Bröt samman, så här vill jag inte behandla m

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sanna T

Bröt samman, så här vill jag inte behandla m

Inlägg av Sanna T »

Efter 3 veckor så satt jag i natt och grät och tog tillslut upp honom. Jag vet inte vad jag skall ta mig till. Vi kommer ingen vart. Vi har haft några bra nätter, han har vaknat kl.5 och några få gånger kl6, men till allra största del har vi natt efter natt med ca.två timmars klagande och gråt. Vi lyckas inte svara honom så att han blir lugnad och kan somna om. Varför? Jag vet inte vad vi skall göra. Tror så fullt på detta, att barnet skall få tillräcklig sömn och sova gott och tryggt, är så övertygad att detta är rätt och ser ingen annan väg. Vi kan ju inte gå tillbaka. Men vad skall vi göra. Vi har ju inte gjort några framsteg på nästan tre veckor. Bör vi börja totalt om? Hur länge kan man bara låta detta pågå, varför kan vi inte nå honom? I natt vaknade han igen kl.3 och klagade. Jag ramsade efter en stund. Under de kommande 40 min. verkade det som om han skulle somna om flera gånger, men inte, han började bli ledsen och tillslut ramsade jag igen. Efter 10 min. in och lägga tillrätta, ramasade igen efter ca. 20 min, efter ca. 20 till, gick jag in och buffade, slutligen efter tot.2 timmar bröt jag samman och tog upp honom och ammade. Står inte ut med detta längre. Barnen skall ju tack vare denna metod inte behöva gråta sig till sömns av utmattning, och det är ju det som sker i slutändan för honom. Jag vill inte ge upp, men jag vet inte hur jag skall orka om det inte blir åtminstonde litet framsteg, eller jag vet vad jag gör fel och kan ändra på det. Snälla hjälp!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur gammalt är barnet :?:

Ju mindre barn, desto viktigare med proppmätt mage. På mig låter det som att han kanske inte äter tillräckligt :?: Och med tillräckligt menas mycket, mycket mer än tillräckligt. Annars är överlevnadsångesten där och spökar och sabbar utan vidare det mest ambitiösa kurande.

Så bryt inte samman. Se över matintaget först och främst och ge honom så mycket han någonsin kan ta emot, och lite till :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sanna T

Inlägg av Sanna T »

Han är 6.5 månader. Jag ger honom så mycket jag kan, tills han inte vill mera hur jag än erbjuder. När vi gick på hans 6 månaders koll så hade han inte ökat i vikt så som han borde. Var förut i 50% gruppen, nu under 25%. Skall försöka ge mera fast föda. Han verkar ha mjölk allergi så jag kan inte ge välling och göt under en månad framöver. Han är inte speciellt pigg på nya smaker men försöker, lyckas ganska bra med risflingor och morotsaft och banan. Caspars schema är detta: 6.15 upp och ammar, ensamlek till 7.45 då vi åker till studion och målar. Pappa tar barnen till parken och Caspar läggs i vagnen att sova från 8.30 till 10. Då ammar jag, men har nu också börjat ge risflingor och banan. Vi kommer hem till lunsch(och stannar hemma resten av dagen) Kl.12.15 -13.45 sova, 13.45 amma, sedan leker han mycket själv medan jag jobbar hemma. Kl.15.45 - 16.30 sova. 16.30 amma, 17.45 risfligor(4 tbs) och morotsaft. 18.15 bad, 18.40 extra slurk och god natt kl 19.00. I dag ammade jag extra kl12.15, för han verkade hungrig. Är det OK att ge extra så där mitt i, kan det göra att jag får mera mjölk?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle föreslå dig att

1. bortse från mjölkallergihypotesen. Ät själv som vanligt dvs (förhoppningsvis) bra.

2. Ge maten först, amma sedan. Försök få till alltihop inom en timme. Då hinner han bli bättre hungrig, äta mer och koncentrera sig bättre. Men det tar några dagar innan han förstår att han är hungrig! Så ha tålamod och envisas lugnt och ihärdigt.

3. Förvirra honom inte med att ge mat mitt i ett icke-matpass, varken på dagen eller natten. Han kan inte veta vad som gäller om du bryter schemat titt som tätt. Det leder oundvikligen till förvirring och nya olyckliga frågor.

4. Läs på så du känner dig peppad. I Sova hela natten-boken har du allting samlat och massor med frågor och svar dessutom.

