Jag har ett bekymmer som gör mig förtvivlad...
Storasyster klöser lillasyster blodig!
Storasyster klöser lillasyster blodig!
Hej!
Storasyster (20 mån) klöser lillasyster (2 mån) i ansiktet så att hon får sår. Hon är oftast jättegullig med henne och kramar och stryker henne fint över kinden så som vi har visat att man ska göra, men helt plötsligt, utan förvarning så river hon till... Jag blir galen! Vi har provat att ta henne i armarna, titta henne i ögonen och säga till på skarpen. Vi har också provat att skälla ut henne ordentligt.
Det verkar dock som att det blir ännu värre då. Har också provat att inte bry mig särskilt mycket om det utan bara att säga nej och visa hur man ska stryka. Men man blir ju GALEN när hon klöser till utan förvarning. Hon klöser också andra barn på dagis och när vi får besök, men precis som med lillasyster så vill hon oftast krama och stryka dem. Vad ska jag göra?
Mamma till två underbara flickor födda i januari 2004 resp. juli 2005.
-
Gäst
Jag förstår att det är jättejobbigt det här med det kan man dessbättre råda bot på!
8) Mitt absolut hetaste tips är att hon får slippa djungelns lag på dagis vid så tidig ålder. Hon klarar inte den uppgiften ännu - som du märker.
Tack för svaret!
Jag tror att det är en bra idé som du skriver att först och främst undvika att det händer. Jag ska försöka hålla dem i från varandra så långt det bara är möjligt så att storasyster (och lillasyster) slipper hamna i dessa otrevliga situationer. Jag har hittills försökt "vänja" dem vid varandra och vaktat som en hök bredvid men som sagt så tror jag också att det är bättre att de inte "utsätts för varandra", i alla fall under en period. I kväll känner jag lite mer hopp eftersom dagen har förflutit lungt. I morse kastade storasyster en bordskniv i pannan på lillasyster när vi plockade ur diskmaskinen men efter denna incident så har hon varit jättesnäll och bara strykit kinden och kramat.
Jag håller tummarna för fortsättningen! 
-
Therese
Håller med Mammut Maria. Min stora var 2 när lillasyster kom o så fort jag lämnade rummet tog jag med mej en av dem så att tillfälle att klösas etc aldrig skulle ges. Nu hade jag i o för sej inte den sortens problem, stora tjejen accepterade att lillan fanns runt omkring o brydde sej inte så mkt om henne. En puss el klapp då o då, o så vara med o byta blöja förstås vilket var jättespännande.
Mitt bästa tips är oxå att ta stora tjejen från dagis o låta henne vara med i gemenskapen hemma fullt ut. Ni har SÅ mkt att vinna på det, TRO MEJ!
Det sker en stor förändring omkring 3års ålder som oftast är väldigt tydlig då barnet vill komma från mamma/pappa, vardagen, en liten stund o ha något eget. Har man möjligheten att ge sina barn hemmet när de är små, som tex vid ny föräldraledighet tycker jag absolut man ska satsa på det. Med dagens samhälle när allt snurrar fortare o fortare så får man ta vara på de chanser som ges att vara hemma med sina små.
Tänk oxå på att det är en stor omställning att bli storasyster oavsett vilken ålder man är i, hon testar vad som är ok o vad som händer. Jag kan tänka mej att det kan ta lite tid att finna sin roll som storasyster precis som det kan ta tid att finna mammarollen etc.
Lycka till!
Mitt bästa tips är oxå att ta stora tjejen från dagis o låta henne vara med i gemenskapen hemma fullt ut. Ni har SÅ mkt att vinna på det, TRO MEJ!
Det sker en stor förändring omkring 3års ålder som oftast är väldigt tydlig då barnet vill komma från mamma/pappa, vardagen, en liten stund o ha något eget. Har man möjligheten att ge sina barn hemmet när de är små, som tex vid ny föräldraledighet tycker jag absolut man ska satsa på det. Med dagens samhälle när allt snurrar fortare o fortare så får man ta vara på de chanser som ges att vara hemma med sina små.
Tänk oxå på att det är en stor omställning att bli storasyster oavsett vilken ålder man är i, hon testar vad som är ok o vad som händer. Jag kan tänka mej att det kan ta lite tid att finna sin roll som storasyster precis som det kan ta tid att finna mammarollen etc.
Lycka till!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Man får aldrig utgå från att små barn vill skada eller göra illa med flit. Både tänder och händer är verktyg som kan användas på olika sätt. En del funkar bra på omvärlden, andra inte. Det är en lång och svår skola att gå innan man som litet barn begriper alla de krångliga sociala koder som gäller i livet
Tillrättavisa är ett ord som egentligen borde vändas på: visa tillrätta.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen!
Jo Anna, jag tror att du har rätt som vanligt.
Jag har också märkt att det inte blir bra när man skäller på henne och, via ord, visar sin ilska. Det är precis som du säger att det blir värre då! Nej, nu utsätter vi dem inte för varandra i onödan och sedan gårdagen så har storasyster bara strykit och kramat lillasyster när hon kommit åt.
Händer det en "olycka" igen så ska jag ta ett djupt andetag och spara på orden! 
Jo Anna, jag tror att du har rätt som vanligt.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022