det är ju svårt att få resultat utan insats liksom. :wink:

Har man skaffat sig ett helhetstänk brukar det praktiska alltid gå att lösa med lite klur och förberedelser. Det är ju en ganska kort tid som de är så små. :heart: Så tänker jag. :D

Kram Jannika
E L I

Inlägg av E L I »

Jannika skrev:
Jag vet t ex att den bästa tiden för honom att sova är den tiden jag ska hämta storebror på dagis.
Så kan det ju vara förstås. Men varför måste dagisbarnet hämtas just på sovtiden? Om du ändå är hemma med lilleman så borde det ju gå att anpassa storkillens tider efter lillkillens, eller? Hämta innan röstar jag på. Mysigt för alla. :heart:

Om lillplutten ska kunna få en inre klocka måste man ju ställa in den åt honom. När tiderna sitter av sig självt kan man göra mindre justeringar utan att det påverkar aptit och humör. Då finns en sömndepå att ta av, men ligger man och skarvar på litet minus för jämnan finns inga reserver.

Det kräver ju en viss inkörningstid och att man tänkt ut ett fiffigt och passande schema - det jobbet kan ju bara du göra som känner din knodd bäst. Men under inkörningstiden får man se till att aktivitetsschemat är rent från störande inslag (t ex BVC-besök och hämtningar på "dumma" tider). Kan man inte fixa det så kan man inte och då får man köra en så-nära-det-går-variant och räkna med som bäst ett så-nära-det-går-utfall. Det är ju svårt att få resultat utan insats liksom. :wink:

Har man skaffat sig ett helhetstänk brukar det praktiska alltid gå att lösa med lite klur och förberedelser. Det är ju en ganska kort tid som de är så små. :heart: Så tänker jag. :D

Kram Jannika
mjo jag ska fundera på hur det blir.
jag har hjälpt honom med att ställa in en kvällstid och det gjorde jag redan när han var typ 3-4 v och det gick bra så jag ska försöka fixa detta med.
de senaste 2 dagarna har gått bra här hemma så jag hoppas det fortsätter så.
E L I

Inlägg av E L I »

Nu har jag gjort ett litet schema som jag hoppas ska funka. Kört det i 3 dagar nu... började när jag började skriva här typ eftersom alla tyckte det var så bra så nu kör jag på det.
I natt somnade han om själv när jag vänt honom på mage utan ett pip och sov sina 12 timmar :-)
I dag på fm somnade han utan ett pip i sin säng som han inte gjort på flera månader typ haha
så jag hoppas/tror det ska fungera i fortsättningen också.

Vad tror ni om detta schema:

18:30-06:30 NATT
07:00 gröt
08:30 mellis
09:00-10:30 sova fm
12:00 lunch
14:00-15:30 sova em
15:30 frukt
17:00 middag
18:00 gröt

Blir det för mkt sömn? 15 timmar är lite mkt va? hmm det skulle väl vara 14.5? får ta en kvart här o en kvar där kanske...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej E L I!

Vad kul att det går så bra! Snacka om att sonen tackar och tar emot din ledning :D

Han behöver sina 15 tim fram till ca 7 månader. Fungerar det bra med två lurar? Jag har haft tre lurar för mina juveler fram till 8-månadersångesten är förbi.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
E L I

Inlägg av E L I »

Elle skrev:Hej E L I!

Vad kul att det går så bra! Snacka om att sonen tackar och tar emot din ledning :D

Han behöver sina 15 tim fram till ca 7 månader. Fungerar det bra med två lurar? Jag har haft tre lurar för mina juveler fram till 8-månadersångesten är förbi.

Ja om han sover två på 1.5 timme var så räcker 2 lurar, men skulle de bli kortare så måste han ha en lur till.
Han klarar sig från 15-15:30 utan att sova nåt mer, så får jag in två lurar där så räcker det.
Så det gäller ju att dessa sovstunder sätter sig för att det ska funka, men märker jag att det inte går att han är vaken 3-3.5 timme mitt på dagen så får jag väl göra om schemat till 3 lurar.
Känns dock som han är mer utvilad när han sover längre lurar i stället för fler kortare lurar.

