Värst vad flitiga ni varit här i tråden, mitt i värmen å allt! Nu har jag läst ikapp allt och även läst din tråd på Barnafostran Tina. Så mycket klokskap!
Nu känner jag mig jättegnällig men här hemma är det inte jättekul alla dagar. Själv har jag blivit sjukskriven pga foglossningarna. Fogen framtill har blivit lite bättre sedan jag inte är på jobbet och ränner, bär, lyfter, böjer och plockar hela dagarna. Har ett stödbälte men vet inte om det hjälper så värst mkt. Nu har jag dock fått en nerv eller liknande i kläm baktill så mitt högra ben fungerar inte ibland. Har konstant kramp/domningar i benet och svårt att gå förstås. Svårt att sitta still för länge också eftersom krampen då känns värre. Det enda som funkar hyfsat är att ligga ner på sidan i sängen med en kudde mellan knäna. Som om man kunde göra det hela dagarna med en 1½-åring hemma...
Pappan är pappaledig och mellan varven av att springa efter Junior och sköta den vanliga ruljangsen här hemma så målar och snickrar han eftersom vi renoverar. Kan ju säga att han jobbar häcken av sig och jag kan inte göra så mycket mer än att sitta och vara frustrerad och irriterad över allt jag vill ha gjort men inte kan/orkar. ](*,)
Är sjukskriven hela nästa vecka också sedan får vi se. Ska till sjukgymnast på tisdag och se om de kan hjälpa mig. Har fått min chef att skriva på ansökningarna om havandeskapspenning men jag har inga stora förhoppningar om att få det beviljat eftersom det verkar svårt när man jobbar i förskolan. (Nån dum regel de verkar ha på FK vilket är konstigt kan tyckas.) Lite frustrerande att inte veta vad som ska hända härnäst, eller hur det blir med pengar. Jobbet ringer och frågar när jag ska komma tillbaka om jag kommer eftersom dom behöver planera med vikarie eller lägga om scheman osv. Jag kan ju inte svara på det...
NOG gnällt om det! Junior då... Jaa jag har ju hela tiden tänkt att det är förtrots allt handlar om men efter att ha läst Tinas tråd så vet jag inte. Det är mycket SURT gnöl och protester här. Junior VILL VILL VILL ha saker hela tiden. Men han är inte försiktig med alla saker och ofta är det när vi ska göra andra saker som han kommer på att han vill ha en grej. Jag blir tokig på det här! Han har svårt att acceptera att man säger "nu får den ligga där, den ska vara där" och så går man och gör något annat. Han kommer ofta och drar mig eller pappan i handen och vill att vi ska följa med och hjälpa honom ta ner saker eller lyfta upp honom så att han kan titta ut genom fönstret. En stor favorit här, han har sedan han var ganska liten varit extremt förtjust i att titta ut genom fönstrena.
Peppar, peppar, har han inte fått några extrema skrikutbrott som varat någon längre stund, utan de brukar oftast gå över om man låter honom vara. Han hittar snart något nytt intressant. Han är som en målsökande missil och ska leta roliga saker överallt och pilla pilla pilla på ALLT! Men det är bara så tråkigt att höra det här sura hela tiden för att han vill HA allt. Ibland kan man undra om man gjort fel som låtit honom få allt han pekar på.
När vi var och firade midsommar med vänner och barn kände vi "varför kan inte vi också ha en unge som intresserar sig för sånt som andra barn gör" han ska bara pilla på allt olämpligt överallt hela tiden och det är jobbigt att vara borta någonstans med honom.

Det bästa är att gå ut i skogen där han får härja bäst han vill med saker. Han springer fort ute och går gärna ifrån en.
Igår var vi på stranden för första gången i år och det var en succé! Förutom att vi hade fullt sjå att hålla honom från alla andras roliga bollar, flytdjur, filtar och fikakorgar så var det riktigt härligt!
Just nu känns det verkligen som att man bara få hindra hela tiden. Vi har börjat säga nej till några få saker.
Tänkte på det ni skrev om bitande. Junior var sådan för några månader sedan men det har lagt sig. Vet inte vad vi gjorde egentligen. Försökte säga att han inte fick men han skrattade och förstod inte. Han kan fortfarande slå till en med handflatan eller det nya nu, skalla en!

Några gånger har jag praktiserat uteslutning och det har han fattat ganska bra. Vet inte om det är rätt eller fel. Två exempel...
1, Jag står vid köksbänken med min bärbara dator. Junior står nedanför och drar i mig och gnäller, vill också titta och knappra! Jag sätter mig ner och frågar "vill du titta på datorn?" Han pratar inte så mycket än men kan säga mm/nicka och nä/skaka på huvet. Jag svarar medan jag lyfter upp honom och sätter hon på bänken "då får du sitta här och titta, inte trycka på knapparna". "Näe" svarar han då, sitter och tittar en stund. Pekar på skärmen och vi tittar tillsammans på lite bilder. Efter en stund killar det i de små fingrarna och han kan inte låta bli att sticka fram fingrarna och försöka trycka på knapparna. Jag upprepar "man får titta, inte trycka på knapparna, bara titta". Han är med på noterna och vi fortsätter. När han ändå gör det ytterligare en gång så sätter jag ner honom på golvet. Utan ord, bara i handling. Han får naturligtvis stora brytet med tårar. Jag fortsätter lugnt men hukar mig då han pausar lite och frågar igen "vill du sitta och titta på datorn?" "mm". "Då får du titta, inte trycka på knapparna" "mm". Upp igen och han klarar att sitta en stund till och titta och tycker det är kul. När det hela upprepas en gång till och jag ändå ska gå iväg och ta datorn med mig så blir han förstås inte så glad men utbrottet går snabbt över. Är det fel att göra såhär? Han förstod ju kändes det som men kunde inte låta bli. Jag får ju trycka på knapparna men inte han. Vi har hittills inte kunnat ha en dator i närheten av honom för han ska bara banka, slå och trycka på alla knappar. Hur hantera detta?
2, Vi ligger i sängen och gosar på morgonen. Junior slåss och jag säger "man får klappa fint, inte slå, klappa fint". Oftast gör han det men ibland har han vägrat och blivit arg när man tagit handen om handen. Nån gång har jag satt ner honom på golvet, kvickt och utan ord. Då blir han först sur men klättrar sedan upp igen och är med och gosar utan att slåss. Är det rätt att hantera det såhär?
Som vanligt låååångt inlägg av mig. Hoppas ni inte smälter bort i värmen! Kram på er!