Dags för kur på lördag - behöver hjälp :o)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammorna

Inlägg av mammorna »

Anna09 skrev:Till mammorna:

Lycka till ikväll! Hållar alla tummar och tår och kommer vara här inne en hel del, vi kanske kan peppa/bolla varandra. Skriv gärna hur det går för er!

Kan vara bra att lära sig av det ni lär er, om du förstår. :)

Då skiljer det bara sex dagar mellan Anton och Ester, hon är född den 11e.

Har du någon tråd där du skriver om era frågor jag kan läsa vidare på?

:)
Hej igen!

Vår tråd heter: "Börjar kuren ikväll - Några frågor inför detta!"
Vi startade alltså igår kväll. Jag sov i vår säng (i samma rum som Anton) och mamma Maria bäddade ner sig i gästrummet. Skönt för henne att få en hel natts sömn så som hon har ammat varje natt.
Natten gick över förväntan. Jag hade ställt in mig på en riktig kamp, men han var en liten prins. Såå snäll mot sin mamma. Jag var iofs väldigt bra och bestämd också :wink: så han kunde nog slappna av.

Jag tror du/ni kommer att klara detta galant när ni börjar i morgon. Ska hålla tummarna!

Läs gärna vår tråd! Vi fick väldigt bra svar på våra frågor.

Kram!
/Marie
Två mammor till pojke född 5 feb 2009!
Anna09

Nya schemat:

Inlägg av Anna09 »

Vad tycks om vårt nya schema?

6.30 glad Morgon
6.50 Mat 230 ml ersättning
7.20 social delaktighet i vår frukost
8.00 Egenlek i 20 minuter
9.00 skratt o sova 90 min
10.45 Mat, puré + 200 ml ersättning
11.15 Social delaktighet + lek ute/inne
12.30 skratt o sova ute i vagn 90 min
14.15 Mat 230 ml
14.45 Umgänge, lek, träning
16.00 skratt o sova 45 min
17.00 Social delaktighet
17.30 Mat, pure o ersättning
18.00 Bad och bus
18.30 Nattslurk
19.00 Skratt o gonatt

Ut o fira midsommar - inte sitta här och häcka! (mest till mig själv...)
:-({|=
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

IDAG smäller det!

Inlägg av Anna09 »

Idag bär det av - till drömmarnas land. :wink:

en fråga som slog mig och maken igår kväll:

Eftersom Ester har ett schema idag som liknar det nya och även sover bra jämfört med många riktiga trasslare - skall vi bara minikura henne?

Vi vill ju bara att hon skall somna sin vanliga tid på kvällen på mage utan napp, sova över sitt (sovande 22-mål) och sova sig igenom vargtimmarna och på morgonkulan.

Inatt somnade hon 19.10, sov igenom 22-målet. Vaknade till vid 03, lades tillrätta av maken och somnade om själv. Vid 04 vaknade hon och somnade om själv. Sedan vaknade hon och började prata högt och tydligt vid 05.20. Då tog vi upp henne vid 05.30 och gjorde morgon.

Vår tanke var att om vi kör den traditionella stora kuren kanske vi triggar igång svårigheter vi inte har idag. en minikur med lite "mildare" verktyg kanske räcker för en nästan fungerande liten Ester?

Vad har ni för tankar o erfarenheter gällande detta? oerhört tacksam för svar eftersom vi börjar redan ikväll. [-o<

En sista fråga: hur brukar det fungera om de små sover daglurar med napp och natten på mage utan? Kan man göra så? :?

Hoppas ni hade en bra midsommar!!! :)
//Anna
catti

Re: IDAG smäller det!

Inlägg av catti »

Anna09 skrev:
En sista fråga: hur brukar det fungera om de små sover daglurar med napp och natten på mage utan? Kan man göra så? :?
Vi gör så, och det funkar bra för oss. Men så tänker jag också, provar man inte utan napp så får man ju aldrig veta om det hade kunnat funka. När man ändå kör kuren menar jag. Jag hade kört utan napp på dagen. Finns säkerheten och lugnet osv så borde det ju gå utan? =)
Det är ju lätt att återinföra napp om dagslurarna skulle krångla till tusen, men varför skulle dom? :wink:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

TAck för tips Catti. :D

JAg undrar, vad är en pangramsa och när använder man den?

Hur går den till? :oops:
//Anna
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

En pangramsa tar man till vid tidiga uppvak i vargtimmen, när ramsan satt sig. Det är samma ramsa som sägs högt och glatt, som en upplysning om att det fortfarande är natt. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu är vi igång - det har gått en timma och tio minuter. Lillan tystnade efter tillrättaläggande och solfjäder i 13 minuter. Ramsa som tog och sedan bekr.