Nattningen gick dock inget bra i dag men det kommer väl antar jag...

men en sak undrar jag fortfarande över som jag inte fått svar på.
OM han mot förmodan skulle "vägra" att sova 1.5 timme som jag tänkt o bara sover 45-60 minuter fast jag försöker få honom att somna om, hur gör man då?? Då kommer han garanterat inte klara sig med de två sömnpassen jag lagt in på schemat. Får man ge honom en powernap lite senare då elle rhur gör man??
Elle

Inlägg av Elle »

E L I skrev: men en sak undrar jag fortfarande över som jag inte fått svar på.
OM han mot förmodan skulle "vägra" att sova 1.5 timme som jag tänkt o bara sover 45-60 minuter fast jag försöker få honom att somna om, hur gör man då?? Då kommer han garanterat inte klara sig med de två sömnpassen jag lagt in på schemat. Får man ge honom en powernap lite senare då elle rhur gör man??
Först och främst så ha tålamod, det tar 3 dagar att införa ett schema och minst 1 vecka innan det är stabilt. Men tänk hela tiden FÖRUTSÄTTNINGAR till sömn enligt schemat. Du lägger honom när han ska sova och väcker när det är dags. Om han inte sover exakt alla minuter han ska, ja så är det ibland, men han ska ha förutsättningarna att göra det. Om det blir lite sömn en dag så kan du lägga in en 5-minuterslur vid behov för att motverka övertrötthet eller lägga honom upp till en halvtimme tidigare till natten.

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
E L I

Inlägg av E L I »

Elle skrev:
E L I skrev: men en sak undrar jag fortfarande över som jag inte fått svar på.
Först och främst så ha tålamod, det tar 3 dagar att införa ett schema och minst 1 vecka innan det är stabilt. Men tänk hela tiden FÖRUTSÄTTNINGAR till sömn enligt schemat. Du lägger honom när han ska sova och väcker när det är dags. Om han inte sover exakt alla minuter han ska, ja så är det ibland, men han ska ha förutsättningarna att göra det. Om det blir lite sömn en dag så kan du lägga in en 5-minuterslur vid behov för att motverka övertrötthet eller lägga honom upp till en halvtimme tidigare till natten.

ok vad bra :-) då vet jag hur jag ska göra :-) då kör jag på.
en sak til jag undrar över dock. när era barn inte vill/ville sova hur underlättade ni för dem? och vart sov de?
tänkte vagning/buffning/sång/ramsa?
säng(vagn/er säng/famn etc
malin123

Inlägg av malin123 »

E L I skrev:när era barn inte vill/ville sova hur underlättade ni för dem? och vart sov de?
Hej ELI :D

Kan bara beskriva hur jag gjort, även om det inte betyder att det är den bästa vägen. Det tog inga 3 dagar och en uppföljningsvecka kan jag säga... :roll:

Men skam den som ger sig. Jag började med vagnen mitt i vardagsrummet(så att han inte skulle känna sig "förvisad"), musik på, och så fort han pep till så vagnade jag till tystnad och gick med ett "så, sooov så gott, du kan viiila nu". Det var ett sjuhimla hattande fram och tillbaka och jag tyckte att han mer eller mindre lyckades somna till trots att jag bara vagnade till tystnad. En dag bestämde jag mig för att bara buffa och då kom skarvarna lite mer sällan, men fortfarande var det mycket trafik. :?

Efter att ha varit på besök hos Nancy en dag, och hon lärde mig att inte vara så hiskeligt rädd för lite "frågor" vid insomning och omsomning, så har jag ställt in vagnen i sovrummet vid öppna fönstret (har ingen balkong eller altan), skakat i handtaget och sagt "så, sooov så gott, du kan viiila nu", och sen gått ut och stängt dörren. Sen dess skarvar han MYCKET mindre.

Nu är jag i alla fall ganska blödig, och jag har märkt att han mycket lättare somnar om med lite dammsugsljud. Blir det gråt (vilket mest händer mot slutet av sovet) går jag alltså in, skakar i handtaget, och säger "så, sooov så gott, du kan viiila nu" och går ut och dammsuger järnet.

Vi har inte ännu kommit till den punkt där det alltid funkar, men ofta sover han ändå två 2-timmarslurar och en kortlur per dag på egen hand och det hade jag ALDRIG trott för några veckor sedan.

Min förhoppning är ändå att snart kunna gå över till två kortlurar och en långlur (tror inte han orkar det än) så man bara behöver jobba på ett sov. Så om du får mycket skarvproblem kanske du kan fundera över ett sånt schema. :wink:

Hälsningar, Malin
E L I

Inlägg av E L I »

malin borin skrev:
E L I skrev:när era barn inte vill/ville sova hur underlättade ni för dem? och vart sov de?
Hej ELI :D

Kan bara beskriva hur jag gjort, även om det inte betyder att det är den bästa vägen. Det tog inga 3 dagar och en uppföljningsvecka kan jag säga... :roll:

Men skam den som ger sig. Jag började med vagnen mitt i vardagsrummet(så att han inte skulle känna sig "förvisad"), musik på, och så fort han pep till så vagnade jag till tystnad och gick med ett "så, sooov så gott, du kan viiila nu". Det var ett sjuhimla hattande fram och tillbaka och jag tyckte att han mer eller mindre lyckades somna till trots att jag bara vagnade till tystnad. En dag bestämde jag mig för att bara buffa och då kom skarvarna lite mer sällan, men fortfarande var det mycket trafik. :?

