Nu är vi där igen =(

Skriv svar
Alma Ciric
Kontakt:

Nu är vi där igen =(

Inlägg av Alma Ciric »

Hej tjejer

när det är svart som åskmolnen då vänder jag mig hit. Min sover inte igen eller rättare sagt vaknar mycket ofta på nätterna och behöver min hjälp att somna om.

Jag har kurat honom när han var ca 5 månader och det gick som för många andra över förväntan. Det tog ca 1 månad men han sov hela nätterna och på dagarna efter schema. Allting var solklart för mig hur jag skulle göra och Isak nappade på.

Tyvärr lyckades vi inte hela vägen. När Isak var ca 8 månader blev han sjuk öroninflammation, halsinfektion och kräksjuka då kom orosmolnen och att han hade 8månadesångesten samt fick 6 tänder på en gång hjälpte inte saken. Isak började vakna på nätterna igen och jag tog över honom till vår säng, ammade honom och sedan la tillbaka i hans egen. Detta gjorde jag ca 2 ggr per natt. Ibland vaknade han oftare men han somnade om så väldigt lätt så jag tänkte tryggt det går över. När jag inte ammade honom tog jag upp honom för att se om han behöver rapa vilket han ofta gjorde och sedan buffade han lugn eller till sömns och gick ut utan ramsa =(( Så dog ramsans effekt.

När Isak var 11 månader slutade jag amma honom. När han nu vaknade på nätterna gav jag han att drycka och buffade han till sömns. Men sen vaknade han igen för att han behövde rapa eller att kan kissade på sig osv. Nu börjar han vakna allt oftare. Jag kände mig ändå inte motivarad till att göra något för att han kanske sov dåligt en natt men sedan sov han bra igen (med bra menar jag att han vaknar ca 2 ggr per natt och lätt somnar om) och man tror ju hela tiden att det kommer att bli bättre men det blir bara värre och värre.

De senaste 2 vekorna vaknar han hur många ggr som helst. Han somnar lätt ca 20.00 på en minut faktiskt men han vaknar efter 40 eller 90 min då ofta för att han behöver rapa. Det är faktsikt så jag tror att det började när jag insåg att han behövde rapa så var jag tvungen att ta upp honom. Därfter buff till sömns. Ibland ger han att drycka om han inte kan rapa för att han skulle göra det. Ibland gör han det ibland inte. Men han vaknar i princip 1 gng varje 1 och 1/2 timma. I början berodde det nog på att han hade magont. Han hade förstoppning. Samtidigt har han börjat äta mycket mera mat lagad mat tidigare åt han burkmat och gick inte upp i vikt som han skulle. Nu när jag har börjat ge han lagad mat har han mycket bättre apetit. Dessutom så får han mera mjölkprodukter nu. Förstoppning har han inte längre men han rapar inte alltid efter måltiderna utan på natten och han pruttar mycket. Därför var man alltid uppe på studs när han vaknade och tröstade. Gjorde allt för att han skulle rapa och kunna somna om igen. Men nu känns det inte längre som att han vaknar pga ont i magen utan för att det blivit en vana. Hur kan man veta? När jag går in ibland så blir han lugn direkt men så fort jag går ut så gråter han.
Jag känner att jag orkar inte längre jag kan inte fungera som mamma på dagarna och vara uppe hela nätterna han sover ju ingeting i sträck. Vi har varit hos en öron näsa hals specialst och han har ingen infektion längre. Idag ska vi till BVC och jag ska fråga om magen.

Inatt lät jag han skrika mest för att jag var ilsken och kände att jag gör mindre nytta inne på han rum. Han skrek och skrek tillslut fick jag gå in igen och bar på honom och buffade. Så håll det på i 2 timmar. Jag orkar inte låta han skrika sig till sömns men jag orkar itne vara uppe på nätterna längre heller... Sambon åkte till jobbet 2 på natten och sov där på golvet för hemma får han ingen sömn. Då vet ni hur vi har det.

HJÄLP!!

Tilläggas kan att Isak sover bra på dagen och verkar ta igen det han behöver. Han är en underbar go kille som vi avgudar. Han håller på att lära sig gå just nu om det nu också kan vara en orsak till att han vaknar. Svårt att veta. Usch va hemskt att vara i den här situationen igen.

Nu måste jag gå ngn som ropar på sin mamma. Idag är han trött =((
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
http://www.123minsida.se/isak_08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag flyttade din tråd till "säkra sovare" eftersom du har en liten kille som kan det här sen förut :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alma Ciric
Kontakt:

Lugnet efter stormen

Inlägg av Alma Ciric »

Efter den hemska natten inatt har man hunnit lugna sig lite.. På BVC kunde vi konstater att Isak har planat väldigt länge i vikt och med tanke på att han har haft magont så kan det ju vara så att han är allergisk mot något. Den 23/6 har vi fått en läkartid för att kolla detta. Fram till dess ska jag försöka återfå lugnet här hemma och ge det säkert lika upprörda barnet trygghet igen. Jag tror att jag ska göra som jag har gjort den senaste tiden buffa han lugn och gå ut precis innan han somnar för jag kan bara inte lämna honom skrikandes speciellt inte med tanke på att han kanske har magont. Sen får vi se om jag behöver kura om efter läkarbesöket...

Skriv gärna!
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Alma Ciric
Kontakt:

Lugnet efter stormen

Inlägg av Alma Ciric »

Efter den hemska natten inatt har man hunnit lugna sig lite.. På BVC kunde vi konstater att Isak har planat väldigt länge i vikt och med tanke på att han har haft magont så kan det ju vara så att han är allergisk mot något. Den 23/6 har vi fått en läkartid för att kolla detta. Fram till dess ska jag försöka återfå lugnet här hemma och ge det säkert lika upprörda barnet trygghet igen. Jag tror att jag ska göra som jag har gjort den senaste tiden buffa han lugn och gå ut precis innan han somnar för jag kan bara inte lämna honom skrikandes speciellt inte med tanke på att han kanske har magont. Sen får vi se om jag behöver kura om efter läkarbesöket...

Skriv gärna!
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Vad bra att ni fàtt tid hos läkaren!
Och vad bra att du har kurat för dà har du alla verktyg du behöver.

När jag läser ditt inlägg fàr jag känslan av att han inte fàr svar pà sina fràgor
. Det har hàllt pà ett tag med struliga nätter, visst?
Det verkar som du tappat din attityd av självklarhet. Här är en tràd till inspiration.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

En undran bara, han behöver väl inte rapas nu? Han rapar själv om man sà säger. Sà dà borde det inte vara nàgon orsak att ta upp honom, eller?

Jag tror du màste ge svar pà hans fràgor pà natten. Trygghet fàr han genom att du ger honom svar.
Med en minikur svarar du att han kan sova, det är lugnt, du har koll. Sà kanske en minikur är pà sin plats.

In vid varje pip hela första natten, använd det verktyg ni gillar bäst, ramsa ut.
Andra natten ramsa vid första pip.
Tredje natten, avvakta och pangramsa i vargtimmarna.

Om du har orosvargar av magont har du inte attityden pà plats, sà om du känner för att prata med läkaren först, sà gör du det, sà klart!

Vad tror du?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur ser ert schema ut? Både vad gäller mat och sömn.
Utevistelse, social delaktighet, mörkläggning?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alma Ciric
Kontakt:

info

Inlägg av Alma Ciric »

två som svarat alltid lika förvånad hur bra det här forumet är..

Nu har det gått så lång att läkaren ville ta en titt på Isak tidigare tydligen då sjuksöterskan från BVC tjatat på de (bra jobbat BVC =) så vi har varit iväg idag och gjort pricktest samt gett blod och urinprov. Anledningen till detta är ju att Isak har planat i vikt för länge plus att jag informerat de om att han behöver rapa mycket samt pruttar mycket och det känns som att han är orolig i magen. Så någon kur finns inte att tänka på föränns detta är uppklarat. Men jag har ändå nytta av verktygen i SHN bla behålla lugnet,,,

Schema ser ut så här

20-7.30 sova natt
8.00 gröt
11.00 youghurt
12-14.00 sova dag ibland vaknar han 13.30
14.00 lunch
17.00 middag
18.45 gröt

Det är mycket utetid hemma hos oss även socialdelaktigheten är viktig. Ensamlek när det går. Har köpt mörkläggande persienner också.

Nu hoppas jag att det inte är någon fara med lillen utan att magen inte har anpassat sig ännu och att den snart gör det. Och är det ngt annat så är det ju bra att få reda på det men jag ska försöka att inte tänka på det i förväg.

Kram alla
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Alma Ciric
Kontakt:

info

Inlägg av Alma Ciric »

två som svarat alltid lika förvånad hur bra det här forumet är..

Nu har det gått så lång att läkaren ville ta en titt på Isak tidigare tydligen då sjuksöterskan från BVC tjatat på de (bra jobbat BVC =) så vi har varit iväg idag och gjort pricktest samt gett blod och urinprov. Anledningen till detta är ju att Isak har planat i vikt för länge plus att jag informerat de om att han behöver rapa mycket samt pruttar mycket och det känns som att han är orolig i magen. Så någon kur finns inte att tänka på föränns detta är uppklarat. Men jag har ändå nytta av verktygen i SHN bla behålla lugnet,,,

Schema ser ut så här

20-7.30 sova natt
8.00 gröt
11.00 youghurt
12-14.00 sova dag ibland vaknar han 13.30
14.00 lunch
17.00 middag
18.45 gröt

Det är mycket utetid hemma hos oss även socialdelaktigheten är viktig. Ensamlek när det går. Har köpt mörkläggande persienner också.

Nu hoppas jag att det inte är någon fara med lillen utan att magen inte har anpassat sig ännu och att den snart gör det. Och är det ngt annat så är det ju bra att få reda på det men jag ska försöka att inte tänka på det i förväg.

Kram alla
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Lou

Inlägg av Lou »

Vad jobbigt det låter! Förstår att du är orolig, men snart är säkert allt bra igen. Så länge kanske din man kan ta varannan natt (om han inte redan gör det). Ibland tror jag det är svårt för den som går till jobbet att förstå att det kräver energi att vara hemma med ett barn. Man kan bli utbränd även på ett jobb man älskar (ofta är det just så). Varannan natts dålig sömn klarar man en period (även den som går till ett arbete utanför hemmet), men ingen sömn alls sänker vem som helst.

Hoppas det snart blir bättre för er alla tre!
/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Alma Ciric
Kontakt:

tack

Inlägg av Alma Ciric »

Tack Lou ibland är förståelse vad man behöver för att kunna gå vidare. Man blir som en helt annan människa på natten om man inte får sova. Det är skrämmande. Jag är så rädd att jag ska göra fel att jag inte ser det som står mitt framför ögonen på mig och att jag glömmer bort det jag redan kan. Jag har redan lärt mig en gång att "Allt ett barn behöver är en mätt mage och en lugn mamma som är lätt på handen" Svårare än så är det inte. Det går framåt här hemma även om oron känns i magen att det faktsikt kan vara något fel. Men de tankarna försöker jag slå bort för känner Isak av de så kommer han inte vilja äta och han kommer inte vilja sova etc.
Tittade närmare på viktkurvan igår, han vägde 9kg när han var 6 månader och nu väger han 9.5kg och är 12 månader. det är inte roligt =(( På längden har han dock växt och är en glad och go kille som håller på att lära sig gå.

Lugnet på natten och mycket skratt och bus på dagen fungerar faktiskt . Igår vaknade han ofta fram till klockan 1 men sedan sov han till 7.10, 6 timmar i sträck. Det har han inte gjort på ett tag.

Nu ger jag han mycket fett i maten också så vi får hoppas att allting vänder till det goda.

Jag mår mycket bättre av att skriva av mig här därav hela rapporten,

Kram och God Natt
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Lou

Inlägg av Lou »

Hej igen,

vad fint att höra att det funkar lite bättre därhemma och ni finner lite lugn mitt i oron. Hur gick natten?

kram/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Alma Ciric
Kontakt:

sådär

Inlägg av Alma Ciric »

han behöver rapa på nätterna mera än vad han gjorde som liten? Konstigt? Kan vara för att han äter mera riktig mat? eller? så onsdag natt sova han riktig bra efter att han fått rapa vid 00. men inatt vaknade han ganska ofta, vi gav honom kamomillte som han fick dricka i min famn i mera stående ställning och han rapade ganska ordentligt några gånger. men han vaknade alldelles för ofta inatt det kanske blev för mycket mat precis innan läggningsdags. 17.15 middag en barntallrik köttfärsgryta med ris, 18.45 1.5portioner gröt och en smörgås.

Alla tips är välkommna! Någon som varit med om samma sak?

Kram
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan! Hur ligger lillkillen? På mage eller rygg? Min erfarenhet är att magsovare rapar sig själva, även om de sover. Min yngsta rapar ofta ett tag efter att jag lagt ner honom på mage och sova, speciellt om jag inte fått fram någon rap efter sista slurken. Magläge är alltså ett hett tips :wink:

Det andra tipset jag har är att komplettera hans kost med enzymer som hjälper till att smälta maten. Enzymer får du köpa på en välansedd hälsopraktik. Brukar vara i tablettform, bara att krossa och blanda ner i maten. Jag vet många som blivit hjälpta av det!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"