Maken håller till i hallen utanför hennes rum där uppe, jag sitter med hörselproppar på nedervåningen... undra vem som är den blödige av oss... Vi återkommer och rapporterar.

:o)
//Anna
catti

Inlägg av catti »

Anna09 skrev:Nu är vi igång - det har gått en timma och tio minuter. Lillan tystnade efter tillrättaläggande och solfjäder i 13 minuter. Ramsa som tog och sedan bekr.

Maken håller till i hallen utanför hennes rum där uppe, jag sitter med hörselproppar på nedervåningen... undra vem som är den blödige av oss... Vi återkommer och rapporterar.

:o)
Vad roligt det skall bli att följa! =)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Lycka till! :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu har första natten gått, jag sitter nu och äter frukost med lillan bredvid, ätandes på en kökshandduk. :o) Hon är glad och nöjd.

Natten har varit jobbig för oss, jobbigare än de var innan kuren, har vi förstört något nu undrar vi?

Hon gick igång vid 23 och maken fortsatte med buffning och ramsning, lugn efter en halvtimma. Vaknade igen vid tio över tolv, var igång till tio i två med många ingripanden med buff och ramsning. Sov tio minuter under den tiden.

Sedan var det vargtimmarna - som vi visste skulle bli ett stort problem samt att hålla henne vaken till 6.30. Det var så många turer in, ramsor och hon var så förtvivlad över att behöva ligga kvar en timma längre än hon brukade när hon vaknade själv för eget schema. Vi kunde inte lugna henne till den glada morgonen utan gjorde som följer:

Maken buffade henne till lugn, gav henne en kort solfjäder varpå jag direkt tände lampan och vi gjorde glad morgon som om inget hänt. hon var glad från första stund, soom hon brukar vårt lilla solsken.

Hon har ju sovit mycket sämre än hon brukar denna natt - har vi slagit på en för stor trumma för att få henne att vänja sig av med napp kl 19, inte äta vid 22 och klara sig fram till morgonen utan att vakna för tidigt?

Råd och tips mottages gärna - just nu är vi väldigt osäkra på om vi gör rätt, vi som ändå hade det mycket bra jämförelsevis före kuren. Vi vill ju bara slipa till de där sista detaljerna.... dagarna har vi ju haft schemalagda tidigare.

Mycket tacksam för svar!

Trött kram,
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu har första natten gått, jag sitter nu och äter frukost med lillan bredvid, ätandes på en kökshandduk. :o) Hon är glad och nöjd.

Natten har varit jobbig för oss, jobbigare än de var innan kuren, har vi förstört något nu undrar vi?

Hon gick igång vid 23 och maken fortsatte med buffning och ramsning, lugn efter en halvtimma. Vaknade igen vid tio över tolv, var igång till tio i två med många ingripanden med buff och ramsning. Sov tio minuter under den tiden.

Sedan var det vargtimmarna - som vi visste skulle bli ett stort problem samt att hålla henne vaken till 6.30. Det var så många turer in, ramsor och hon var så förtvivlad över att behöva ligga kvar en timma längre än hon brukade när hon vaknade själv för eget schema. Vi kunde inte lugna henne till den glada morgonen utan gjorde som följer:

Maken buffade henne till lugn, gav henne en kort solfjäder varpå jag direkt tände lampan och vi gjorde glad morgon som om inget hänt. hon var glad från första stund, soom hon brukar vårt lilla solsken.

Hon har ju sovit mycket sämre än hon brukar denna natt - har vi slagit på en för stor trumma för att få henne att vänja sig av med napp kl 19, inte äta vid 22 och klara sig fram till morgonen utan att vakna för tidigt?

Hur skall vi göra på morgontimmarna? Tips med tanke på ovan?

Råd och tips mottages gärna - just nu är vi väldigt osäkra på om vi gör rätt, vi som ändå hade det mycket bra jämförelsevis före kuren. Vi vill ju bara slipa till de där sista detaljerna.... dagarna har vi ju haft schemalagda tidigare.

Mycket tacksam för svar!

Trött kram,
//Anna
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag tycker ni jobbar på bra! :D Ni har inte förstört något men det här är ju lite nytt för henne så det är klart att hon ifrågasätter vad ni sysslar med och om ni har koll. :wink:

Jag tycker att ni gjorde helt rätt när ni lugnade henne för att sen göra glad morgon.

När ramsan satt sig kan ni ge en pangramsa på vargtimmen.

Om ni är osäkra så läs på mer, ju mer man läser ju mer säker känner man sig och vet vad man ska göra. Och ni har inte slagit på för stor trumma. Ni visar, leder henne vad som gäller nu och tänk inte så mycket på hur det var förut.

Kram Bea
Anna09

Inlägg av Anna09 »

vi känner oss inte osäkra på verktygen och hur det enligt boken "skall " gå till. Det är fullständigt logiskt.

Men en helt annan när det skall appliceras på en tjej som blir så otroligt ledsen när vi buffar, sofjädrar och inte minst till ramsorna som får henne att fullständigt balla ur.

Förstår ingenting, vi har säkerheten och lugnet och hon blir bara mer och mer ledsen, inte arg utan ledsen. Och ledsen skall man ju inte få vara. Vet inte alls hur vi gör när hon är så ledsen och ingenting hjälper, vi kan ju inte buffa henne i evigheter och ramsorna svarar hon inte på när hon är ledsen och är hon arg och frågande blir hon bara värre för att sedan bli ledsen av ramsorna. :evil:

Villrådig och nedstämd, har faktiskt ångest över att vi förstör det som var bra tidigare.... varför skulle vi börja med detta? (så känner jag nu i denna uppgivna stund....) :(

Hon får ha kvar nappen på daglurarna, och så bekräftelseramsar vi ut när hon fått den och är på väg att somna, vi kan inte rucka på hela hennes vardag som faktiskt var ganska inrutad och mycket ordnad tidigare.

Urk, jag behöver verkligen stöttning, gråter nästan själv. Inatt grät jag nästan som hon när maken var på övervåningen och kämpade med henne, jag kände mig som värsta barnmisshandlaren. :cry:

Under isen idag, men otroligt dåligt samvete..... :cry:

Vad tror ni som kan detta? Någon som har erfarenhet av en liten tjej som funkade bra förut, men där man vill slipa till det sista med kurning?
//Anna
mammorna

Kämpa på!

Inlägg av mammorna »

Hej!

Jag tycker inte du/ni ska känna er osäkra! Ni vet vad som ska göras och hur. ni vet också varför ni påbörjade kuren. Lilla tjejen måste få reagera då allt är nytt för henne, men hon kommer snart må bra av att ni fortsätter och är konsekventa.

Är du verkligen säker på att hon är ledsen och inte bara arg och frågvis? Första natten "ska" ju i princip vara som du beskriver er. Full med frågor och gråt. Hon kommer snart att fatta galoppen och blir då trygg i att ni vet vad ni gör och att ni gör det för hennes skull.

Jag tycker att det vore bra om ni gjorde som ni tänkt från början med nappen. Bort med den! Hon behöver inte den längre. Låt henne vara ledsen över den ett dygn så är det klart sen. Känner att ni kanske börjar tumma på era visioner nu, och där har ni osäkerheten...

Det känns alltid hjärtskärande när lillan/lillen är ledsen och man vet att man skulle kunna göra honom/henne glad och lugn direkt om man ville. MEN! Så här kommer det ju alltid att vara. I olika frågor hela deras liv. Varför inte börja träna redan nu?

Du är ingen barnmisshandlare! :) Du är en kärleksfull förälder som vill det bästa för ditt barn. Fortsätt kämpa! Det vänder! Ramsan kommer att lugna längre fram. Ge inte för minsta lilla! Ta striden i stället. Kanske är hon ledsen för att hon måste somna på det här viset just nu. Det är nytt. Hon är dock inte olycklig, skilj på det! Hur har hon varit idag under dagen?

I natt gjorde vi vår tredje natt och fick höra skrik som inte var av denna värld. Har aldrig hört det förut. Han var fly förbannad! Frugan höll på att ge upp ett tag, emn vi kämpade på tillsammans. Och till slut "vann" vi! Sen föll poletten ner!

Idag finns inga spår av nattens övningar. Han har varit en solstråle. Trött är han fortfarande, men piggare allt eftersom.

KÖR NU! GE INTE UPP! Tänk på att ni inte är ensamma utan att vi är fler föräldrar som kämpar i natt. Inte mot dem utan mot oss själva.

Mvh // Mammorna!
Två mammor till pojke född 5 feb 2009!
catti

Inlägg av catti »

Vad jobbigt för er. Jag tror att bara man är konsekvent, så löser det sig. Hon undrar ju vad fasiken ni håller på med, det är nytt så det är klart hon blir orolig. Men när hon ser att ni gör likadant kväll efter kväll så blir hon lugn igen.
Ang. napp eller inte.. Gör det som känns lugnast och säkrast och bäst för er. Annars ger man ju dubbla signaler till bebis. "Nu gör vi såhär, fast jag gillar det inte egentligen och är ganska osäker på det"..
Nappen kan man ju ta bort senare när allt satt sig, på olika sätt, eller så tar man bort den nu och tar tillbaka den senare.. Allt funkar.
Lycka till.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"