Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Gabriella, :D

Gå in här uppe på Späda och små och läs bland "våra favoriter" om 8-mån ångesten. Samt i BB där är det beskrivet FANTASTISKT!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Det du absolut kan göra är att ramsa lite extra. Det jag gjorde EN gång med min son (en gång ingen gång vet du :wink: ) var att jag gick in och då stod han där och verkligen GRÄT, fick en kram läääääänge genom spjälorna (tog inte upp) och när han själv kände att NU räcker det så lade han sig ner själv och jag kunde ramsa upp.

Så som engångsgrej kan man även ge en LÅÅÅÅÅNG solfjäder som svar. Men då inte i vargtimmen, för då hamnar man lätt i dålig spiral utan om barnet vaknar mera på natten tänker jag. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack för svar!

Läggningen igår var väldigt utdragen. Hon somnade på två minuter men vaknade efter 10-15 min för att somna om igen efter lite gnöl och jox. Vaknade igen efter 5 minuter och somnade om igen. Efter tredje uppvaket (efter ytterligare 5-10 min) gick jag faktiskt in för att kolla så att hon inte fastnat någonstans eller hamnat på rygg men hon hade "bara" hamnat långt upp i spjälsängen. Gick ut med ramsan och hon somnade om med en gång. Sov sen hela natten :D

Ja det är väl bara att kanske vara lite mer generös med ramsan när det behövs och avvakta tills det hela klingat av. Det kanske inte det bästa att åka iväg just nu (inplanerad resa sedan länge) men det kommer att gå bra och det kommer inte vara några problem när vi kommer hem heller 8)

Tack för ett fantastiskt forum!
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

En lite fråga.
Det här med huvudkudde och att sova på mage. Vi har kört utan kudde men tänkte kolla med er andra hur ni gjort. Har ni börja använda kudde när barnen blivit lite äldre?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag har huvudkudde till min stora tjej. En helt vanlig kudde. Jag började med den när hon var kring året och hade öroninflammation. Sedan dess har den varit med och älskad 8) :lol:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Tor är 2,5 och har fortfarande ingen nämnvärd kudde. Men efter året brukar AW rekommendera att man kan införa om man vill. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Min tjej har en liten tunn kudde (utklippt från IKEAS tunnaste täcke), hon har haft det sen hon var ca 5 månader och gosar med den när hon ska somna.
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Fortsätter i min gamla tråd...

Hoppas allt är väl med er här inne. Det var länge sedan jag skrev och allt flyter på bra. En riktigt bestämd liten solstråle som absolut älskar att vara ute och pilla på allt umgås jag med om dagarna. Nätterna har varit lite köriga den senaste veckan men två nya tänder har hittat fram och i natt sov hon i alla fall till 06.30 och somnade fint om efter att vi lirkat ur handen/armen mellan spjälorna.

Behöver lite råd från er erfarna ang. sömnen på förskolan. Försöker planera för framtiden och nästa schemaändring då hon fyller 1 år

:?:På just denna förskola äter de frukost vid 09.30 efter samling och de små barnen sover innan lunch istället för efter. Långluren (i vagn ute) är alltså mellan ca 11-13. Tror ni att en 14-15-månaders klarar att vara vaken från ca 12.30-13.00 till 19.00.

:?:Är det vanligt att man behåller samma sovtider från 1 år fram till 2 år.

:?:Ungefär hur mycket sömn ska jag räkna på per dygn efter 1 år.

Planen var att vi skulle skola in vår dotter efter årsskiftet men eftersom vi har fått plats på en så himla bra förskola kommer vi att skola in henne redan i höst. Hade gärna väntat i ett par månader men vi har tagit beslutet och får jobba utifrån det.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Gabriella! :D

Jag har inte så mycket erfarenhet av förskola, men jag har en 2-åring. Hon sov 13,5-14 timmar under hela sitt andra år, uppdelat på 12+1,5/2. Vi lade henne kl 20 och middagssömnen hamnade ofta vid 12 så jag tror de orkar vara vakna så länge. :idea: Men, det är klart att de blir tröttare av att vara på dagis än av att dra runt hemma, så du kanske kan erbjuda en 20-minlur när hon kommer hem på eftermiddagen? Eller i vagnen/bilen på väg hem? Du vet det där med att tillhandahålla förutsättningarna - sedan är det ju upp till barnet själv om hon sover eller inte. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"