Efter att ha varit på besök hos Nancy en dag, och hon lärde mig att inte vara så hiskeligt rädd för lite "frågor" vid insomning och omsomning, så har jag ställt in vagnen i sovrummet vid öppna fönstret (har ingen balkong eller altan), skakat i handtaget och sagt "så, sooov så gott, du kan viiila nu", och sen gått ut och stängt dörren. Sen dess skarvar han MYCKET mindre.

Nu är jag i alla fall ganska blödig, och jag har märkt att han mycket lättare somnar om med lite dammsugsljud. Blir det gråt (vilket mest händer mot slutet av sovet) går jag alltså in, skakar i handtaget, och säger "så, sooov så gott, du kan viiila nu" och går ut och dammsuger järnet.

Vi har inte ännu kommit till den punkt där det alltid funkar, men ofta sover han ändå två 2-timmarslurar och en kortlur per dag på egen hand och det hade jag ALDRIG trott för några veckor sedan.

Min förhoppning är ändå att snart kunna gå över till två kortlurar och en långlur (tror inte han orkar det än) så man bara behöver jobba på ett sov. Så om du får mycket skarvproblem kanske du kan fundera över ett sånt schema. :wink:

Hälsningar, Malin
Tack så mycket för alla råd. Senaste dagarna har han sovit ett långpass på 2-3 timmar vid lunch och då bara sovit 1 gång per dag.
Då det krånglat lite med olika saker så har jag inte följt schemat slaviskt men det har ändå funkat riktigt bra med tider för sömn och mat.

Det som jag tror är problemet är att jag också är rätt blödig. Jag går in till honom så fort han säger ett pip vilket nog gör att han nästan blir MER orolig och undrar vad som står på.
Det är nog bättre att vänta ut honom. I dag la jag honom i sängen och gick ut (var på lite dåligt humör så jag ställde mig i duschen och duschade 5 min för att få lite tid för mig själv - jag visste ju att inget kunde hända där han låg i sängen). Han gallskrek när jag gick men när jag kom ut från duschen max 5 min senare så sov han och han sov sen 2.5 timme!

Likadant på kvällstid nu senaste kvällarna så har han somnat själv på 5 minuter. Från att gå in vid minsta pip så har jag väntat ut honom och han slutar efter 5 minuter MAX, så han undrar väl bara hur det står till?! Eller vad tror ni?

Nu har det sett ut såhär med sömnschemat

18-06:30
09.09:20
12-14:30

och ibland en 20 min vid 17 men det är bara om han inte orkar, oftast räcker det med dessa två sovstunder. Är det bra tidsmässigt, med timmarna?
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej
En 7-månaders, som han snart är om jag räknar rätt, behöver ungefär 14,5 timmar sömn per dygn. Så på ditt schema blir det ganska mycket sömn... Jag gick över till 2 lurar vid 7 månader, men många behåller 3 lurar till 9-månader. Bebisar är olika -du känner din lilleman bäst! :wink: Lite långt med 12,5 timmars natt kan jag tycka. 12+20+2 kanske kan vara nått, eller om han är en tröttis 12+45+2?

5-minuters insomning är ju ingenting! Låter toppen! Först vid 8 månader började min lilla ta lite kortare tid på sig för insomning. Innan dess var det minst en kvart, och en ganska frågvis sådan!

Kan bara tillägga att för oss började saker och ting funka när jag VERKLIGEN lärde mig LYSSNA och sluta störa min lilla hela tiden. Jag lärde känna hennes insomningsprat/skrik/gråt/frågor och lärde mig svara precis lagom, så hon blev tillfredställd. Hon fick lugn och ro, men visste att jag fanns där.

Lycka till! KRAM :heart:
E L I

Inlägg av E L I »

ElinN skrev:hej
En 7-månaders, som han snart är om jag räknar rätt, behöver ungefär 14,5 timmar sömn per dygn. Så på ditt schema blir det ganska mycket sömn... Jag gick över till 2 lurar vid 7 månader, men många behåller 3 lurar till 9-månader. Bebisar är olika -du känner din lilleman bäst! :wink: Lite långt med 12,5 timmars natt kan jag tycka. 12+20+2 kanske kan vara nått, eller om han är en tröttis 12+45+2?

5-minuters insomning är ju ingenting! Låter toppen! Först vid 8 månader började min lilla ta lite kortare tid på sig för insomning. Innan dess var det minst en kvart, och en ganska frågvis sådan!

