Matproblem - Sélène hatar skeden....!
-
Hanna_Lasson
- Kontakt:
Matproblem - Sélène hatar skeden....!
Min dotter som är född i oktober 2008 har ätit mat och gröt sen 5,5 månaders ålder. Hon har tidigare ätit lite (men alltid gapat stort och gillat maten). MEN för ca 10 dagar sen tvärvägrar hon. Munnen blir som ett streck och om jag lyckas pilla in lite mat skriker hon som om jag försöker förgifta henne. Efter maten, eller snarare vad jag planerade skulle vara mat, får hon välling och hon äter så det sprutar ut genom öronen (200ml). Jag ammar henne på morgonen och som nattslurk. Hon gillar att äta själv, dvs hon sitter och gnager på en bit bröd, frukt eller grönsak. Hon sover hela natten (ca 11-12 timmar) och sina dagslurar funkar bra. Hon är ett tvättäkta BB-barn förutom det där med mat och sked!
Någon som har några kreativa idéer om hur jag ska lösa detta???
Kram
Hanna
Någon som har några kreativa idéer om hur jag ska lösa detta???
Kram
Hanna
Félix född 2007-04-10
Sélène född 2008-10-19
Sélène född 2008-10-19
Hej Hanna
För det första så tror jag att det handlar om att hon helt enkelt börjar inse att hon faktiskt borde få sköta det där själv snart. Så ge henne mat som hon kan äta själv. Sedan kan du ju försöka sticka in något då och då när hon ändå gapar.
Sedan välling de mål hon inte äter själv. Men jag skulle inte ge det direkt efter den mat hon inte äter, om du förstår mig.
Sen kan jag säga att här äts det mycket hellre med gaffel än med sked. Vi har en helt vanlig gaffel som vi sätter mat på och så stoppar han i den i munnen själv. Var ju lite orolig i början, men det har hittills inte hänt något. Bara man är med och håller koll, så funkar ju det också.
/LO
För det första så tror jag att det handlar om att hon helt enkelt börjar inse att hon faktiskt borde få sköta det där själv snart. Så ge henne mat som hon kan äta själv. Sedan kan du ju försöka sticka in något då och då när hon ändå gapar.
Sedan välling de mål hon inte äter själv. Men jag skulle inte ge det direkt efter den mat hon inte äter, om du förstår mig.
Sen kan jag säga att här äts det mycket hellre med gaffel än med sked. Vi har en helt vanlig gaffel som vi sätter mat på och så stoppar han i den i munnen själv. Var ju lite orolig i början, men det har hittills inte hänt något. Bara man är med och håller koll, så funkar ju det också.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Hanna_Lasson
- Kontakt:
Matproblem - Sélène hatar skeden..!
tack tack för det snabba svaret /LO.
OK, jag fattar att hon vill äta själv...mamma var lite förvånad för storebror bara gapade och gapade och jag slevade in stora skedar med mat vid samma ålder.
Så nu har jag lite frågor:
1. Vad för typ av mat ger jag henne??? Hon är 8 månader nu. Jag har ingen aning vad man ger en 8 mån som vill äta själv....alla recept jag har är mos/puréer
2. När ger jag henne vällingen?????
3. Ska jag ändra hennes schema? (det funkar bra förutom det där med skeden och mat)
Hennes schema ser ut så här:
07:30 Ammning
09:00 Välling
09:30 Sova 1,5 tim
11:30 Mat + Välling
13:30 Sova 2,0 tim
15:30 Frukt + Välling
18:00 Mat + Amning
19:30 Välling
19:45 Nattslurk
20:00 God Natt
Kram
Hanna
OK, jag fattar att hon vill äta själv...mamma var lite förvånad för storebror bara gapade och gapade och jag slevade in stora skedar med mat vid samma ålder.
Så nu har jag lite frågor:
1. Vad för typ av mat ger jag henne??? Hon är 8 månader nu. Jag har ingen aning vad man ger en 8 mån som vill äta själv....alla recept jag har är mos/puréer
2. När ger jag henne vällingen?????
3. Ska jag ändra hennes schema? (det funkar bra förutom det där med skeden och mat)
Hennes schema ser ut så här:
07:30 Ammning
09:00 Välling
09:30 Sova 1,5 tim
11:30 Mat + Välling
13:30 Sova 2,0 tim
15:30 Frukt + Välling
18:00 Mat + Amning
19:30 Välling
19:45 Nattslurk
20:00 God Natt
Kram
Hanna
Félix född 2007-04-10
Sélène född 2008-10-19
Sélène född 2008-10-19
När det gäller välling så tycker jag att du ska ge det som ett eget mål, inte som tillägg till maten. Alltså antingen mat eller välling som ett mål.
Macka med leverpastej skurna i kuber är väl det enklaste att lära sig äta själv. Annars allt som är lite fastare än mos. Och även mos går ju att äta med händerna, fast det blir lite kladdigt
Här är en jättelång tråd med massor av mattips.
/LO
Macka med leverpastej skurna i kuber är väl det enklaste att lära sig äta själv. Annars allt som är lite fastare än mos. Och även mos går ju att äta med händerna, fast det blir lite kladdigt
Här är en jättelång tråd med massor av mattips.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Hanna_Lasson
- Kontakt:
Hej Hanna!
Jag tror /LO menar den här tråden (hon var nog bara lite glömsk
) :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
men det finns fler, gå in på "klistrade favoriter" och botanisera!
Jag tror /LO menar den här tråden (hon var nog bara lite glömsk
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
men det finns fler, gå in på "klistrade favoriter" och botanisera!
Tack Mia
Jag glömde klistra in
/LO
Jag glömde klistra in
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
ElinN
Min tjej -född 1 oktober 2008 är precis likadan!
Vi har fått inse att det bara är att ge henne samma mat som vi (saltar inte) och så slevar hon sig själv med händerna och köket måste saneras med högtryckstvätt efteråt!
Funkar ju inte med all mat förstås, men vi försöker anpassa. Ska genast kika in den där tråden (eller be hennes far göra det
) -vi behöver också massor av tips!
-
ElinN
Man kan koka grönsaker i smör. Funkar utmärkt. Istället för vatten så tar man en rejäl klick smör i botten på kastrullen. Det får inte bli varmt så det steks, utan bara koka.
Det blir väl lite halt då, men fett är det
Passar bra till broccoli och blomkål. Pasta kan man ju också klicka rejält med smör när den är klar.
/LO
Det blir väl lite halt då, men fett är det
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum