Hjälp mig! Trotsig liten kille...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Linalus

Hjälp mig! Trotsig liten kille...

Inlägg av Linalus »

Idag har varit ytterligare en dag där varje vaken minut fyllts av förtvivlan och bråk. Jag känner hur jag sjunker djupare och djupare in i mig själv och vet inte längre vad jag ska ta mig till. Inte gör jag någonting rätt heller eftersom jag aldrig får tid att tänka till mellan utbrotten. Idag gick det så långt att jag efter att min lilla kille hade kastat all mat omkring sig och förstört bordet genom att hacka i det med besticken, helt utan någon provokation, drämde min egen hand så hårt i bordet att jag blev alldeles öm samtidigt som jag skrek ut min ångest – NU RÄCKER DET!

Historia: Min underbara energiska kille har alltid varit envis, viljestark och högljudd och i perioder otroligt trotsig, men nu när han är tre år och precis fått en lillasyster har vi det verkligen kämpigt. Det är så ledsamt och tråkigt att det är så mycket bråk här hemma och bland andra. Många bråk kommer helt oprovocerade och han kan skrika och skrämma andra barn så man skäms och känner sig som en dålig och otillräcklig förälder. Jag känner mig så otroligt trött att jag inte vet i vilken ände jag ska börja, bråken bara maler och maler på… Jag försöker så innerligt att inte ösa på bränsle, men han driver mig in i ett hörn där den enda utvägen jag ser är att bära iväg honom till sin säng. Det jobbiga är bara att han genast går upp och följer efter mig och fortsätter att skrika. Han har också börjat skrika förlåt utan betydande innebörd efter oss för att fortsätta provocera. Han ska hela tiden prata och hela tiden höras och om man ägnar någon annan en sekund skriker han tills han får uppmärksamheten. Jag vill helst inte att någon ska komma på besök eller att han ska leka med någon för jag känner hela tiden att mitt barn är jobbigt…

Jag brottas med att jag känner på detta sätt och älskar honom så mycket att jag snart går i bitar av paradoxen…

/Ledsen
:cry:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Linalus.

Har lite ont om tid, men ville ge dig en supertràd att börja med i allafall.
Knäckt av snart 3-årig son:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17083

Och en fràga, har du Barnaboken?
I tràden jag skickade finns lästips pà vad du behöver läsa.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
indra

Inlägg av indra »

Vi hade en pärs med våran viljestarka son när vi fick en liten som varade i ca. 3 månader. När jag sluta att amma blev det bättre (i början satt han o klättra på mina axlar när jag skulle amma). Han fick affektanfall nästan varje dag av ilska fick ingen kontakt med han, stod bara o hoppa och upprepa samma ord, fruktansvärt var det :cry: ( kontakta bvc tillslut, men sen blev det bättre, tack vare att han börja sova middagsluren igen efter att ha vägrat ett långt tag).
Han var snäll mot lillasyster men vi föräldrar fick han utbrott mot.
Högljud är han än o skriker när det ej går hans väg, men allt har blivit mycket bättre, lilla syster har han tagit till sig nu. Är underbart att se när han lägger fram sina leksaker framför henne när hon ligger på magen o leker. Han slängde mat o möbler,tv- dosan m.m i golvet (speciellt när jag amma)men jag tog handen om handen o tog upp sakerna, efter en vecka så sluta han med det :wink: .Sen när jag sluta amma gjorde bara jag och han saker, gick till lekparken, hjälpte mig o handla osv. några gånger i veckan, det gjorde gott.
Så jag hoppas att det löser sig för er med för det var en pärs, samtidigt så sov man ju inte så mycket heller. Kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"