Svårt att somna i vagnen

Skriv svar
Rosine

Svårt att somna i vagnen

Inlägg av Rosine »

Jag vet inte om vår son, 10 månader, har blivit en riktig ”säker sovare”, för att det kommer och går vissa krånglar fast vi kurade honom i mars. Just nu har han svårt att somna i vagnen. Han orkar nu dra sig upp från ryggläge, och så sitter han och lekar vild med lakan som hänger över vagnen och sedan följer skrik. Jag vill gärna att han sova i vagnen så att jag får tillfälle för en lång promenad. Hur gör man bäst när barnet har blivit så pass stor? I sängen sover han på rygg, och oftast verkar han röra sig mycket, med lite gnäll (ibland stor) innan han somnar. Men i vagnen kan han ju inte röra sig mycket.
Jag har läst att några barn sover på mage även i vagn. Ligger de bara stilla tills de somnat?
Jag är tacksam för tipps hur jag kan hjälpa min son att somna i vagnen även i fortsättning.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Finns säkert de som har tips, som är bättre än mitt, för mitt är inte det du frågar efter.
När Ivar började ställa sig upp i krypställning vågade jag inte längre låta honom vara i vagnen (ville inte sela fast honom heller). Så vi har ställt en resesäng på altanen där han sover långlur på dagen.
Vill vi gå promenad gör vi det med honom vaken i sittkärra (vänd mot mig :!: ) så han får vara med och upptäcka världen.

Korta lurar kan han sova i sittvagnen som vi lägger bakåt. Men han sover inte länge i den.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack, Lotta, för ditt svar.
Jag såg precis att jag skrev fel igår: i sängen sover han på mage, inte på rygg. Och det gör det kanske svårt för honom att somna på rygg i vagnen.
Men hur gör man, när man använder resesäng ute, med att göra det lite mörk samt med myggskydd om så behövs? Man kan ju inte lägga en lakan platt över sängen, man behöver nog hellre något som liknar ett tält.
Jag tycker också att jag inte vill sela honom när han försöka sitta upp i vagnen. Kanske betyder det, som du säger, att vi måste sluta med middagssömn i vagnen på promenad. Lite synt vore det dock, för att när han är vaken vill jag hellre ge honom riktigt rörelsefrihet ute, oftast sysslar vi då i trädgården. Men å andra sidan behöver jag min daglig promenad mot ont i ryggen och för att komma ut.
Rosine
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Men om du går med vagnen, somnar han inte då heller?
För det upplever jag här, att Ivar somnar gärna i vagnen om den rör sig, men inte när den står still.

Resesängen har vi ställt på altanen med tak. Jag gör inte mörkt och har heller inte brytt mig om att ha myggnät - har ärligt talat inte ens tänkt på det. Men vi har inte så mycket mygg heller.
VI har en gosig fleecefilt som täcke, vi får borsta av madrassen ibland då det blåst i frön och annat skräp. Men den står där hela tiden.
Han har sovit där alla långlurar utom när det har varit riktigt ruggigt med regn och kallt.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Rosine

Inlägg av Rosine »

Hittills somnade han bra när jag gick med vagnen, fast ibland blev det lite gnäll vid läggningen. Det har alltid varit svårt att får honom somna i stående vagn och det funkade inte alls den senaste tiden. Därför började jag gå genast efter läggningen och så somnade han fint. Men för några dagar sedan orkade han plötsligt sitta upp i vagnen, efter läggningen, och ville/kunde inte somna även när vagnen var i rörelse. Men kanske blir det annorlunda när han har blivit van med den nya förmogan? (Det var ju lite samma sak när han började stå vid spjälorna. Då blev det "ståparty" vid läggdags vilket slutade när vi lät honom träna stå vid spjälorna flera gånger på dagen.)
Rosine
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det brukar ordna sig på något sätt om man ger dem förutsättningar att sova. :)
Gör det som fungerar för familjen!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"