Kan bara tillägga att för oss började saker och ting funka när jag VERKLIGEN lärde mig LYSSNA och sluta störa min lilla hela tiden. Jag lärde känna hennes insomningsprat/skrik/gråt/frågor och lärde mig svara precis lagom, så hon blev tillfredställd. Hon fick lugn och ro, men visste att jag fanns där.

Lycka till! KRAM :heart:
Han har återigen totalvägrat sova fast han verkar trött.
Jag har då gått i från mitt schema och försökt undersöka hur han funkar. Har då kommit fram til att även om han är trött efter ca 2 timmar så är han skitsvår att få att somna men ävntar man ca 4 timmar mellan lurarna så somnar han snabbt och enkelt utan några som helst frågor.
Frågan är alltså om man borde bara ge honom 2 lurar.

Ang 12.5 timmes sömn. Det är så han själv sovit tidigare så därför har jag satt 12.5 timme som natt.
I morse vaknade han dock kl 04:45 och VÄGRADE somna. Jag försökte med allt i 45 min sen gav jag upp, sen somnade han igen vid 07...kunde ju inte då vänta til 09 som annars för då hade han ju varit HELT tokig!

Så i dag sov han:
18-04.45
07-09
13-16

han verkar klara sig på 2 lurar nu. en lång och en kortare. Han är nog ingen tröttis egentligen, snarare tvärtom, grejen är bara den att han vaknar efter 30 min nästan jämt :-( vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån det!
När han väl vaknar så lyckas jag i stort sätt aldrig att få honom att sova vidare.
Hur sjutton gör man????
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej ELI! :D

En huvudregel som vi brukar komma dragande med är att om ett sömnpass strular så är det sällan det passet som eg är "skurken"; :evil: man måste se det över hela dygnet. Börja alltså därför med att i tre dagar + uppföljningsvecka köra på 14,5 timmar som Elin föreslår, uppdelat på nattsömn + 2 lurar om det är det du tycker passar sonen bäst. :wink: Utvärdera sedan och se om du vill ändra något mer.

Sedan gäller det också att tänka förutsättningar - du kan ju inte sova åt honom! Alltså, om du har tänkt att han ska sova 1,5 h och han vaknar efter 30 min ramsar du. Vill han ha hjälp så kan du ramsa igen, och igen, eller ta till krisverktyg som buffning om du tycker att det är påkallat. Annars sätter du på musik eller gör husljud så att han vet att du är där och har koll på läget, och tar upp honom vid utsatt tid. På ett par dagar vrider han sömnen rätt och under uppföljningsveckan märker du hur det passar honom.

PS som säkert andra har skrivit till dig är mörkläggningen jätteviktig mot tidiga uppvak! Men den andra delen av det hela är när barnet lär sig konstatera att: Jaha, det var visst inte morgon än. Då somnar jag väl om ett tag till då! Läs gärna sista sidan i min tråd om du vill ha exempel på detta. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
E L I

Inlägg av E L I »

chokladkaninen skrev:Hej ELI! :D

En huvudregel som vi brukar komma dragande med är att om ett sömnpass strular så är det sällan det passet som eg är "skurken"; :evil: man måste se det över hela dygnet. Börja alltså därför med att i tre dagar + uppföljningsvecka köra på 14,5 timmar som Elin föreslår, uppdelat på nattsömn + 2 lurar om det är det du tycker passar sonen bäst. :wink: Utvärdera sedan och se om du vill ändra något mer.

Sedan gäller det också att tänka förutsättningar - du kan ju inte sova åt honom! Alltså, om du har tänkt att han ska sova 1,5 h och han vaknar efter 30 min ramsar du. Vill han ha hjälp så kan du ramsa igen, och igen, eller ta till krisverktyg som buffning om du tycker att det är påkallat. Annars sätter du på musik eller gör husljud så att han vet att du är där och har koll på läget, och tar upp honom vid utsatt tid. På ett par dagar vrider han sömnen rätt och under uppföljningsveckan märker du hur det passar honom.

PS som säkert andra har skrivit till dig är mörkläggningen jätteviktig mot tidiga uppvak! Men den andra delen av det hela är när barnet lär sig konstatera att: Jaha, det var visst inte morgon än. Då somnar jag väl om ett tag till då! Läs gärna sista sidan i min tråd om du vill ha exempel på detta. :D
Ok. på morgonen har jag låtit honom ligga kvar omdet inte är morgon än MEN på dagtid har jag inte haft hjärta att göra det för han gallskriker efter ett tag :-( men det är väl bara att öva antar jag...
tackar!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"