5. Han är en ganska stor pojke nu och kan helt enkelt tröttna på att dia. Ge honom all möjlig intressant mat och låt honom vänja sig tre dagar i stöten. Dra aldrig oroliga slutsatser som "han vägrar", "tycker inte om", "vill inte ha" osv. Se hans eventuella krångel som frågor och ladda dig med en övertygande, självklar attityd, som ger de sära svaren, i handling :!: Det är inget fel på honom och inte på dig heller! Så leta inte fel, kör på med större förtroende för honom och dito för dig själv :!:

Du är så duktig. Men alla har vi svackor ibland, små barn också. Han kommer igen när du gör det :wink: och tar ledningen, så som han förväntar sig av dig 8)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och bekymra dig inte för mjölkproduktionen. Jag vet att det talas om att man ska amma ofta och gärna på nätterna för att hålla igång den, men brösten fungerar faktiskt likadant som de små barnen. Får de bara några dygn på sig, "lär" de sig att producera på dagarna och vila på nätterna och produktionen går alltså INTE ner för det. I långliga tider har mödrar ammat
var fjärde timme enbart och aldrig på nätterna (utom första månaden) och det gick inte sämre än nu vad produktionen beträffar. Att sedan mjölken kunde sina för vissa både förr och nu, är en annan sak. Då ska vi vara tacksamma för att det finns annan mat att ge. BARNETS välbefinnande måste gå före allt :!:
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Hej!

Vi kurade vår son för en dryg månad sedan och det gick bra. Vi har mest haft strul med vargtimmen. För 10 dagar sen var vi på BVC och min son (nu 6.5 månader) hade inte gått upp ett gram på en hel månad. Mina farhågor besannades alltså. Killen var hungrig under vargtimmen. Vid 5 månader har mjölkproduktionen börjat sina när jag ammade mina pojkar. Och båda var svårtrugade med mat och välling. Men skam den som ger sig. Ingen av dem ville ta flaskan men till slut fick jag dem till det i alla fall. Jag kopplade bort flaskan helt från brösten. Jag la killarna på sängen, lite lutandes mot kuddarna och så fick de hålla flaskan (och jag med) och så bet de lite i nappen (anatomisk) osv. Efter några kvällar tog dem den och sög lite och sen mer och mer för varje kväll. Ja, 3-åring dricker ju såklart inte välling längre. Vet inte om detta funkar för andra men för mina killar funkade det. Mat äter de också. Minstingen äter nu jättefint.

Jag tror det blev en ond cirkel till slut. Minstingen var för hungrig för att sova bra och för trött för att äta. Men när jag väl fick i honom mer och mer mat så blev det bättre. Efter 10 dagar med mat och välling så hade han gått upp 300 gram. Mycket glad blev jag!

Nu ska vi bara försöka oss på en minikur på lillkillen. Eftersom han gått upp i vikt så har jag faktiskt gett honom välling i sängen när han vaknat under vargtimmen. Men nu tycker jag att det är slut på det. Så vi ska bli av med vargtimmesstrulet nu hoppas jag. Så det är upp till kamp!

Vet inte om du får nån hjälp av detta men lite stöd av att veta att du inte är ensam kanske!
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Sanna T

Inlägg av Sanna T »

När du säger: 1. bortse från mjölkallergihypotesen. menar du att jag trots allt kan prova att ge honom välling igen? Han fick utslag runt munnen och hakan efter att jag provat välling i 5 dagar och läkaren sa att jag inte fick ge honom välling eller prova med havregryns gröt och mjölk förrän ytterligare en månad gått.

Jag skall i natt ge mig litet bättre självförtroende genom att säga till mig själv att kanske det gått så trögt pga. att han varit hungrig, att det är inte några andra fel som spökar! Jag vet förstås att jag måste få ramsan att funka bättre. Jag lovar, jag läser och läser, igen och igen, här och SHN boken, tycker jag borde få till det vid det här laget.

Tack för hjälp Anna, och tack för uppmuntran Madeleine, jag och min man känner verkligen att vi är de mest odugliga föräldrar vid det här laget.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag vill bara flika in ett litet husknep för att öka mjölkproduktionen :wink:

Luzernthé! Det hjälpte både mig och mina båda systrar när vi hade svackor, om du ev. kanske har det.
Du köper det på Hälsokostbutiken.
Koka 1 liter vatten, häll det över 5-6 dryga msk théblad.
Låt stå 30 minuter. Sila av och drick detta då och då under dagen.
Drick 5 dagar - 1 vecka, inte längre.
Sedan gör man uppehåll några veckor och kör en kur igen ifall det behövs.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Känn inte att ni är odugliga föräldrar, det är ni verkligen inte alls. Det går ju ingen nöd på lilla pojken. Frågetecknen står som spön i backen kring allt det nya för er alla men man får försöka se till det faktum att ingen faktiskt lider här. Det är osäkerheten och oron som ställer till det och de "vargarna" måste man försöka visa ifrån sig. Exempelvis genom att se till allt som är bra :!: :lol:

Därför tycker jag inte om det här mjölkallergipratet och trodde att det menades det gamla vanliga, att DU inte skulle få äta vad som helst. Nu vill du tydligen både ge välling och amma och det kan man göra eller inte göra, men jag skulle önska att du först och främst såg till enkelheten - dvs han ska bli mätt, proppmätt, och du ska vara glad. Glad mamma/pappa och mätt mage, det är barnets bästa "medicin" - och sömnmedel :lol:

En månad är förfärligt lång tid. Med små barn kan fem minuter, eller en kvart, eller en halv dag, eller en dag, eller fem dagar - beroende på vad det gäller - göra all skillnad. Så låt utslagen försvinna och försök igen, tre dagar i rad. Om han verkligen är allergisk, kommer din inre larmcentral att blinka rött till slut. Men låt dig inte oroas ett ögonblick dessförinnan :!: Spekulera inte och leta inte fel. Vänta lugnt in din egen inre övertygelses röst. Den finns där, och den gäller dygnet om :wink:
Pip

Vänta?

