Jag har inge ork kvar snart!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna30

Jag har inge ork kvar snart!!

Inlägg av Anna30 »

:(
Jag har inge tålamod kvar känner jag!!
Hur ska jag få han att somna in och somna om????

Han sover 8 timmar på natten utan att vakna eller äta,vaknar runt 5.00 och äter och somnar om helt själv i sin säng och sover ca 2 timmar till!

Dagarna har gått bra,tills i söndas,då vände allting!

Han blir vansinnig när jag lägger ner han i sin säng,hysterisk efter en liten stund,jag buffar, och för det mesta så lugnar han ner sig,jag har buffat tills han somnar förrut :oops: , men försöker ändra på det nu!

Jag har klämt i så mycke mat det går så han kan ej vara hungrig,och han har varit uppe i 2 timmar,man ser ju hur trött han är!
Och han börjar ju nästan blunda på en gång när jag buffar han,men direkt när jag slutar börjar han grina.
Jag kan få hålla på MÅNGA :x gånger innan han väl somnar ,sen sover han i 1 halvtimme så börjas det igen :(

Hur lång tid ska det ta för han att lära sig att somna in själv,eller är han för liten för det helt enkelt :?: :?:

Ska tillägga att jag buffar han på rygg,har försökt många gånger att få han att ligga på mage,men han spyr jämt när han ligger på mage och när jag buffar, och så blir han ledsen över det!
Sen verkar han ej trivas på mage!

Han är nu 9 veckor!
snälla behöver tips hur jag ska göra!
har en pojke f?dd okt-04!
wicky
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Hej!

Här är några förslag iallafall...

Kommer du ihåg "skrattet till gonattet"? Vi slarvade med det i början, och då kunde det vara lite svårt med insomnandet, men nu har vi det som regel varje gång han ska sova och det har hjälpt en hel del.

Kan det vara dags att se över schemat om han behöver sova mindre? Eller annorlunda - han kanske är övertrött och därför inte kommer till ro?

Ryggläget kan göra sitt till också, vi märkte en stor skillnad när vi la lilleman på mage (vid ca 2 månaders ålder), men om er lille inte gillar magläge så är det ju svårt... Har ni prövat att lägga honom på sidan om det gör att han kommer bättre till ro?

hälsningar / Wicky
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Positivt i alla fall att han sover åtta timmar - det kanske kan hjälpa till att hålla humöret uppe när du är trött och sliten! Hur har du strukturerat dagen nu? Beskriv gärna ert schema så kanske det går att komma med konkreta råd.

Av det du skriver så låter det lite som om du fastnat i buffandet, det borde inte behövas alls nu (utom vid kris). Och som Wicky skriver så är skrattet till go'nattet absolut nödvändigt (utom när de är så trötta att de somnar när man spexar runt och försöker få dem att skratta... :lol: ).

Ett tips kan vara att läsa "Marie och Samuel, 5 v - 2,5 mån. En mailkorrespondens" som finns här: http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=334.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Anna30

Inlägg av Anna30 »

Jo så här ser mitt schema ut!

-Vaknar kl.05.00-05.30
Äter ett mål,och sen lägger jag han på en gång vaken,för han är så trött,han somnar helt själv.
-Vaknar igen kl.8.00,äter och är uppe.
-Är trött igen till 10.15,ger han då en liten slurk,går sen ut med han i vagnen.Somnar lätt.
Brukar gå nästan i 1 timme, sen ställer jag vagnen utanför dörren,hinner knappt ta av mig jackan för en han vaknar,somnar om direkt när jag rör på vagnen,sen får jag springa ut och i flera gånger innan han somnar och kanske sover i 40 min till.
-Tar in han då,klockan brukar vara då 12.30,ger mat ,är uppe.
-Är trött igen till 14.00,ger liten slurk igen,lägger han vaken och glad i sängen,går iväg och han kanske är nöjd i några minuter,sen börjar "kriget" :(

Jag går in och försöker lugna ner han,men han blir mer och mer förbannad,till slut helt hysterisk,jag börjar buffa,och det tar några minuter innan han lugnar ner sig,slutar buffa då,men då börjar han direkt att bli arg!!! :x
Så här får man göra många gånger,innan han helt ger upp till slut för att han är så trött,då är klockan runt 14.30,sen vaknar han till igen efter en ½ timme och blir arg,får gå in och buffa igen,somnar in på en gång!
sen brukar han sova bra länge,får väcka han efter 3 timmar!
-Får mat,är uppe,badar m.m
-Sen runt 20.00 är han trött igen,ger mer mat,och lägger han,och så börjas det igen!!
Till slut somnar han iallafall,och sover oftast 8-9 timmar utan mat eller nåt!

