// Olivers mamma
Vaknar för tidigt!
Vaknar för tidigt!
Vi kurade vår son för några veckor sedan. Och det gick jättebra sov från 19.30 till 07.30 Dags lurarna fick vi knövla med men gick bra tillslut. Nu senasta dagarna har han börjat gnälla mitt i nätterna och vaknar mellan kl 06.00 - 06.30 och är riktigt Ledsen/arg. Vad beror det på och vad kan vi göra nu? Börja om? Vi har inga problem att lägga honom somna inom två minuter
// Olivers mamma
// Olivers mamma
Hej latuss.
Hur gammal är sonen? Kan det vara 8 månadersångest? Det är svårt att veta vad det kan bero på, är det tillräckligt mörkt i rummet, är lilla sonen proppmätt?
Det finns olika sätt att möta sonens frågor på, att ramsa vid första bästa pip, att avvakta, göra trygga husljud, sätta på klassisk musik, ni väljer det som passar er bäst. Du skriver att sonen är arg och eller ledsen när han vaknar. Ledsen ska man inte behöva ligga och vara, då hjälper ni honom att komma till ro.
Ramsan är ett viktigt och bra verktyg för att lugna på plats.
Lycka till
/Sköldis
Hur gammal är sonen? Kan det vara 8 månadersångest? Det är svårt att veta vad det kan bero på, är det tillräckligt mörkt i rummet, är lilla sonen proppmätt?
Det finns olika sätt att möta sonens frågor på, att ramsa vid första bästa pip, att avvakta, göra trygga husljud, sätta på klassisk musik, ni väljer det som passar er bäst. Du skriver att sonen är arg och eller ledsen när han vaknar. Ledsen ska man inte behöva ligga och vara, då hjälper ni honom att komma till ro.
Ramsan är ett viktigt och bra verktyg för att lugna på plats.
Lycka till
/Sköldis
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Hej!
Han är 8 1/2 månad...kanske är det ångest då. För så som han låter på morgonen och lite på natten har jag aldrig hört honom. Det är riktigt hjärtskärande
Så jag vill ju springa och ta upp honom direkt. Och jag brukar inte vara så eller vad man ska säga.
Aptiten har alltid vart bra men nu har han blivit lite svår matad, men det går ner tillslut
Hans schema:
19.30-07.30 sova natt
07.45 frukost
09.30-10.30 lur
11.15 lunch
12.00-12.20 lur
14.15 mellanmål
15.30-16.30 lur
17.45 middag
19.30 sova natten
Vad gör vi om det är 8 månaders ångest??
/ Olivers mamma
Han är 8 1/2 månad...kanske är det ångest då. För så som han låter på morgonen och lite på natten har jag aldrig hört honom. Det är riktigt hjärtskärande
Aptiten har alltid vart bra men nu har han blivit lite svår matad, men det går ner tillslut
Hans schema:
19.30-07.30 sova natt
07.45 frukost
09.30-10.30 lur
11.15 lunch
12.00-12.20 lur
14.15 mellanmål
15.30-16.30 lur
17.45 middag
19.30 sova natten
/ Olivers mamma
Ja, vad gör man dålatuss skrev:Hej!
Han är 8 1/2 månad...kanske är det ångest då. För så som han låter på morgonen och lite på natten har jag aldrig hört honom. Det är riktigt hjärtskärandeSå jag vill ju springa och ta upp honom direkt. Och jag brukar inte vara så eller vad man ska säga.
Aptiten har alltid vart bra men nu har han blivit lite svår matad, men det går ner tillslut![]()
Hans schema:
19.30-07.30 sova natt
07.45 frukost
09.30-10.30 lur
11.15 lunch
12.00-12.20 lur
14.15 mellanmål
15.30-16.30 lur
17.45 middag
19.30 sova natten
/ Olivers mamma
Jag lyfte faktiskt upp henne, och kramade henne med ett fast grepp, hon blev tyst direkt, undertiden pratade jag lite om väder och vind. La ner igen och då somnade hon direkt. MEN det bästa tror jag ändå är att lugna på plats, ge en extra solfjäder, använd dig av dina verktyg.
Det har släppt nu för dottern och hon har inga frågor krin att sova längre.
Behåll lugnet, ha roligt ihop, var mycket på golvet så sonen får gosa och krypa på dig, socialdelaktighet i diskhon är mysigt
Lycka till.
Jag vet att det finns en bra tråd om 8-månadersångest, så kolla runt här på forumet. Det står också mycket bra saker i Barnaboken.
kram
hallo.
NU har det gått lite bättre, men denna natt blev lite orolig igen han vaknar och gråter, gnäller eller pratar. Men då har jag ramsat och då har han somnat faktiskt. Sen har vi det lilla att han vaknar för tidigt. Vi har ju blivit lite bortskämda nu när vi vet att han kan sova till 07.30
Det blir kanske bättre snart... Han värkar ha lugnat sig lite med "klängigheten" nu. Och killen är på toppen humör för övrigt
Tack för alla bra råd.
Glad midsommar
//Olivers mamma
NU har det gått lite bättre, men denna natt blev lite orolig igen han vaknar och gråter, gnäller eller pratar. Men då har jag ramsat och då har han somnat faktiskt. Sen har vi det lilla att han vaknar för tidigt. Vi har ju blivit lite bortskämda nu när vi vet att han kan sova till 07.30
Det blir kanske bättre snart... Han värkar ha lugnat sig lite med "klängigheten" nu. Och killen är på toppen humör för övrigt
Tack för alla bra råd.
Glad midsommar
//Olivers mamma
Tack, tack.latuss skrev:hallo.
Han värkar ha lugnat sig lite med "klängigheten" nu. Och killen är på toppen humör för övrigt![]()
Glad midsommar
//Olivers mamma
Vad bra att det börjat vända.
/ida