Inlägg av Pip »

Hej!
Om kuren nu inneburit så mkt vånda för er så kanske ni ska vänta lite och ta nya tag om nån månad eller så. Ni kanske hittar någon annan lösning som passar er? Hur sov han innan ni började med kuren? Var det såååå illa?

Om en läkare sagt att ni ska undvika välling så tycker jag att du ska följa hennes rekomendation. Det finns ju mjölkfri välling att köpa på apoteket. har ni testat den. Ge honom vällign på natten en period så sover han säkert bättre. Kan ni turas om på nätterna, du och din man? Ta varannan natt eller så?

Det ordnar sig....men jag tycker inte att du ska göra något som inte känns rätt. (dvs låta honom ligga och gråta på nätterna)

Lycka Till
/Pip
En Stockholmsboende norrl?nning med trollunge f?dd -04
Sanna T

Inlägg av Sanna T »

Nu är kl. 4.20, han har varit vaken sedan kl.2.22. Vaknade också kl.10 men somnade snabt om helt själv. Somnade direct efter ramsan på kvällen kl.19.00. Har ramsat flera gånger och just nu solfjädrat, men han fortsätter med sitt klagande, är inte jätte ledsen, utan mera som - Jag kan inte sova, det är så jobbigt- Ibland har det varit längre pauser, men senaste timmen mera ihärdigt. när jag gick in och la till rätta så stod han upp på händer och knän. Jag känner som att jag vill sätta i öronproppar och försöka sova själv, kan ju inte göra något mera för honom och jag måste ju orka med dagen. Men så vill jag ju inte göra mot honom.

Min man jobbar ofta sent så därför har jag tagit de flesta nätterna under dessa 3 veckor.

Ja, jag har ju tänkt att kanske vi måste bryta, och sedan börja om, men vad gör vi istället, vi har ju provat allt annat. Detta känns ju rätt, förutom att det inte fungerar helt ännu!

Ja, han sov illa innan kuren, sov ibland endast totalt.45 min under dagen och hade väldigt svårt att somna på kvällen, oftast först kl. 11 kom han till ro, sedan vakna igen kl 2.30, amma i en timme, vakna kl 4, amma i en timme till och så upp på morgonen, då vi fick väcka honom för han var så trött, men vi måste arbeta.

Senaste 2 dagarna har det varit hemskt åskväder så vi har inte kunnat ta våra promenader ute, utan han har fått försöka sova inne i sin säng och det har gått jätte dåligt, han har helt enkelt inte somnat. Kanske det gjort att det blivit värre på natten nu också. Första 1.5 timmen sover han vagn, men de två anndra som jag försöker i sängen har inte gått bra. Men, kanske imorgon går bättre.
Senast redigerad av Sanna T den tor 06 okt 2005, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Emmy

Inlägg av Emmy »

Ge inte upp! :!: Prova med mer mat som AW säger och när han sen sover bättre löser det sig automatiskt. :D
När vi skulle kura om vår son började allt bra, men sen precis som för er vaknade han om nätterna. Vår lösning blev att satsa mer på nattningen. Vi kunde inte bara ramsa från 2:a kvällen, utan buffade och så småningom bara la tillrätta. Vi gjorde samma på natten när inte ramsan nådde fram. Ta ett steg tillbaka och buffa/tillrättalägg/solfjädra. Ramsa sen när ni märker att ni får respons på den. Det funkade för oss. :D Lycka till!!!
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
Sanna T

Inlägg av Sanna T »

Caspar somnade kl. 4.30 tillslut efter en ramsa. Sedan försov vi oss en timme!!! Alarmet gick inte av, oj, oj, vi som håller så stenhårt på schemat. Trots allt känner jag mig rätt possitiv denna morgon, det måste bli bra, det skall bli bra.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :D Duktig, duktig :lol: Se nu inte till att ni försov er som en katastrof utan att han faktiskt sov... så att ni kunde försova er :lol:

Försök, snälla, coola ner dig och se till allt bra du/ni gör - läs igen och igen och snälla - ha tålamod, när ni väl inhämtat den kunskap och pepp som finns att få :wink:
Sanna T

Inlägg av Sanna T »

I natt var det samma sak igen, han vaknade 2.30 och var vaken i ett sträck till kl.4.40. Somnade slutligen efter att han blev buffad och sedan ramsad ut.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"