Ja,det var det!
Idag har det varit lika j-ligt,blir jättearg i sin säng,men har därimot märkt att om jag väntar runt 20-30 sek efter han har börjat gråta så somnar han om helt själv, det känns lite fel för han låter ju så ledsen,men det känns som att det blir värre når jag går in och han ser mig!

HUR SKA JAG FÅ HAN ATT SOMNA IN SJÄLV :?: :?: :?: :?:
kokos

Inlägg av kokos »

En dum fråga kanske: får han rapa ordentligt innan du lägger honom? Om inte min lillsprallis får rapa innan jag lägger honom på mage så spyr han också. Dessutom blir han väldigt gnällig.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Anna30

Inlägg av Anna30 »

Jodå,han rapar efter varje måltid! :)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Anna! Du låter verkligen förtvivlad. Har jag förstått det rätt att problemen på dagarna har börjat nyss och att nätterna fortfarande funkar ok? Kanske kan han vara mitt inne i en ökningsperiod så att han inte riktigt är helt mätt på dagarna och att han därför har svårt komma till ro? Somna själv kan han ju uppenbarligen, efter 20-30 sekunders gråt skriver du. Är den gråten ett probelm för honom eller för dig egentligen? Ha förtroende för din son, han måste ju få låta lite! :D Om han tystnar så snart som efter 30 sekunders gråt tycker jag att du bara ska göra din närvaro hörd genom att rumstrera lite tyst i närheten där han inte ser dig. Lycka till imrogon och mata ännu mer, jag tror han är hungrig! 8)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Med risk för att låta elak, så tycker jag inte att det ser ut som ett schema - utan mer som de tider som det råkar bli idag. Anledningen till att jag säger detta är att du skriver saker som "brukar vakna 5-5.30", "klockan brukar vara 12.30" och "ger han en liten slurk".

Det bästa råd jag kan ge dig är att läsa in dig ordentligt på verktygen och kuren, skriva ner ett schema och sedan införa och följa det till punkt och pricka framöver. Det finns massor av råd och information i de låsta forumen, och du kan göra Search/schema så får du fler tips.

Tyvärr åker jag bort imorgon bitti, och jag vet inte riktigt om jag kommer åt någon dator innan jag kommer tillbaka. Jag hoppas att jag inte uttryckt mig alltför elakt, eftersom jag inte kommer att kunna se din respons (i värsta fall) före jul.

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Anna30

Inlägg av Anna30 »

Ja,det är nyss det har börjat,jag har oxå funderat så att det kanske är en tillväxtperiod,och jag försöker stoppa i han mer mat,men tycker ej att det blir nån skillnad!
Har läst att just runt v.8 så har dem en tillväxtperiod,då dem är extra gnälliga och svårsövda,för det har ju gått så bra förrut!

Jodå,nätterna är han jätteduktig på,sover runt 8-9 timmar i ett sträck!

Det är bara ibland som han somnar om när han börjar gråta,det jobbigaste är just att få han att somna första gången,idag vart han så hysterisk,så jag kunde inte göra nåt annat än lyfta upp han,klarar inte av att se han SÅ ledsen :(

Jaja,det är en ny dag imorrn,kanske det funkar bättre då :?
Ska försöka få i han ännu mer :)
Tack iallafall för alla råd,nån gång ska det väl vända!
Anna30

Inlägg av Anna30 »

Jag såg ej att du hade svarat Marie för än nu!

Ja,det kan väl stämma att jag ej är så hård på schemat,utan har följt hans rytm bara,tycker det har funkat bra förrut,och att det jämt är nästan samma tider för allt!
Jag kanske ska bli lite hårdare på det! :oops:

:!:
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag tror på att du skulle vinna på att bestämma ett schema och sedan köra efter det. När min kille var i motsvarande ålder orkade han max vara vaken i två timmar mellan lurarna men ganska ofta tog jag upp honom på sena marginalkvarten och la honom på den tidiga så han då bara var vaken i en och en halv timma. Det kan ju vara så att han är övertrött och därför har svårt att komma till ro.

Jag tror att du vinner mycket på att lägga honom på mage :!: Särskilt för att komma ifrån de många uppvakningarna.

Till sist, precis som du skriver själv, ge honom så mycket mat det bara går ner. Min skrutt hade också en gnällig period runt två månader och jag fick sitta och amma väldigt mycket, men det gav med sig :D

Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Hej Anna!

