standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje Pricken!

Jag bollar lite tankar med dig, finputsa schemat överlåter jag åt andra.

Smulan har en benägenhet att ha svårare att ta sin fulla lur på em om hon sover längre på fm.
När jag tittar på ditt schema så har du längre lurar på fm:an. Vad händer om du har 1,5 timme på den första istället för 1.45 och bara 2 timmar mitt på dagen istället för 2.5?

Om vi går till ytterligheter och är petnoga (och jag inte räknar helt åt fanders nu) så har ni 7 timmar vaket/dag.
Om ni försöker er på dryga 7.5 så kanske nätterna kommer att sitta bättre?

Vi lyckas sällan hålla mindre än 7.5, ngt övertrött är Smulan oftast på kvällen, dock sover hon rätt bra på nätterna får jag säga.
Vi har halkat ur vårt schema, de dagarna vi hade 1.5 på första, 2 på andra och 1.5 som sista var det som gav bäst resultat. Sov hon inte 1.5 på det sista så fick hon 45 och sen 20 i famnen.

Jag räknar inte Smulans matningar som "vakentid" på natten.

Vad tror du?
-Jag skriver detta med förbehåll för att inte ha koll på om ni redan har testat det jag påpekar här :)

Kram!
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Jag missförstod dig kanske lite ovan :oops: men jag ville bara förtydliga något som ibland är ett litet missförstånd -dvs att liten skulle sova hela natten utan uppvak. :wink:

Du får prova dig fram med längden på powernapen! För oss förskjuter en 20-minuters lur hela kvällen, men för andra funkar det toppen.

Om lillan orkar kan du kanske förlänga något/några av de övriga vakenpassen, så inte kvällspasset blir så långt? Min lilltjej klarade aldrig mer än 2 timmar som sista vakenpass. :sleep:

När ligger era mattider på schemat? Se till att det är tillräckligt lång tid mellan måltiderna (ca 3,5 timme, utom för nattslurken som kan ligga så tätt som en timme efter sista måltiden) så ska du nog se att aptiten hinner ta sig. =P~

KRAM
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:roll: :lol: ehm... jag räknade ju åt fanders, ni har natt 19.30 - 07.00.

Men jag vågar ändå stå kvar vid mitt kast med förändringen:
Vad om ni försöker korta av lurarna lite på fm och hålla vaken drygt 7.5 iaf?

:arrow: Kanske lättare att sova på em och nätterna sitter bättre?

//Kalaskakan the Vimsa
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

hallåå kalasis :D

Om jag inte räknar helt galet så har vi nu 8, 15 timmar vaken tid.....dock räknar jag med matningen på natten.........och du kanske har rätt i att jag ska ta bort den....och öka vakentiden på dagen.....men eftersom hon nu är så övertrött på kvällar vet jag inte om jag vågar :-k ...får fundera i natt:-)

Som det är nu sover hon 1,5 sedan 2,5 (hon är som tröttast då) och sedan 45min....... skulle egentligen velat ha 1.5-2.0-1,5........men har provat det i några veckor och det bara går inte.....Lillen sover bara 45 min i sitt sista pass.

Vad har ni för schema???

Har funderat och funderat och fått för mig att jag ska räkna lilla bebben som 9 veckor istället för 11 veckor...då hon föddes 2 veckor för tidigt......och då är ju hon lika gammal som din lilla smula :)

Tack för alla råd och tips........... Nu är det desperate housewives som väntar :D
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej igen,

Här lunkar det på......och önskar verkligen att jag kunde skriva och berätta vilka framgångar vi gjort.........men.....nope...... när vi tar ett steg framåt....tar vi genast 2 steg tillbaka dagen efter :cry:

Jag börjar bli desperat ...... trött psykiskt fysiskt och såååå frustrerad....över att aldrig få sova. Börjar nästan längta tills hon är 4 månader så vi kan genomföra sova hela natten kuren ordentligt....eftersom vi inte får SM att funka :cry:

Såå nog klagat för denna gång.........var bara tvungen att få skriva av mig lite :)

Våra nätter har som sagt blivit värre och lille vaknar oftare och måste bli vagnad oftare....... Tycker mig dock att det känns som om hon faktiskt vaknar tidigare för att hon är hungrig (förut har hon definitivt inte vaknat pga det)......och hur vi än trugar på dagarna så får vi inte i henne mera mat. Har studerat mitt schema och får inte in fler mål. Sista målet ligger lite tätt inpå det innan med hon får mat vid 18.00 så det borde väl vara ok.
:arrow: Har läst lite om NATTMACKAN......men antar att det inte gäller oss då hon bara får ersättning ???? :?: :?: Finns det något annat vi kan göra eller har ni Några andra tips??

Kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Pricken!

Hur ser era dagar ut? Fungerar sömnen bra då? Hur mycket får hon i sig under en dag tror du? När vaknar hon på natten?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej Elle,

Hon har börjat sova bättre på dagarna.....men vaknar fortfarande ibland vid skarvarna och då vi har backat rejält med vagning kan det ta lite tid för henne innan hon somnar om.

Vi ger ju henne ersättning och hon äter runt 800 ml/dygn....ibland mindre ....men oftast lite mer.

Hon somnar vid 19.30 och vaknar i pricip aldrig innan 0.30......sen kan det variera en hel del...... men de gånger jag tyckt att hon verkar hungrig så har hon vaknat vca 1 timme innan matdax och inte somnat om med vagning. När vi sedan gett henne mat har hon somnat om.

I natt sov hon faktiskt tills det va dax för mat med 2 korta uppvak då hon somnade om med ett skak i handtaget :D ..... har dock lärt mig att det inte behöver betyda att hon kommer sova så bra inatt.......men vi kan ju alltid hoppas [-o<

Tack på förhand :heart:
Pricken
Mamma till
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Pricken :)

Jag tycker ni gör framsteg hela tiden!

Du kan ge nattmacka även om du ger ersättning eller så kan du byta till tex. NAN 2 om du tidigare haft NAN 1.
Jag bytte också nappstorlek mycket tidigare än vad som angavs på förpackningen och det var uppskattat- lite svårt i början, men rapa noga och mata i lite mer sittande position så brukar de små äta för glatta livet :D

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hillo Pricken!

Jag får faktiskt hålla med Johanna, jag tycker också att ni gör framsteg hela tiden.
Aj knooow, det är svårt att se sin egen glans :lol:

Sen om ni inte redan har gjort det, håller jag med igen, byt till NAN2 och byt upp en nappstorlek och följ intruktionerna du fick. Det blir lite mer svälja luft men om jag utgår från Luna så lärde hon sig ganska snabbt med nya flödet.

Sen en tankenöt...
:arrow: Är det så att du inte tycker att ni gör framsteg för att du förväntar dig perfektion redan nu? Att nu skall Kakan där inte skarva och sova utan uppvak?
För om det är så bejb så föreslår jag att du taggar ner lite, för SÅ perfa har inte ens jag det :shock: *skrattar så jag kissar på mig så rolig jag är nu*!

Vi har plenty av skarvar här men ja, Smulan får ta hand om de festa själv.

Kram så länge!
Ni HAR gjort och ni GÖR framsteg :wink:
malin123

Inlägg av malin123 »

Hej Pricken,

Förstår att du vill "boosta" kvällsslurken lite på samma sätt som de ammande kan göra med "Nattmackan". Du kan ju ha någon tesked rapsolja i så blir den i alla fall lite fetare. Annars tänker jag att det är ju inte så himla många veckor kvar kvar tills du kan börja ge tjejen lite extra matiga grejer i flaskan. :D

Hälsning, Malin :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej :D

Tack för era råd.....Köpte igår nappar med ett större hål......visste inte ens att det fanns olika storlekar :? ...så påläst är jag 8) .....och JÖSSES :shock: vad lillen har ökat sitt matintag.....Idag har hon fått i sig nästan 1 liter......ökat med nästan 200 ml bara genom att byta nappstorlek.......Nu hoppas hoppas hoppas vi på att detta ger bättre nattsömn :lol:

kram kram
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Pricken745 skrev: Nu hoppas hoppas hoppas vi på att detta ger bättre nattsömn :lol:
Klart det gör! :D Hon kommer att sova som en klubbad säl på sina två extra deciliter. :shock:
Lilla hjärtat! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ Underbart :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

:thumbsup: :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej igen:-)

Någe vidare sömn blev det inte förra natten......förstår inte varför....nu borde ju lillen vara MÄTT i magen.....men det kanska tar lite tid innan hon förstår det :?
Hon äter på iaf och det är jag väldigt glad för..... :D

Lite frågor så klart igen :lol:

:arrow: BVC tanten var väldigt noga med att påpeka ett antal gånger att små bebisar absolut inte får äta mer än 1 liter om dagen....stämmer det :?:
Oj oj är inte poppis hos min Bvc tant....hon gillar inte att lillen sover på mage m.m

:arrow: Nu är ju lillen 3 månader och vi ska byta schema.......men undrar om vi verkligen ska göra det nu....då vi fortfarande har kvällstrassel BIG TIME :roll: känns som om vi aldrig kommer ur det :? ......så antar att hon inte får tillräckligt med sömn....och då känns det ju konstigt att byta till ett schema med ännu mindre sömn......eller tänker jag helt fel :?: :?:

:arrow: När vi väl byter schema så tänkte vi att det skulle se ut så här:

7.00-9.00 Mat + vaken 2h
9.00-10.30 Sova 1,5h
10.30-12.30 Mat + vaken 2h
12.30-14.30 Sova 2h
14.30-16.30 Mat + vaken 2h
16.30.17.15 Sova 45 min
17.15-19.30 Mat+vaken+slurk 2.15h
19.30-7.00 Sova 11,5h
Nattmål 3.30

När jag räknar ihop det så fattas det 15min vaken period...men får inte ihop ett annat schema hur jag än försöker.....Spelar dessa 15 minuter någon roll tror ni???

Tack igen på förhand

krammmm

P.s :arrow: :arrow: Jooo har ju en fråga till.....kanske inte lika viktig ...men iaf .....Hur får ni alla dessa små hjärtan på era signaturer?????? Jag får ju inte fram några smilies när jag försöker ändra min signatur i profilen :P ....som sagt inte såååååå viktig fråga :wink: men vill ju få till ett litet hjärta :) :heart: där
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"