schemaförslag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma L

schemaförslag

Inlägg av Mamma L »

Hej :D

Funderar på att ändra lite i vårat schema eftersom sonen ofta är lite sur på em :(

Vårat schema ser i dagsläget ut som så:

06.00 morgon
08.00-10.00 sova
12.30-14.30 sova
16.15-17.00 sova
19.00 natt

Jag tycker att trots att killen verkar jättetrött när det är dax för sista luren kl 16.15 så tar det oftast ca 15 minuter innan han somnar och sedan vaknar han ofta lite innan kl 17.00, detta innebär att han oftast inte sover en halvtimme ens :?

Jag kan ju tänka mig att han skulle kunna vara övertrött men kan ju inte gärna lägga honom ännu tidigare då det bara gått 1 tim och 45 min sedan han sov förra gången.

Har försökt att förlänga natten till 12 timmar (19.00-07.00) men har väl tagit lite i taget så att säga, vi har börjat med att lägga tidigare, från att ha lagt 20.00 till nu 19.00 (vi har tidigarelagt kvällen ca 15 min/kväll i några kvällar)
Är det helt fel att göra så?
Kvällarna har vi lyckats med på det här viset men svårare är det med mornarna :?

Skulle vara jättetacksam över att få några schemaförslag och tips på hur man kan få längre mornar :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Sikta på en em-lur på 20 min i stället tycker jag! Hjälp honom i ro, kanske med solfjäder+ramsa - du måste veta vad som fungerar vid det här laget, så han verkligen somnar i anständig tid. Och väck honom fint efter 20 min.

Det kan mycket väl påverka morgnarna positivt så att han sover lite längre då. Om morgnarna kan du läsa i Tips på vägen. Men betänk också att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska" utan att han har förutsättningarna. Så håll tiderna - och vänta aldrig på att han ska verka trött :? Det ska vara en tillgång, så skönt så skönt att få sova liten stund :lol: Det är vad ramsan också ska "säga" :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"