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

Åhhh, dessa uppvaknanden :(
Det var just dessa som gjorde att jag började leta efter en bra sömnmetod för min Elsa.
Hon vaknade om och om och om och om....
Det är inte förräns det att hon fick sova på mage som det vände. Nu vaknar hon inte om alls :lol: :lol: :lol:
När hon sov på rygg så viftade och "reflexade" hon sig vaken :evil:
Förstår att det inte är kul att han kräks och man kan ju förstå att det inte är bästa förutsättningen för att få honom lugn.
Elsa kräks också ofta om hon ätit ganska nyligen innan hon somnat.
Jag kör efter schemaförslaget i lathunden och det innebär ju att hon ofta skall äta ganska snart innan läggningen(en halvtimme). Jag försöker att inte ge henne mat under hela timmen utan se till att det går ca 45 min innan läggningen istället. Förutom vid kvällsmålet för det är tätt inpå.
Jag har ett litet örngott i henne vagn och om hon kräks så tar jag bort det och lägger på ett nytt alt. inget alls. Jag vill absolut inte att hon skall sova i det blöta kräket och jag märker att hon inte heller vill det :lol:
En gång fick jag byta örngott två ggr men hon brukar inte kräkas igen och då är det ju lugnt.
Elsa blir även hon ledsen men blir det bara torrt så lugnar hon sig snabbt(eller snabbare och snabbare för var gång har det blivit)
Jo, schematiderna är nog väldigt viktiga och även så tror jag att magläget är.
Men går det inte så går det inte, det är ju inget att tänka på. Kan man inte vänja honom så kan man inte.
Nu har jag bara kört kuren några dagar så jag är ju ingen expert men det är så här jag upplever det genom Elsa.

Styrkekramar från novisen Anna
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen Anna! Det kommer att bli bra igen men det kan vara ett fåtal jobbigare veckor här framöver pga tillväxtperioden som sagt. Jag tror också att ni alla skulle vinna på ett spikat schema, det är oändligt mycket lättare att lägga barnet på den tid dom är vana att somna, oavsett om dom är trötta just då eller ej (märkligt men så är det faktiskt). Schemat gör du utifrån hans egna tider så skriv upp några dagar hur det ser ut (eller dumma jag, det har du ju redan gjort, lyx). Läs på ordentligt om schema, sovtider och marginalkvartar så att du vet vad du gör och lägg ner ordentlig möda på amningen just nu så att produktionen hönger med de ökade kraven. Han sover ju dessutom helt briljanta nätter redan!!! Läggningarna till varje lur kommer inte att vara utan gnäll eller skrik men de kommer att gå fort så snart schemat satt sig och de måste ju få gnöla lite! (Min 4-måning förvånar mig varje gång en sövning tar mer än max 5 minuter, oftast tar det 1-2 min bara men han gör det inte tyst.) Om någon månad kan du dessutom börja ramsa!
Det kommer att lösa sig, jag lovar, men det går fortare om du själv tror på det också och ser detta som något tillfälligt (attityden attityden!!!). Kör hårt! :D
Jag använder draglakan som AW rekommenderar, mycket bra för att transportera undan dregel- och kräksfläckar. Hett tips! :!:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du har fått så jättemånga goda och bra råd! Jag vill ändå trycka på några saker - som redan sagts - men ändå!

:!: Magsömnen skulle göra underverk för en som vaknar upp hela tiden. Det är magsömnen som är hemligheten.... 8) . Då får man också till buffningen ordentligt!

:idea: Schemat är viktigt för DIN skull! Så att du har något att gå efter och inte tänka "jaha... sovdags kanske.... hur länge nu då.... jaha, så länge blev de nu.... hur blir det nu sedan då?.....nä, jag vet inte........eh, det funkar ju inte....han kanske är hungrig.........." osv. attityden försvinner i alla undringar! Så bort med dem och ta fram attityden - det är DEN som gör hela kuren och får verktygen att fungera!

:D Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:x Måste gräla lite, Anna30 :evil: Gödsla inte med ordet hysterisk om en liten unge som frågar eller muttrar någon halv minut :!: Hysteri är ett oerhört allvarligt sinnestillstånd som små barn ALDRIG ska behöva hamna i, och din lille gosse verkar ha mycket långt dit. Var glad för det, och var stolt :D

Ditt enda problem är, vad jag förstår, att du behöver strukturera hans lilla tillvaro på dagarna bättre. Nätterna sköter han ju åt dig :lol: Tacka för det och var rädd om den tryggheten för honom :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"